با مهارت بداهه گویی یک سخنران تمام عیار شوید!

0 ۵,۳۱۹

حتی اگر سخنران حرفه ای و کارکشته ای باشید و تجربه شما در زمینه سخنرانی مثال نزدنی باشد به هر حال شما هم مشابه سایر انسان ها با چالش هایی در شروع سخنرانی، حین سخنرانی و حتی بعد از آن رو به رو می شوید که اثرات منفی دیگری نظیر کاهش اعتماد به نفس افراد را به دنبال دارد. چیز عجیبی نیست؛ حتما شما هم این چالش ها را تجربه کرده اید! مثلا وقتی که روی صحنه حاضر شوید و صدایتان بی اراده بلرزد، یا این که تپش قلب پیدا کنید و حتی نتوانید با دست میکروفون را کنترل کنید. برخی هم به خاطر استرسی که دارند کلا از تصمیم خود صرف نظر می کنند و سخنرانی را برای همیشه کنار می گذارند. با هر یک از این چالش ها که رو به رو شوید یک چالش بزرگ تری پیش رو دارید: فراموشی مطالب یا مشوش شدن ذهن که نظم نکات را در مغز شما به هم می ریزد. به همین دلیل در فن بیان و آموزش سخنرانی همواره بر مهارت بدیهه پردازی یا مهارت بداهه گویی تاکید می شود.

بداهه گویی نه تنها یک فن بلکه یک هنر است. هنر خلق چیزهای جدید در کم ترین زمان و با حداقل امکانات. بدیهه پردازی در تمام علوم دیده می شود. رایج ترین آن را در موسیقی و نواختن یک آهنگ می بینیم که هنرمند بدون آمادگی قبلی شروع به نواختن قطعه ای دل انگیز می کند و تحسین تماشاگران را نیز بر می انگیزد. اما بداهه گویی در فن بیان امری پیچیده تر است؛ چرا که شما زمانی مجبور به بداهه گویی می شوید که معمولا در شرایط عادی قرار ندارید.

به همین دلیل و به جهت اهمیت مهارت بداهه گویی در آموزش سخنرانی درس امروز دانشگاه زندگی را به بررسی همین مهارت اختصاص داده ایم. تا پایان با ما همراه باشید.

مشاهده مقاله  ترفندهای پشتیبانی از ایده برای ماندگار کردن سخنرانی

آشنایی با مهارت بداهه گویی و فنون آن

حدود 92 درصد از کارمندان آمریکایی برای حضور در جلسات و مصاحبات شغلی ترس و اضطراب باورنکردنی را تجربه می کنند. مسلما جلوگیری از بروز چنین احساساتی در انسان امکان پذیر نیست؛ اما حداقل می توان با استفاده از فنون و مهارت هایی همچون مهارت بداهه گویی این چالش را برای همیشه کنترل و مدیریت کرد.

1Improvisation-in-speech.jpg

برای بداهه گویی به نکات زیر توجه داشته باشید:

با گوش دادن موسیقی تمرکز کنید

چه بخواهید بداهه گویی کنید یا این که از روی متن از پیش آماده شده ای به سخنرانی بپردازید لازم است روحیه و روان آرامی داشته باشید و شرایط اطرافتان کاملا مناسب و ایده آل باشد. سخنرانان معمولا برای فعال شدن ذهن خود از موسیقی های آرامش بخش استفاده می کنند. برخی هم اعتقاد دارند موسیقی باید تا حد زیادی شادی آور باشد تا به خوبی میزان آدرنالین خون را تنظیم کند. به واسطه همین هورمون های شادی و یا آرامش بخش است که واکنش های در طول سخنرانی یا مهارت بداهه گویی تضمین خواهد شد.

شیرجه بزنید!

اگر امکان 100 درصد برای پرداختن به یک موضوع برای شما فراهم شده است تنها کافی است شجاعتتان را تقویت کنید. از جادوی اصول فن بیان و سخنوری استفاده کنید و تمام وجودتان را برای ارائه سخنرانی وقف کنید. زمانی که بتوانید 100 درصد موضوع را به درست گیرید مدیریت بهتری خواهید داشت و برای استفاده از مهارت بداهه گویی نیز آماده خواهید شد.

3Improvisation-in-speech.jpg

بر مطالب مسلط باشید

برای این که بخواهید به بداهه گویی بپردازید باید به مطلب و آن چیزی که قرار است درباره آن سخن بگویید تسلط کاملی داشته باشد. به یاد داشته باشید که احساس اعتماد به نفس واقعی از اقدامات خود شما منشا می گیرد. اگر بدانید چه می گویید و جمع قرار است به چه سمتی برود اعتماد به نفس بیش تری پیدا می کنید.

