هنر مقابله و برخورد با افراد پرحرف و متوقف ساختن آن ها

0 ۲,۶۶۱

فقط کافی است یک کلمه درباره تعطیلات آخر هفته، کار و زندگی و خلاصه روزهایی که می گذرد از آن ها بپرسیم؛ آن وقت است که با پرچانگی آن ها باید ساعت ها بنشینیم و در حالی که متکلم وحده هستند یک شنونده مظلوم و بی دست و پا باقی بمانیم! این روایت حال ما در برابر افراد پرحرف و مثلا زیادی اجتماعی است که فقط منتظر آدمی بی مشغله هستند تا بتوانند سفره دلشان را برای آن ها باز کنند. آدم هایی که شروع حرف زدنشان با خودشان است؛ اما متوقف ساختنشان با خدا است! اطراف ما امثال این افراد پرحرف زیاد هستند که به هیچ وسیله ای دست از صحبت کردن نمی کشند. در این مواقع ما هم مخاطبانی هستیم که بدون گوش دادن فعال فقط در چشم ادم های بلبل زبان خیره می شویم و برای خلاص شدن از شر آن ها منتظر امداد غیبی هستیم. اما آیا می دانستید وقتی که خود افراد پرحرف متوجه پرگویی خود نمی شوند این هنر ما است تا با فن بیان خود را از مهلکه نجات دهیم؟

البته که صحبت کردن بخشی از طبیعت انسان است. در واقع وجه تمایز انسان و سایر موجودات قدرت یا توانایی گوش سپردن به غم ها، شادی ها، سخنان طنز یا درد و دل های آن ها است؛ اما قطعا وقتی که مردم توانایی برقراری تعادل بین صحبت کردن خود را از دست می دهند نوبت ما است تا برای احقاق حق خود اقدام کنیم! اما چگونه؟

در دانشگاه زندگی می آموزید که چگونه بدون توهین یا دلخور شدن افراد پرحرف بتوانید با آن ها برخورد و مقابله کنید.

مقابله و برخورد با افراد پرحرف

قبل از هر چیز بد نیست نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم و ببینیم اصلا دلیل علمی پرحرف بودن افراد چیست. مطالعات نشان می دهد که بیش از 60 درصد مکالمات افراد مربوط به صحبت کردن درباره خودشان است. این مکالمات در 80 درصد مواقع در شبکه های اجتماعی و پیامرسان های مختلف صورت می گیرد. پر حرفی اصولا یک اختلال رفتاری انگاشته می شود. بسیاری از افراد پرحرف فرصتی را برای ابراز نظرات و عقاید خود در جمع هایی که مایل بودند نداشته اند. برخی هم به دلایلی مثل کم توجهی بقیه به سمت پرحرفی روی می آورند.

مشاهده مقاله  به خاطر سپردن سخنرانی تنها در یک ساعت: سخنران حرفه ای شوید!

مقابله و برخورد با افراد پرحرف

بگیر و بده!

مکالمات منطقی از قانون بگیر و بده پیروی می کند. به این معنا که شما چه فردی درونگرا در طول سخنرانی، مباحثه یا مکالمات گروهی باشید و چه انسانی برونگرا باشید باز برای یک مکالمه موثر باید 50 درصد زحمات را بر عهده بگیرید. هر چند که پیتر بریگمن، در کتاب بررسی تجارت های هاروارد می نویسد:

سکوت منبع قدرمند ناچیزی است. در سکوت نه فقط قادر به شنیدن چیزهایی هستیم که دیگران به زبان می آورند بلکه راحت تر می توانیم به حقیقت برسیم. اصولا سکوت نه فقط ابزاری برای مقابله با افراد پرحرف است بلکه به شناخت دروغگوها هم کمک می کند.

مقابله و برخورد با افراد پرحرف

استراتژی چراغ راهنما در مقابل پرچانه ترین موجودات دنیا!

در این استراتژی بازخورد طرف مقابل در حکم چراغ راهنمایی است که با تغییر رنگ های آن باید واکنش های مختلف نشان داد:

  1. چراغ سبز و حرکت: شما در 20 ثانیه اول از سمت طرف مقابل خود چراغ سبزی دریافت می کنید. چراغ سبزی که به معنا تایید حرف های شما و نشانگر علاقمندی طرف مقابل نسبت به حرف های شما می باشد. پس حرکت کنید و مانع این شوید که به قول معروف چانه طرف گرم شود!
  2. چراغ زرد و احتیاط: در این مرحله یعنی 20 ثانیه دوم باید با احتیاط حرکت کنید؛ چون واکنش های مختلف شما و پاسخ به حرف های دیگران ممکن است باعث طولانی شدن بحث شود. پس دنباله رو تمام حرف های دیگران نباشید.
  3. چراغ قرمز و توقف: 40 ثانیه آخر زمانی است که باید سکوت اختیار کنید. در این مرحله جواب های مختصر هم جایز نیست! باید با سکوت خود عدم تمایلتان را نسبت به ادامه بحث نشان دهید!
مشاهده مقاله  فن بیان در احوالپرسی - قشنگ ترین جملات احوال پرسی

مقابله و برخورد با افراد پرحرف

متوقف کردن افراد پرحرف

حالا که استراتژی چراغ راهنما را یاد گرفته اید اگر فردی پرمشغله هستید یا تمایلی به شنیدن موضوعات مختلف ندارید می توانید با ترفندهای زیر تیر خلاص را بزنید و خودتان را از مهلکه نجات دهید!

