چگونه صبور بودن را به کودکانمان بیاموزیم. آموزش صبر به کودکان

0 ۲۰۶

چگونه صبور بودن را به کودکانمان بیاموزیم. آموزش صبر به کودکان

(کودکان 4-12 سال)

چگونه صفات نیک را در کودکانمان پرورش دهیم… اخلاقیات مثبت مثل صبر، مسرور بودن، عشق، بخشندگی و خودکنترلی. هیچ‌کس با چنین اخلاقیات و صفات مثبتی به دنیا نیامده است، بلکه لازم است تا تمام این موارد آموخته شوند. اصولاً آموزش صبر به کودکان کار بسیار سختی تلقی می‌شود. (فهم این‌که چگونه به کودکان صبر را آموزش دهیم نیز خود دارای تئوریِ جداگانه‌ای است). اگر دو چیز در جهان هیچ‌وقت توانایی سازش با یکدیگر را نداشته باشند، آن دو چیز صبر و کودکان خواهند بود. (به معنی واقعی کلمه کودکانِ صبور تنها در داستان‌های علمی تخیلی وجود خارجی دارند). اما بیایید با عمق فاجعه رو در رو شویم: یادگیری و مواجهه با صبر حتی برای بزرگ‌سالان هم مشکل است.

اما یادگیریِ این صفتِ مهم، حقیقتاً برای مجموع شخصیت یک فرد مهم و حائز اهمیت است، و تلاش برای رسیدن به آن هم ارزشش را دارد. حالا یک سری نکات را در بابِ این‌که (چگونه فضایی توأم با آموزش صبر فراهم کنیم) به شما ارائه می‌داریم. این نکات، برای فرزندان‌مان در هر سنی کارساز هستند.

آموزش صبر به کودکان

  1. با کارهای کوچک و دوره‌های زمانی کوتاه شروع کنید

آموزش صبر به کودکان مستلزم این است که با کارهایی با دوزِ پایین، از سنین بسیار کم شروع کنید _ حتی زمانی که کودک شما تازه شروع به راه رفتن کرده باشد. البته شاید نهایت صبر یک کودک در این دوره برای این باشد که شما شیر بیشتری در شیشۀ شیرش بریزید، اما در همین حال هم از او بخواهید تا یک یا دو دقیقه صبر کند. هرچه‌قدر که سن او رو به افزایش رفت، شما هم از او بخواهید تا صبر خود را در دوره‌های زمانی طولانی‌تری حفظ کند.

  1. خودکنترلی را به آن‌ها بیاموزید

برای یک کودک واجب است تا حینِ آموزش صبر به او، کنترل کردنِ احساسات و اعمالش را حتی در اوضاع حساسی مثل مواقعِ هیجان‌زدگی، استرس و اشتیاق بیاموزید. به او بیاموزید تا قبل از این‌که خواسته‌اش را برآورده کنید، اندکی بردباری به خرج دهد. در این صورت، او متوجه می‌شود که واکنش‌های غیرمنطقی باعث نمی‌شود چیزی که می‌خواهد را زودتر به دست بیاورد.

  1. تأخیرهای عمدی

در جهانی که مملو از خوشی‌های آنی و زودگذر است، والدین باید تاخیرهای عمدی‌ای را در خانه و روی کودکان‌شان اعمال کنند، حتی کارهایی که واقعاً دلیلی برای عدمِ انجام آنی آن وجود ندارد. اگر دختر شما سگ جدیدی می‌خواهد، واقعاً دلیلی برای به تاخیر انداختنِ این خواسته وجود ندارد، اما وقتی وعده‌ی این کار را به او در عید یا سالگرد تولدش بدهید، یادمی‌گیرد تا برای چیزهای پر ارزش، شکیبایی به خرج دهد.

مشاهده مقاله  35 روش برای تشخیص افراد دروغگو از طریق زبان بدن

آموزش صبر به کودکان

  1. نوبت‌گیری

وقتی به آموزش صبر می اندیشید، اصلاً نباید مسئلۀ نوبت‌گیری و شکیبایی و انتظار برای نوبت را فراموش کنید. بهترین راه برای آموزش صبر همین مورد است. اگر کودک شما برای این‌که سوار تاب شود خیلی عجز و لابه می‌کند، به او بفهمانید که باید منتظر نوبت خودش بایستد و ادب و صبر خود را حفظ کند. می‌توانید برای این منظور تا رسیدنِ نوبتش، چند دورِ دیگر در پارک بزنید.

  1. صبر

چیزی که فرهنگ ما را بیش از هرچیزی به بی‌صبری آمیخته کرده، عادات مصرف کنندگی است. به کودکان‌تان یاد بدهید که برای خریدن یک چیز، باید منتظر فرا رسیدنِ موعدِ دریافت پول تو جیبی‌شان بمانند. هرچه‌قدر هم برای دریافت آخرین بیست هزارتومانی التماس کردند، باید مقاومت کنید، وگرنه مجبور می‌شوید تا آخر عمر به او پول تو جیبیِ مضاف بدهید.

 

مقالات روانشناسی خانواده شامل خیانت و ازدواج و… را دنبال کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.