هفت اصل سخنرانی عمومی موثر

0 ۵۳۵

زمانی که ما سخنرانی عمومی افراد مشهور، سیاستمداران یا رهبران تجاری را در تلویزیون یا در یک مجمع عمومی مشاهده می کنیم، آنها به حدی آسوده هستند که ممکن است از خود بپرسیم: آیا سخنرانان بزرگ ساخته می شوند یا سخنران به دنیا آمده اند؟ اگرچه برخی افراد با این استعداد ذاتی متولد می شوند، اکثر سخنرانان  آموزش سخنرانی اثربخش را در این زمینه دریافت کرده اند. آنها ممکن است از آموزش های رسانه ای استفاده نموده و یا در طول زمان سخنرانی های متعددی ارائه نموده و در نتیجه اصول سخنرانی موثر را فرا گرفته اند. اما راز اصلی سخنرانی عمومی اثربخش چیست؟

در اینجا به به هفت اصل سخنرانی عمومی می پردازیم که من در سمت خود به عنوان مربی رسانه به آنها رسیده ام. این اصول را در سخنرانی بعدی خود به خاطر بسپارید.

 

Rajagopal_speaking_to_25,000_people,_Janadesh_2007,_India

  1. درک: تلاش برای تبدیل شدن به یک سخنران فوق العاده را کنار بگذارید

افراد به دنبال گوش دادن به فردی هستند که جالب، آرام و راحت است. در مکالمات روزمره ای که ما داریم، هیچ مشکلی در ابراز سخنان خود نداریم. اما در اغلب اوقاتی که قصد داریم در یک سخنرانی عمومی شرکت کنیم، برخی از مسائل تغییر می کند. ما به جای تمرکز بر روی “سخنرانی” بر روی “عموم مردم” تمرکز می کنیم. به منظور تبدیل شدن به یک سخنران عمومی موثر، شما باید کاملا مخالف این امر اقدام کنید: بر روی سخنرانی تمرکز نمایید. سخنرانی را به عنوان یک مکالمه بین خود و مخاطبین قلمداد کنید. اگر بتوانید مکالمه راحتی با یک یا دو نفر داشته باشید، می توانید سخنرانی عمومی موفقی ارائه دهید. صرف نظر از اینکه مخاطبین شما دو نفر یا دو هزار نفر بوده و اینکه شما در مورد یک موفقیت پزشکی یا یک رویداد روزمره در محل کار سخنرانی می کنید، سعی کنید خودتان بوده و به طور مستقیم با مردم صحبت کرده و ارتباطی با آنها ایجاد کنید.

  1. کمال: زمانی که شما مرتکب اشتباهی می شوید، هیچکس به جز شما نگران آن نیست.
مشاهده مقاله  نکاتی برای محافظت از فایل پاورپوینت سخنرانی

حتی حرفه ای ترین سخنرانان نیز برخی اوقات با مشکل مواجه می شوند. این را به خاطر داشته باشید که خود شما بیش از مخاطبین به مشکل خود پی می برید. مهمترین اقدامی که یک سخنران می تواند بعد از یک اشتباه انجام دهد، ادامه سخنرانی می باشد. هرگز سخنرانی خود را متوقف نکرده و به خاطر ایرادات بسیار جزئی از مخاطبین عذرخواهی نکنید. تا زمانی که مخاطبین متن سخنرانی شما را نداشته باشند، آنها متوجه اشتباهات گفتاری یا عدم خواندن یک کلمه نخواهند شد. از آنجایی که انسان جایزالخطاست، یک اشتباه کوچک ممکن است در برخی شرایط برای شما مناسب باشد زیرا به شما کمک می کند تا با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید. افراد تمایلی به گوش کردن به سخنرانی فرد بدون ایراد ندارند و با فردی راحت هستند که خود واقعی اش را نشان می دهد.

سخنرانی عمومی

 

 

تجسم: اگر بتوانید ببینید، می توانید صحبت کنید.

