نکات کلیدی آموزش سخنرانی و مهارت فن بیان

2 ۸۷۴

چگونه مهارت فن بیان را یاد بگیرید؟

راز یک سخنرانی موفق و یک نوشته ی عالی در چیست؟ چگونه سخنرانی هایمان تحسین بر انگیز باشد؟ این ها سوالاتی است که بسیاری از کسانی که می خواهند مهارت  فن بیان منحصر به فردی داشته باشند از من می پرسند. باید بگویم که من صدها بار آموزش سخنرانی در مورد موضوعات مختلف انجام داده ام و آن چیزی که در هر سخنرانی باعث موفقیتم می شد مخاطبان من بودند. البته این موضوع هم در مقالات و مطالبی که مینویسم صدق می کند و هم برای آموزش سخنرانی های که انجام می دهم.

این که در آن واحد بتوانید برای تمامی مخاطبان یک گوینده ی استثنایی باشید, بسیار دشوار است. البته با استفاده از رسانه های مختلف سمعی و بصری و همچنین تعامل فرد به فرد می توان سخنرانی هایی انجام داد که اکثر مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، اگر بخواهید به طور همزمان برای مخاطبان نسل جدید و مخاطبان نسل قدیم سخنرانی کنید به احتمال زیاد یک گروه از گروه دیگر کمتر تحت تاثیر سخنرانی قرار می گیرد و این موضوع کاملا طبیعی است.

بنابراین با توجه به این موضوع ، نکاتی وجود دارد که شما با تمرین آن ها می توانید تبدیل به یک استاد بزرگ مهارت فن بیان شوید. مطمئن باشید که راه میان بری وجود ندارد! اگر می خواهید نویسنده شوید باید تمرین نوشتن کنید و اگر می خواهید بتوانید خوب صحبت کنید باید صحبت کردن را تمرین کنید. کلید موفقیت شما فقط در تمرین کردن است!

 

مهارت فن بیان

در این مقاله نکات کلیدی در یادگیری مهارت فن بیان و گویندگی را به شما آموزش می دهیم:

روانشناسی بدانید

طی 10 سال اخیر تحقیقات بسیار زیادی بر روی تمرکز کردن و عملکرد مغز انجام شده است. سعی کنید حتما این مقالات را مطالعه کنید.مطمئن باشید علم روانشناسی مانند یک دوست خوب عمل می کند. اگر ارتباط بین احساسات و توجه را بشناسید میتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید. ساختار مغز ما  طوری طراحی شده که به احساساتی مانند ترس، هیجان، حس جنسی، خنده و غیره پاسخ دهد. اگر بتوانید از این مفاهیم ماهرانه استفاده کنید و توجه مخاطب را کنترل کنید به یک شروع عالی دست پیدا کرده اید. درک بهتر مغز نیز شما را قادر می کند تا با اضافه کردن عناصر بصری, کلماتتان را تقویت کنید و قدرت نفوذشان را بیشتر کنید.یک سخنران بزرگ یک روانشناس بزرگ است!

مشاهده مقاله  سخنرانی مخاطب-محور چیست؟

مخاطبانتان را بشناسید

پس از آنکه چگونگی کارکرد مغز را درک کردید می توانید بر روی چگونگی عملکرد مغزهای افراد خاص و طرز فکرهای متفاوت تمرکز کنید. قبل از هر چیز از خود بپرسید قرار است برای چه افرادی مقاله بنویسم و یا قرار است برای چه افرادی نطق کنم؟ مثلا آیا قرار است برای گروهی از بازنشسته ها و سالمندان صحبت کنم که جوانی خود را در جنگ,قحطی  و احتکار سپری کرده اند, نیازهای اساسی خاصی دارند و مدام با ترس های خود زندگی می کنند؟ و یا  آیا قرار است برای نسل جدید و جوانان صحبت کنم که بسیار سریع فکر می کنند و حوصله ی زیاده گویی را ندارند ؟

