ابزارهای حمایتی در سخنرانی ؛ نحوه گزینش و به کارگیری آن‌ها (1)

0 ۳۹۸

در طول چندین و چند سال که بیل گیتس در محافل مختلف سخنرانی می‌کرد تصور بر آن بود که یک سخنران متوسط با مهارت‌های معمولی قرار است نطق کند. تا این که در پنجم فوریه سال 2009 ، بیل گیتس با اولین ساختارشکنی خود در طول سخنرانی‌اش همه حاضران را انگشت به دهان کرد؛ بله! پشه‌های زنده‌ای که از زیر شیشه‌ای که در آن محبوس شده بودند داخل سالن آزاد شدند و به پرواز درآمدند! ترفندی که امروزه به عنوان ابزارهای حمایتی در سخنرانی از آن یاد می‌شود و ثابت شده است که سخنران بدون استفاده از این ابزارها تفاوتی با یک گوینده متکلم وحده رادیو که هیچ مخاطبی را نمی‌بیند ندارد!

پشتیبانی از ایده در طول سخنرانی یکی از امور مهمی است که بر عهده سخنران می‌باشد. سخنران وظیفه دارد شرایط را برای مخاطبی که هر لحظه ممکن است با عوامل جذاب داخلی یا خارجی مشغول شود (نظیر سر و صدا، رفت و آمد و …)کاملا پایدار کند و به او برای به خاطر سپردن سخنرانی کمک نماید.

در چنین شرایطی ابزارهای حمایتی در سخنرانی ( که بسیار متنوع هستند) کمک می‌کنند تا هم سخنران و هم مخاطبان از اهداف سخنرانی به خوبی بهره‌مند شوند.

ابزارهای حمایتی در سخنرانی

این مطلب با همین هدف تهیه و گردآوری شده است تا شما هم به عنوان یک سخنران، در استفاده از روش‌های نه چندان جدیدی که نزدیک به 10 سال پیش توسط بیل گیتس استفاده می‌شد پیشتاز باشید.

ابزارهای حمایتی در سخنرانی؛ نحوه گزینش و به کارگیری آن‌ها

داستان بیل گیتس و استفاده از مگس‌ها به سال 2009 و سخنرانی او در ارتباط با بیماری مالاریا، مگس‌ها ناقل بیماری و سطح تحصیلات افراد برمی‌گردد. گیتس در حالی که سخنرانی می‌کرد بطری شیشه‌ای را از روی مگس‌ها برداشت و در حالی که داخل سالن به پرواز درمی‌آمدند گفت:

مشاهده مقاله  6 روش بهره گیری از فن بیان بدون مبالغه، اغراق و خودنمایی

مالاریا توسط پشه منتقل می‌شود. اکنون ما اجازه دادیم که پشه‌ها داخل آمفی‌تئاتر کمی پرواز کرده و حرکت کنند. همان طور که می‌بینید هیچ محدودیتی وجود ندارد که پشه‌ها فقط افراد فقیر را آلوده کنند و به افراد ثروتمند نزدیک نشوند!

ابزارهای حمایتی در سخنرانی

ابزار حمایتی بیل گیتس در این‌جا پشه‌هایی بودند که کاملا به موضوع بحث مرتبط و در عین حال خنده‌دار، طنزآلود و دور از انتظار بودند! البته که این ترفند بیل گیتس را یک سخنران افسانه‌ای نکرده است اما جای شکی باقی نمی‌ماند که موفقیت او در این سخنرانی و البته سخنرانی‌های آتی‌اش مرهون همین مثال‌ها یا نمونه‌های زنده قابل لمس بوده است.

چرا از ابزارهای حمایتی در سخنرانی استفاده کنیم؟

ابزارها یا همین مثال‌های زنده قابل لمسی که کاملا مرتبط و مناسب باشند برای سخنران ثروت‌آفرین می‌شوند:

  • سخنرانی غالبا یک مطلب الهام گرفته شده یا استخراج شده از منابعی است که قرار است به سمع و نظر مخاطب برسد؛ مثلا یک ایده، یک داستان، یک تئوری، یک تجربه و…اما ابزارهای حمایتی مثال‌های زنده‌ای هستند که مخاطب می‌تواند به آن‌ها دست بزند و حقیقتشان را با حواس خود در همان لحظه درک نماید. جالب‌ است؛ نه؟!
  • ابزارهای حمایتی معمولا در روند پیش‌روی سخنرانی برای مخاطب دور از انتظار هستند و همین موضوع اصل غافلگیری را در کار شما زنده می‌کند. در واقع استفاده از نمونه‌هایی که به موضوع بحث ارتباط دارند و برای مخاطب ملموس‌تر هستند می‌تواند هنر گمشده سخنرانی باشد که این روزها به ابزارهای دیجیتالی نظیر اسلایدها به شدت وابسته شده است.
  • ابزارهای حمایتی مخاطب را بهتر تحت تاثیر قرار می‌دهند. آن‌ها دارای شکل و شمایل، اندازه و رنگ بصری هستند که محرک حافظه می‌باشند و احساسات افراد را هدف قرار می‌دهند.
مشاهده مقاله  6 راه برای این که از استیج سخنرانی نهایت استفاده را داشته باشید!

ابزارهای حمایتی در سخنرانی

  • مخاطبان دیگر از پشت میزنشینی‌های دائمی سخنران یا استفاده از تریبون در طول سخنرانی به تنگ آمده‌اند. آن‌ها مشتاق تماشای غافلگیری‌هایی هستند که صحنه سخنرانی را به صحنه نمایش پرهیجان تبدیل کند.
  • استفاده از ابزارهای حمایتی در سخنرانی قطعا به آمادگی از نوع ویژه نیاز دارد. به همین دلیل اگر برای بهره‌گیری از این مثال‌های ملموس از همین حالا اقدام کنید قطعا از جهت کسب آمادگی پیش از سخنرانی نگرانی کم‌تری خواهید داشت.
  • ابزارهای حمایتی از هر روش یا ترفندی که در طول سخنرانی برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌کنید کارآمدتر هستند.

چه طور از ابزارهای حمایتی به بهترین شکل استفاده کنیم؟

ابزارهای حمایتی برای هر سبک سخنرانی نامحدود و حتی بی‌نهایت هستند؛ اما تنها چیزی که گزینه‌های پیش رو را مختصر می‌کند محدودیت‌های کاربردی آن‌ها است. این که آیا گزینه مورد نظر در سالن سخنرانی جا می‌شود؟ اصلا می‌توان آن را وارد این سالن کرد؟

ابزارهای حمایتی در سخنرانی

چک لیست زیر کمک می‌کند تا از ابزارهای حمایتی در سخنرانی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید:

آیا این گزینه به اندازه کافی با پیام مورد نظر ما در طول سخنرانی ارتباط دارد؟

از آن جایی که ابزارهای حمایتی هم مثل کلمات و اسلایدها بخشی از سخنرانی هستند پس طبیعی است اگر روی این موضوع وقت بگذارید و بیش‌تر بیندیشید.

احتمال دارد این گزینه برای برخی از مخاطبان توهین‌آمیز باشد؟

همیشه بر اساس آنالیز مخاطبان پیش از سخنرانی گزینه مورد نظر را انتخاب کنید و احتمال آن که نمایش برخی از موارد برای قومیت‌ها، فرهنگ‌ها، مشاغل و جنسیت‌های مختلف توهین‌آمیز تلقی شود را در نظر داشته باشید.

مشاهده مقاله  اندازه ژست و اشارات بدنی سخنران در طول سخنرانی

قرار است گزینه مورد نظرتان را نمایش دهید، بپوشید، بخورید یا…؟

برخی از ابزارهای حمایتی اشیایی هستند که جز نگاه کردن به آن‌ها کار خاصی نمی‌توانید انجام دهید؛ اما بهترین گزینه همواره آن است که بتوانید عکس‌العملی نسبت به وجود آن داشته باشید و مثلا آن را بپوشید، تست کنید، به راحتی جا به جا کرده و یا در آن تغییراتی ایجاد نمایید.

ابزارهای حمایتی در سخنرانی

ابزار انتخابی شما نمونه حقیقی است یا صرفا یک مدل از نمونه حقیقی؟

عین نمونه یا مدلی از نمونه واقعی در بحث ابزارهای حمایتی در سخنرانی نیز مهم است. مثلا وقتی قرار باشد درباره سفر دور دنیا صحبت کنید احتمالا تنها ابزار حمایتی ممکن شما کره زمین باشد که مدلی از زمین واقعی زیر پای ما است!

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.