چه بخوریم برای این که صدای بم و کلفت در سخنرانی داشته باشیم؟

7 ۳۱,۱۶۳

شاید فکر کنیم واژگان این قدر موثر و قدرتمند هستند که با نیروی خارق‌العاده خود مخاطب را سحر و جادو می‌گنند؛ تا جایی که کسی از جنس صدای شما چیزی نمی‌فهمد و معمولا بدان بی‌توجه می‌شود. اگرچه این حقیقت در اغلب اوقات صادق است اما جنس صدای هر فرد بدون شک از جاذبه‌های ظاهری او خواهد بود و حتی می‌تواند به عنوان یک عامل مثبت در بیش‌تر درگیر شدن مخاطب اثر داشته باشد. بسیاری از سخنرانان و متخصصان فن بیان هم به این واقعیت پی برده‌اند و پیوسته به دنبال راه‌هایی هستند تا صدای بم و کلفت در سخنرانی داشته باشند.

البته که ترفندهای بم و کلفت کردن صدا متعدد است. مثلا خیلی از آقایان به دلیل این که صدایشان کلفت تر به نظر برسد و به نظر صدای بم داشته باشند آرام و شمرده صحبت می کنند؛ چون اصولا هر چه قدر تن صدا پایین تر می رود کلفتی صدا بیشتر می شود. یا این که تنفس صحیح سخنران در طول سخنرانی می‌تواند کیفیت صدا را تغییر دهد. به علاوه برای روغن کاری صدا بهترین ترفند شروع صحبت ها با “اممممم”، “هممممم” و آواهایی مشابه آن می باشد. در واقع اگر قبل از جمله سازی این کار را انجام دهید می توانید مطمئن شوید جنس صدایتان به اندازه کافی گوش نواز بوده است.

اما به جز این موارد مواد غذایی هم می‌توانند بر کیفیت صدای سخنران اثر بگذارند و در درازمدت جنس صدای او را تغییر دهند. برخی از این مواد غذایی را که در طول زمان تست کرده‌ایم را و با اثرات مثبت و منفی آن آشنا شده‌ایم را در ادامه می‌خوانید.

مشاهده مقاله  4 ترفند بی نظیر برای این که صدای بم و کلفت تری داشته باشیم

چه بخوریم برای این که صدای بم و کلفت در سخنرانی داشته باشیم؟

حنجره ی هر فرد دقیقا مشابه با عضلاتی است که هنگام بدنسازی سعی داریم آن‌ها را ورزیده‌تر کنیم. به همان اندازه که ماهیچه‌های بدن با تمرین و تکرار بیش‌تر قوی‌تر می‌شوند تارهای ماهیچه‌ای صوتی هم می‌توانند قوی یا ضعیف باشند.

مواد غذایی نه به اندازه‌ی تمریناتی که در فن بیان برای داشتن صدای بم و کلفت انجام می‌دهیم اما تا حد زیادی روی کیفیت صدا تاثیر می‌گذارند. برخی از نوشیدنی‌ها مثل سمباده هستند و به مرور سطح تارهای صوتی را فرسایش می‌دهند. تا جایی که سخنران به مرور زمان از بم بودن و کلفتی صدایش کاسته و قوت سابق را در سخنرانی ندارد.

تاثیر آب بر تارهای صوتی در سخنرانی

تارهای صوتی را نظیر ریشه‌های افشان یک گیاه پیشرفته در نظر بگیرید. این تارها به حدی نازک هستند که شاید با دیدن آن‌ها باورتان نشود که صدای واقعی شما به واسطه ارتعاش آن‌ها تولید می‌شود؛ اما در ساز و کار بدن به شدت قدرتمند، پیچیده و تخصصی عمل می‌کنند.

مصرف آب یکی از فنون تقویت حنجره برای داشتن صدایی قوی در سخنرانی است و باعث می‌شود این تارهای نازک به خوبی مرتعض شوند. اصلا به همین دلیل است که بلافاصله بعد از خشکی گلو و کاهش سطح آب بدن صدایتان خش‌دار می‌شود و نمی‌تواند مثل قبل روان و بلند صحبت کنید.

صدای بم و کلفت

تاثیر نان و مواد نشاسته‌دار بر تارهای صوتی سخنران

یکی از نتایج استفاده از مواد حاوی نشاسته ترشح شدید بزاق دهان و مرطوب کردن آن برای رفع خشکی ایجاد شده در ترکیبات مواد غذایی است. رطوبت ایجاد شده بعد از مصرف این مواد غذایی تا ساعت‌ها باقی می‌ماند و بنابراین استفاده از آن‌ها قبل از سخنرانی و برای داشتن صدای بم و کلفت بلامانع است؛ اما باید توجه کنید حتما سطح آب بدن خود را در میزان طبیعی نگه دارید.

