کسب آمادگی برای ارائه سیمنار با فنون سخنوری

0 ۴۴۳

برای کارمندان و اغلب کسانی که برای کسب موقعیت شغلی بهتر لحظه‌شماری می‌کنند ارائه سیمنار یا کنفرانس آن هم در مقابل مدیران ارشد دست کمی از یک کابوس شبانه ندارد. شما حین ارائه سمینار تفاوتی با سخنرانی که قرار است یک جمع بزرگ با انواعی از سلایق را مدیریت کند ندارید. در عین حال اتفاقا باید به اندازه مهارت‌های یک سخنران در انتقال قابل فهم داده‌ها مهارت کسب کنید تا بتوانید از جاده پر فراز و نشیبی که در مقابلتان قرار گرفته عبور کنید.

مدیران ارشد یا کسانی که قرار است مقابل آن‌ها مصاحبه شغلی یا جلسه ارتقا رتبه شغلی داشته باشید سخت‌گیرتر از آن هستند که بتوانید با همان مهارت‌های اولیه کنفرانس در مدرسه و دانشگاه آن‌ها را قانع کنید. اصلا اگر ارائه سمینار کار راحتی بود همه انسان‌ها در کار سخنرانی و ارائه موفق بودند و هیچ چالشی پیش روی شما وجود نداشت.

این مطلب را به مهارت‌های کسب آمادگی برای ارائه سخنرانی اختصاص دادیم و به معرفی 3 چالشی می‌پردازیم که شما را به عنوان یک سخنران تا پایان کنفرانس یا سمینار همراهی می‌کنند. همراه با دانشگاه زندگی باشید.

کسب آمادگی برای ارائه سیمنار با فنون سخنوری

سخنرانی کردن چه میان جمعیت در سالن سمینار و همایش باشد و چه سخنرانی در محیط آزاد و با جمعیت کوچک‌تر باشد فعالیتی است که به تلاش فیزیکی و تقلای روحانی سخنران نیاز دارد و بنابراین سخنران باید از تنبلی و کاهی در آمادگی پیش از سخنرانی دوری گزیند. به علاوه هر فردی با توانایی‌های مشخصی در صحبت کردن زاده می‌شود و این توانایی‌ها از همان سنین کودکی و تحت تاثیر محیط و خانواده رشد می‌یابد. اما این تفکرات درباره فن بیان و توانمندی در صحبت کردن به مرور زمان اعتماد به نفس را از افراد می‌گیرد و کم کم خود واقعی آن‌ها را پشت حس حسادت نسبت به سایر سخنرانان محو می‌کند.

مشاهده مقاله  5 کلید طلایی برای نگارش بی‌دغدغه پیش‌نویس سخنرانی

کسب آمادگی برای ارائه سیمنار با فنون سخنوری

در طول ارائه سیمنار شما به تمام ابزارها و ملحقات یک سخنرانی نیاز پیدا خواهید کرد. مثلا می‌توانید از ابزارهای حمایتی در سخنرانی استفاده کنید و یا با استفاده از تکنیک‌هایی مثل مدیریت سخنرانی با استفاده از پرسش بلاغی جلسه را با فنون سخنوری خود مدیریت کنید.

به هر حال باز هم در این راه چالش‌هایی همراه شما خواهد بود.

وقت داوران و حاضران در سیمنار ارزشمند است!

همه افراد زمان محدودی دارند؛ اما این زمان برای کسانی که به عنوان داور یا مدیر ارشد در حال ارزیابی شما هستند ارزشمندتر شده و حتی برای خارج از برنامه کاری آن‌ها هم رزرو می‌شود.

