طراحی ساده و حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با “قانون یک سوم”

0 ۵۸۰

حتما در سخنرانی هایی که پاورپوینت های دیدنی، تازه و حرفه ای را داشته اند شرکت کرده اید و از دیدن آن ها هم شگفت زده شده اید. غالبا طراحی این اسلایدها را نه طراح همه چیزدانی که مدت ها در کار پاورپوینت بوده است انجام داده، و نه شرکتی که این پروژه بدان برون سپاری شده باشد و هزینه ای گزاف دریافت کرده باشد! هر کسی قادر است با کمی خلاقیت و آشنایی با قانون یک سوم اسلایدهای متفاوت و فراتر از انتظاری طراحی کند!

قانون یک سوم برای کسانی که عکاسی می کنند احتمالا خیلی آشنا است. این قاعده ترکیبی است از قانون یک سومی که در عکاسی و هنرهای تجسمی کاربرد دارد و اکنون در پاورپوینت با همان عنوان و همان چارچوب به کار گرفته می شود. علت استفاده از این قانون هم در طراحی هم مشخص است. به جای این که هر سخنران به صورت آزادانه، سلیقه ای و ناشیانه به طراحی اسلاید بپردازد، با داشتن قانون ثابت و همگانی نظیر قانون یک سوم می توان اسلایدهای استاندارد و منسجم تری را تولید کرد.

آموزش امروز به شما کمک می کند تا:

  1. تعریف و مفهوم قانون یک سوم را به خوبی بیاموزید
  2. با تقلید از نحوه استفاده از عکاسان از این قانون، از یک سوم بهره بگیرید
  3. به استفاده از این قانون در طراحی اسلایدهای سخنرانی هر چه زودتر و با سریع ترین راه ها عادت کنید

طراحی حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با قانون یک سوم

بیایید قانون یک سوم را از سطح کاملا مبتدی با هم یک بار مرور کنیم. به زبان ساده این قانون به طراحان می گوید تا عناصر اصلی تصویر (در این جا اسلاید) را روی خطوط یا در محل تقاطع خطوطی قرار دهند که طبق این قانون تصویر را به بخش های مختلفی تقسیم می کند. هنوز دقیقا برای شما روشن نشده است چه خطوطی و کجا؟

مشاهده مقاله  5 باور اشتباه میان سخنرانان که باید از آن‌ها دوری جست

فرض کنید اسلاید مورد نظر شما در پاورپوینت مطابق با شکل زیر با خطوطی عمودی و افقی، چه از افق و چه از عمود به سه قسمت تقسیم شده باشد:

طراحی حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با قانون یک سوم

در چنین حالتی:

  • خطوط عمودی تصویر شما را به سه قسمت مشخص تقسیم می کنند
  • خطوط افقی تصویر شما را همچون خطوط عمودی به سه قسمت مجزا تقسیم می کنند
  • در مجموع این خطوط تصویر نهایی را به نه قسمت تقسیم کرده اند

این خطوط در چهار نقطه مطابق با شکل زیر ب هم تقاطع پیدا می کنند و این بخش در سخنرانی شما، پاورپوینت شما خواهد بود:

طراحی حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با قانون یک سوم

استفاده از قانون یک سوم در سخنرانی به سبک عکاسان

قبل از هر چیز ابتدا باید با نحوه استفاده از این قانون توسط عکاسان آشنا شویم تا بتوانیم آن را در طراحی اسلایدها نیز پیاده کنیم، محل دقیق برای تنظیم عنوان اسلایدها را مشخص کرده و به این ترتیب اجزا را پشت سر هم قرار دهیم:

قانون اول: جای گذاری عامل کلیدی در پاورپوینت

به تصویر زیر نگاه کنید. در این تصویر بر خلاف تصور ما، طراح بخش کلیدی یعنی درخت داخل تصویر را روی تقاطع خطوط در گوشه سمت چپ و بالا قرار داده است. با این طراحی، حتی اگر عناصر بیشتری هم در عکس وجود داشته باشد کاربر بیشتر روی نقطه قرار گرفتن درخت متمرکز می شود. این یعنی توانستیم با جایگذاری صحیح درخت، اثر بیشتری روی مخاطب داشته باشیم. همین امر در طراحی اسلاید سخنرانی نیز اتفاق می افتد.

