به این دلایل باید استاد مکث در فن بیان و سخنرانی باشید!

6 ۶۱۵

نمی دانم تا چه حد با طرز تفکر من موافق هستید؛ اما از نظر من جاده ارتباط با دیگران نظیر یک جاده دوبانده یا دوطرفه است که دور زدن در آن بسیار دشوار و خطرناک است. در واقع وقتی که گوینده سوار بر ماشین فن بیان خود می شود باید ریسک کند. ریسکی که به او راه برگشت از مسیری که انتخاب کرده است را نمی دهد؛ مگر این که واکنش ماشین مخاطب مشخص باشد. فرض کنید به عنوان یک شنونده در یک سخنرانی بزرگ حضور پیدا کرده اید. سخنران هم مثل شما کمربند خود را سفت و محکم بسته است تا حرکت را آغاز کند. اول کار و با ورود به صحنه می پرسد: حال شما چه طور است؟ اوضاع و احوال خوب است؟ ناگهان قبل از این که شما بخواهید جواب او را با صدای بلند بدهید شروع به سخنرانی کند. رفتار سخنران در این لحظه مثل دور زدن در پیچ خطرناک این جاده دوطرفه است. گوینده بدون این که شرایط شما را در نظر بگیرد از جاده ارتباطی خارج شده است؛ بدون این که وضعیت شما را در نظر گرفته باشد. به نظر می رسد اگر این سخنران کمی قبل از شروع بحث مکث می کرد و منتظر واکنش شما می ماند هرگز این تعارض در ارتباط به وجود نمی آمد. شما هم با به کارگیری مفهوم مکث در فن بیان موافق هستید؟

مقدمه ای که گفته شد فقط یک مثال ساده برای نمایش تصمیم گیری های ما در طول سخنرانی بود. حتما نمونه این تکروی ها را در طول مکالمه با دیگران بارها دیده اید. مثل وقتی که پزشک از شما سوال می پرسد و قبل از این که شما بخواهید شرح حال خود را توضیح دهید نسخه تجویز کند! به هر حال در طول فن بیان و برای این که تعامل موثری با بقیه داشته باشید نیازمند اصل مهمی به نام مکث یا وقفه هستید. شما هم خیلی ساده و با شناخت دلایلی که در ادامه می خوانید می توانید به استاد مکث تبدیل شوید و پیچ و خم جاده ارتباطی خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.

مشاهده مقاله  جملات هیپنوتیزم کننده برای این که از آهنربا هم جذاب تر باشیم

ترفند های به کارگیری مکث در فن بیان

برای اثبات اهمیت همین وقفه های کوتاه در طول حرف زدن آزمایش های زیادی صورت گرفته است. مثلا طی تحقیق ساده ای سعی شد تاثیر مکث بر فن بیان و سخنرانی مشخص شود. از این رو از تعدادی از دانش آموزان خواسته شد تمام آموخته هایشان را در طول 2 دقیقه با بقیه به اشتراک بگذارند. این دانش آموزان به دو گروه متفاوت تقسیم شدند: گروهی که بی وقفه آموخته هایش را اعلام می کند و گروهی که بین سخنانش 2 دقیقه مکث ایجاد کرده بود. در کمال تعجب یادآوری مفاهیم توسط دانش آموزان برای هر گروه با هم تفاوت داشت. 16.63 درصد از دانش آموزان در پاسخ به گروهی که بی وقفه حرف زده بودند توانستند یادآوری کاملی از مطالب داشته باشند. در مقابل بیش از 22.97 بعد از سخنان با وقفه و مکث دانش آموزان توانستند مطالب را یادآوری کنند.

جالب تر این که 84.39 درصد از کلاس بعد از 12 روز قادر بودند مطالب گروهی که با مکث صحبت کرده بود را باز هم به یاد آورند. به نظر می رسد که این مکث دو دقیقه زمان به خاطرسپاری مطالب را تا دو هفته افزایش داده است!

ترفند های به کارگیری مکث در فن بیان

مکث طلایی!

به چند دلیل روی مکث در فن بیان تاکید داریم:

  1. مکث ابزار قدرتمندی برای تاثیرگذاری است.
  2. هنگام استفاده از طنز در سخنرانی ابه کارگیری مکث فرصت کافی برای خندیدن و گفتگو مخاطبان را با هم فراهم می آورد.
  3. مکث فرصت جداسازی افکار را به ما می دهد. گوینده باید به صورت دوره ای مکث کند تا فرصت مرور، هضم و جذب اطلاعات را به شنونده داده باشد.
  4. مکث باعث می شود شنونده پیش دستی کند و به پیش بینی بپردازد. سپس از خود بپرسد در ادامه سخنان  قرار است چه پیش آید؟
  5. مکث بعد از سوال پرسیدن لازم است و باید به مخاطب فرصت تفکر داد.
  6. مکث به منزله پر کردن فضاهای مرده در طول سخنرانی است. مکث کردن روشی است برای این که بتوانید خلا های موجود را پر کنید بدون این که مخاطب متوجه شکاف های موجود شود.
  7. مکث فرصت انعکاس را به مخاطب می دهد. با مکث کردن شنونده می تواند ابهامات ذهنش را با سوال کردن برطرف سازد.
  8. تثبیت مطالب با وجود مکث کردن خیلی سریع تر صورت میگیرد و بازدهی آن هم در دراز مدت بیشتر خواهد بود.
مشاهده مقاله  6 درس الهام بخش از فن بیان استیو جابز که باید بیاموزید

