معجزه خاموش فن بیان در خانواده و تاثیراتی که نامحسوس بر زندگی شما دارد

0 ۸۴۵

فن بیان در خانواده ، معجزه خاموش

لئو روستن می گوید: هیچ دو دختری که در جامعه وجود دارند شبیه هم نیستند. اگر کمی عمقی تر به این سخن بنگریم متوجه می شویم با وجود ارتباط خونی که انسان ها را به هم نزدیک تر می کند و آن ها را عضوی از یک خانواده قرار می دهد تفاوت های فاحشی میان هر مخلوق آفریدگار وجود دارد که بی هیچ وجه قابل انکار نیست. به همین دلیل است که حتی در خانواده ها هم چالش ها و گاهی درگیری هایی دیده می شود که نشان از تفاوت ها دارد. تفاوتی هایی که باعث می شود حتی نتوانیم خوش نیتی خود را آن طور که باید و شاید ثابت کنیم و این مشکل در خانواده ها حادتر است. به نظر می رسد جوامع مختلف ما از بیماری مزمنی به نام عدم توجه به فن بیان در خانواده رنج می برد!

با نگرانی تمام به سراغ کودکانمان می رویم و سعی داریم آن ها را از رفت و آمد با کسانی که چندان شایسته نیستند بازداریم؛ اما این رفتار فقط باعث به وجود آمدن رابطه دشمنی پر خصم و کینه میان ما و فرزندان می شود. از ارتباط با همسرمان رضایت چندانی نداریم؛ گویی تمام حرف های ما به بحث و جدل منتهی می شود و نتیجه ای جز سو برداشت های بچگانه ندارد. از این که بنیاد خانواده این قدر سست شده است ناراحت هستیم و فکر می کنیم خانه دیگر آن مامن گرمی که می خواستیم نیست. این نارضایتی تا کجا قرار است پیش برود؟

عدم درک متقابل!!! یک چالش

بد نیست بدانید علل عمده آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی رفتار افرادی است که از آغوش خانواده خود دلسرد شده اند و همه این دلسردی را هم می توان در یک چیز خلاصه کرد: عدم درک متقابل!

پس از سال ها تجربه و تحقیق در این زمینه ارتباط تنگاتنگی میان فن بیان در خانواده و امکان آن در برقراری حالت درک متقابل از افراد یافتیم. گویی فن بیان معجزه ای است که که می تواند تمام زخم ها ناشی از عدم توانایی در برقراری ارتباط را التیام دهد. معجزه ای خاموش که تاثیرات نامحسوسی روی زندگی افراد دارد؛ چه مثبت و چه منفی!

مشاهده مقاله  4 نکته مهم در لحن سخنرانی

درس امروز دانشگاه زندگی مقدمه ای برای شروع مبحث گسترده فن بیان در خانواده و انواع آن است. باشد که رویکرد شما در برقراری ارتباط با افراد خانواده تغییر مثبتی پیدا کند.

مقدمه ای بر مفهوم فن بیان در خانواده و تاثیرات آن

خانواده رکن اصلی هر جامعه است. هر وقت صحبت از وحدت در جامعه ای می شود نام خانواده در ذهن ها نقش می بندد. در واقع خانواده حتی اگر در جوامع غربی کمرنگ تر باشد به هر حال تنها عامل وحدت بخش افراد است و نقش آن در رشد افراد غیرقابل چشم پوشی است. هر وقت قرار است صحبتی از اتحاد و همبستگی شود مثال خانواده را مطرح می کنند. یکی از دانشمدان در ارتباط با پیوستگی عناصر جهان می گوید: همه چیز مثل خونی که در رگ ها جاری است به هم وصل است؛ مثل اعضای یک خانواده!

فن بیان در خانواده و تاثیرات آن

ارتباط موثر در هر خانواده

ارتباط موثر در جامعه صرفا تبادل تجربه و اطلاعات است؛ اما در خانواده همه این نقش ها عوض می شود. خانواده فقط ابزاری برای اطلاع گیری و دادن اطلاعات نیست! در خانواده درک درستی ار معنا و مفهوم است که اهمیت پیدا می کند. برخی ارتباط موثری که به وسیله فن بیان در خانواده برقرار می شود را یک جاده دو طرفه می دانند. در این جاده هر دو طرف حق عبور و مرور دارند. به علاوه اگر فقط رفتی صورت گیرد دیگر این جاده متروکه می شود و کسی رغبت به آمدن ندارد!

از این رو در خانواده به نقش اساسی فن بیان توجه بیش تری شده است. شنونده خوب بودن مهم است؛ اما این که در برابر رفتار و تصمیمات فرزندان و همسر خود چه واکنشی نشان می دهیم مهم تر است.

