فن بیان در سخنرانی بداهه

2 ۱,۰۵۵

فن بیان در سخنرانی بداهه

فن بیان و فنون سخنرانی در دنیای شلوغ این روزها شاید یکی از نکات مهمی باشد که کمتر کسی به آن توجه می کند. این روز ها تمام تصمیمات مهم و هم فکری ها در جلساتی اتخاذ می شوند که هیچ برنامه ریزی قبلی برای آن ها نشده است پس سخنرانی بداهه یکی از نکات مهم فن بیان است که می تواند ما را در مسیر زندگی یاری دهد تا بهترین تصمیمات را در کمترین زمان ممکن بگیریم. چگونگی سخنرانی بداهه و یا فن بیان در سخنرانی یکی از مهمترین نکاتی است که در هنگام سخنرانی باید به آن توجه داشت.

فن بیان در سخنرانی و یا شیوه سخنرانی از ابزار هایی است که اگر در زندگی روزمره و زندگی شغلی خود یکار گیریم می توانیم در هر عرصه بهتر ظاهر شویم و در معاملات تجاری و تصمیمات بزرگ به تصمیم گیری ها جهت دهیم وجلسات را به سمت اهداف خودمان پیش ببریم.

سخنرانی بداهه چیست؟

سخنرانی بداهه یا همان صحبت های سردستی یکی از فنون سخنرانی، فن بیان  و ارتباط موثر کلامی است که می تواند نقش مهمی در سخنرانی ها و جلسات ما داشته باشد به عنوان یک سخنران، اجرای خوب و زیبای سخنرانی خیلی مهم و موثر است اما هنر یک سخنران، بداهه گویی یا سخنرانی فی البداهه است. در واقع سخنرانی بداهه یکی از فنون بیان است به معنای ارتباط و هماهنگی سخن گفتن و افکار در کسری از ثانیه است که می تواند تاثیر زیادی در موفقیت شما داشته باشد و این امر را تسهیل بخشد.

فن بیان در سخنرانی بداهه

نکاتی برای فن بیان در سخنرانی

فکر نکنید سخنرانی بداهه یا بداهه گویی یک امر ذاتی است و برای بدست آوردن آن لازم است کار زیادی انجام دهید تا به فن بیان در سخنرانی بداهه دست یابید، بلکه با اندکی هوش و ذکاوت و با کمی تمرین در حوزه فن بیان می توانید یک سخنران بداهه خوب باشید. در اینجا سعی داریم شمارا با فن بیان در سخنرانی بداهه آشنا کنیم و نکاتی درباره سخنرانی بداهه و دیگر فنون بیان ارائه دهیم. یقین داشته باشید با دانستن مهارت های فن بیان یا بهتر بگوییم سخنرانی بداهه میتوانید راه موفقیت را بپیمایید و بی شک در جایگاه خود بدرخشید.

زیاد سخنرانی کنید

اول از همه به یاد داشته باشید که برای یادگیری فنون بیان از جمله سخنرانی بداهه، زیاد سخنرانی کنید. با این کار بعد از مدتی این توانایی را خواهید داشت که در جمع های کوچک و بزرگ در باره هر موضوعی بدون استرس و منسجم سخنرانی کنید. اگر جز افراد مهم جامعه و یا جز افرادی هستید که با دیگران ارتباط زیادی دارید قطعا بسیار اتفاق خوهد افتاد که بدون اطلاع قبلی در جایگاهی قرار بگیرید که نیاز باشد درباره موضوعی خاص صحبت کنید، حتما با تمرین زیاد به مرحله ای خواهید رسید که صحبت کردن در جمع ها برایتان امری عادی طبیعی خواهد بود و به فن بیان در سخنرانی دست خواهید یافت.