افراد موفق در تمام زمینه های زندگی یک ویژگی مشترک دارند: آنها تجسم دسترسی به اهداف خود را تمرین می کنند. افراد تجاری همواره خود را در حال عقد قرارداد؛ مجریان نیز خود را در حال ایجاد یک سرمایه گذاری؛ ورزشکاران چشم های خود را بسته و خود را در حین گل زدن یا رکوردشکنی تجسم می کنند. این امر در زمینه سخنرانی عمومی نیز صحت دارد. بهترین روش برای مقابله با اضطراب و تبدیل شدن به یک سخنران، تمرین در محلی به دور از دید سایر افراد می باشد. اگر بتوانید به طور مداوم خود را در حال سخنرانی تجسم نمایید، ذهن شما به سخنرانی در یک مجمع عمومی عادت نموده و به زودی می توانید حس اضطراب را کنار بگذارید.

  1. نظم: تمرین منجر به بهبود وضعیت می گردد.
مشاهده مقاله  8 راز افرادی که فن بیان درخواست کردن از دیگران را به خوبی می‌دانند

هدف شما تبدیل شدن به یک سخنران فوق العاده نیست. چنین فردی وجود ندارد. هدف شما تبدیل شدن به یک سخنران موثر می باشد. همانند سایر موارد موجود در زندگی، این امر به تمرین نیاز دارد. همه ما اغلب اوقات سخنرانی را نادیده می گیریم زیرا بر این باوریم که همه روزه با سایر افراد در حال سخنرانی هستیم. اما زمانی که موضوع ارتباط مستقیمی با نحوه عملکرد در برابر یک گروه دارد، شما باید همانند یک ورزشکار حرفه ای به موضوع تمرین توجه کنید. به خاطر داشته باشید که حتی قهرمانان جهان نیز همه روزه تمرین می کنند. شما می توانید در کلاس های سخنرانی شرکت کنید.

  1. توصیف: سخنرانی را شخصی سازید

صرف نظر از موضوع، مخاطبین زمانی واکنش خوبی به ارتباطات نشان می دهند که فرد سخنرانی های خود را شخصی سازد. از هر فرصتی استفاده کرده و موضوعاتی در مورد خود را به سخنرانی بیافزایید. افراد دوست دارند به تجربیات شخصی سایر افراد از جمله موفقیت ها، تراژدی ها، داستان های جالبی که در طول زندگی آنها رخ می دهد، گوش دهند. داستان تعریف کنید. در صورت امکان، موضوعاتی در مورد خودتان به سخنرانی خود بیافزایید. این امر نه تنها منجر به صمیمیت حضار با شما گردیده بلکه منجر به راحتی هر چه بیشتر افراد با شما می گردد. در چه زمینه ای مهارت شما بیشتر از موضوعی است که در مورد آن سخنرانی می کنید؟

  1. الهام: برای هدف خاصی سخنرانی کنید

به منظور ایجاد تغییری که منجر به کاهش ترس از سخنرانی عمومی می گردد، تمرکز را از خود برداشته و آن را به مخاطبین خود منعطف سازید. هدف اصلی سود برای سخنران نیست بلکه هدف اصلی باید سود برای مخاطبین از طریق آموزش، ایجاد انگیزه و یا سرگرمی باشد. بنابراین در تمام آمادگی ها و ارائه ها، شما باید بر روی هدف خود تمرکز کنید. چگونه می توانید به مخاطبین در راستای رسیدن به اهدافشان کمک کنید؟

مشاهده مقاله  جادو کلام در فن بیان با استفاده از تکنیک شش کلاه تفکر

انتظار: کاری کنید آنها همواره انتظار بیشتری داشته باشند

یکی از تجربه های ارزشمندی که من در طی چندین سال در زمینه ارتباطات کسب کرده ام این است که زمانی که صحبت از سخنرانی عمومی به میان می آید، هرچه کمتر صحبت کنید، بهتر است. زیرا من هرگز به خاطر ندارم که مخاطبین بگویند “ای کاش سخنران بیشتر صحبت می کرد.” از سوی دیگر، بسیاری از اوقات می شنویم که افراد می گویند “خوشحالم که سخنرانی به پایان رسید. به نظر می رسید برای همیشه ادامه خواهد داشت!” بنابراین همواره مخاطبین خود را شگفت زده کنید. همواره سخنرانی های خود را کوتاه تر از میزان مورد انتظار مخاطبین تنظیم کنید. اگر شش اصل اول را انجام داده اید، توجه و علاقمندی مخاطبین را افزایش داده اید و بنابراین بهتر است شرایطی را ایجاد کنید که افراد دوست داشته باشند چند دقیقه بیشتر سخنرانی داشته باشید و هرگز باعث نشوید که آنها منتظر به پایان رسیدن سخنرانی شما باشند.

 

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.