هنر مدیریت بحث های گروهی: یک سخنران هنرمند باشید!

2 ۸۶۲

در بحث های گروهی ، همه چیز پیچیده‌تر از آن است که یک عده انسان مشتاق را در یک اتاق جمع کنید، چوب جادویی خود را در فضا تکان دهید و منتظر یک نمایش جادویی باشید! اگر لقب رهبر یک مباحثه گروهی به شما داده شده است پس مسئولیتتان به عنوان کسی که در این موقعیت باید به مدیریت یک گروه بپردازد سنگین‌تر از این حرف‌ها است.

معمولا مدیر یا رهبر یک گروه قابلیت‌های متمایزی نسبت به شرکت‌کنندگان دارد. مهم‌تر از همه ظرفیت‌های ذهنی است که باید در مسیری مولد به سوی دستیابی به اهداف بلند و کوتاه مدت پیش رود. رهبر هر گروه ظرفیت پذیرش انتقاد، صبر در برابر رفتارها و واکنش‌های غیرمنتظره، مقاومت در برابر افکار مهاجم و مخالف و به طور کلی حفظ انسجام بحث های گروهی در طول چالش‌های پیش رو را باید داشته باشد. فکر می‌کنید به عنوان یک سخنران و زمانی که در بحث گروهی در سخنرانی شکل می‌گیرد و یا باید با فن بیان خود به مدیریت یک مذاکره یا هم‌اندیشی بپردازید چه قدر آمادگی مدیریت گفتگو را دارید؟

حوصله به خرج دهید. ارمغان مطالعه آموزش امروز دانشگاه زندگی مجموعه مهارت‌هایی هنرمندانه است که شما را به سخنرانی هنرمند و توانمند در مدیریت بحث های گروهی تبدیل می‌کند.

هنر مدیریت بحث های گروهی: یک سخنران هنرمند باشید!

هر بحثی ویژگی‌های خاص خود را دارد و هیچ بحثی شبیه به بحث دیگر نیست. افراد مختلفی با عقاید و سلایق متفاوت در مباحث گروهی شرکت می‌کنند و بنابراین نمی‌توان یک نسخه ثابت برای همه آن‌ها پیچید؛ اما قطعا نکاتی که در ادامه می‌خوانید کمک می‌کند نسبت به مخاطب خود سخنران مسئولیت‌پذیر باشید.

مشاهده مقاله  ترس در سخنرانی، قابل مدیریت است، غلبه بر ترس از سخنرانی

بحث‌های گروهی

رهبری بحث فقط وظیفه شما نیست!

نقطه کور مباحث گروهی دقیقا آن لحظه‌ای است که سخنران یا رهبر گروه تصور می‌کند موظف است به تنهایی بحث را مدیریت کند. حال آن که جذابیت بحث‌های گروهی به تبادل نظر دو یا چند طرفه است.

در طول سخنرانی شما به عنوان رهبر گروه می‌توانید از میان افراد حاضر یک نفر را به عنوان نماینده برای ادامه بحث یا مدیریت بخشی از بحث انتخاب کنید. خیلی از اوقات بحث به گونه‌ای انتخاب می‌شود که اصلا لازم است چند نفر به سخنرانی بپردازند و هر یک بخشی از گره بحث را باز کنند.

در صورتی که نماینده خود را از میان جمعیت حاضر انتخاب می‌کنید مطمئن شوید که از قبل فرصت کسب آمادگی برای سخنرانی را به آن‌ها داده باشید.

بحث‌های گروهی

طبق زمان و برنامه پیش بروید

وقتی که سخنرانی اصطلاحا رو روال می‌افتد و سخنران در جریان دلچسب مباحثه در بحث‌های گروهی قرار می‌گیرد زمان از دستش رها می‌شود و بی‌توجه به گذر دقایق سخن می‌گوید. غافل از این که زیاده‌گویی و ادامه بحث بدون توجه به ساعت آفت بحث است و جز نارضایتی حاضران نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به زمانبندی در طول سخنرانی توجه کنید. اگر قرار باشد از حد مشخص شده تجاوز کنید فرصتی برای یک پایان تاثیرگذار نخواهید داشت و بدون به کارگیری تکنیک‌های پایان سخنرانی قوی، مجبور به خداحافظی می‌شوید.

بحث‌های گروهی

نسبت به “زبان منفی” آگاه باشید

به عنوان یک رهبر یا سخنران، شما تاثیر بالقوه و عظیمی روی جو یا فضای اتاق بحث دارید. کلماتی که انتخاب می‌کنید، زبان بدن و خلاصه تمام حرکات چه بخواهید و چه نخواهید، به صورت مثبت و یا منفی تاثیرگذار هستند.

مشاهده مقاله  6 گام برای شروع سخنرانی با یخ شکنی مخاطبان

بهترین رویکرد آن است که تمام احساسات مثبت خود را به نمایش بگذارید. وجودتان را به نمایشگاهی تبدیل کنید که حس خوشحالی، نشاط، مثبت‌اندیشی، فروتنی، نوع‌دوستی، خیرخواهی و اندیشمندی را عرضه می‌کند.

چه بهتر که بتوانید بر خلاف احساسات مثبت، حس منفی نظیر خشم، حسادت، ناامیدی، نفرت و بی‌چارگی را فرونشانید.

بحث‌های گروهی

دقیقه به دقیقه سخنرانی را ضبط کنید

در برخی از مباحث گروهی علی الخصوص مناظره‌ها لازم است به دقیقه‌هایی که سخنرانی می‌کنید دقت داشته باشید. به زبان ساده‌تر این دقیقه‌ها علاوه بر زمانی که مشغول تمرین و تکرار هستید، در طول سخنرانی هم مهم هستند.

برای زمان گرفتن می‌توانید فردی را مسئول کنید تا تمام لحظات گفتگو را ضبط کند. این ترفند برای جلوگیری از تجاوز از زمان نیز مفید است.

در بحث‌های گروهی به توافق عام برسید

همزمان با گرم شدن گفتگو، احساسات و عواطف شرکت‌کنندگان نیز شدید می‌شود و اصطلاحا بحث بالا می‌گیرد. اگر به عنوان رهبر بحث به این موضوع رسیدگی نکنید به مرور زمان توجه از موضوع اصلی منحرف می‌شود و افراد تحت تاثیر جو به وجود آمده به تخریب یکدیگر می‌پردازند.

بنابراین توصیه می‌کنیم به موافقت و رضایت عمومی در طول بحث توجه کنید. از جانب‌داری آگاهانه و غیرآگاهانه خودداری کنید و همه افراد را به آرامش و گفتگو توام با آرامش دعوت کنید.

بحث‌های گروهی

بهترین راه برای برقراری توافق عام پیدا کردن زمینه مشترک بین افراد است. اگرچه در بحث‌های گروهی همین اختلاف نظرات باعث جذابیت و شکل‌گیری گفتگو می‌شوند اما تا زمانی که توافق نظر و درک ابتدایی مشترک از یک بحث وجود نداشته باشد مباحث گروهی راه به جایی نمی‌برند.

مشاهده مقاله  حل مسئله
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. merasa omidi

    در شرکت ما جلسات زیادی برگزار میشه که اغلب به ناراحتی و دعوا و اتهام زدن و رفع اتهام منجر میشه . از این راهکارهای استفاده میکنم به امید اینکه جلسات پربار برگزار بشن. ممنونم از مطالب خوبتون

    1. جواد غفاری

      سپاس از بیان نظرتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.