به پرواز هواپیما کمک کنید!

گاهی صحبت کردن برای شما هم شیرین است؛ اما مقدمه چینی برخی برای شروع حرف هایشان دقیقا مثل پرواز یک هواپیما تشریفات خاصی دارد که زمانبر است! برای این که بدون ناراحت شدن دیگران به آن ها کمک کنید بحث را زودتر شروع و به پایان برسانند می توانید خودتان سرنخی به دست آورید و به او نشان دهید که متوجه همه موارد شده اید.

شنونده خوبی نباشید!

شاید بارها امتحان کرده اید و حتی از رفتار خود احساس عذاب وجدان کرده اید اما برای مقابله با افراد پرحرف گاهی مجبور هستیم همه ترفند های موجود را به کار ببریم تا بتوانیم خیلی نامحسوس از زیر فشار خارج شویم.

مقابله و برخورد با افراد پرحرف

اولا برای مکالمات خود محدودیت زمانی قائل شوید. به این شیوه که حتی برای نشستن در جایی یا بودن در مکان خاصی وقت تعیین کنید. اگر کسی هستید که به اندازه کافی به وقتتان اهمیت می دهید احتمالا برای حضور در هر مکان برنامه ریزی زمانی مشخصی دارید. در مرحله بعدی اگر در طول نشستن شما در مترو، مطب پزشک یا اماکن اداری فردی به صورت تصادفی تصمیم گرفت با شما ارتباط برقرار کند اما صحبت های او به درازا انجامید بهتر است با حواس پرت بودن و متمرکز شدن به کارهای دیگر شنونده خوبی نباشید. بدین منظور می توانید با این جمله از دیگران عذخواهی کنید: ببخشید اما هم صحبتی با شما غیرمنتظره بود و به علت کمبود وقت باید سریع تر به قراری برسم. از هم صحبتی با شما لذت بردم.

مشاهده مقاله  فن بیان در برقراری ارتباط با کودکان - حتی اگر بچه ندارید بخوانید!

قربانی خوش صحبتی خودتان نشوید!

یکی از مواردی که باعث طولانی شدن بحث ما با دیگران می شود همین اصطلاحات تخصصی یا نطق های بی موردی است که به خاطر آن ها مجبور هستیم بیش از حد توضیح بدهیم و برای درگیر صحبت کردن با دیگران شویم. مثلا در یکی از سفرهایی که داشتم در کابین هواپیما با یکی از مسافران بابت تاخیرهای رخ داده سر صحبت باز شد. البته شاید تا حدودی خود من برای شروع این مکالمه پا پیش گذاشتم. حین صحبت به واسطه اطلاعات مختصری که درباره کلاس های پروازی کشورهای دیگر، شیوه قیمت گذاری و جبران خسارت آن ها داشتم مجبور شدم بیش از حد انتظار صحبت کنم. طوری که هنگام رسیدن به مقصد تازه فهمیدم چه زمانی را که برای جبران کارهای عقب افتاده با لپ تاپ اختصاص داده بودم از دست دادم!

مقابله و برخورد با افراد پرحرف

از این دست موقعیت های پیش بینی نشده برای شما هم حتما پیش آمده است. همان طور که می بینید ما گاهی قربانی خوش صحبتی خودمان می شویم!

وسط حرف بقیه بپرید!

برای یک بار هم که شده است شجاع باشید و وسط حرف افراد پرحرف بپرید! اگر جرئت این کار را ندارید ما به شما یک فرمول ساده می آموزیم تا بتوانید خیلی راحت با این مسئله کنار آیید:

وقتی که دیگران گرم صحبت می شوند و شما وقت یا حوصله کافی برای شنیدن حرف هایشان را ندارید ناگهان وسط حرفشان بپرید و بگویید: عذر می خوام حرف شما را قطع می کنم اما…؛ اگر طرف مقابل شما فردی باهوش، زیرک و در واقع فهمیده باشد به سرعت با این جمله جوابتان را می دهد: عذر می خوام که پرحرفی کردم یا مزاحم وقت شما شدم!

اگر کارساز نبود به گوشیتان نگاه کنید، از روی صندلی بلند شوید و به آن ها به صورت غیرکلامی اصرار خود را برای رفتن نشان دهید.

[تعداد: 1    میانگین: 4/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.