راه های دائمی غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک بزرگان دنیا

0 ۷۲۵

اخیرا برخی از سرفصل های منتشر شده در اخبار مرتبط به شدت مرا تعجب زده کرده است: در نامه های ناخوانده تازه کشف شده آبراهام لینکلن از سال های 1860 به بعد رد خشونت و عصبیت دیده می شود. عجیب نیست اگر این ترسی که در نامه های لینکلن احساس می شود را به سخنرانی عمومی نسبت دهیم؛ ترسی که با فن بیان لینکلن به خوبی مهار می شده است. با نگاه به نظریه تکامل داروین و شناخت ریشه های ترس در سخنرانی غلبه بر ترس خیلی راحت تر می توان بر ترس از صحبت کردن در جمع پیروز شد.

در نظریه تکامل داروین به ترس به عنوان یکی از طبیعی ترین غرایز انسان اشاره شده است. داروین از همان زمانی که پشت شیشه ضخیم به مارهای سمی خیره شده بود و حتی از پشت شیشه هم نسبت به حملات مارها واکنش نشان داد اثبات نمود که غریزه ای به نام ترس قطعا در انسان وجود دارد و حتی با وجود توانایی استدلال ما روی واکنش هایمان اثر خواهند گذاشت. پس چه طور می شود که فردی مثل آبراهام لینکلن که اهالی مزرعه محل زندگی اش او را به عنوان فردی بی دست و پا و بی عرضه شناخته بودند قادر می شود نطق گیتسبرگ را به صورت جهانی ارائه کند؟ چه طور می شود لینکلن حتی با وجود معضل اختلال اضطراب اجتماعی که بسیاری از روان شناسان آن را در وجود لینکلن تشخیص داده بودند بتواند با سخنرانی هایش این چنین حماسه سازد شود؟

تحلیل امروز دانشگاه زندگی به شما کمک می کند بتوانید غلبه بر ترس از سخنرانی را این بار از راه های تازه تری تجربه کنید. راه هایی کاربردی و عملی به سبک بزرگان دنیا نظیر آبراهام لینکلن! همراه ما بمانید.

راه های دائمی غلبه بر ترس از سخنرانی

همه ما حداقل یک بار به واسطه حصار های ذهنمان محصور شده ایم! اصلا فکر می کنید تا به حال چند دفعه در زندگی توسط حس جسارت خود غافلگیر شده باشید؟ یک بار؟ دو بار؟ هرگز؟! فکر می کنید در این لحظات شبیه کدام یک از شخصیت های مشهور و شناخته شده دنیا بوده اید که با مشکل ترس از جمعیت و هراس از سخنرانی رو به رو بودند؟ آبراهام لینکلن؟ بریتنی اسپیرز؟ هپی گیلمور؟

مشاهده مقاله  7 راه برای این که تا همیشه با ترس از سخنرانی عمومی خود خداحافظی کنید

راه های دائمی غلبه بر ترس از سخنرانی

بسیاری از ستاره های آسمان شهرت امروز دنیا افرادی خجالتی و درونگرا بوده اند. آن ها هم دقیقا مثل شما به دنبال راهی برای غلبه بر ترس از سخنرانی بودند تا این که موفق شدند به طور کامل این ترس مثل سم را از وجود خود سم زدایی کنند!

غلبه بر ترس به سبک آبراهام لینکلن

شور و اشتیاق به درس! همه آن چیزی که بارها درباره لینکلن شنیدیم تا بتواند با تحصیل در رشته حقوق از کنتاکی به ریاست جمهوری ایالات متحده برسد! با این وجود نامه های باقی مانده از لینکلن و نوشته هایی که اطرافیانش درباره او ثبت نمودند نشان می دهد که وی از اختلالات عصبی پیش از سخنرانی رنج می برده است.

افراد خجالتی مثل لینکلن با ترفندهای زیادی سعی داشتند بر این حس خود غلبه کنند. ” shut it” یکی از عبارت هایی بوده است که همیشه لینکلن پیش از شروع سخنرانی و زمانی که به شدت بابت استرس سخنرانی نگران بوده است زیر لب زمزمه می کرده است. خیلی ها این shut it یا معادل فارسی “تمامش کن” را به تمریناتی نسبت می دهند که معمولا لینکلن برای غلبه بر ترس از سخنرانی خود زیر لب زمزمه می نموده است!

اگر شما هم از یک موضوع نفرت دارید و بلعکس به یک موضوع خاص علاقمند هستید همان احساس را در خود تحریک کنید. مثلا با استفاده از جمله “تمامش کن” و به سبک لینکلن شما هم می توانید حس های منفی خود را سرکوب کنید و در عوض با جملات مثبت همان حس را نسبت به موضوع مورد علاقه خود تشدید نمایید.