طراحی حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با قانون یک سوم

قانون دوم: جایگذاری عناصر کلیدی در امتداد خطوط افقی

به تصویر دیگری که در ادامه تهیه کردیم نگاه کنید. در این تصویر عکاس سعی کرده است با استفاده از این خطوط، یک دسته بندی خاص برای عناصر ایجاد کند. این در حالی است که بخش های کلیدی تصویر دقیقا زیر خطوط افقی از پایین قرار گرفته اند. رعایت چنین تنظیماتی هنگام عکسبرداری، باعث منظم شدن و منظم نشان دادن سوژه می شود.

مشاهده مقاله  حاضر جواب بودن ، جملات حاضرجوابی

طراحی حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با قانون یک سوم

تاثیر استفاده از قانون یک سوم در طراحی پاورپوینت

می پرسید آیا این همه قانونمندی برای طراحی اسلایدهایی که خیلی ها بی توجه از کنار آن ها عبور می کنند واقعا لازم است؟! بگذارید جواب این سوال را با یک نمونه تجربی بررسی کنیم. فرض کنید قرار است تصویر زیر را در حالات مختلف به مخاطبان نشان دهیم:

طراحی حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با قانون یک سوم

سه تصویر بالا را به مخاطبان نشان دادیم و سپس از آن ها پرسیدیم که کدام یک از تصاویر، بیشتر در خاطر آن ها ماندگار شده و بیشتر برای آن ها جذاب بوده است؟

در حالی که کم تر از 5 درصد از کاربران نمی توانستند به درستی قضاوت کنند و تفاوت چشمگیری میان این عکس ها نمی دیدند، تصویر B و C بیشتر از تصویر A مورد توجه کاربران قرار گرفت. نزدیکی سوژه و قرار گرفتن نکته کلیدی موجود در عکس در محلی که بیشتر باعث دریافت بازخوردهای مثبت و امید بخش در سخنرانی خواهد شد.

به کارگیری قانون یک سوم در طراحی اسلایدها

برای استفاده از این قانون گام به گام طبق آموزش زیر پیش بروید:

به دنبال عکاس آگاه بگردید

اگر تصاویر شما اختصاصی می باشد، مثلا تصاویر جمع آوری شده از یک نمونه آزمایشگاهی یا یک سوژ در طبیعت، حتما عکاسی را به دست فرد کاربلدی بسپارید که بتواند عنصر کلیدی را طبق این قانون درون کادر قرار دهد.

ترکیب تصاویر با متن هایی که حداقل یکی از آن ها از یک سوم تبعیت می کند

بهترین راه برای ترکیب مناسب تصاویر و متن ها در پاورپوینت، انتخاب تصاویری می باشد که:

  1. در منطقه بزرگی از اسلاید، در بالا و با تضاد خوبی نسبت به متن قرار می گیرند
  2. دارای پس زمینه سفید باشند؛ طوری که بتوانید خیلی راحت تر آن ها را در اسلاید حرکت دهید
مشاهده مقاله  جلوگیری از سخنرانی به شیوه ی کلمه به کلمه

به تصویر زیر که با استفاده از قانون یک سوم در پاورپوینت و برای یک سخنرانی آماده شده است توجه نمایید:

طراحی حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با قانون یک سوم

زمینه این تصویر کاملا سفید است. بنابراین جا به جایی عناصر در کنار متن به سمت بالا، خللی در طراحی ایجاد نکرده است.

به نمونه بعدی نیز توجه کنید:

طراحی حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با قانون یک سوم

در تصویر سمت چپ، سعی شده است بخشی از تصویر اصلی برش داده شود تا جریان آب روی خط عمودی قرار بگیرد. با این کار، حجم آب دقیقا جایی در سطح لیوان سرریز می شود که روی خط افقی منطبق می شود. چون روی زمینه تصویر تمرکزی نبوده است، بنابراین نوشتن عنوان سخنرانی با رنگ مشکی و در سمت چپ و بالا به سادگی ممکن شده است.

استفاده از قانون یک سوم وقت گیر است؟!

اگر قرار باشد به تک تک عناصر موجود در یک عکس توجه کنید و سعی کنید با حفظ همه آن ها، بخش کلیدی را روی خطوط عمودی و افقی منطبق کنید احتمالا وقت زیادی را از دست خواهید داد؛ اما رعایت این قانون برای تصاویر، بدون پرداختن به مطالب حاشیه ای زاید نه تنها وقت گیر نیست، بلکه می تواند باعث صرفه جویی در وقت سخنران شود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.