سخنرانی و فن بیان و نکاتی برای موفقیت در انها

0 ۳۶۷

نکات کلیدی برای موفقیت در سخنرانی و فن بیان

یک سری نکات کلیدی برای موفقیت در سخنرانی و فن بیان وجود دارد که برای موفقیت در حوزه آموزش سخنرانی و فن بیان جهت کسب رضایت مخاطبان رعایت این نکات الزامی است

 

  • تعریف و تمجید در سخنرانی و فن بیان:

بدیهی است که همه ی ما انسانها از تعریف و تمجید خوشمان می آید. تعریف کردن از دیگران این حس را در آنها به وجود می آورد که به آنها اهمیت می دهیم و توجه می کنیم و احساس می کنند که برای ما فردی خاص هستند. بنابراین بهتر است به دنبال راههایی باشیم که از مخاطبان تعریف کنیم. مثلاً وقتی نظرشان را بیان می کنند از آنها تعریف کنیم و یا از نحوه ی ارائه ی مطلبشان تمجید و با لبخند زدن صحبت هایشان را تحسین کنیم.

  • پذیرفتن مخاطبان در سخنرانی و فن بیان:

ما باید به مخاطبان حاضر در جلسه ی سخنرانی نشان دهیم که آنها را پذیرفته ایم و علاقمند به سخنرانی برای آنها هستیم. نشان دادن این پذیرش با برقرار کردن تماس چشمی با آنها و لبخند زدن در حین سخنرانی امکانپذیر است. این کار باعث می شود مخاطبان احساس کنند که مورد احترام و ارزش قرار گرفته اند. همچنین موجب علاقمندی آنها به گوش کردن و شرکت در بحث و به اشتراک گذاشتن تجربیات و نظراتشان می شود.

 

سخنرانی و فن بیان

  • توافق کردن در سخنرانی:

همیشه در جلسات سخنرانی افرادی هستند که با نظر ما مخالفند و آن را قبول ندارند. قطعاً این موضوع برای ما هم پیش می آید. در این مواقع باید به جای اینکه با آن فرد بجنگیم و او را در موضع دفاع قرار دهیم می توانیم بگوییم” شما هم به نکته ی بسیار خوبی اشاره کردید که من به آن فکر نکرده بودم. این با نقطه نظر من متفاوت است اما بر روی آن فکر خواهم کرد.” در اینصورت مخاطبان احساس نمی کنند که ما می خواهیم نظراتمان را به آنها تحمیل کنیم و صحبت های آنها را نادیده بگیریم.

مشاهده مقاله  راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها در سخنرانی

تدی روزولت در اینباره می گوید: “مهم ترین عنصر فرمول موفقیت عبارتست از شیوه ی کنار آمدن با مردم”

  • تشکر کردن در سخنرانی:

برای دلگرمی مخاطبان که وقت خود را صرف شرکت کردن در جلسه ی سخنرانی ما  و گوش کردن به سخنان ما کردند، باید تشکر کنیم که قبلا در مقاله ای به آن جداگانه پرداختیم. می توانیم این تشکر را به صورت ساده به زبان بیاوریم مثلاً بگوییم “متشکرم”، یا از کلماتی که باعث جذب مخاطبان می شود استفاده کنیم. مثلاً بگوییم “ممنون از حضور گرمتان” یا “سپاسگزارم که دعوت من را پذیرفتید” و… وقتی از حضار تشکر می کنیم، بدین معناست که آنها را تشویق می کنیم تا دوباره در جلسه ی سخنرانی ما با شور و اشتیاق بیشتری شرکت کنند و به آنها حس ارزشمندی و احترام دست می دهیم.

سخنرانی

  • مورد تأیید قرار گرفتن :

مخاطبان انتظار دارند وقتی در بحث و سخنرانی ما شرکت می کنند، بعد از بیان نظراتشان مورد تأیید قرار بگیرند. این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و یخ شکنی آنها می شود. مثلاً بگوییم “این اطلاعاتی که شما از این موضوع دارید عالی هستند.” یا “نظرات شما برای من بسیار حائز اهمیت است.”

  • شناخت مخاطبان:

همه ی این راهکارها زمانی نتیجه ی عالی و مؤثر دارند که مخاطبان خود را بشناسیم و بر اساس روحیات آنها این ترفندها را بکار گیریم.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.