ترفند های به کارگیری مکث در فن بیان

ترفندهای استفاده از مکث در طول تدریس

همان طور که گفته شد مکث در فن بیان یا همان وقفه کوتاهی که در طول سخنرانی داریم فرصت خوبی برای پر کردن شکاف های موجود است. اما در امر تدریس و وقتی که در حال آموزش نکات مختلفی به مخاطبان خود هستیم در واقع کمک بزرگی به یادگیری آن ها نموده ایم. ترفند های زیر بهترین توجیه یا بهانه برای مواقعی هستند که هم می توانیم فراموشی خود را درباره یک مطلب بدین وسیله پوشش دهیم و هم به دانش آموز یا دانشجو فرصت یادگیری بهتر بدهیم:

  1. خلاصه برداری: از مخاطبان خود بخواهید کاغذ به دست شوند و هر چه که از بحث امروز به یاد دارند را به عنوان خلاصه یادداشت کنند.
  2. مشورت و همکاری: از آن ها بخواهید کاغذ های خود را با هم رد و بدل کنند. یادآوری کنید که می توانند کم و کسر موجود در برگه ها را با آموخته و دانش خود تکمیل نمایند و در واقع کمبود های بقیه را برطرف سازند.
  3. تاکید روی نکات مهم: ترفند بعدی مشخص کردن نکات مهم در طول بحث است. با این کار در واقع دانش آموز یا دانشجو بهتر می تواند نکات کلیدی را حین مرور پیدا کند.
  4. پاس دادن برگه ها به حداقل پنج نفر: در این روش از هر دانش آموز یا دانشجو درخواست می شود برگه یادداشت خود را حداقل به دست پنج نفر دیگر بسپارد و خودش هم حداقل پنج برگه در دست داشته باشد. سپس می توانند به مشورت و همفکری درباره یادداشت ها بپردازند.
مشاهده مقاله  5 نکته برای زمانبندی اصولی و وقت شناسی حین سخنرانی

ترفند های به کارگیری مکث در فن بیان

سه زمان طلایی برای مکث کردن در سخنرانی یا مکالمه

ابتدا سخنرانی و جهت نمایش علاقمندی و اشتیاق خودتان

مهم ترین وظیفه ما به عنوان کسی که آغاز کننده یک بحث است انتظار برای مشاهده واکنش دیگران است. نباید این قدر حرافی کنیم تا دیگران فکر کنند در حال ضایع کردن حق آن ها هستیم. بنابراین اگر ابتدا کار را با سلام و احواپرسی شروع کنیم بهتر است مکث در فن بیان را یاد گرفته و آن را چاشنی کار خود کنیم. از این رو قطعا ابتدا سخنرانی مهم یکی از سه گانه هایی است که باید در آن لحظه مکث کردن را بیاموزیم.

ترفند های به کارگیری مکث در فن بیان

بخش های کلیدی سخنرانی و جهت اطمینان

وقتی که در حال بیان کردن موضوع مهمی هستیم  و می خواهیم بدانیم تمام حاضرین متوجه حرف های ما شده اند بهتر است مکث کنیم. مکث در فن بیان و در این زمان یک فرصت جبران برای کسانی است که شاید در فهم مطالب کندتر هستند و برای آنالیز داده ها نیازمند زمان هستند. با این روش می توان متوجه شد چه کسی با گوش دادن فعال به چشمان ما خیره شده است و چه کسی فقط شنونده بوده است!

ترفند های به کارگیری مکث در فن بیان

زمان اعتشاش یا ایجاد سر و صدا در سخنرانی

در تمام سخنرانی ها ممکن است سر و صدا و بی نظمی ایجاد شود. پیشنهاد ما در این مواقع سکوت محض است. سکوتی که بالاخره دیگران را نسبت به وجود شما هشیار می کند.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۶ Comments
  1. صالحی

    مکث کردن در مواقع عصبانیت هم خیلی جواب میده

    1. جواد غفاری

      بله دقیقا

  2. کاشفی

    مقاله عالی

    1. جواد غفاری

      سپاس فراوان

  3. افراز

    ممنونم از مطالب زیبا

    1. جواد غفاری

      ممنون از حضورتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.