مشاهده مقاله  آن چه که باید از سخنرانی ها و فن بیان آبراهام لینکلن آموخت

قدرتمندانه حرکت کنید

برای مهارت بداهه گویی استفاده از زبان بدن به نظر ضروری است. مردم بسیار هوشیار تر از آن چیزی هستند که فکر می کنید و کم ترین تغییری در رفتار شما توسط آن ها به خوبی تشخیص داده می شود.

کاملا واضح سخن گویید و با اقتدار بایستید. از پرسه زدن های بی مورد بپرهیزید و سعی کنید دستان خود را به جای استفاده بیش از حد از حرکات و زبان بدن در جیب خود قرار دهید.

مقصود اصلی خود را از سخنرانی فراموش نکنید

پیش از شروع سخنرانی با خود حرف بزنید. از خود بپرسید قرار است با این سخنرانی به کجا برسیم و چه چیزهایی به دست آوریم؟ به این سوالات به خوبی پاسخ دهید و از زیر آن ها در نروید!

2Improvisation-in-speech.jpg

خودباوری داشته باشید

اگر شما خودتان را 100 درصد باور داشته باشید آن گاه می توانید منتظر باور خودتان از جانب دیگران هم باشید. مسلما در مهارت بداهه گویی اشتباهات و خطاهای زیادی برای افراد ییش می آید. مهم ترین کار در این مواقع حفظ اعتماد به نفس برای جلوگیری از خندیدن افراد و یا تمسخر آن ها می باشد.

هیجان بخش باشید

مخاطبان شما به دنبال سخنان و حرف های شما هستند؛ نه لحنی که با آن صحبت می کنید. بنابراین سعی نکنید هیجان خود را با حالات ظاهری نشان می دهید؛ بلکه می توانید بهترین کلمات را برای جلوه دادن احساسات خود استفاده نمایید.

خودتان را فراموش کنید

برای این که بتوانید بداهه گویی را با قدرت بیش تری پیش بربرید لازم است افکار و دل مشغولی های خود را کنار بگذارید. باید نسبت به محیط اطراف خود بیش تر حساس باشید و با توجه به این که قرار است بدون آمادگی حرف بزنید با اطرافیانتان ارتباط برقرار کنید.

5Improvisation-in-speech.jpg

صادقانه صحبت کنید

گاهی افراد در صحبت های بداهه یا بداهه گویی اغراق می کنند و تقریبا صداقت خود را زیر سوال می برند. برای این که سخنان شما از قلبتان ریشه بزند و به نهایتا باز هم به قلبتان برسد باید صادق باشید.

مشاهده مقاله  به خاطر سپردن سخنرانی تنها در یک ساعت: سخنران حرفه ای شوید!

میان صحبت مکث کنید

شما در حال بداهه گویی هستید! هیچ چیزی از قبل آماده نشده است و شما باید از همین الان فکر و ایده های خود را جمع آوری نمایید. از حاضرین حدود 1 دقیقه اجازه بخواهید تا به مطلب فکر کنید و در همین مدت زمان محدود نیز قادر خواهید بود جملاتتان را به خوبی برای سخنرانی بداهه در کنار هم قرار دهید.

از تمرین کردن غافل نشوید

برای این که در مهارت بداهه گویی به بهترین سطح برسید لازم است از همین امروز برای سخن گفتن جلوی آینه استفاده کنید. آن چیزی که در موفقیت شما در بداهه گویی تاثیرگذار است میزان صحبت کردن شما، حجم صحبت کردنتان و نتایج آن ها می باشد. با این روش می توانید خوب و بد صجبت کردن خود را به سادگی و روشنی مشاهده کنید. به علاوه می توانید از هر موضوعی برای بداهه گویی استفاده کنید؛ از صحبت های روزمره تا مباحث عملی که گاهی سخت تر و پیچیده تر می باشند.

6Improvisation-in-speech.jpg

خودتان باشید

برای شروع بداهه گویی خودتان باشید و سعی نکنید از بقیه تقلید کنید. این مسئله به همین جا ختم نمی شود. در تمام جهان سخنرانان مختلفی دیده می شود که احتمالا هر یک مزایای خاص خود را دارند. اگر قرار باشد شما هم از همین سخنرانان تقلید کنید و مثلا بخواهید حالت حرف زدن شما، جذابیت سخن و ارتباط چشمی شما با مخاطب دقیقا به همان شکل باشد احتمالا به نتیجه نمی رسید. یک سخنران واقعی خلاق است تا این که بخواهد از دیگران استفاده کند. البته می توانید از سخنرانان موفق برای سخنرانی و بدیهه گویی  الهام بگیرید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.