مدیریت زمان با گوجه فرنگی

0 ۶۹۵

مدیریت‌ زمان با گوجه‌فرنگی

مدیریت زمان از دیرباز مورد بحث بوده است؛ سرعت بالا و روش موثری که کارایی شما را به حداکثر برساند. اگر نتیجه دلخواه را در زندگی خود نمی گیرید باید عادت‌های خود را تغییر دهید. تغییر عادت‌ها یعنی تغییر زندگی و به تبع آن تغییر دستاوردها. در این مقاله به یکی از پرطرف‌دارترین تکنیک‌های مدیریت‌زمان می‌پردازیم که با بکار گرفتن آن می‌توانید شاهد تغییرات چشمگیری در زندگی شخصی و کاری خود باشید.

مدیریت زمان

 

تکنیک پومودورو یا گوجه‌فرنگی:

فرانسیسکو سیریلو، مبدع تکنیک پومودورو در این فکر بود که از زمان خود بیشترین بهره را ببرد. انواع برنامه‌های مدیریت زمان را آزمایش کرد. ابتدا از برنامه‌ای استفاده کرد که طبق آن در هر روز فقط یک کار مهم را انجام می‌داد، این برنامه خوب بود اما باعث کسالت می‌شد که درنهایت راندمان کار پایین می‌آمد. وی به کمک قلم و کاغذ و ساعت‌ش توانست برنامۀ جدیدی را طرح‌ریزی کند. فعالیت‌هایش را بر روی کاغذ نوشت و هر 25 دقیقه یک فعالیت را انجام ‌داد. به محض اینکه ساعت وی زنگ می‌‌خورد،‌ استراحت کوتاهی می‌کرد و به سراغ برنامه بعدی می‌رفت. ساعتی که فرانسیسکو استفاده می‌کرد شبیه گوجه‌فرنگی بود که در آشپزخانه‌ها برای تنظیم زمان جهت تهیه سس گوجه‌فرنگی استفاده می‌شد به همین دلیل نام این تکنیک برگرفته از کلمه گوجه‌فرنگی به زبان ایتالیایی پومودورو است.

 اکنون باید ببینیم چگونه این تکنیک در مدیریت زمان به ما کمک می کند.

1.1.یک وظیفه را مشخص کنید.

1.2.ساعت خود را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.

1.3.تا زمانیکه صدای زنگ ساعت اتمام ۲۵ دقیقه را اعلام نکرده دست از کار نکشید(بعد از شنیدن صدای زنگ، کار انجام شده را بر روی کاغذ ثبت کنید سپس دست از کار بکشید).

مشاهده مقاله  اهمیت خودآگاهی در موفقیت رهبران و مدیران

1.4.یک تنفس کوتاه ۳ الی ۵ دقیقه‌ای داشته باشید.

1.5.بعد از هر چهار سیکل کاری ۲۵ دقیقه‌ای، یک استراحت به مدت 10 الی 15 دقیقه‌ای داشته باشید.

این چرخه را می‌توانید چند بار در طی روز کاری خود تکرار کنید.

مدیریت زمان

فواید تکنیک پومودورو:

تنوع در انجام فعالیتها: عدم‌خستگی بابت فعالیت‌های طولانی مدت

سلامت جسمی: یکجا نشستن و عدم‌تحرک در زمان‌های بلند باعث آسیب به ستون فقرات می‌شود.

تمرکز بر فعالیت: بدلیل فرصت کم برای انجام فعالیت، ناخودآگاه سعی در استفاده بهینه از زمان خواهید داشت.

 

پیشنهاداتی برای اجرای بهتر تکنیک پومودورو در مدیریت زمان:

برنامه‌ریزی: ابتدا اهداف بلند مدت و پیچیده را به اهداف ساده تقسیم کنید. بعد از این مرحله ۲۵ دقیقه اول را برای انجام وظیفه‌ای که به منظور رسیدن به هدف خود مشخص کرده‌اید با تمرکز کامل شروع کنید.

