9 ترفند انفجاری برای پایان دادن به سخنرانی و تاثیرگذاری بیش تر

0 ۲۰,۸۶۱

یک سخنرانی حرفه ای و کامل بیش از این که به مجموعه ای از کلمات خلاصه شود شبیه به فیلم یا تئاتر می باشد و شما هم نقش اول این فیلم را به عنوان یک سخنران بازی می کنید. همان طور که آغاز یک فیلم باید جذاب باشد و این کشش تا میانه فیلم ادامه پیدا کند سخنرانی هم نیاز به یک عامل کشنده و جذاب دارد تا مخاطب تا پایان بحث روی صندلی خود بنشیند. اگرچه ترفند های سخنرانی جذاب می تواند در این زمینه پاسخ گو باشد اما سخنرانی تنها به ابتدا و  بخش میانی محدود نمی شود. ختم سخنرانی یا پایان دادن به سخنرانی شاید از سایر بخش ها حتی مهم تر باشد!

متاسفانه اغلب سخنرانان به پایان سخنرانی خود توجه ندارند و چون تصور می کنند حاضرین از روی صندلی ها بلند می شوند و چندان به سخنان آن ها گوش نمی دهند پایان نامطلوبی را معمولا در سخنرانی خود دارند. اما اهمیت پایان سخنرانی بیش از بخش های دیگر است. در پایان سخنرانی است که شاید کاربر هوش و حواسش جمع شده است و آماده برای رفتن است؛ در همین لحظه باید تیر را رها کنید و نقاط مهم سخنرانی را با فن بیان شیوا خود یادآوری کنید. تجربه نشان داده است تازه بیش از 80 درصد مخاطبان در پایان سخنرانی هوشیار می شوند.

اما چه طور باید به سخنرانی خود پایان دهیم؟ چه کنیم تا اگر ابتدای سخنرانی چندان مورد پسند حضار نبوده است حداقل بتوانیم با پایان دادن به سخنرانی به نحو احسنت آن ها را تحت تاثیر قرار دهیم؟

درس امروز دانشگاه زندگی پاسخی به تمام سوالات بی جواب ذهن شما خواهد بود. برای حرفه ای شدن در فن بیان و سخنرانی با ما همراه باشید.

پایان دادن به سخنرانی

نکاتی برای پایان دادن به سخنرانی

برای پایان دادن به سخنرانی خود به نکات زیر توجه کنید:

 برای تک تک کلمات نهایی برنامه ریزی کنید

برای تک تک کلماتی که در پایان سخنرانی به کار می برید باید با برنامه ریزی عمل کنید. ابتدا از خود بپرسید هدف من از صحبت کردن چه بوده است؟ به این سوال پاسخ دهید و مشاهده کنید آیا سخنرانی شما تمام این موارد را پوشش داده است یا نه.

مشاهده مقاله  نقش اهداف بزرگ در انگیزه و رسیدن به موفقیت

وقتی خود شما به اندازه کافی نسبت به انتهای صحبت های خود آگاه باشید مخاطبان نیز می توانند بهتر نتیجه گیری و قضاوت نمایند. به همین دلیل توصیه ما پایان انفجاری اما مرحله به مرحله است. به لیست نکات خود نگاه کنید. احتمالا سرتیتر های صحبتتان را نوشته باشید. هر مرحله را با ذکر یک سرتیتر مرور کنید تا گفته های شما در ذهن حاضرین تداعی شود.

 

از مخاطبان استفاده کنید

یکی از اشتباهات خطرناک در فن بیان نادیده گرفتن دیگران است. اگر واقع گرا باشید متوجه خواهید شد که با استفاده از همین مخاطبان می توانید پیشرفت کنید و کمبود های سخنرانی را برطرف کنید. لذا توصیه می کنیم از اصل فراخوانی به مشارکت استفاده کنید. این بار هدف مخاطب را بابت حضور در این جلسه جویا شوید.

به نمونه ای از به کارگیری اصول فن بیان و سخنوری و پایان دادن سخنرانی به بهترین نحو توجه کنید:

“چالش ها و فرصت های زیادی در سال جاری برای کسب وکار ما وجود دارد و امید داریم با کمک شما و رفع این مشکلات در سال بعدی تاریخ ساز شویم!”

خلاصه ای از بحث را ارائه دهید

یک فرمول ساده برای هر نوع سخنرانی وجود دارد:

  1. به مخاطبان از همان اول بگویید قرار است به چه چیزی اشاره کنید و نهایتا به چه چیزی برسید
  2. به آن ها بگویید و مدام بگویید!
  3. مجددا تکرار کنید چه چیری را به آن ها گفته اید!

