شی نورانی سخنرانی چیست؟

0 ۲۰۵

شی نورانی سخنرانی شما چیست؟

بطور خلاصه در آموزش سخنرانی و فن بیان گفته می شود که شی نورانی سخنرانی سوالی است که باید قبل از هر سخنرانی بپرسید

اگر فقط یک عنوان، یک ایده، یا یک پیام وجود دارد که قصد دارید مخاطبین تا سه ماه آینده نیز آن را به خاطر داشته باشند، آن یک مورد چه خواهد بود؟

من این سوال را برای هزاران سخنران مطرح کرده ام. فقط برخی از آنها قادر به پاسخ به آن بوده اند. برخی از افراد حتی بعد از اتمام سخنرانی نیز قادر به پاسخگویی به این سوال نمی باشند.

شی نورانی سخنرانی

 

درک اینکه بسیاری از افراد در تعیین شی نورانی سخنرانی خود با مشکل مواجه هستند، بسیار آسان می باشد. ما تمرکز بیش از حدی بر روی جزئیات داریم و این امر باعث شده است که موضوع اصلی را فراموش کنیم.

یک تمرین ذهنی بسیار ساده می تواند به ما کمک کند. تصویر کنید یک شی نورانی سخنرانی گرد همانند لامپ را در طول سخنرانی خود در دست گرفته اید. از آنجایی که این شی بسیار نورانی است، همواره در طول سخنرانی توجه افراد را به خود جلب خواهد کرد و هرگز فردی آن را نادیده نخواهد گرفت.

اکنون تصور کنید که قصد دارید یک جمله یا پیام را به یک شی نورانی سخنرانی تبدیل کنید. این جمله چه خواهد بود؟

پاسخ به این سوال اغلب بهترین نقطه برای برنامه ریزی یک سخنرانی می باشد. سخنرانی هدفمند منجر می شود که شما همواره بر روی یک موضوع تمرکز داشته باشید و این امر توجه مخاطبین را در طول سخنرانی به موضوع جلب می کند.

مشاهده مقاله  نکات کلیدی آموزش سخنرانی و مهارت فن بیان

کریس آندرسون نویسنده کتاب سخنرانی های TED: راهنمای سخنرانی عمومی، یک موضوع گسترده را به عنوان یک “خط” قلمداد کرده و آن را با “یک رشته طناب محکم که سایر بخش های ایده به آن متصل شده اند” مقایسه می نماید.

سخنرانانی که نتوانند شی نورانی سخنرانی خود را تعیین کرده و یا آن را در زیر چندین موضوع مختلف، نکات غیرمرتبط یا جزئیات غیرضروری پنهان می کنند، هیچ موضوع مشخصی برای سخنرانی خود ندارند. آنها به تدریج و در طی سخنرانی روشنایی موضوع خود را کاهش می دهند. اگر نکته اصلی برای مخاطبین واضح باشد، آنها برای درک آن تلاش بیشتری خواهند داشت.

شی نورانی سخنرانی

در اینجا به چند نمونه از اشیای نورانی اشاره می کنیم:

  • غذای ارزان بنا به یک دلیل ارزان می باشد.
  • دو رقیب جدید در حال تهدید سهم بازار ما هستند و برای بقا ما باید همانند یک استارتاپ شروع کنیم.
  • هنرمندان نقش مهمی را در حل نمودن مشکلات تعاملی جهان نظیر فقر، کمبود آب و گرسنگی ایفا می کنند.
  • فروشندگان آنلاین ممکن است محصولات کمتری را در مقایسه با تاجر محلی مستقل بفروشند اما آنها هزینه زیادی را برای شما به بار می آورند.
  • نشستن به سیگار نسل ما تبدیل شده است.
  • عواقب تغییرات دما واقعی و برگشت ناپذیر می باشند اما ما همچنان از به حقیقت پیوستن رویدادهای ناگوار جلوگیری می کنیم.
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.