مشاهده مقاله  تکنیک های ارائه سمینار کارشناسی ارشد - شنوندگان را محو خود کنید!

فن بیان در خانواده و تاثیرات آن

اهمیت فن بیان در خانواده و یک حقیقت تلخ

نهاد خانواده ها از معضلی به نام ناتوانی در برقراری ارتباط در خانواده یا عدم آگاهی از مهارت های ده گانه زندگی رنج می برد. جامعه ایران یکی از پرطلاق ترین کشور های دنیا است و از این نظر در رتبه چهارم آسیا قرار دارد. فن بیان در خانواده ابزاری است که می توان تمام مشکلات و ناهنجاری های جامعه را برطرف کند؛ اما عدم آگاهی افراد از این مهارت ها معمولا زندگی ها را به جدایی می کشاند.

فن بیان در خانواده و تاثیرات آن

تاثیرگذاری فن بیان در خانواده بر تار و پود اجتماع

از قدیم این تصور وجود داشته است که اعضای یک خانواده متوسط رو به بالا به جهت وضع اقتصادی معمولا توانایی قابل قبولی در برقراری ارتباط و القا توانایی تسلط بر فن بیان در خانواده دارند. این تصور بر اساس آمار تا حد زیادی صحیح است. خانواده ای که مشکلات مالی او را سرگرم خود کند معمولا کم تر به نیازهای عاطفی فرزندان خود توجه می کند. حال آن که بخش زیادی از فن بیان در خانواده توسط والدین به فرزندان آموزش داده می شوند. بنابراین عدم توجه به فن بیان در خانواده نه تنها تاثیری مقطعی بلکه تاثیری سرنوشت ساز روی نسل ها خواهد داشت.

فن بیان در خانواده و تاثیرات آن

انواع استایل ها در فن بیان در خانواده

خانواده ها نه فقط به واسطه حرف زدن بلکه با کمک استایل های متداول برقراری ارتباط موثر می توانند به مشکلات و نیازهای یکدیگر توجه کنند. برخی از این این استایل ها عبارتند از:

بیان مستقیم و روشن:

در این شیوه از فن بیان معمولا اعضای بزرگ تر خانواده نظرات خود را خیلی واضح اعلام می کنند و سعی دارند به روشنگری بپردازند. نمونه بارز آن می تواند تذکرات یک پدر به فرزندش با دیدن نمرات او باشد:

مشاهده مقاله  سخنران چه مقدار زمان برای استراحت مخاطبین باید در نظر بگیرد؟

پسرم! نمرات تو مرا ناامید کرده است و وقت این رسیده است تا تغییر و تحولاتی در درس خواندن ایجاد کنی!

فن بیان در خانواده و تاثیرات آن

فن بیان غیرمستقیم و روشن:

در این روش منظور به صورت کامل و روشن در کلام نهفته است، اما این برقراری ارتباط به صورت غیرمستقیم صورت می گیرد. نمونه رایج آن سخنان پدر خطاب به پسر به شکل زیر است:

این روزها بسیاری از مردم بابت درس نخواندن بچه ها غذاب می کشند!

در لفافه سخن گفتن و کاملا مستقیم:

در این موارد معمولا یک مفهوم کلی به جمعی از افراد خطاب می شود، بدون این که شخص خاصی متوجه منظور فرد شود. مثلا پدر در این مواقع می تواند بگوید:

مردم نسبت به گذشته خیلی کم کار و تنبل شده اند!

غیرمستقیم و کاملا پنهان:

این شیوه از فن بیان معمولا در خانواده هایی ناسالم با روابط سردی که تعریفی ندارد رواج دارد. در این حالت افراد برای این که از صحبت کردن با یکدیگر اجتناب کنند سعی دارند طوری سخن بگویند که گاهی هیچ کس متوجه منظورشان نمی شود!

فن بیان در خانواده | اهرم قدرت

تحقیقات ثابت کرده است خانواده هایی که ارتباط مداوم، نزدیک و گرمی با هم دارند بهتر از پس مشکلات خود بر می آیند. در این خانواده مادر و پدر به صورت تعاملی با فن بیان خود افراد را به یکدیگر نزدیک می کنند و سعی دارند از شکاف میان نسل ها که ممکن است میان والدین و فرزند ایجاد شود جلوگیری کنند.

فن بیان در خانواده و تاثیرات آن

مهم ترین نتیجه ای که یادگیری فن بیان در خانواده در تربیت فرزندان دارد یادگیری زود از موعد مهارت های زندگی است.

تجربه و نظرات شما:

با اصول و مفهوم فن بیان در خانواده آشنایی دارید؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 1    میانگین: 3/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.