کاربرد روانشناسی در سخنرانی

0 ۵۸۷

کاربرد روانشناسی در سخنرانی

روانشناسی معمولا به عنوان علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی شناخته شده است. اما کاربرد روانشناسی در سخنرانی چیست؟ سخنران با کمک روانشناسی می تواند عکس العمل مخاطب نسبت به سخنان و ایده هایش را تشخیص دهد. همچنین با شناخت ارزش ها، نیازها، نگرش ها و اعتقادات مخاطبان می تواند براحتی با آن ها ارتباط برقرار کند و پیام های مورد نظرش را به آنان منتقل کند. با استفاده از علم روانشناسی می توان به این شناخت ها دست یافت. اگر هدف سخنران این است تا پیام خاصی را به مخاطب بدهد و یا او را متقاعد به پذیرش تفکر جدیدی کند باید بداند از کجا شروع کند؟ ارزش ها، باورها، نگرش ها و نیازهای غالب مخاطبان چیست؟ چگونه می توان با استفاده از علم روانشناسی در سخنرانی با مخاطبان ارتباط برقرار کند؟

کاربرد روانشناسی در سخنرانی

دموگرافیک مخاطبین

دموگرافیک یا شناخت جمعیتی مخاطبان به سخنران کمک می کند تا یک تصویر کلی از مخاطبانش داشته باشد. بر اساس متغیرهای سن، جنسیت، گرایش جنسی، مذهب، فرهنگ، نژاد و قومیت این تصویر شکل میگیرد.  بر اساس این تصویر سخنران میتواند ارائه ی موثرتری داشته باشد. برای مثال سخنرانی ای که باید برای دانش آموزان ترتیب داد با سخنرانی ای که برای افراد دانشجو باید کرد, متفاوت است. زیرا دغدغه ها و افکار آن ها با هم فرق دارد.

سخنرانان همچنین می توانند با استفاده از روانشناسی, گروهی از مخاطببن با مشخصات مشترک را بشناسند و پیام خاصی را تنها به آن گروه بدهند.

خصوصیات مشترک بین انسان ها

وقتی می خواهید در مورد یک موضوع بحث برانگیز با مخاطبان صحبت کنید, ابتدا در مورد خصوصیات مشترک بین انسان ها حرف بزنید.

مشاهده مقاله  سخنرانی هیجان انگیز به سبک کنفرانس های Ignite در دنیا

بهتر است در ابتدا نشان دهید که این موضوع که ” هر انسانی از زوایای مختلف به یک مسئله نگاه می کند ” را درک میکنید.

مثلا بگویید:” همه ما زمانی که بچه بودیم هر چه که بزرگتر ها به ما می گفتند, چه خوب و چه بد را باور می کردیم. تا اینکه بزرگ شدیم و هر کدام با توجه به تجربیات و تربیتمان , باور ها و عقاید مختلفی پیدا کردیم. البته این موضوع خوب است! و… “

به طور ناخود آگاه همه ی ما نسبت به  کسی که دیدگاه متفاوتی دارد موضع میگیریم و او را به عنوان یک حریف می دانیم. در نتیجه با او وارد “بحث” می شویم.

الگوی بالا کمک میکند تا مخاطب سخنان ما را در قاب  ” گفتگو” ببیند نه “بحث” . با این روش روح شما و مخاطب به هم نزدیکتر می شود و او تلاش می کند دیدگاه و نظرات شما را درک کند.

دیدگاه مخاطب چیست؟

سعی کنید خودتان را جای مخاطب بگذارید و از دید او به مسائل نگاه کنید. بعنوان یک سخنران باید داستان خودتان را برای مخاطب تعریف کتید و نشان دهید شما هم مثل او بودید و مثل او فکر می کردید. اما حالا چه چیز هایی دیدگاه کنونی شما را تشکیل داده ؟

هرگز نباید غلو کنید ,حقیقیت را بگویید. این روش ذهن مخاطب را باز می کند و مانند در اختیار داشتن گزینه های بیشتر انتخاب برای اوست.

رهبری کنید

تحقیقات نشان داده بیشتر افراد نمیتوانند در مقابل قدرت مقاومت کنند. هنگامی که سخنرانی میکنید، قدرت در دستان شماست. مخاطب از شما می خواهد و انتظار دارد که رهبری کنید. پس در این شرایط براحتی مخاطبان از شما پیروی میکنند. بسیار حیاتی است که مثل یک رهبر خوب عمل کنید تا وفاداری مخاطبینتان را از دست ندهید.

مشاهده مقاله  هنر مطالبه و درخواست کردن از دیگران: چه طور از اطرافیانمان چیزی بخواهیم؟

مراقب قضاوت ها باشید

مخاطبان در نگاه اول, قبل از اینکه حتی صحبت کنید، قضاوتتان می کنند. به این موضوع دقت زیادی کنید. سعی کنید خودتان را به خوبی معرفی کنید.  زبان بدن و اعتماد به نفس تان به مخاطب القا می کند که باید در طول ارائه از شما پیروی کند. در یک تحقیق روانشناسی که تقریبا 15 سال به طول انجامید به این نتیجه رسیدند که مردم به طور ناخودآگاه در کمتر از یک ثانیه در مورد دیگران قضاوت میکنند و تصمیم میگیرند. این پژوهش در کتاب ” قدرت تفکر بدون فکر (بلینک)” اثر مالکوک گلادول ترجمه فاطمه عباسی فر, به طور مفصل توضیح داده شده است .

قدرت زبان بدن را دست کم نگیرید

یاد بگیرید چگونه بایستید، حرکت کنید, ژست بگیرید, مشتاق باشید, با ذهن باز برخورد کنید و با استرس و ترس حضور در جمع مقابله کنید.

صاف ایستادن، بالا گرفتن سر ، تنفس صحیح و جلوی دوربین بودن را تمرین کنید.

این تمرینات منجر به اعتماد به نفس شما می شود. یک مطالعه که توسط پابلو برینول صورت گرفته نشان داده که تنها با گرفتن ژست های مربوط به اعتماد به نفس، مردم احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنند.

 در آخر باید بدانید که سخنرانان بزرگ, روانشناسان قابلی هستند. هر چقدر بیشتر در مورد روانشناسی انسان و ساختار مغز بدانید, بهتر میتوانید با مخاطبین ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.