میکروفن در سخنرانی

0 ۱,۰۶۷

میکروفن در سخنرانی

مهم ترین ابزار یک سخنران برای سخنرانی، میکروفن است که انتخاب مناسب آن، تاثیر بسیار زیادی در روند پیشرفت سخنرانی دارد. زیرا به وسیله ی آن صدای ما در طول سخنرانی به مخاطبان انتقال پیدا می کند.

میکروفن

انواع میکروفن:

  •  ثابت: ممکن است در بسیاری از سالن های سخنرانی، دیده باشید که روی سن سخنرانی، میکروفن ثابت وجود دارد که نمی توان جایش را تغییر داد و ثابت است. این میکروفن ها یک ایراد اساسی دارد و آن این است که حرکت کردن ما را در طول سخنرانی محدود می کند. ما نمی توانیم زیاد حرکت کنیم و همچنین نمی توانیم آن را با قد خود تنظیم کنیم.
  •  دستی: یعنی میکروفنی که می توانید با حرکت خود آن را حرکت دهید. بیشتر سخنرانان این نوع را ترجیح می دهند. چون می توانند با حرکت خود در هنگام سخنرانی آن را هم جا به جا کنند. مشکلی که در مورد این نوع وجود دارد این است که باید دقت کنیم که سیم آن در حین سخنرانی زیر پایمان نرود. باید حواسمان باشد که فاصله ی قرار گرفتن میکروفن تا دهانمان، بیشتر از یک اینچ نباشد، چون در غیر اینصورت صدایمان پخش نمی شود.
  •  روی سینه: این میکروفن ها را می توان بر روی لباس یا کت قرار داد که  هم سیم دار و هم بی سیم هستند. اگر سیم دار باشد، واضح است که حرکاتمان را محدود می کند. پس اگر بی سیم باشد طبعا بهتر است و باعث پیچیدن آن به پای شما در حین سخنرانی نمی شود. مزیت این نوع این است که هیچ یک از دست های ما درگیر نیستند و ما می توانیم از هر دو دست در طول سخنرانی استفاده کنیم.
  •  بی سیم: این نوع میکروفن سیم ندارد. می توانیم آن را دست بگیریم یا به سینه خود نصب کنیم. عموما برای سخنرانی این نوع را انتخاب می کنیم. چون هم سیم مزاحمی وجود ندارد و هم دست هایمان برای سخنرانی بهتر آزاد هستند.

میکروفن در سخنرانی

نکاتی کوچک و مهم در مورد میکروفن سخنرانی:

1) بهتر است به این نکته توجه کنیم که قبل از سخنرانی حتما میکروفن را چک کنیم تا در حین سخنرانی دچار مشکل نشویم.

مشاهده مقاله  راه های دائمی غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک بزرگان دنیا

2) نکته دیگر اینکه، بهترین مکان قرار گیری آن یک سانتیمتر پایین تر از چانه است، زیرا اگر جلوی صورتمان نگه داریم نمی توانیم ارتباطمان را با مخاطبان خود حفظ کنیم. زیرا ما می خواهیم برای آنها سخنرانی کنیم.

3) ممکن است بر حسب اتفاق در حین سخنرانی برق برود و یا شارژ آن تمام شود. در این مواقع خونسردی خود را حفظ می کنیم و به سخنرانی خود ادامه می دهیم. باید بر اساس تعداد مخاطبان و محیط سخنرانی صدای خودمان را تنظیم می کنیم.

4) به یاد داشته باشید که همانطور که صدایمان توسط میکروفن تقویت می شود، هر صدای دیگری هم که تولید شود به همان اندازه تقویت می شود. مثلا سرفه کردن، ورق زدن و …

5) بهتر است سوالاتی که در طول سخنرانی مخاطبین ازما می پرسند، یکبار هم توی میکروفن تکرار کنیم تا بقیه مخاطبان هم متوجه سوال بشوند.

6) ما در طول سخنرانی گاهی به مخاطبان و گاهی به پرده نمایش نگاه می کنیم. پس در این حالت نگاهمان بیشتر به سمت چپ است. از این رو میکروفن را باید در سمت چپ بدن بر روی لباس یا کت نصب کرد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.