ارتباط چشمی در سخنرانی

0 ۳۹۹

ارتباط چشمی در سخنرانی

ارتباط چشمی، شکلی از زبان بدن است که در هنگام برقراری ارتباط نقش زیادی دارد. به غیر از ” صحبت کردن” ما با “زبان بدن” نیز با دیگران ارتباط برقرار میکنیم. زبان بدن بیش از کلمات در مهارت های ارتباطی صحبت می کند. از قدیم گفته اند: “چشم ها دروغ نمیگویند” بنابراین چشمان ما در مورد ما و عقاید واقعی مان صحبت می کنند. ارتباط چشمی در سخنرانی یکی از قدرتمند ترین ابزارها برای ساخت پل ارتباطی با مخاطبان است. با این حال، بیشتر سخنرانان این فرصت را با نگاه کردن به صفحه نمایش, سقف و یا زمین هدر می دهند.

تماس چشمی برای شخصی که در حال گوش دادن به صحبت های شماست , اطلاعات فراهم می کند. مثلا  ارتباط چشمی بیش از حد می تواند شما را  تهاجمی و سلطه جو نشان دهد. یا تماس چشمی کم به مخاطب القا می کند که شما هیچ علاقه ای به صحبت کردن با او ندارید. اغلب مهارت ارتباط چشمی در سخنرانی نادیده گرفته می شود و از آن هنگام برقراری ارتباط با مردم استفاده نمی شود. تجار موفق، سیاستمداران و سخنرانان بزرگ همگی استاد ارتباط چشمی اند.

هنر ارتباط چشمی یک هنر بسیار مشکل در عین حال حیاتی برای برقراری ارتباط موثر است. در این مقاله راه کار هایی ارائه می شود تا مهارت ارتباط چشمی تان را بهتر کنید.

ارتباط چشمی در سخنرانی

چگونه از ارتباط چشمی در سخنرانی استفاده کنیم؟

ارتباط چشمی با تمام مخاطبان

سعی کنید به تمامی مخاطبان نگاه کنید. اگر قرار است برای چندین نفر سخنرانی کنید ، ارتباط چشمی می تواند بین افراد مختلف به طور نامنظم و غیر قابل پیش بینی انجام شود. به هر نفر سه تا پنج ثانیه نگاه کنید و سپس نگاهتان را به طرف فرد دیگری ببرید.

مشاهده مقاله  چگونه از طنز در سخنرانی استفاده کنیم؟

بهتر است به یک نفر تا زمانی که احساس کنید دارد به حرف های شما گوش می دهد نگاه کنید. سپس به آرامی نگاهتان را به سمت شخص دیگری در میان جمعیت ببرید.  با دیدن اشاره های سر و نگاه های مخاطب می توانید به این نتیجه برسید. همچنین با نگاه کردن به مخاطب, مطمئن می شود طرف صحبت های شما اوست .

اگر قرار باشد برای مخاطبان بسیار زیادی سخنرانی کنید، بدیهی است که نمی توانید با هر کسی به طور مجزا ارتباط چشمی برقرار کنید. خوشبختانه باید بدانید زمانی که به طور مستقیم به یک فرد در جمع نگاه می کنید، در واقع افراد اطراف و پشت سر او هم– (گروهی که  در آن منطقه قرار دارند) –احساس می کنند شما دارید به آن ها نگاه می کنید.

در سخنرانی با مخاطبان زیاد و زیر نور صحنه، زمانی که نمی توانید چشمان مخاطبان را خوب ببینید باید تظاهر کنید دارید این کار را انجام می دهید.

تماس چشمی و اعتماد به نفس

یکی از ابزارهای قدرتمند برای نشان دادن اعتماد به نفس و اعتقاد راسخ ، تمرکز روی تماس چشمی است. هنگامی که تماس چشمی کمی  با مخاطبان خود داشته باشید از نظر آن ها حرف هایتان اعتباری ندارد و کمتر می توانند حرف هایتان را باور کنند. همچنین بی اعتماد به نفس به نظر می رسید. هنگامی که به چشمان فردی نگاه میکنید ، نشان می دهید در برقراری ارتباط اعتماد به نفس کافی و به حرف هایی که می زنید باور دارید. با احساس اعتماد به نفس شما ناخوداگاه جسورانه تر عمل می کنید.

مشاهده مقاله  چگونه با کودک خود صحبت کنیم؟

ارتباط چشمی در سخنرانی و تمرکز مخاطب

هنگامی که با مخاطبین تماس چشمی بر قرار نمی کنید، آنها هم کمتر  به شما نگاه می کنند. وقتی به شما نگاه نکنند کم کم حواسشان پرت موضوع دیگری می شود. در نتیجه دیگر نمی شنوند که شما چه می گویید.

هنگامی که به چشمان کسی نگاه میکنید، به احتمال زیاد او نیز به شما نگاه می کند، در نتیجه به شما گوش می دهد و  پیام تان را دریافت می کند.

تعامل با مخاطب بوسیله ارتباط چشمی

هنگامی که مخاطبان ببینند شما با چشمانتان چهره هایشان را نگاه میکنید. احساس میکنند که با شما در تعامل هستند. آنها احساس می کنند می توانند با نگاه های تحسین بر انگیز شما را تشویق کنند و یا با اخم کردن یا بالا انداختن ابروها به شما بگویند با حرف هایتان موافق نیستند و یا در مورد حرفی که زدید تردید دارند. برای داشتن یک گفتگو موفق با مخاطبان خود، باید به سیگنال هایی که می فرستند پاسخ دهید. برای مثال، هنگامی که شک و تردید را در چهره هایشان دیدید، بگویید: ” می دونم باورش براتون سخته ، اما قول می دهم که متقاعدتون کنم!”

در ابتدا ممکن است یاد گرفتن ارتباط چشمی در سخنرانی کمی عجیب به نظر برسد. اما با تمرین “هنر ارتباط چشمی” خواهید دید که این مهارت برایتان  تبدیل به یک عادت شده است. عادتی که به شما قدرت می دهد.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 2    میانگین: 4.5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.