فن بیان در برابر توهین – خود را در برابر توهین دیگران تجهیز کنید!

2 ۲۱,۶۲۹

درد انسان را تغییر می دهد؛ اما این تغییر همیشه منفی نیست. این درد را بچشید و به حکمت تبدیل کنید! این جمله ناشناسی بود که از طرف یک نویسنده ناشناس توجه مرا جلب کرد. بین همه دردهایی که یک انسان در طول زندگی متحمل می شود درد توهین و بدگویی دیگران رایج ترین مسئله ای است که واکنش های مختلف ما را به دنبال دارد. حتما هر فردی خواسته یا ناخواسته، حق یا نا به حق با توهین، تهمت و خلاصه واکنش های ناراحت کننده ای رو به رو می شود که حقیقتا گاهی امان انسان را می بُرد! هر چند که خیلی ها در این مواقع با بحث، مشاجره و عکس العمل متقابل به این رفتار بقیه پاسخ می دهند اما فن بیان در برابر توهین آن قدر دست ما را باز گذاشته است که بتوانیم این بار با زبان خوش به بحث و مجادله ها فیصله دهیم!

البته واکنش همه ما در برابر توهین یکسان نیست. گاهی شاهد برخوردهایی هستیم که باعث می شوند در یک جا میخکوب شویم و در شوک آن حرف یا حرکت لب به سخن نگشاییم. دقیقا زمانی که کلمات ما را زبان بسته می کنند و قادر نیستیم از خود دفاع کنیم. این مشکل بیش تر برای افراد خجالتی و کم رو شدت می یابد.

اطراف ما پر از ترکش های دردناک و غیر قابل پیش بینی توهین دیگران است. عاقلانه است که قبل از اصابت گلوله های دشمن با فن بیان در برابر توهین خود را تجهیز کنید!

تکنیک های فن بیان در برابر توهین دیگران

تکنیک های فن بیان در برابر توهین دیگران

وقتی که زبان قاصر از جواب به توهین می شود…

یکی از دوستان ساکن خارج از کشور تجربه شنیدنی و جالبی را از برخورد خدمتکاران و نگهداران سالمند تعریف می کرد: به خاطر ناتوانی مادرم در اداره کارهای شخصی اش تصمیم گرفتم از یک پرستار و نگهدار سالمند باتجربه استفاده کنم. علی رغم این که این پرستار مستقیما از شرکت های خدماتی فرستاده شده بود اما زبان تند و تیزی داشت. عادت به منفی بافی، قضاوت عجولانه مادرم و زیر سوال بردن جز به جز زندگی ما واقعا آزاردهنده شده بود. یک روز بعد از این که از سرکار برای سرکشی به آشپزخانه رفتم و با لبخند صحبت کردن با خدمتکار را شروع کردم با صدای بلند گفت: گذاشتن این میز این گوشه آشپزخانه واقعا احمقانه است!

مشاهده مقاله  4 مهارت اثربخش اداره و ارائه مطالب در سخنرانی

تکنیک های فن بیان در برابر توهین دیگران

جدا از رُک گویی های معروف غربی ها چنین واکنش هایی در هر جای دنیا باعث می شود یک آن انسان احساس بی دفاعی کند! نه این موقعیت بلکه گیر کردن در ترافیک و رو به رو شدن با فحاشی رانندگان عصبی، حضور در مترو و دیدن واکنش های عجیب و غریب مردم خسته ای که فشار کاری کاسه صبرشان را لبریز کرده است و هزاران مورد مشابه از شرایطی هستند که واقعا قرار گرفتن در آن ها انسان را در برابر ترکش های زبان مردم بی دفاع می سازد!

به هر حال می توانیم با ترفند های فن بیان در برابر توهین کمی روحیاتمان مقاوم سازی کنیم تا واکنش های بهتری نشان دهیم!

واکنش ها را با مداد و پاک کن مرور کنید!

قطعا وقتی که با توهین دیگران در واقع به ما ظلم می شود نمی توانیم آرام بایستیم و بی تفاوت باشیم. ما هم هرگز پیشنهاد نمی کنیم بی تفاوت بمانید و دیگران را به خودشان واگذار کنید! اولین واکنش هر فردی که در این موقعیت قرار می گیرد مرور کردن است. به جای این که بلافاصله لب بگشایید اتفاقات را مثل یک دفتر مرور کنید. چه شد که این حادثه رخ داد؟ چرا باید این درگیری لفظی رخ دهد؟ چه اشتباهی رخ داد؟

تکنیک های فن بیان در برابر توهین دیگران

تمام اتفاقات در این لحظه خواه ناخواه مثل اپیزودهای یک فیلم از مقابل چشم شما عبور می کنند. با این تفاوت که هنگام فکر کردن خود را به سلاح پاک کن تجهیز می کنید. به هر صحنه که فکر می کنید پاک کن را روی حافظه خود بکشید و آن را کم کم محو کنید. هر چند که پاک کن هرگز نتوانسته است رد مداد را به خوبی پاک کند اما تجربه نشان داده است که این پاک کن فرضی قادر است آثار درد روحی شما را تسکین دهد و آن ها را کمرنگ تر سازد.

