تربیت جنسی کودکان که آنها را ایمن می کند. بخش دوم

5 ۷۲۰

تربیت جنسی کودک – بخش دوم

در بخش نخست مقاله، ضرورت تربیت جنسی صحیح کودک را متذکر شده و مطالبی در مورد اینکه آموزش جنسی کودک از چه زمانی و توسط چه کسانی صورت بگیرد، و نیز به نحوۀ تربیت جنسی کودک تا سن ۳ سالگی پرداختیم. چنانچه بخش نخست مقاله را مطالعه نکرده‌اید اینجا کلیک کنید.

همانگونه که قبلا هم اشاره کردم ۳ سالگی سن آغاز کنجکاوی‌های کودکان در مورد بدنشان و توجه به شباهتها و تفاوتهای موجود بین دختر و پسر می‌باشد. در این سن است که کودکان شروع به دکتر بازی می‌کنند تا بدن یکدیگر را کشف کنند.

 

برخی از نکاتی که والدین بایستی در این مرحله از رشد کودک‌شان رعایت کنند:

۱) حواس‌تان به کودک‌تان باشد:

موقع بازی کردن کودکان حواستان به رفتارهایشان باشد و تنهایشان نگذارید و هر چند وقت یکبار رفتارهایشان را کنترل کنید.

آموزش جنسی کودکان

۲) نحوه تذکر دادن به کودک:

چنانچه متوجه حرکتی نسنجیده از طرف کودکان شدید خیلی با آرامش و مهربانی به آنها یادآور شوید که حریم خصوصی همدیگر را رعایت کنند و اجازه دهید که بازیشان ادامه یابد. توضیح دهید که چنانچه رعایت نکنند، دیگر اجازۀ ادامۀ بازی را نخواهید داد.

آموزش جنسی کودک

۳) همبازی‌های کودک‌تان:

به سن همبازی های کودکتان دقت کنید. مخصوصا در زمانی که مثلا دکتر بازی می‌کنند، اجازه ندهید کودکی که فاصلۀ سنی بیشتر از ۳ الی ۴ سال با کودک شما دارد در چنین بازی‌هایی همبازی کودکتان بشود، چرا که احتمال سوءاستفاده از جانب کودک بزرگتر وجود دارد.

کودکان در این سن بایستی کاملا اندام های خصوصی خود را بشناسند. نکته‌ای که لازم است اینجا بدان اشاره کنم این است که بایستی کودکان با مفهوم حریم خصوصی هم آشنا شوند.

مشاهده مقاله  تک فرزندی چه مزایا و معایبی دارد؟

چگونه مفهوم حریم خصوصی را به فرزندم آموزش بدهم؟

حریم خصوصی یعنی فضایی در اطراف شما که دیگران بدون اجازه و رضایت شما حق ورود و نزدیک شدن به آن فضا را ندارند. البته این حریم شامل وسایل خصوصی و بدن شما هم می‌شود. برای آموزش رعایت این حریم به فرزندان حتما بایستی والدین خودشان این مساله را رعایت نمایند. کسب اجازه و در زدن هنگام ورود به اتاق دیگران، کسب اجازه هنگام دست‌زدن به وسایل خصوصی دیگران باعث می‌شود که کودک نیز این رفتارها را بیاموزد. به کودکتان نیز بگوئید که بدن او و مخصوصا اندام‌های تناسلی او جزو حریم خصوصی او محسوب می‌گردد. از اطرافیان کودک، مانند عمو، دایی و دیگران بخواهید که هنگام بوسیدن کودک و بغل‌کردنش از او اجازه بگیرند. به کودکتان بگوئید که بوسیدن لب فقط مخصوص آدم بزرگ‌هایی هست که ازدواج کرده‌اند و به اصطلاح زن و شوهرند.

مشکل نسبتا شایع دیگری که والدین مخصوصا در ارتباط با دختر بچه‌ها مواجه‌اند، خودارضایی کودکان هست.

اگر ندانید که چگونه با این رفتارهای کودک برخورد کنید با برخورد نادرست خود در حق او خیانت کرده اید.

با خودارضائی فرزندان چه کنیم؟

والدین چندان نگران این مساله نباشند، این رفتار در این سن طبیعی است. هنگامی که مشاهده کردید کودکتان این‌کار را می‌کند، مثلا بالش را لای پاهایش گذاشته و خود را به آن می‌مالد، مرتبه اول خیلی با آرامش و خونسردی به او  بگوئید: “این کاری که انجام می‌دهی کاری زشت و ناپسند است (همانگونه که به کودک آموزش می‌دهیم در حضور دیگران دست در بینی کردن و یا باد معده و روده را خالی کردن زشت و ناپسند هست)”. پس از این مرحله والدین بایستی بیشتر حواس‌شان به کودک باشد و هر وقت دیدند که کودک‌شان مبادرت به این‌کار می‌کند به صورت غیرمستقیم حواس او را پرت نمایند و یا اینکه انجام کاری را از او بخواهند تا مجبور به ترک موقعیت جهت انجام خواستۀ والدین بشود. سعی نمائید تا کودک‌تان را هیچ وقت ناراحت و یا عصبی و خشمگین به رختخواب نفرستید چون منجر به تشدید خودارضایی کودک‌تان می‌شود.

