چگونه سخنرانی آسان داشته باشیم؟

0 ۴۶۹

 اهمیت سخنرانی آسان

انسان موجودی اجتماعی است و بهترین ابزار انسان برای سخن گفتن کلام است. برای اینکه در سخنرانی آسان صحبت کنیم و از آن واهمه نداشته باشیم.

زمانیکه شخص یا اشخاصی را باکلاس تر و متشخص تر از خود می دانیم، دچار مشکل می شویم، برای مثال در ارتباط برقرار کردن با اشخاصی که جایگاه اجتماعی بالایی دارند، دست و پای خود را گم می کنیم. این مساله موجب می شود که فرد خجالتی و کم رویی به نظر بیاییم، در واقع در این موقعیت ها رفتارهایی از خود نشان می دهیم که افراد کم رو از خود نشان می دهند.

بیایید کمی در مورد اشخاصی که از موقعیت اجتماعی و اقتصادی برتری برخوردارند، آشنا شویم. احتمالا یکی از این اشخاص را می شناسید، او را در ذهن خود تصور کنید. قبول دارید که روزگاری این فرد کودک بوده است؟ و آیا قبول دارید که مدام شلوار خود را خیس می کرده است؟ و بعضا آنچنان خراب کاری می کرد که اطرافیان از بوی عطر ایشان خفه می شدند.

احتمال دارد که الان این شخص متشخص آن ابهت قبل را برایمان نداشته باشد.

اما چرا این شخص برای ما مهم و با ابهت بود؟ واقعیت اینست که ابهت و بزرگی از ذهن ما نشأت می گیرد. در واقع ما به آنها ابهت داده ایم. و هر چقدر شخصی را در ذهن خود بزرگ کنیم، خود را کوچک کرده ایم. و در نتیجه نمی توانیم با او راحت صحبت کنیم. در رویارویی با او دچار دلهره می شویم، از موضع ضعف با او ارتباط برقرار می کنیم.

مشاهده مقاله  اهمیت انرژی سخنرانی چیست؟

مهمترین عنصر هر ارتباطی لذت است. یعنی اگر در ارتباط با کسی لذت نمی برید، آن ارتباط دوام نخواهد داشت و آرزو خواهید کرد که این ارتباط سریعتر پایان یابد. بنابراین بهتر است در ارتباط با بقیه خودتان باشید و نقش بازی نکنید. همان چیزی را نشان دهید که واقعاً هستید.

 سخنرانی آسان

راهکارهایی برای شروع گفتگو:

سعی کنیم سخنرانی آسان کنیم

 

  1. درباره وضعیت آب و هوا صحبت کنید. موضوع آب و هوا چند قرن است که برای شروع گفتگو جواب می دهد.
  2. درباره اختلاس ها صحبت کنید. تقریبا هر روز یک اختلاس جدید در کشور ما کشف می شود. و می تواند بهانه خوبی برای شروع گفتگو باشد. پیشنهاد می دهم که بعد از شروع ارتباط بحث مثبت تری را پیگیری کنید.
  3. علایق مخاطب خود را بشناسید و در مورد آنها گقتگو کنید. برای شروع گفتگو، در مورد چیزی سخن بگویید که مخاطبتان به آن علاقمند است.
  4. در شروع گفتگو از سوالات بسته و سپس از سوالات باز استفاده کنید. سوالات بسته، سوالاتی هستند که جواب آنها یک یا دو کلمه است. مثالهایی برای سوالات بسته: حال شما خوب است؟ بامروز هوا گرم تر شده، درسته؟

مثال برای سوالات باز: من فکر می کنم که کره زمین در حال گرم شدن است، نظر شما چیست؟

  1. سوالات هیجانی بپرسید: اغلب انسانها نمی توانند در برابر سوالاتی که بار هیجانی دارند، سکوت کنند. نمونه هایی از سوالات هیجانی:

نظرت در مورد این جمله چیه، در زندگی هر کسی یک معشوقی وجود دارد که به آن نرسیده است؟

چیزی وجود دارد که همیشه حسرتش را بخوری؟

مشاهده مقاله  4 عادت سخنرانان حرفه ای که از شما یک سخنور موفق می سازد!

بزرگترین ترسی که در زندگی ات وجود دارد، چیست؟

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.