مشاهده مقاله  راهنما تجهیز و آماده‌سازی محل سخنرانی برای تمرین و اجرا (1)

درجه غرور کلامی خود را پایین بیاورید!

اگر یک بار با انصاف به اتفاقات و درگیری های لفظی که بین دو نفر رخ می دهد نگاه کنید متوجه اشتباهات خودتان هم می شوید. روان شناسان معتقدند در یک مشاجره هرگز یکی از طرفین 100 درصد مقصر و دیگری 100 بی گناه نیست. پس باید درباره خودتان به کنکاش بپردازید.

یکی از عواملی که همیشه اختلاف به بار می آورد غرور است. تجربه شخصی من بعد از کنکاش در رفتارهایی که در مقابل دیگران داشتم و منجر به توهین شده است غروری است که بیش از حد داشته ام. در واقع هم من و هم بسیاری از مردم توقع داریم آن لحظه شاهد برخورد خیلی بهتری باشیم؛ اما با دیدن رفتار بقیه از همه چیز ناامید می شویم. به همین دلیل باید عقاید و غرور شخصی را بازبینی کرد تا فن بیان در برابر توهین نیز اصلاح گردد.

تکنیک های فن بیان در برابر توهین دیگران

ماهیت واقعی کلمات را بشناسید!

تا به حال به کلماتی که از دهانتان خارج شده است و با آن ها باعث ایجاد اختلاف شده اید فکر کرده اید؟ سفری در واژگان به من نشان داد که کلمات فقط ترکیبی از حروف ساده ای هستند که در هر زبان با هم تفاوت دارند. آن چه که مسئله ساز است معانی مختلفی است که این کلمات به دوش می کشند. تصور کنید مشغول صحبت کردن با یک اسپانیایی زبان هستید و شما هم دست و پا شکسته به این زبان تسلط دارید. شما تمام تلاش خود را به کار می بندید تا بتوانید جملات را به هم بچسبانید و به یک برداشت واحداز مخاطبتان برسید. در این حالت اصلا متوجه نمی شوید یا اگر متوجه شوید مهم نیست که آن فرد مشغول چرب زبانی، توهین یا تمسخر شما است!

مشاهده مقاله  آشنایی با اجزای سخنرانی، کاربرد و اهمیت آن‌ها

تکنیک های فن بیان در برابر توهین دیگران

چه می شود که ما با وجود آگاهی از بار معنایی کلمات از پتانسیل باورنکردنی آن ها برای توهین به یکدیگر استفاده می کنیم؟ اگر واقعا ماهیت واقعی کلمات و قدرت آن ها برای به جا گذاشتن زخم را بشناسیم مسلما در انتخاب آن ها دقت عمل بیشتری به خرج می دهیم!

قدرت خدادی خود را احیا کنید!

همه ما دارای توانایی خاصی برای دفاع از خود، استفاده از فن بیان در برابر توهین و تحمل چالش ها هستیم. قدرتی که به ما توانایی فرار از یک ببر گرسنه را می دهد. قدرتی که سرعت ما را حین فرار کردن به چندین برابر ظرفیت های وجودیمان تبدیل می کند. چرا این قدرت را نادیده بگیریم؟

تکنیک های فن بیان در برابر توهین دیگران

در این مرحله فن بیان در مقابل توهین به هوش کلامی شما بستگی دارد. این هوش از بدو تولد در وجود همه نهادینه شده است اما اگر به دلیل بی حوصلگی معمولا از زیر بار جواب دادن و بحث و جدل دَر می روید ممکن است آن را تضعیف کرده باشید. جواب های قاطع و آرام در برابر توهین های دیگران، میمیک های نشانگر بی تفاوتی در صورت، زبان بدن کاملا راحت و آرام و نگاه هایی که به اطراف است تا به طرف فحاشی که توهین می کند بهترین ابزار شما برای پاسخ دادن به توهین های دیگران است. به این روش قدرت خدادای خود را نیز احیا کرده اید.

[تعداد: 7    میانگین: 2.6/5]
۲ Comments
  1. طاهری

    ممون از مطالب خوبتون

    1. جواد غفاری

      درود بر شما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.