مشاهده مقاله  چه طور با "مراعات نظیر معکوس" به یادماندنی سخن بگوییم؟

نمونه های ترس لینکلن از سخنرانی های عمومی

بر خلاف آن چه انتظار می رود آبراهام لینکلن همیشه ترس خود را از سخنرانی های عمومی جار میزد! گفته شده بعد از نطق گیتسبرگ به عنوان موفقیت آمیزترین و پرافتخارترین سخنرانی های او کمیته سیاسی جمهوری خواه با توجه به تکان دهنده بودن سخنرانی هایش از او برای یک نطق بزرگ دیگر در نیوجرسی دعوت به عمل می آورد. اما لینکلن در کمال ناباوری این سخنرانی را با دلایل حقیقی و با صداقت کامل رد می کند:

“در این لحظه نمی توانم در نیوجرسی صحبت کنم. بیماری یکی از اعضا خانواده ام به اندازه کافی مرا عصبانی کرده است و فعلا زمان کافی برای تعامل و حضور در این مراسم را ندارم.”

راه های دائمی غلبه بر ترس از سخنرانی

در نامه ای که از طرف لینکلن برای کمیته ارسال شده، لینکلن خود را عصبی و نامساعد شرح داده و از حضور در سخنرانی امتناع ورزیده است.

غلبه بر ترس به سبک سایر بزرگان دنیا

وارن بافت

اگر فقط یک داستان یا شرح زندگی در تاریخ وجود داشته باشد که بتواند شما را از پتانسیل هر سخنران برای غلبه بر ترس از سخنرانی قانع کند داستان موفقیت وارن بافت است. موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم آمریکا است که از معرفی خودش در کلاس درس دانشگاه می ترسید و بسیاری از واحدهای دانشگاهی وارن بافت به خاطر این که مبادا مجبور شود مقابل جمع صحبت کند به تغویق می افتاده است!

وارن بافت بعد از چند سال توانست خودش را قانع کند تا بتواند مثل بقیه در حضور جمع صحبت کند. دو راه دائمی که احتمالا به غلبه بر ترس از سخنرانی شما نیز کمک کند:

  • ” تو باید این کار را انجام دهی؛ و هر چه قدر سریع تر این کار را به آخر برسانی سریع تر خلاص می شوی!”
  • “دردناک است اما انجام صحبت کردن در جمع این درد را تسکین می دهد!”
مشاهده مقاله  تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی‌های پرتنش و ترسناک!

راه های دائمی غلبه بر ترس از سخنرانی

فکر می کنید تکنیک های آن زمان وارن بافت به عنوان یک از ده ثروتمند جهان بتواند به شما برای غلبه بر ترس از سخنرانی کمک کند؟

جول اسکات اوستین

وی رهبر بزرگترین کلیسای پروتستان است. شاید نام او را کم تر شنیده باشید اما محال است خطابه‌های تلویزیونی او را با بیش از 7 میلیون نفر بازدیدکننده در هفته ندیده باشید! او کشیشی خنده رو است که به واسطه فعالیت های کمدی پدرش وارد صحنه شده است؛ اما بر خلاف پدرش همیشه به خاطر ترس از جمع پشت صحنه قایم می شده و بارها توسط دیگران مورد نقد قرار گرفته است.

بالاخره اسکات اوستین در سن 36 سالگی با نادیده گرفتن تمام انتقادها و جایگزین کردن کلمات مثبت و دلگرم کننده برای خودش توانست بر ناامیدی، شک و تردید برای ایستادن روی صحنه تا همیشه غلبه کند.

امروزه کم تر کسی باور می کند این کشیش خنده رو هم زمانی از اضطراب اجتماعی رنج می برده است!

راه های دائمی غلبه بر ترس از سخنرانی

توماس جفرسون

کسی باور می کند سومین رئیس جمهور آمریکا به عنوان یکی از بنیانگذاران یک سرزمین تازه، پدر آمریکا جدید، مدافع دموکراسی و نویسنده اصلی اعلامیه استقلال از سخنرانی در حضور جمع هراس داشته است؟ ترس اجتماعی جفرسون در اسناد تاریخی آمریکا ثبت شده است و جان آدامز اعتراف کرده که تا زمان حضورش در کنگره، هرگز سه جمله متوالی و صریح را از زبان جفرسون نشنیده بوده است!

بسیاری از فیلم سازان می نویسند: هر زمان که قرار بود جفرسون فریاد بزند، فریادش در گلویش حبس می شد و صدایش فرو می رفت!

جفرسون هرگز نتوانسته مثل لینکلن بر ترس خود از سخنرانی غلبه کند؛ اما همین ترس به او انگیزه کافی برای شروع تغییرات جدی در خاک آمریکا را داده است!

راه های دائمی غلبه بر ترس از سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.