مشاهده مقاله  10 مزیت فوق العاده قصه گویی برای کودکان

آموزش جنسی کودک

رازداری در مسائل جنسی:

رازداری هم از جمله مفاهیمی هست که بایستی به در آموزش جنسی کودک به  کودکان‌تان آموزش دهید چرا که سوءاستفاده‌های زیادی از این کلمه می‌شود. به کودکتان بگوئید که رازخوب، رازی است که فقط بین شما و او باشد. راز بین کودک و دیگران (هر کس دیگری حتی عمو، دایی، مربی و …) راز بدی هست که حتما باید کودک با شما در میان بگذارد و فقط رازی خوب هست که بین کودک و والدینش باشد. پس اگر فردی کاری انجام داد و به کودک گفت که یک راز است و او نباید به کسی بگوید، کودک متوجه شود که آن راز، راز بدی هست و بایستی حتما با والدینش در میان بگذارد.

تربیت جنسی بایستی در مورد فرزندان دختر و پسر بکار رود، متاسفانه برخی از خانواده ها گمان می‌کنند که این آموزش‌ها فقط باید در مورد دخترها اعمال شود و در مورد پسرها مصداق ندارد. در صورتی که شواهد و آمار نشاندهندۀ این واقعیت‌اند که پسرها بیشتر از دخترها مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرند.

تعرض جنسی که در بالا بدان اشاره کردیم هر گونه لمس ناخواسته، کلام و حرف ناخواسته و یا تجاوز جنسی کامل را شامل می‌شود. متاسفانه تعرض جنسی به کودکان در اکثر مواقع از سوی یکی از بستگان و یا افرادی است که کودک آنها را می‌شناسد. لذا سعی نمایید تا حد امکان کودک‌تان را با کسی تنها نگذارید و در مواقع ضروری این کار را به افرادی بسپارید که اطمینان کاملی به آنها دارید، البته اگر در آموزش جنسی کودک‌ خوب عمل کرده باشید تا حدود زیادی آن‌ها را در مقابل این خطرات و سوءاستفاده های جنسی واکسینه نموده‌اید.

مشاهده مقاله  3 راه آموزش تفکر نقادانه به کودکان از سنین پایین توسط والدین

آموزش جنسی کودک به عهده مادر است یا پدر؟

آموزش جنسی کودک در سنین خردسالی بیشتر به عهده مادر است ولی هر چه کودک بزرگتر می‌شود و به سن بلوغ نزدیکتر می‌شود، بهتر است این آموزش جنسی کودک از طریق والدهمجنس صورت بگیرد. اگر در مورد آموزش جنسی کودک‌ کوتاهی کنیم  و اطلاعات مناسب را در زمان مناسب در اختیارش نگذاریم، به علت دسترسی آسان به این اطلاعات از طریق رسانه‌ها، دوستان و همسالان، کودک را در معرض انبوهی از اطلاعات، باورها و نگرش‌هایی قرار می دهیم که مناسب سن او نمی‌باشد و ممکن است در آینده منجر به آسیب های روانی و جسمانی در او گردد.

آموزش جنسی کودک

پاسخ به سوالات و کنجکاوی‌های جنسی کودکان مهارتی است که بایستی کسب گردد. در بخش بعدی نحوۀ پاسخ به سوالات و کنجکاوی‌های  جنسی کودکان را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۵ Comments
  1. پریسا

    متاسفانه من بچم کوچیکم رو بابت خودارضایی خیلی اذیت کردم. کاش این مطلب رو زودتر میخوندم

  2. Marjan

    خیلی مهمه که دوستانه با فرزندهامون صحبت کنیم اگر از ما بترسن حرفهاشونو بهمون نمیگن باید بدونن که اونها خوبن و اگر کسی خواسته از اونها سواستفاده کنه اون فرد مقصره.

    1. جواد غفاری

      درود بر شما. ممنونم از توجهتون

  3. انصاری

    متاسفانه از بچه من سو, استفاده شد. فقط به این خاطر که میگذاشتیمش پیش یکی از اقوام و من و همسرم میرفتیم سرکار. شاغل بودن والدین تو این مساله خیلی سبب سازه

  4. nader mohebi

    گوشزد کردن بیش از حد به کودکان در خصوص خطرات اجتماعی باعث اضطراب و ترس شدید در بچه ها میشه

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.