12 نکته برای این که با مکث و وقفه هایتان در سخنرانی خوش بدرخشید!

0 ۹۴۶

سخنرانی موفق خیلی وقت ها بیش از این که به گفته های ما وابسته باشد به ناگفته های ما مرتبط است. این که سخنران بداند در هر لحظه به جای حرف زدن چه واکنشی نشان دهد، چه زمانی حرف بزند و چه زمانی سکوت کند هنری است که ارزش آن از حرف زدن قطعا بالاتر است. ناگفته های ما به واسطه مکث یا وقفه هایی ایجاد می شوند که تنها ابزارمان برای فرار کوتاه از جو سخنرانی، بهتر فکر کردن و بهتر تاثیر گذاشتن می باشند. اگر قرار باشد این مکث و وقفه را به چیزی تشبیه کنیم شاید سرعت گیر بهترین و نزدیک ترین مثال باشد؛ چون وقفه ها دقیقا مثل سرعت گیر می تواند شتاب ما را در حرف زدن کنترل کند و مانع از وقوع اتفاقات جبران ناشدنی در سخنرانی شوند!

مکث ارتباط نزدیکی با سرعت صحبت کردن در سخنرانی دارد. شاید تصور کنید ایجاد وقفه های تصادفی بین حرف زدن بیش تر از هر چیزی به خود مخاطب کمک کند و فهم مطلب را برای او ساده تر کند؛ اما حقیقت پشت پرده فراتر و البته مفصل تر از این است و سخنران با مکث کردن از مزایا خیلی بیشتری برخوردار می شود که حتی شاید خودش هم تا به حال متوجه نشده باشد!

دانشگاه زندگی امروز در کنار شما است تا درک درستی از اثرگذاری مکث در سخنرانی، شیوه استفاده از مکث و چگونگی تاثیر آن در شکل گیری روابط افراد پیدا کنید.

تکنیک هایی برای استفاده از مکث در سخنرانی

اگر به درستی مفهوم مکث در سخنرانی را متوجه شده باشید و بتوانید کاملا اصولی از آن استفاده کنید هیچ کس متوجه این وقف یا مکثهای پی در پی نخواهد شد. سبک چرچیل و اسلوب لینکلن و چندین و چند سخنران معروف دیگری که دنیا را بابت فن بیان خود انگشت به دهان کردند نیز قطعا با مکث و وقفه آمیخته بوده است؛ اما چرا و چه طور از وقفه ها استفاده شده که تا این حد نامحسوس باشند؟

مشاهده مقاله  چه طور از شناخت مخاطبان برای بهتر شدن سخنرانی استفاده کنیم؟

تکنیک هایی برای استفاده از مکث در سخنرانی

فواید شش گانه وقفه در سخنرانی ها

ببینید مکث در هنگام صحبت کردن چه مزایایی می تواند داشته باشد که شما از آن ها ممکن است بی خبر باشید:

درک بهتر شما توسط سخنران

شاید مکث یا وقفه ها قبل از این که قرار باشد به عنوان سرعت گیر عمل کنند در واقع نقطه هایی باشند که بتوانیم در پایان جملات خود بگذاریم و به این روش آن ها را ناتمام رها نکرده باشیم. در این باره محققین بارها توضیه ها و نظریه های جالبی ارائه داده اند:

در روابط انسانی و با پیچیده شدن آن، نیاز به مکث برای همه بیشتر احساس می شود. هر چه قدر پیچیدگی بحث شما بیشتر باشد تعداد وقفه ها هم بیشتر خواهد بود. تنها ابزار در دسترس ما در سخنرانی ها مکثهای کوتاهی است تا به وسیله آن ها، عبارات و جملات را قطعه قطعه کرده و به بخش های کوچک تری تقسیم نماییم.

همان طور که قبلا هم در استفاده از اپیستروف در فن بیان گفتیم مخاطبان ما خواننده یک مطلب نیستند که بتوانند با استفاده از ترفندهای خط دار کردن یا کج شدن مطلب متوجه اهمیت آن شوند؛ ما به ابزارهای متفاوتی نظیر مکث نیاز خواهیم داشت!

تکنیک هایی برای استفاده از مکث در سخنرانی

وقفه؛ حامل احساسات شما به نقاط مختلف!

همه چیز به سبک سخنرانی شما بستگی دارد. اگر موضوع و سبک سخنرانی شما فضایی تراژدی را فراهم می کند که احتمالا قرار است همه را تحت تاثیر قرار دهد، قطعا در این فضای غمزده برای تاثیرگذاری بیشتر به مکث نیاز دارید. وقفه ها بهترین ابزار برای حمل یا رواج احساسات ما هستند.

