آموزش فن بیان به کودکان

0 ۶۸۹

آموزش فن بیان به کودکان

زبان پایه و اساس ارتباط است و توانایی درک و بیان اطلاعات را به انسان ها می دهد. زبان از طریق حرکات، نشانه ها، تصاویر و یا کلمات به ما توانایی برقراری ارتباط می دهد. فن بیان تاثیر زیادی در موثرتر کردن ارتباطات با دنیای پیرامونمان دارد. هر چقدر زودتر با مهارت فن بیان آشنا شویم, موفق تر خواهیم بود. به همین دلیل است که والدین دلشان می خواهد که کودکانشان با دایره لغاتی گسترده, فن بیانی مناسب ,دستور زبانی صحیح و مهمتر از همه با اعتماد به نفس صحبت کنند. خوشبختانه آموزش فن بیان به کودکان کار خیلی سختی نیست و تنها نیاز به همکاری والدین و تمرین مداوم با کودک دارد.

آموزش فن بیان به کودکان

بسیاری از کودکان خجالتی و یا درونگرا هستند. بنابراین یکی از مهمترین کارهایی که در آموزش فن بیان به کودکان باید انجام داد بالا بردن اعتماد به نفس ایشان است. روش های زیر کمک می کند فرزندتان با اعتماد به نفس بالا و فن بیانی خوب صحبت کند.

به کودک فرصت دهید

بسیاری از ما منتظر نمی مانیم تا کودک جواب سوال مان را بدهد و یا جمله ای را کامل بگوید. وقتی سوالی از کودکتان پرسیدید 5-10 ثانیه صبر کنید تا کودک به شما پاسخ دهد. این کار به کودک اجازه می دهد تا چیزی که می خواهد بگوید را پردازش کند. این کار در پیشگیری یا کاهش لکنت زبان در کودکان نیز موثر است.

گفتار کودک را بیش از حد تصحیح نکنید

بیش ازحد تصحیح کردن لغاتی که کودک از آن ها استفاده می کند, به جای اینکه مهارت های ارتباطی او را بالا ببرد دقیقا عکس عمل می کند. مخصوصا در مورد کودکانی که خجالتی اند. هر چقدر بیشتر اصرار کنید که کودکتان درست و صحیح صحبت کند بیشتر خواهید دید او کمتر و کمتر حرف می زند. انتظار “کاملا صحیح صحبت کردن” یک کودک دقیقا مثل این است که از کسی که رانندگی بلد نیست انتظار داشته باشید بهتر رانندگی کند!

مشاهده مقاله  4 نکته مهم در لحن سخنرانی

با کودک مانند یک بزرگسال رفتار کنید

با کودکان طوری صحبت کنید که انگار بزرگسال هستند. ( در عین حال به یاد داشته باشید که آنها کودک اند.) منظور ما از اینکه می گوییم با آنها مانند یک فرد بزرگسال صحبت کنید این نیست که از دایره لغات بزرگسالان، جوک و یا اطلاعاتی که آنها درکی از آن ندارند استفاده کنید. این بدان معنی است که نوبت صحبت کردن و تماس چشمی را با کودک رعایت کنید و برای آنچه می گویند ارزش قائل شوید.

تعامل با فرزند در گفتگو

با در نظر گرفتن سن کودک, یک بستر خوب برای گفتگو با او ایجاد کنید. گفتگو به کودک کمک می کند تا صحبت های افراد دیگر گوش دهد و همچنین در آن شرکت کند. بنابراین وقتی در مورد یک موضوع خاص صحبت می کنید نوبت صحبت کردن را رعایت کنید تا کودک هم بتواند در گفتگو شرکت کند.

بازی :

کودکان با بازی کردن می توانند خیلی چیز ها را یاد بگیرند. توجه داشته باشید تمامی بازی های آموزش فن بیان به کودکان نیاز به تمرین و تکرار دارند. بهتر است یک گروه از کودکان هم سن و سال تشکیل دهید تا بتوانند با هم مهارت فن بیانشان را تقویت کنند. چرا که هر سخنران نیازمند مخاطب است. اما اگر این امکان وجود نداشت خودتان هم می توانید با کودکتان این بازی ها را انجام دهید. برای نمونه می توانید از این نوع بازی ها برای آموزش فن بیان به کودکان خود استفاده کنید.

بازی حدس زدن : یک ارائه پاورپوینت کنید و در آن اسم یا شکل خاصی را بنویسید. از یکی از بچه ها بخواهید پشت به پاورپوینت بنشیند و ما بقی بچه ها به نوبت در  مورد آن چیز توضیح دهند تا کودک بتواند حدس بزند آن کلمه چیست.

مشاهده مقاله  13 روش برای الگو شکنی سخنرانی

توصیف اشکال: یک تصویر با شکل های هندسی را به یکی از کودکان نشان دهید و از او بخواهید شکل ها را توصیف کند تا هم تیمی اش بتواند آن شکل را بکشد.

بازی چند تا : این بازی ساده مخصوصا برای کودکان خردسال بسیار خوب است و آن ها را مجذوب خود می کند. برای مثال در مورد یک ویژگی خاص  که در حیوانات مشترک است از او سوال کنید. چند حیوان می توانی نام ببری که تخم می گذارند؟ چند تا حیوان نام ببر که در دریا زندگی کنند ؟ چند تا حیوان نام ببر که برگ بخورند؟ و غیره. این کار باعث می شود کودک فکر کند و به کلماتی که می شنود دقت کند.

بازی مشاغل: به کودک بگویید فرض کند که یک شغل خاص دارد. مثلا کشاورز است. سپس از او بخواهید در مورد آن شغل صحبت کند و بگوید چه کار هایی انجام  میدهد. این کار به فن بیان و گفتار کودک بسیار کمک می کند.

قصه گویی: از کودکتان بخواهید قصه ای که قبلا برایش خوانده اید را برای شما و همسالانش تعریف کند. همچنین می توانید شخصیت های یک قصه را به هر یک از  کودکان اختصاص دهید و از آن ها بخواهید به جای شخصیت های داستان حرف بزنند. این کار به بالا بردن اعتماد به نفس و فن بیان کودکان کمک زیادی میکند.

جان بخشیدن به اشیا: از کودک بخواهید خودش را به جای یک شی بگذارد و از زبان آن برای شما صحبت کند. مثلا به جای عروسک و یا مدادش.

مشاهده مقاله  ترفندهای پشتیبانی از ایده برای ماندگار کردن سخنرانی

بازی گزارشگری یا مجری گری: از کودک بخواهید بعنوان یک گزارشگر یا مجری برایتان برنامه اجرا کند. این کار به دایره لغات کودک کمک بسزایی می کند. همچنین این تمرین کمک خواهد کرد که او احساس اعتماد به نفس بیشتری در مقابل جمعیت داشته باشد و تلاش کند تا افکارش را با سایر همسن و سالانش به اشتراک بگذارد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.