مشاهده مقاله  چه بخوریم برای این که صدای بم و کلفت در سخنرانی داشته باشیم؟

در وقت سخنرانی تان صرفه جویی نمایید

برای سخنرانی بداهه نیازی نیست از دیگران برای نداشتن آمادگی و یا منسجم نبودن سخنانتان عذر خواهی کنید. زیرا این کار باعث می شود که وقت خود را از دست دهید و به درستی نتوانید درباره موضوع مورد بحث صحبت کنید برای سخنرانی بداهه بهتر است سر اصل مطلب بروید و مقدمه چینی بی دلیل نکنید این کار باعث بی حوصلگی حضار و خارج شدن از موضوع اصلی می شود.در آموزش فن بیان و فنون سخنرانی سعی داریم اشتباهات رایج در سخنرانی را نیز برایتان شرح دهیم، مقدمه چینی نا بجا و بی مورد یکی از این موارد است که می تواند شنوندگان را نسبت به شنیدن سخنان شما سرد و بی رغبت کند.

حافظه خود را تقویت کنید

حافظه خود را تقویت کنید. اگر فردی هستید که حافظه خوبی ندارید و یا به راحتی نمی توانید اطلاعاتی را به حافظه خود بسپارید، بهتر است این کار را تمرین کنید، زیرا برای سخنرانی بداهه لازم است که بتوانید اطلاعات و مطالب را به خوبی به یاد بسپارید تا بتوانید در سخنرانی ها از آنها استفاده کنید.این نکته خیلی مهم است که از سخنان دیگران و یا اطلاعاتی که قبلا آموخته اید و یا کتاب ها یا مقالاتی که قبلا خوانده اید در سخنرانی های خود استفاده می کند. نه تنها این کار باعث زیباتر شدن و منسجم تر شدن سخنرانی تان می شود بلکه در صورتی که مبنای سخنانتان کتاب های معتبری باشد می تواند اعتبار سخنرانی شما را بالا ببرد.

از زبان بدن غافل نشوید

زبان بدن نکته بسیار مهمی در سخنرانی است، برای سخنرانی بداهه لازم است محکم و با قدرت و تحرک زیاد صحبت کنید. قطعا سخنرانی خشک و بی تحرک از دیگر اشتباهات رایج فن بیان است که باعث خستگی حضار و بی حوصلگی شنوندگان می شود، همچنین برای انتقال بهتر مطالب بهتر است از این ترفند نیز استفاده لازم را ببرید.به عنوان مثال گاهی برای غیر یکنواخت شدن سخنانتان بعضی از جملاتتان را اجرا کنید یا با سعی کنید آن را نشان دهید یا با دست خود سعی کنید به توضیحات خود کمک کنید.

مشاهده مقاله  راهنما کامل انتخاب و تنظیم تعداد اسلایدها در سخنرانی

در مخاطب شور ایجاد کنید

یکی از نکاتی که میتواند در این راه به شما کمک کند این است که بدانید چطور در مردم و شنوندگان شور و انگیزه ایجاد کنید. با دانستن این نکته  و در نظر داشتن آن می توانید سخنرانی بهتر و پر انرژی تری را ارائه دهید.حتما می دانید هرچه شور و انگیزه در تماشاچیان بیشتر باشد اثر کلام شما نیز بیشتر خواهد شد.زبان بدن که از مهم ترین نکات فن بیان است دارای نکات و فنون زیادی است که توضیح بیشتر آن در این مقاله نمی گنجد اما برای داشتن سخنرانی زیبا تر لازم است این فنون را یاد بگیرید و در سخنرانی هایتان آن ها را لحاظ کنید.

نترسید

از سخنرانی نترسید و سعی کنید بر ترس خود غلبه کنید. برای اینکار کافی است زیاد سخنرانی کنید و سعی کنید سخنرانی هایتان را بدون هماهنگی و یا حفظ کردن اجرا کنید.حفظ کردن سخنرانی باعث استرس و اضطراب شما در حین سخنرانی خواهد شد.فقط کافیست در رابطه با مطلبی که می خواهید در مورد آن صحبت کنید اطلاعات کاملی داشته بشاید و موارد مهم را نکته برداری کنید تا نکته ای از قلم نیفتد.

منبع سخن داشته باشید

حتما با منبع صحبت کنید و درباره مطالبی که از آنها اطلاعاتی ندارید صحبت نکنید. این نکته خیلی مهمی است که حتما بدانید درباره چه مطلبی می خواهید سخن بگویید و اطلاعاتتان را در حوزه آن موضوع بالا ببرید.پس مراقب باشید سخنرانی بداهه را با حرف های بی پایه و اساس اشتباه نگیرید.بداهه سخن گفتن بیشتر هنر بداهه فکر کردن است تا هنر سخنرانی.

