آموزش کنترل تنفس در سخنرانی عمومی

0 ۳,۰۸۷

تنفس در سخنرانی

امروزه در بسیاری از سخنرانی ها شاهد دو نوع لحن می شویم که در طی یک از آنها فرد در انتهای جمله بلندی صدای خود را افزایش می دهد که در این صورت جمله به صورت پرسشی به نظر رسیده و در حالت دیگر نیز فرد به ویژه در انتهای جملات از صدای بسیار آرامی استفاده می کند. این موارد اغلب در سخنرانان زن مشاهده می شوند اما من در برخی از مردان نیز شاهد این موارد بوده ام و تنها راه حل برای رهایی از هر دو نوع لحن، کنترل تنفس در سخنرانی با کمک آموزش سخنرانی و مهارت فن بیان می باشد.

آیا تا به حال دقت کرده اید که چرا دو نفر ممکن است در یک جلسه یک موضوع را بیان کرده و فقط ایده یکی از آنها پذیرفته شود؟ بسیاری از اوقات نحوه صحبت کردن ما منجر به تمایز بین شنیده شدن یا عدم شنیده شدن می گردد.

 

تنفس در سخنرانی

همه ما می توانیم احساس کنیم که فرد در حین سخنرانی اضطراب دارد یا به شرایط مسلط است. جمله “می خواهم موضوعی را با شما در میان بگذارم” را در نظر بگیرید. این جمله را به دو صورت با تامل یا با اعتماد به نفس بگویید. تفاوت این دو لحن بسیار زیاد می باشد. کدام لحن را برای صحبت کردن کارمندان با ارباب رجوع ترجیح می دهید؟

از آنجایی که پیشتر در زمینه خوانندگی اپرا فعالیت داشتم، از تاثیر تنفس در سخنرانی و بر روی صدا بسیار مطلع هستم. خوانندگان باید از نفس عمیق به منظور رساندن صدای خود به همه افراد حاضر در سالن استفاده کنند. من هرگز فکر نمی کردم که این مهارت بعد از ترک اپرا نیز برایم تاثیر گذار باشد، اما بعد از ارائه اولین سخنرانی خود، به قدرت آن پی بردم. اما بعد از آن متوجه شدم که اپرا تاثیر بسیاری بر روی قدرت سخنرانی من داشته است.

اکنون بعد از یک دهه تدریس مهارت های سخنرانی عمومی، می توانم به جرات بگویم که توانایی کنترل نفس یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی سخنرانی عمومی است که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند. کنترل تنفس در سخنرانی در یک جلسه یا سخنرانی در یک مجمع عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. این امر یکی از اصلی ترین موارد به شمار می رود.

مشاهده مقاله  ده نکته برای استفاده بهتر و موثر از شوخ طبعی در ارتباط با دیگران

این امر موضوع جدیدی نیست. مارگارت تاچر زمانی که نخست وزیر انگلستان شد در کلاس های سخنرانی شرکت نمود و ویدئویی نیز برای مقایسه سخنرانی وی قبل و بعد از شرکت در این کلاس ها وجود دارد که شما با تماشای آن تفاوت را احساس خواهید کرد. برخی از افراد بر این باور هستند که وی به طور خودآگاه با صدای آرام صحبت می کرده است. اما اندکی دقت نشان می دهد که نحوه تنفس در سخنرانی تاچر است که منجر به غنی تر شدن صدای وی می گردد.

زمانی که من آن ویدئو را در دانشگاه Harvard Kennedy به دانشجوها پخش کردم، دانشجویان به دو دسته تقسیم شدند که هر گروه طرفدار لحن متفاوت بودند. برخی از آنها صدای پیشین تاچر را ترجیح می دادند زیرا صدای وی زنانه و نرم بود و برخی دیگر نیز صدای جدید را ترجیح می دادند زیرا بر این بارو بودند که صدای نخست وزیر باید اینگونه باشد.

ceos-public-speaking-een

 

صرف نظر از جنسیت یا صدا، شما چگونه تنفس در سخنرانی خود را به منظور صحبت کردن با اعتماد به و نفس و قدرت استفاده می کنید؟

  1. با حالت مناسب بایستید:

    پاهای خود را برابر عرض شانه باز کرده و وزن خود را به طور یکسان بر روی پاهای خود توزیع کرده و دست های خود را بالای سر خود ببرید. نفس عمیق بکشید. اکنون بازدم نموده و دست های خود را پایین بیاورید. اطمینان حاصل کنید که شانه های شما پشت بوده و خم نشده اند. این بهترین حالت برای سخنرانی می باشد. شما به صورت تمام قد ایستاده و اعتماد به نفس خود را نشان می دهد. در حال حاضر ایستادن شما همانند نحوه ایستادن پروفسور امی کادی در سخنرانی های TED می باشد.