مشاهده مقاله  ترفندهای پشتیبانی از ایده برای ماندگار کردن سخنرانی

صدای بم و کلفت

تاثیر مواد غذایی آبدار بر تارهای صوتی سخنران

بسیاری از مواد غذایی آبدار ( میوه یا غذاهایی که بخش عمده آن‌ها را آب تشکیل می‌دهد) تامین کننده‌ی بخش عمده‌ی آب بدن هستند و همین موضوع افراد را از مصرف آب به صورت جداگانه بی‌نیاز می‌کند.

صدای بم و کلفت

در فصول گرم‌تر که تحرک شما به عنوان یک سخنران بیش‌تر است به این مواد غذایی بیش‌تر توجه کنید؛ چون دفع آب حاصل از آن‌ها به نسبت آبی که مستقیم دریافت می‌کنید کم‌تر است. در این بین برخی از ترکیبات آبدار هم هستند که استفاده از آن برای سخنرانان ممنوع است و در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تاثیر نوشیدنی‌های گرم در داشتن صدای بم و کلفت

در حالی که استفاده از کافئین قبل از سخنرانی توصیه نمی‌شود مصرف برخی از نوشیدنی‌های گرم در دراز مدت به گرم شدن تارهای صوتی کمک می‌کند. یکی از ترکیبات خوب برای گرم کردن صدا و تقویت بم یا کلفتی آن نوشیدنی یا دمنوش گیاهی به همراه عسل است.

صدای بم و کلفت

تاثیر شیر بر تارهای صوتی سخنران

شیر یکی از مواد غذایی آبداری است که با وجود رطوبتی که دارد استفاده از آن برای سخنران ممنوع است. یکی از مهم‌ترین دلایل آن طبع سرد شیر است که به مرور زمان جنس تارهای صوتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به علاوه استفاده از آن باعث ایجاد حالت موکوسی در سطح دهان می‌شود که برای سخنران دلچسب نیست. این حالت مانع از عبور کامل هوا و ارتعاش کامل تارهای صوتی می‌شود.

صدای بم و کلفت

تاثیر مواد سرد و یخی بر تارهای صوتی

استفاده از مواد خیلی سرد، یخی و در عین حال شیرین مثل بستنی دقیقا مثل آن است که تارهای صوتی خود را با خودتان تحت فشار قرار دهید، منجمد کنید و از حرکت آن‌ها جلوگیری نمایید.

مشاهده مقاله  جذب کردن دیگران با فن بیان: چه طور جذاب صحبت کنیم؟

مصرف بستنی و فرآورده‌های سرد و یخی مشابه آن برای سخنران توصیه نمی‌شود. اگر معمولا برای تامین قند بدن خود و در عین حال خنک شدن به ماده‌ی سردی مثل بستنی تمایل دارید کمبود آن را با مقدار کمی آب نبات یا شکلات تامین کنید.

تاثیر فست فود و مواد سرخ کردنی بر تارهای صوتی

فست فود و مواد غذایی سرخ شده به سبب مقادیر نمک بالایی که دارند برای سخنران از مواد غذایی ممنوعه هستند. نمک زیاد یکی از عوامل تحریکی در این مواد غذایی است که تارهای صوتی را حساس می‌کند.

صدای بم و کلفت

تاثیر مرکبات بر داشتن صدای بم یا کلفت سخنران

مرکبات ماهیت ظاهرا خوبی برای مصرف پیش از سخنرانی دارند؛ اما معمولا بسیاری از سخنرانان از تاثیر این میوه‌های مرموز بر تارهای صوتی بی‌خبر هستند. مرکبات به سرعت آب بدن را کم می‌کنند و باعث خشکی تارهای صوتی می‌شوند.

صدای بم و کلفت

تاثیر نوشیدنی‌های الکلی بر تارهای صوتی

اگر به سخنرانی حرفه‌ای مشغول هستید باید به طور کلی استفاده از نوشیدنی الکلی را کنار بگذارید. الکل به سبب خواص شیمیایی خود به جز این که باعث خشکی دهان می‌شود به مرور زمان کنترل شما را از تارهای صوتی سلب می‌کند. تا جایی که بعد از مدتی قادر نیستید به نهایت بلندی صدای خود برسید.

[تعداد: 8    میانگین: 2.5/5]
۷ Comments
  1. عرفان

    خیلی مقاله خوبی بود. ممنونم

    1. جواد غفاری

      سپاسگزارم

  2. تهرانی

    عاااالیییی

  3. Saeed

    متشکرم
    تمرینات روزانه برای موثر و قدرتمند تر کردن صدایمان چیست؟؟
    لطفا
    ممنون

    1. mm
      سید جواد غفاری

      سلام دوست عزیز. محصول فن بیان داخل سایت قرار داره. خریداری کنید و استفاده کنید. حتما کمکتون میکنه

  4. نازی

    ممنون 😁😁😁😁

    1. mm
      سید جواد غفاری

      خواهش می کنم

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.