سعی کنید در مورد مخاطبان خود بیشتر بدانید،بدانید که در چه زمانی زندگی کرده اند,با چه نگرشی رشد کرده اند؟به چه چیزهایی فکر می کنند؟چه به طور کلی چیز هایی را دوست دارند و از چه چیز هایی بدشان می آید؟ هنگامی که مخاطبتان را درک کردید حتی می توانید در مورد مسائلشان ریز تر شوید و بطور تخصصی مسائلشان را بشناسید.مثلا جوانان  به مد روز و مسائل نو علاقه بیشتری دارند و به دنبال جدیدترین مطالب روز دنیا هستند . یا مثلا پدر و مادرهای ما بیشتر محافظه کارند و به راحتی تحت تاثیر قرار نمی گیرند. نکته این است که قرار نیست روی هر مخاطب برچسب بزنید و یا کلیشه ای عمل کنید ,فقط با دانستن قالب کلی مخاطبان می توانید پیام تان را بهتر به آن ها برسانید.هر چقدر مخاطبانتان را بهتر بشناسید کمتر نوشته ها و سخنرانیتان کلیشه ای می شود و با درک واقعی می توانید کارتان را درست تر و دقیق ترانجام دهید.

مشاهده مقاله  هنر تخفیف گرفتن با فن بیان و چانه زدن برای قیمت کم تر

با موضوع کاملا آشنا باشید

با موضوعی که در موردش می نویسید و یا صحبت می کنید خوب آشنا باشید, مثلا اگر در حال نوشتن یک رمان علمی هستید حتما  از صادق هدایت یا  ایرج فاضل بخششی (نویسنده داستان های علمی تخیلی ) الگو بگیرید. اگر قرار است در مورد موضوعی حرف بزنید باید مطمئن شوید در مورد آن از همه ی مخاطبان خود بیشتر می دانید. حداقل در مورد بخشی از سخنرانی خود این گونه باشید. سبک و مفاد مکمل یکدیگرند. حتی اگر شما با تن صدای عالی، ریتم، شور و شوق و غیره صحبت کنید، اما چیزی که می گویید دقیق و صحیح نباشد قطعا یک استاد مهارت فن بیان بزرگ در نظر گرفته نخواهید شد و پیشرفت چندانی نخواهید کرد.پس در مورد مسائلی که میخواهید در موردشان صحبت کنید خوب تحقیق کنید.

خودتان را خوب بشناسید

هیچ کس کامل نیست. اگر نقاط قوت و ضعف خود را  بشناسید می توانید بهترین باشید. مثلا اگر یک سخنران عصبی هستید، تمرین کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید و راحت تر باشید – اگر چه در برخی شرایط ممکن است حتی این نوع سخنرانی ها هم جواب دهد، این نکته را همیشه در نطر بگیرید که بسیاری از مخاطبان دوست دارند خود واقعی شما را ببینند.هر کس یک سبک مخصوص خودش را دارد که با تمرین و ممارست زیاد به آن سبک دست می یابد .تلاش نکنید که از شخص دیگری تقلید کنید. فقط باید کاری که می خواهید را انجام دهید. اگر میخواهید نویسنده شوید سعی کنید در صفحه های مجازی مطلب بنویسید تا به طور آنلاین بازخورد دیگران را ببینید . اگر دوست دارید صحبت کنید و مهارت فن بیان تان را قوی تر کنید تا سخنران بهتری شوید ,سخنرانیتان را ضبط کنید و در سایت هایی مانند آپارات قرار دهید و اجازه دهید دوستانتان آن ها را تماشا کنند و نظراتشان را بگویند. با این روش شما نقاط قوت و ضعف خود را بهتر و بیشتر می شناسید.اعتماد به نفس خود را بالا برید و تحمل انتقادات را داشته باشید. هرگز نا امید نشوید.

مشاهده مقاله  10 جمله ای که هرگز یک گوینده هوشمند به زبان نمی آورد!

 

هر کاری که میخواهید و دوست دارید را انجام دهید فقط به خاطر داشته باشید و نویسندگان بزرگ ,زاده نمی شوند بلکه ساخته می شوند!

نویسندگان بزرگ ده ها کتاب قبل از مشهور شدنشان نوشته اند و سخنرانان بزرگ قبل از معروفیتشان برای صدها حتی هزاران نفر سخنرانی کرده اند.قطعا ره صد ساله را یک شبه نمی توان رفت.

[تعداد: 1    میانگین: 1/5]
۲ Comments
  1. سالار

    ممنون از مطالب خوبتون

    1. جواد غفاری

      ممنون از لطفتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.