فن بیان

خودتان باشید

در سخنرانی ادای کسی را در نیاورید و سعی نکنید خود را جای کس دیگری بگذارید. خودتان باشید و به شیوه خودتان صحبت کنبد. اما دراین میان به یاد داشته باشید باید به قدری در سخنرانی و سخنوری تمرین کنید تا خوب حرف زدن و زیبا سخن گفتن از عادت های روزمره و عادی شما شود و در هر زمان و هر مکانی بتوانید بهترین سخنرانی بداهه را ارائه دهید.با تمرین و تمرکز روی این موضوع و دیگر نکات فن بیان نه تنها می توانید بدون تقلید از کسی سخنرانی بداهه کنید بلکه می توانید یک سخنور خوب باشید.

مشاهده مقاله  با این ترفندها قدرت جادویی خود را در تهیه متن سخنرانی به رخ بکشید

به ظاهر خود اهمیت دهید

لباس مناسب بپوشید، لباس و ظاهر مناسب از نکاتی است که در سخنرانی و فن بیان تاثیر زیادی دارند. به همین دلیل سعی کنید همیشه خوش تیپ باشید یا لااقل اگر احتمال می دهید قرار است از شما بخواهند که یک سخنرانی داشته باشید لباس شیک و مناسب بپوشید.همانطور که می دانید هر حرفه ای شیوه لباس پوشیدن و آراستگی ظاهری خاص خود را دارد.این کار نه تنها شما را در نظر شنوندگان فردی خوش لباس و خوش چهره و مرتب نشان می دهد بلکه باعث کم شدن استرس و بالا رفتن اعتماد به نفس شما در حین سخنرانی نیز می شود.

کلمات پیچیده استفاده نکنید

پیچیده سخن گفتن از دیگر اشتباهات رایج سخنرانی و فن بیان است در سخنرانی بداهه نیازی نیست با کلمات پیچیده یا خاصی حرف بزنید، طوری حرف بزنید که همه حضار حرف های شما را متوجه شده و از آن لذت ببرند، برای این کار فقط کافیست ساده و عادی صحبت کنید بدون پیچیدگی و طول و تفسیر اضافه.و ضمنا به یاد داشته باشید یکی از مهمترین نکات در فن بیان و سخنرانی ارتباط چشمی است، یعنی برای تاثیر بیشتر ارتباط چشمی خود را با حضار حفظ کنید و در حین صحبت کردن به آنها نه فقط به یک شخص خاص نگاه کنید.

تمرکز کنید

حضور ذهن و هوش بالایی داشته باشید. برای تقویت در سخنرانی بداهه اول لازم است حضور ذهن داشته باشید و تمام و کمال تمرکزتان را روی صحبت ها و سوال های حضار بگذارید تا بتوانید خیلی صریح و واضح آنها را درک کرده و پاسخ بدهید.از طرفی هوش خود را بالا ببرید، و تکنیک های آن را یاد بگیرید. این کار باعث می شود شما سریع تر مفهوم و معنای مطالب را درک کرده و بهتر و زودتر به بتوانید پاسخگو باشید، و مدت زمان بیشتری برای فکر کردن داشته باشید.با کمی تمرین و دقت و تمرکز بر مواردی که در بالا ذکر کردیم نه تنها می توانید فنون بیان را به خوبی تمرین کنید و یاد بگیرید بلکه می توانید یک سخنرانی زیبا داشته باشید.

برای اطلاع از آموزش سخنرانی کلیک نمایید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. abolfazl

    سلام؛
    ببخشید طرز کار سایت شما چجوریه؟ویدیو اصلا نمی زارید ؟فقط مقاله ای کار می کنید ؟ دوره جامع ندارید؟ کاملا رایگانه سایت و کاراتون؟ راهنمایی کنید لطفا ( ux افتضاحه )
    بههمین ایمیلم اگه میشه جوابشو بفرستین.
    ممنون.

    1. جواد غفاری

      سلام دوست عزیز. فعلا مقاله در سایت میزاریم. اما به زودی دی وی دی های آموزشی رو هم در سایت خواهید دید.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.