آلودگی هوا می‌تواند به عنوان یک خطر برای آلزایمر محسوب شود

2 ۱۲۰

آلودگی هوا می‌تواند به عنوان یک خطر برای آلزایمر محسوب شود

دانشمندان به این نتیجه کلی رسیده‌اند که آلودگی هوا عامل مهمی برای بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری تنفسی است، اما نقش آن در شرایط تخریب‌کننده عصبی مانند بیماری آلزایمر هنوز مشخص نیست.

محققان در یک مطالعه جدید در مورد ارتباط بالقوه بین کیفیت ضعیف هوا و زوال عقل تحقیق کردند. آن‌ها از تخمین‌های دقیق محاسبه شده سطوح آلودگی هوا و آلودگی صوتی استفاده کردند. برای تشخیص هر گونه ارتباط بالقوه با آسیب‌شناسی‌های زوال عقل، آن‌ها داده‌ها را از پرونده‌های سلامت بیماران ناشناس بررسی کردند.

با توجه به اینکه این داده‌ها به صورت درازمدت و از تعداد بیماران زیاد جمع‌آوری شده بود، محققان این داده‌ها را محدود کردند تا فقط بر روی 131000 بیمار 50 تا 79 ساله که به زوال عقل مبتلا نبودند، تمرکز کنند.

آلودگی هوا

بر اساس کدپستی منطقه سکونت افراد مورد مطالعه، محققان تخمین زدند که این افراد سالانه چقدر در معرض آلودگی هوا – به ویژه نیتروژن‌دی‌اکسید (NO2)، ذرات ریز (PM2.5) و اوزون (O3) –بوده‌اند و همچنین نزدیکی به ترافیک سنگین و سر و صدای جاده را با استفاده از روش‌های مدل‌سازی معتبر تایید شده با سنجش‌های ثبت شده، بررسی کردند.

سپس سلامت این بیماران را به مدت 7 سال تا تشخیص زوال عقل، مرگ و یا خروج از آزمایش -هر کدام که زودتر اتفاق افتاد- مورد ردیابی و نظارت قرار دادند.

در طول این دوره نظارت و ردیابی، 2،181 بیمار (1.7٪) مبتلا به زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر تشخیص داده شدند. در کنار این تشخیص‌ها، سطوح نزدیک نیتروژن‌دی‌اکسید و ذرات ریز تقریبا در محل زندگی بیماران تشخیص داده شدند.

مشاهده مقاله  5 روش که کمک میکند خودتان را در مورد اشتباه خود سرزنش نکنید

خطر ابتلا به بیماری زوال عقل بیمارانی که در مناطق با سطح بالای NO2 و PM2.5 زندگی ‌کردند، نسبت به افراد در مناطق با سطح پایین این آلودگی‌ها 40 درصد بیشتر بود.

این ارتباط‌ها سازگار بودند و نمی‌توان آن‌ها را با سایر عوامل خطرزا، مانند سیگار کشیدن و دیابت توضیح داد. هنگامی که مطالعه به انواع خاص بیماری زوال عقل محدود شد، تنها بیمارانی که به آلزایمر مبتلا بودند در مطالعه باقی ماندند.

آلودگی هوا

محققان نوشتند: «آلودگی هوا ناشی از ترافیک به رشد شناختی ضعیف‌تر در کودکان جوان مرتبط بوده و در قرار گرفتن در معرض این آلودگی به طور پیوسته، ممکن است باعث ایجاد التهاب عصبی و واکنش‌های ایمنی تغییریافته ذاتی مغز در اوایل بزرگسالی شود.»

از آنجایی که این مطالعه به صورت شهودی است، نمی‌توان علت یابی کرد و محققان قادر به ردیابی بیماران به صورت طولانی مدت نبودند، که ناگفته نماند که بیماری آلزایمر در طولانی مدت ایجاد می‌شود.

محققان همچنین خاطر نشان کردند که عوامل زیادی ممکن است در ایجاد زوال عقل دخیل باشند، علت دقیق آن هنوز ناشناخته است. و در حالی که آلاینده‌های هوا از طرق مختلف به مغز می‌رسند، هنوز چگونگی ایجاد تخریب عصبی توسط آن‌ها نامشخص است.

با این حال، محققان می‌گویند حتی اگر تاثیر آلودگی هوا نسبتا متوسط ​​بوده باشد، در صورتی که مشخص شود که کاهش مواجهه با آلودگی ممکن است باعث تاخیر در روند پیشرفت زوال عقل شود، دستاوردهای بهداشت عمومی بسیار قابل توجه خواهند بود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. نگار سلامی

    ای کاش همه مردم این مقاله رو می خوندند و متوجه میشدن که بی اهمیت بودن به وضعیت آلودگی هوا چه آسیب هایی به خودشون‌ و فرزندانشون میزنه و به حل این مشکل کمک میکردن. 😔

    1. جواد غفاری

      درود بر شما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.