  2. نفس عمیق بکشید:

    یکی از دست های خود را بر روی شکم و دست دیگر خود را بر روی سینه خود قرار دهید. نفس عمیق بکشید. کدام یک از دست های شما تکان می خورد؟ بسیاری از افراد در حین نفس کشیدن با حرکت سینه خود مواجه می شوند اما من از شما می خواهم که سینه خود را ثابت نگه داشته و با شکم خود تنفس کنید. سپس به آرامی بازدم نمایید. آیا دشوار است؟ کمر خود را صاف نگه داشته و پاهای خود را اندکی خم نموده و به دیوار تکیه دهید. این حالت به شما کمک می کند تا در حین تنفس بر روی شکم خود تمرکز کنید. توجه: در صورتی که احساس سرگیجه نمودید، این تمرین را کنار گذاشته و به روند تنفس طبیعی خود ادامه دهید. این روش به هیچ عنوان مشکلی به وجود نمی آورد و صرفا روش متفاوتی برای تنفس در سخنرانی می باشد.

  3. با نفس خود صحبت کنید:

    زمانی که نفس عمیق کشیدید، ممکن است ندانید چه اقدامی انجام خواهید داد. با نفس خود کلمات را پشتیبانی کرده و در حین صحبت کردن نفس خود را به تدریج رها کنید. در طی صحبت کردن به تدریج نفس خود را در طول جمله آزاد کنید. برای تمرین این روش کافی است در حین بازدم اعداد را شمارش کرده و سپس خود را معرفی کنید: “من ….. هستم.”

  4. با استفاده از یک گوشی هوشمند یا به همراه یک دوست تمرین کنید:

    حس کردن تغییر در صدای شما توسط سایرین بسیار آسان تر از خود شما می باشد. زمانی که من در کارگاه های آموزشی تدریس می کنم، از افراد می خواهم تا دوستی را برای خود انتخاب کرده و دو نوع صحبت کردن را تمرین کنند: در ابتدا خود را با صدای عادی خود معرفی نموده و سپس چند نفس عمیق کشیده و با استفاده از نفس، خود را معرفی کنید. خود افراد اغلب متوجه تغییر در لحن خود نمی باشند اما متوجه این تغییر در فرد مقابل می شوند زیرا صدای فرد بسیار رساتر و با اعتماد به نفس بیشتر به گوش می رسد. شما می توانید این کار را در محل کار خود نیز انجام داده و از همکار خود درخواست نمایید تا شما را ارزیابی نموده و از تلفن هوشمند خود برای ضبط صدای خود استفاده کنید. من این روش را بر روی چند زبان از جمله انگلیسی، چینی و … امتحان کرده ام و در تمام زبان ها این امر منجر به تاثیرات مثبتی می گردد.

هر چند وقت یکبار باید نفس بکشید؟ در حداقل ترین شرایط ضروری است که در پایان هر جمله نفس بکشید. اگر این امر برای شما دشوار است یا سرعت صحبت کردن شما زیاد است، می توانید در حین رسیدن به علائم نگارشی نظیر ویرگول، نفس بکشید.

با استفاده از این روش، هر چند وقت یکبار باید نفس بکشید؟ نیازی نیست که همیشه از این روش استفاده کنید. این روش را در منزل یا محل کار خود تمرین نمایید تا بتوانید به راحتی آن را انجام دهید. همچنین سفرهایی که برای کنفرانس ها یا جلسات انجام می شوند نیز مکان مناسبی برای تمرین به شمار می روند. قبل از تمام سخنرانی ها چندین بار نفس عمیق کشیده و سپس تنفس خود را طبق معمول ادامه دهید. به مدت دو دقیقه هر روز صبح جمله “سلام، من …. هستم” را در حین بازدم تمرین کنید. در طول زمان، شما می توانید این روش صحبت کردن و تنفس در سخنرانی را به یک عادت تبدیل نموده و با استفاده از آن در مواقع استرس زا نظیر مکالمات دشوار یا سخنرانی ها آرامش خود را حفظ کنید.

نیازی نیست صدای خود را تغییر دهید بلکه باید بتوانید صدای خود را رساتر سازید و با استفاده از این روش می توانید قدرت را با کلمات خود نیز نشان دهید. اگر این کار را انجام دهید، افراد به سخنرانی شما گوش خواهند داد.

[تعداد: 3    میانگین: 3.7/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.