 

اگر فرمول ساده شما برای سخنرانی از اصول گفته شده پیروی کند بنابراین قطعا باید به بیان خلاصه ای از مطلب بپردازید. به این منظور می توانید با فن بیان زیر به مخاطبان اعلام کنید قرار است مطلب را مجددا خلاصه کنیم:

مشاهده مقاله  راه‌های مقابله با “اثر نورپردازی” در فن بیان و سخنرانی

“به من اجازه دهید تا برای تفهیم بهتر موضوع یک بار دیگر نکته اصلی مطلب را تشریح کنم”

شک نکنید که مخاطبان آگاه و علاقمندی که با اختیار خودشان روی این صندلی ها نشسته اند از شما بابت پایان دادن به سخنرانی با ارائه خلاصه تشکر می کنند.

با داستان به مطلب خود پایان دهید

زمانی که به  پایان سخنرانی نزدیک شدید می توانید بگویید:

“اجازه دهید با تعریف یک داستان شیرین آن چه در ذهنم می گذرد را با شما تقسیم کنم”

برای تعریف کردن داستان ها می توانید از شنیده ها، داستان های علمی و حتی ضرب المثل ها و روایت های قدیمی استفاده کنید. گاهی برخی از داستان ها با شما هم هدف هستند و تعریف آن ها خیلی بهتر می تواند گویای منظور شما باشد.

پایان دادن به سخنرانی

 

مخاطب را بخندانید!

یکی از راه های نزدیک شدن به مخاطب استفاده از نکات خنده دار، جوک و داستان های طنز می باشد. برای این که بتوانید افراد را وادار به خنده کنید و از بحث هم دور نشوید بهتر است از مطالب طنز آمیز بی حاشیه و کاملا متناسب با حمع استفاده کنید.

 

به داستان زیر توجه کنید؛

(این داستان در نکوهش راه های بدون مقصدی است که در زندگی خود اتحاذ می کنیم و فقط ما را از هدفمان دور تر می کند)

“روزی دو شکارچی مشغول شکار یک گوزن بودند و بعد از کشتن گوزن به سمت تراکتور برای حمل و نقل گوزن راهی شدند. برای انتقال گوزن به داخل تراکتور با مشکلات زیادی مواجه شدند و گوزن به دلیل سنگینی وزن خود دائما لیز می خورد. کشاورزی در همان حوالی بود و به آن ها پیشنهاد داد تا از طریق کشیدن شاخ حیوان آن را به سمت تراکتور نزدیک و سپس جا به جا کنند.

مشاهده مقاله  12 نکته برای این که با مکث و وقفه هایتان در سخنرانی خوش بدرخشید!

دو شکارچی موفق به انتقال گوزن شدند؛ اما چندین متر از تراکتور دور شده بودند!

به عنوان یک سخنران می توانید از این داستان عبرت آموز استفاده کنید و سپس تاکید کنید مسیر موفقیت صرفا کوتاه ترین راه نیست؛ بلکه مطمئن ترین راه است!”

پایان ثابتی برای خود انتخاب کنید

اگر دقت داشته باشید برخی از سخنرانان معروف ابتدا و انتهای سخن خود را با قطعه ای شعر، آیه یا متن ادبی آغاز کرده و یا پایان می دهند. برای پایان دادن به سخنرانی بهتر است یک عبارت خاص و همیشگی برای خود تعریف کنید. مثلا می توانید از عبارت “از حرکت باز نایستید” برای انرژی دادن به مخاطبان خود استفاده کنید.

 

پایان سخنرانی را به مخاطبان اعلام کنید

یکی از چالش هایی که اغلب مخاطبان و حاضرین با آن رو به رو هستند زمان پایان سخنرانی می باشد. معمولا در پایان سخنرانی حاضرین سخنران را تشویق می کنند. وقتی که زمان دقیق پایان دادن سخنرانی مشخص نباشد پراکندگی ایجاد می شود. مثلا ممکن است شما مکث کنید و مخاطب تصور کند باید الان شما را تشویق کند!

برای این که این مشکل ایجاد نشود اولا پیوستگی را در صحبت های خود حفظ کنید؛ ثانیا بعد از تشویق حضار و برای مطمئن شدن آن ها با صدای آرام از افراد تشکر کنید.

به کسی که به عنوان اولین نفر شما را تشویق می کند توجه نشان دهید و سپس کل جمع را مخاطب تشکر و قدردانی خود قرار دهید.

 

برخی از نشانه های پایان دادن به سخنرانی به صورت متداول عبارتند از:

  • جمع آوری برگه ها و حرکات آرام و ظریف پشت میکروفون
  • حرکت به جلو و عقب یا دستکاری میکروفون
  • انجام هر فعالیت دیگر به جز صاف ایستادن و نگاه به مخاطبان

با استفاده از این نکات پایان بهتری را برای سخنرانی خود رقم بزنید.

[تعداد: 5    میانگین: 3.6/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.