کنترل سرعت با وقف

همان طور که در ابتدا یادآوری شدف از مزایا اولیه وقفه همین کنترل یا تسلط ما روی سرعت سخنرانی خواهد بود. بر همین اساس میزان وقفه ها در سخنرانی بر اساس طول مدت سخنرانی به این ترتیب طبقه بندی می شود:

  • سخنرانی های 60 تا 90 دقیقه ای: مکث های 0.15 ثانیه ای
  • سخنرانی های متوسط دو تا دو نیم ساعته: مکث های 0.5 ثانیه ای
  • سخنرانی های بلندمدت: مکث های 1.5 ثانیه ای
مشاهده مقاله  به این دلایل باید استاد مکث در فن بیان و سخنرانی باشید!

در تمام این حالات پر واضح است که اگر قرار باشد سخنران از روی متن روخوانی کند و یک محتوا ثابت و از پیش تعیین شده را ارائه کند وقفه های کمتری نسبت به سخنرانی خودانگیزه ای که قرار است بدون پیش نویس متن سخنرانی صحبت کند خواهد داشت.

تکنیک هایی برای استفاده از مکث در سخنرانی

مکث برای سلامت بدن!

همان طور که گفته شد مکث و وقفه ها مزایا خیلی زیادی را شامل حال خود سخنران می کنند. مثلا با استفاده از همین مکثها است که می توان اصول تنفس صحیح در سخنرانی را پیاده کرد. آب خوردن حین این وقفه ها و تنفس بهتر برای اکسیژن رسانی بهتر به بافت ها از مزایا دیگر هستند.

بازدارنگی مکث نسبت به استفاده از کلمات پرکننده

تکه کلام و اِ گفتن ها در سخنرانی به عنوان کلمات پرکننده مشکل خیلی از سخنرانان حرفه ای می باشند. خصوصا این که راه های جلوگیری از استفاده ناخودآگاهانه و غیرعمدی از آن ها زیاد نیست.

همگامی ذهن و زبان با استفاده از مکث

هنگام حرف زدن، دو مسیر مختلف به صورت همزمان طی می شوند:

  1. مسیر داخلی که همان فکر کردن به مطلبی است که قصد داریم درباره آن حرف بزنیم
  2. مسیر خارجی که باید ترکیبی از واژگان با زبان بدن ترکیب شوند

تکنیک هایی برای استفاده از مکث در سخنرانی

مکث به شما کمک می کند بین این دو مسیر هماهنگی ایجاد کنید و سرعت چینش وازگان را با ادا آن ها برابرسازی نمایید.

تکنیک های استفاده اصولی از مکث

برای استفاده از وقفه، ترفندهای زیر را به خاطر بسپارید:

پیروی از ویرگول های متن برای ایجاد مکث

یکی از بهترین راهنماها برای ایجاد وقفه های به جا، توجه به ویرگول های متن است. این توجه می تواند پردازش ذهنی آنی شما برای استفاده یا عدم استفاده از ویرگول یا کاما در یک جمله باشد. با این ترفند جملات تکه تکه می شوند. به عبارت زیر توجه کنید:

مشاهده مقاله  نکاتی برای محافظت از فایل پاورپوینت سخنرانی

می خواستم همسرم را برای سالگرد ازدواج غافلگیر کنم؛ اما نمی دانستم چه چیزی جوابگو محبت های او خواهد بود.

مکث با توجه به آخر جملات

آخر جملات هم گزینه های خوبی برای شروع مکث های 0.15 تا 1.5 ثانیه ای هستند. این مکثها را می توان از روی نقطه، علامت سوال و یا نقل قول های تشخیص داد. به جمله زیر نگاه کنید:

هنوز به خوبی آخرین جمله پدرم را به یاد می آورم: هرگز به سادگی تسلیم نشو!

مکث با رسیدن به انتها بندها یا پاراگراف ها

اگر دو راه قبلی چندان مورد قبول شما نیست پس راه سوم احتمالا ترجیحتان خواهد بود. در این روش با تغییر پاراگراف ها یا بهتر بگوییم؛ تغییر ایده ها است که می توان وقفه هایی را ایجاد می کنیم. مثلا فرض کنید قرار است از تاثیرات استفاده از یک دارو مسکن روی بدن صحبت کنید. وقتی که اولین تاثیر به موفقیت به پایان رسید، وقت آن رسیده است که برای بیان تاثیر دوم در بند دیگر، کمی مکث کنید.

مکث بلافاصله بعد از کلیدواژه ها

اگر قصد دارید مکثها را برای درک بهتر مخاطبان و تاکید بیشتری به کار برید پس بلافاصله بعد از کلمات مدنظرتان یک مکث یا وقفه کوتاه داشته باشید. به جمله زیر دقت کنید:

باور عامیانه بر این است که دارو X رقیق کننده خون است {وقفه} اما تاثیرات آن متفاوت است.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.