6 نکته کلیدی در کسب آمادگی پیش از سخنرانی: اصولی تمرین کنید!

0 ۱,۵۴۶

قبل از شروع ورزش، فرآیند گرم کردن برای هر ورزشکاری ضروری است. پیش از شروع جدی ورزش، بیشتر عضلات بدن شما منقبض یا خاموش هستند. گرم کردن نظیر گرم کردن موتور خودرو پیش از حرکت برای گرم شدن موتور بدن لازم است و باعث می‌شود بدن و عضلاتی که غیرفعال بودند بیدار شوند. بدنه سخنرانی هم مثل بدن آدمی برای روشن شدن و رسیدن به نقطه اوج، نیاز به گرم کردن دارد. کسب آمادگی پیش از سخنرانی همان فرآیندی است که که باعث می‌شود سخنران با اعتماد به نفس و تسلط بیش‌تری مقابل مخاطبان بایستد؛ به شرط این که اصولی تمرین کرده باشد.

اگر دستی در سخنرانی داشته باشید و به زبان ساده‌تر سخنرانی بخش زیادی از کسب وکار شما را تشکیل می‌دهد حتما بر این باور هستید که مراحل سخنرانی هر چه قدر هم که پیچیده و دشوار باشد به مرور آسان شده و شاید برای هر موضوعی، دیگر نیازی به تمرین و تکرار نباشد. اما قانون نانوشته‌ای در سخنرانی و فن بیان وجود دارد که هر چه قدر بیش‌تر تمرین کنید، سخنرانی از آن چیزی که فکر می‌کنید ساده‌تر می‌شود؛ بدون این که خودتان متوجه باشید!

کسب آمادگی پیش از سخنرانی نیز مثل سایر مراحلی که در صفر تا صد سخنرانی پشت سر می‌گذاریم مسیری مشخص و اصول از پیش تعیین‌شده‌ای دارد. آموزش امروز مسیر درست و اصولی تمرین کردن پیش از شروع سخنرانی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نکاتی برای کسب آمادگی پیش از سخنرانی از راه اصولی

در فنون سخنوری هیتلر خواندید که این سیاستمدار سرشناس زمان و انرژی زیادی را برای تمرین قبل از سخنرانی اختصاص می‌داد. تمرینات جلو آینه تا آنالیز متن سخنرانی توسط چندین نفر تنها بخشی از آمادگی‌های قبل از سخنرانی هیتلر بوده که ما از آن باخبر هستیم.

مشاهده مقاله  کسب آمادگی برای سخنرانی : خود را برای سخنرانی بعدی بیمه کنید!

نکاتی برای کسب آمادگی پیش از سخنرانی از راه اصولی

شاید اولین قدم در کسب آمادگی پیش از سخنرانی، ارائه متن مقابل جمعیت باشد. جمعیتی که واقعی و غیرتخیلی باشند، اظهار نظرات طبیعی و زنده داشته باشند و قادر به عکس‌العمل باشند می‌توانند صحنه آزمایشی مناسبی را برای سخنران فراهم کنند تا با قرار گرفتن در فضای سخنرانی به کم و کاستی‌های خود پی ببرد.

چرا تا این حد روی تمرین پیش از سخنرانی تاکید می‌شود؟

تمرین و تکرار نه فقط برای سخنرانی بلکه برای هر امر دیگری که قرار است مقابل جمع کثیری به عنوان مخاطب برگزار شود ضروری است. اما دلیل آن به ساختار ذهنی ما برمی‌گردد و ظرفیت‌هایی که در وجود ما نهفته شده تا هر کاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

در سیستم مغزی ما همه چیز بر خلاف این عقیده کلیشه‌ای “شنیدن کی بود مانند دیدن!” است و شما هم بارها و بارها این حقیقت را تجربه کرده‌اید. مثلا همین که می‌توانید به تنهایی بنشینید، کتاب بخوانید و شرح واقعه را در ذهنتان تصور کنید یعنی مغز ما برای لمس حقایق اطراف لزوما به اشیا فیزیکی نیاز ندارد؛ نیرو تصور ما فراتر از اجسام فیزیکی است و می‌توان حتی با تصور واقعیت، طعم خوب یا بد آن را چشید!

به دلیل این که مغز ما می‌تواند به صورت مجازی همه چیز را تصور کند و اتفاقا با همین تصورات ما تجربیات مختلفی از اطراف خود کسب می‌کنیم، متخصصان بر کسب آمادگی خیلی بیشتر از گذشته تاکید می‌کنند؛ چون سخنران می‌تواند فضای سخنرانی را تصور کند و با تصور شرایط مشابه برای تسلط بهتر روی بحث آمادگی بیش‌تری پیدا کند. به علاوه همیشه کیفیت سخنرانی‌ها با تمرین یا بدون تمرین با هم متفاوت است!