تمرکز: به هر آنچه که در ذهن شما و در محیط موجب به هم خوردن تمرکز شما می‌شود بگوئید الان نه، الان در حال انجام کار هستم. وقتی تمام انرژی خود را بر روی کاری می‌گذارید که در حال انجام آن هستید میزان بهره‌وری شما افزایش پیدا می کند. بنابراین اگر می‌خواهید 25 دقیقه کتاب بخوانید،‌ لپ‌تاپ، کامپیوتر، موبایل و وای‌فای خود را خاموش کنید تا دچار وسوسه چک کردن اینستاگرام، تلگرام و… نشوید.

زنگ تفریح: بعد از اتمام هر ۲۵ دقیقه به استراحتی کوتاه بپردازید. در این زمان که به نظر بسیار کوتاه می‌رسد مثلا 5 دقیقه، سعی کنید با نوشیدنی، خوراکی، تنقلات، استنشاق هوای‌تازه و حرکات‌کششی به تجدید قوای جسمی خود بپردازید.

بازخورد: در تنفس طولانی مدت خود این فرصت را دارید که دوباره نیروی خود را بدست آورید. حالا می توانید به گفتگو با همکاران خود بپردازید. می‌توانید ازنقطه نظرات آنها برای پیشبرد بهتر کار استفاده کنید یا مشکلات پیش آمده در حین انجام کار را با آنها مطرح کرده و به هم‌اندیشی بپردازید. می توانید روند کار خود را در ذهن خود مرور کنید و از چگونگی انجام کار خود مطلع شوید. میزان اشتباهات را به حداقل برسانید و از دوباره‌کاری جلوگیری کنید.

مشاهده مقاله  با تفکر خلاق می‌توان مسائل را بهتر حل کرد

مدیریت زمان

وسایل مورد نیاز برای اجرای تکنیک پومودورو:

تایمر: می‌توانید از تایمر موبایل خود و یا اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. اپلیکیشن Clockwork Tomato و ClearFocus برای اندروید و آی‌او‌اس،‌ نسخه‌های تحت وب از دو آدرس زیر استفاده کنید. https://www.marinaratimer.com/ و https://pomodoro.cc/. از افزونه‌هایی که بر روی مرورگرها نصب می‌شوند استفاده کنید. افزونه Miranara: Pomodoro Timer برای مرورگر کروم و افزونه Simple Pomodoro برای مرورگر موزیلا فایرفاکس می‌باشد. افزونه پومودورو کروم را از آدرس https://chrome.google.com/webstore/detail/marinara-pomodoro%C2%AE-assist/lojgmehidjdhhbmpjfamhpkpodfcodef نصب کنید و افزونه پومودورو فایرفاکس را از آدرس https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/simple-pomodoro/ دانلود کنید

فرم لیست فعالیت‌ها: در این فرم کلیه فعالیت‌های‌تان را ثبت کنید.

فرم ثبت پومودوروهای روزانه

 و اما چند نکته:

  •  فراموش نکنید این یک روش انفرادی است دیگران را مجبور به انجام آن نکنید.
  • اگر شغل شما به گونه ای است که مجبور به انجام کارهای روتین هستید مانند یک فروشنده بلیط و یا به کارهایی مانند نویسندگی می پردازید نیز این روش موثر است.
  • این تکنیک برای تمام مشاغل و تمام برنامه‌ها تجویر نمی‌شود. اگر شما منشی شرکتی هستید که موظف به پاسخگویی به تلفن‌ها در طول زمان ساعات‌کاری می‌باشید، استفاده از این تکنیک باعث اخراج شما خواهد شد.
  • زمانیکه یک پومودور را انجام دادید، در فرم ثبت پومودوروهای روزانه آنرا تیک بزنید. این عمل باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید. اما اگر در زمانی که باید یک پومودورو را انجام دهید،‌ مشغول به فعالیت دیگری بودید، نباید آنرا تیک بزنید.
  • اگر در محیطی که مشغول اجرای تکنیک پومودورو هستید،‌ کسانی هستند که ممکن است سر صحبت را باز کنند و یا به هر نحوی بخواهند شما رو مشغول کنند، بهتر است آن‌ها را در جریان برنامه خود بگذارید.
مشاهده مقاله  آیا شما هم برای تصمیم گیری درست با مشکل مواجه می شوید؟
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.