کسب آمادگی برای ارائه سیمنار با فنون سخنوری

برای این که زمان ارزشمند آن‌ها وقف ارائه سیمنار شما شوند باید باور کنند که حرف‌هایتان ارزش شنیدن دارد:

  1. سیمنار را با آمادگی کافی شروع کنید و مانع از این شوید که از همان ابتدای سخنرانی مهارت شما زیر سوال برود. توصیه می‌کنیم از آموزش‌های کسب آمادگی پیش از سخنرانی استفاده کنید و نطق خود را قوی شروع نمایید.
  2. استفاده از یادداشت‌ها در طول سخنرانی کمک می‌کند که بر نکات مدنظر خود تسلط بیش‌تری داشته باشید.
  3. از همان لحظه‌ای که سیمنار را شروع می‌کنید بهتر است جهت صحبت خود را مشخص نمایید. ارائه یک چشم‌انداز مختصر از آن چه که قرار است در طول سخنرانی به سمع و نظر داوران و مخاطبان شما برسد کمک می‌کند تا افراد با آمادگی نسبی شما را در طول سخنرانی همراهی کنند.
  4. اگرچه کسب آمادگی قبل از سخنرانی کمک می‌کند تا از طبق مقیاس زمانی برای یک سخنرانی عمل کنید اما با توجه به سوالات جانبی و رفت و آمدهای احتمالی بهتر است همیشه نگاهتان به ساعت و زمان باقی‌مانده‌ای باشد که قرار است از وقت ارزشمند داوران یا مدیران ارشد سپری گردد.
مشاهده مقاله  6 روش بهره گیری از فن بیان بدون مبالغه، اغراق و خودنمایی

کسب آمادگی برای ارائه سیمنار با فنون سخنوری

داوران تمایل دارند پاسخ به چرایی و چگونگی را دریافت کنند

مطمئن شوید قادر خواهید بود در یک جمله هدف کلی ارائه سیمنار خود را شرح دهید تا بتوانید به چند سوال اساسی، مشترک و مشابه در ذهن داوران پاسخ دهید: که چه بشود؟ چرا؟ چه طور این شد و …

در این راستا لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. از همان ابتدای سخنرانی، مدیران ارشد و کسانی که قرار است کار، مصاحبه و طرح شما را ارزیابی کنند می‌خواهند بدانند چرا باید به سخنرانی یا نطق شما گوش دهند. مطمئن شوید که به جای وقت گذاشتن روی مقدمه‌چینی و داستان‌سرایی علی رغم سخنرانی‌های معمول، از همان ابتدا به سراغ پیام اصلی سخنرانی خود می‌روید.
  2. ابتدای سخنرانی می‌توانید شامل نمایش اسلایدهای خلاصه‌بندی شده از تمام دیتا یا محتوایی باشد که قرار است به تفصیل ارائه شوند. اسلایدهای بیش‌تر می‌تواند به صورت رزرو وجود داشته باشد تا برای نمایش اطلاعات جزئی‌تر مورد استفاده قرار گیرند.
  3. بهترین حالت برای جذب داوران یا کارشناسان آن است که ابتدا مشکل یا دغدغه خود را مطرح کنید، سپس چالش‌ها و مشکلات را طرح کرده و در نهایت به بیان راه‌ حل‌ها یا معضلات بپردازید.

کسب آمادگی برای ارائه سیمنار با فنون سخنوری

99 درصد داوران روی اعصابتان راه می‌روند!

قضاوت فرآیندی دشوار است و باید به داوران حق داد که بر اساس سلایق خود سوالاتی را بپرسند که گاهی برای ارائه‌دهنده سیمنار استرس‌آور باشد. به هر حال شرایط داوری و تمام چالش‌ها و از طرفی نگرانی‌های شما باعث می‌شود تا نسبت به این موضوع آسیب‌پذیرتر شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم:

  1. برای کاهش استرس و خشمتان زمان بیش‌تری برای کسب آمادگی اختصاص دهید تا بتوانید با سطح قابل قبولی از دانش داوران یا مدیران ارشد را در ارائه سیمنار قانع کنید.
  2. برای ارائه سیمنار حتما از تجربیات افراد مشابه خودتان کمک بگیرید
مشاهده مقاله  تبدیل متن سخنرانی به سناریو: چه طور سخنرانی را به یک فیلم تبدیل کنیم؟ (1)

کسب آمادگی برای ارائه سیمنار با فنون سخنوری

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.