نکاتی برای کسب آمادگی پیش از سخنرانی از راه اصولی

اصول شش‌گانه تمرین پیش از سخنرانی

هر اقدامی که قبل از سخنرانی انجام دهید لزوما به معنا این نیست که شما آمادگی کافی برای ارائه سخنرانی را پیدا کرده‌اید. تنها در صورتی اگر هنگام تمرین از اصول زیر پیروی کرده باشید می‌توان گفت که در کسب آمادگی پیش از سخنرانی موفق بوده‌اید:

  • سخنرانی با آگاهی کامل از امکانات، مخاطبان و موضوع مورد نظر برگزار می‌شود
  • هنگام تمرین اطلاعات دقیق، مرتبط و کاملا به روزی جمع‌آوری کرده باشید
  • برای ارائه داده‌ها در سخنرانی یا انتقال نقل قول‌ها در سخنرانی آمادگی کافی دارید
  • همه چیز برای نمایش جلوه‌های بصری فراهم شده است
  • جریان روانی از اطلاعات در ذهنتان وجود دارد که می‌توانید آن را به صورت داستان قابل فهمی به مخاطب انتقال دهید
  • سخنرانی با مقدمه خوبی شروع می‌شود و قطعا برای یک پایان قوی در سخنرانی برنامه‌ریزی کرده‌اید
مشاهده مقاله  روش تمرین سخنرانی: چه طور برای یک سخنرانی مسلط، تمرین کنیم؟

6 گام برای کسب آمادگی پیش از سخنرانی

هر متنی که برای سخنرانی آماده کرده‌اید را پیش روی خود قرار دهید، اتاق یا سالن مورد نظری که برای تمرین انتخاب کرده‌اید ترجیحا بزرگ باشد، به حرکات بدن خود در طول تمرین سخنرانی توجه کنید و نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

با صدای بلند یا با میکروفون تمرین کنید!

سه تا شیش با سخنرانی را تمرین کنید و هر بار با صدای بلند جملات و عبارات را بیان کنید. مطمئن باشید مغز ما به همان اندازه که توانایی خیال‌پردازی دارد برای پردازش کلمات به تمرین و تکرار با صدای بلند نیاز دارد.

نکاتی برای کسب آمادگی پیش از سخنرانی از راه اصولی

هر بار ساختار جملات را تغییر دهید

به جمله زیر دقت کنید:

نطق معروف گیتسبورگ توسط آبراهام لینکلن و با تاکید بر ارزش‌های آمریکایی برگزار شد

این جمله را می‌توان به اشکال مختلفی بیان کرد و در صورتی که درک درستی از جمله داشته باشیم می‌توانیم آن را با جمله‌بندی‌های مختلفی به زبان بیاوریم:

  1. آبراهام لینکلن نطق معروف گیستبورگ را دارد
  2. ارزش‌های آمریکایی مدیون نطق گیتسبورگ آبراهام لینکلن است
  3. میراث ماندگار آبراهام لینکلن نطق گیتسبورگ است که باعث ماندگار شدن ارزش‌های آمریکایی شد

بازه زمانی را حفظ کنید

زمان‌بندی در سخنرانی فرآیند دشواری است که قطعا باید قبل از سخنرانی تمرین شود. یکی از مزایا کسب آمادگی پیش از سخنرانی تنظیم کردن هر بخش از متن و زمان‌گیری دقیق است. به علاوه سخران را قادر می‌سازد تا لحن و سرعت ادا کلمات را متناسب با زمانی که در اختیار دارد تنظیم کند. ارقام دقیقی در این باره در دست نیست اما معمولا اگر یک سخنرانی قرار باشد 30 دقیقه طول بکشد زمان تمرین آن، نباید بیش از 18 تا 25 دقیقه به درازا بینجامد.

مشاهده مقاله  8 نکته کلیدی برای این که بهترین تمرین سخنرانی را داشته باشید

نکاتی برای کسب آمادگی پیش از سخنرانی از راه اصولی

در تمرین سخنرانی سوالات احتمالی را پیش‌بینی کنید

اگر مقابل مخاطبان زنده و واقعی تمرین کنید این امکان برای شما فراهم می‌شود تا حین تمرین سخنرانی زمانی را برای سوالات احتمالی مخاطبان پیش‌بینی کنید و با علامت‌سوال‌های محتملی که در ذهن آن‌ها به وجود می‌آید آشنا شوید.

زمان بیش‌تری به شروع و پایان سخنرانی اختصاص دهید

یکی از مشکلات مهم سخنرانان این است که چه طور سر صحبت را برای شروع سخنرانی باز کنیم. مقدمه و پایان هر سخنرانی نقطه عطف آن محسوب می‌شوند؛ چون معمولا مخاطب ابتدا و انتها سخنرانی هوشیارتر از بخش‌های دیگر است. شروع و پایان طنزآمیز در سخنرانی ایده خوبی برای ورود به موضوع اصلی است. شاید هم بهتر باشد اطلاعات دقیقی را به عنوان معرفی خودتان و سپس موضوع سخنرانی ارائه کنید.

تمرینات را ضبط کنید

در صورتی که صدای خودتان را ضبط می‌کنید یا هنگام کسب آمادگی پیش از سخنرانی از خودتان فیلم می‌گیرید می‌توانید به محض تمام شدن تمرین جز به جز عملکرد خود را بررسی کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.