6 راه برای این که از استیج سخنرانی نهایت استفاده را داشته باشید!

0 ۷۳۲

شاید صحنه تئاتر در برابر مهارت یک بازیگر ابزار مهمی برای نقش‌آفرینی او نباشد اما استیج سخنرانی با تمام ظرفیت‌هایی که می‌تواند داشته باشد برای سخنران تنها سرمایه‌ای باشد که در موقعیت‌های خاص و مثلا برای تاثیرگذاری بیش‌تر می‌تواند بدان تکیه کند!

راه رفتن روی صحنه یا استیج سخنرانی معمولی‎ترین و رایج‌ترین کاری است که در طول گفتگو انجام می‌دهیم. حتی برخی همین راه رفتن را نادیده گرفته و با شنیدن واژه سخنرانی به یاد تریبون و جایگاه مشخص و ثابتی می‌افتند که هیچ تحرک و تنوعی در آن وجود ندارد. حقیقت آن است که اغلب سخنرانان نسبت به شیوه ایستادن که یکی از مهم ترین بخش های زبان بدن در سخنرانی است بی توجه هستند. تحرک روی صحنه دو مزیت مهم برای سخنران به دنبال دارد:

  1. حرکت کردن عامل مهم تنوع و انتقال انرژی در جمع است
  2. به سخنرانی که به خاطر شرایط محیط مضطرب شده است کمک می‌کند با اعتماد به نفس کافی سخن گوید؛ چرا که استرس باعث میخکوب شدن فرد در یک جای مشخص می‌شود. در واقع راه رفتن مقادیر آدرنالین اضافی که در سیستم گردش خون ترشح شده است را تعدیل می‌کند

 

استیج سخنرانی

 

6 راه برای این که از استیج سخنرانی نهایت استفاده را داشته باشید!

به طور کلی در دنیا دید خوبی نسبت به حرکات و بالا و پایین شدن سخنران وجود ندارد. این دیدگاه شاید به خاطر جلوگیری از حواس پرتی مخاطبان در طول سخنرانی باشد. این در حالی است که همان طور که در تئاتر اصطلاح جایگیری روی صحنه برای بازیگر مطرح می‌شود، سخنران هم باید از همان ابتدا برنامه‌ریزی داشته باشد که دقیقا کدام ناحیه از صحنه را می‌خواهد تصرف کند.

مشاهده مقاله  فنون تقویت حنجره برای داشتن صدایی قوی در سخنرانی

از این رو تصمیم گرفتیم با استفاده از نه راه کلیدی نشان دهیم که چه طور می‌توانید از استیج سخنرانی در جهت بهبود عملکرد خود نهایت استفاده را داشته باشید.

“نقطه قدرت” را روی صحنه کشف کنید!

پیام کلیدی سخنرانی مهم‌ترین بخش آن است که باید در بهترین موقعیت و زمان ارائه گردد. چه بهتر که این پیام در موقعیتی مشخص و متفاوت عرضه شود.

سعی کنید بخش کلیدی صحنه را کشف کنید. ما این بخش یا موقعیت را “نقطه قدرت” می‌نامیم؛ چرا که از این نقطه:

  1. شما به تمام مخاطبان خود تسلط دارید
  2. مخاطبان بهترین دید را نسبت به شما دارند و به خوبی پیام شما را می‌شنوند
  3. دست شما برای هر نوع عکس‌العملی خواسته یا ناخواسته باز است

نقطه قدرت بهتر است در مرکزی‌ترین نقطه و البته نزدیک‌ترین موقعیت نسبت به مخاطبان باشد.

 

سخنرانی

ساختار و محل ایستادن یا نشستن خود را ترسیم کنید

با توجه به فیزیک بدنی خود می‌توانید موقعیت قرارگیری خود را روی صحنه ترسیم کنید. جا به جایی روی استیج سخنرانی به تنهایی می‌تواند مفاهیم متنوعی را به مخاطب منتقل کند. اول از همه این که مخاطب نسبت به موقعیت شما شرطی می‌شود. مثلا می‌داند وقتی که در گوشه راست بالای صحنه می‌ایستید قرار است مقدمه تازه‌ای در باب ورود به یک بحث جدید داشته باشید. به محض برگشت به مرکز استیج احتمالا قرار است به قلب موضوع ورود کنید.

جدول زمانی حرکت روی استیج داشته باشید

صحنه سخنرانی را به شکل یک خط ممتد تصور کنید که هر نقطه آن می‌تواند نشانگر یک رویداد خاص باشد. روی این خط ممتد یا تایم لاین به مرور زمان حرکت کنید. هر بخش از این جدول زمانی که خالی بماند یعنی زمان اختصاص داده شده هرز رفته است و شما آن زمان را دور ریخته‌اید.

مشاهده مقاله  آماده‌سازی سخنرانی : جای‌گیری، تعیین ژست و تنوع صوتی

 

استیج سخنرانی

در مناظره‌ها به جهات ایستادن روی صحنه توجه کنید

در طول مناظره قطعا چالش‌های مختلفی در انتظار فرد سخنران که به عنوان مدیر مناظره است خواهد بود. گاهی این مناظره در قالب یک سخنرانی ساده رخ می‌دهد. مثلا دو دستگی در سالن رخ می‌دهد یا از همان ابتدا دو گروه مختلف در سخنرانی حضور یافته‌اند. در چنین شرایطی بهتر است هر قسمت از سالن را به یک گروه اختصاص دهید. حرکات شما روی استیج سخنرانی به خوبی به مدیریت بحث کمک می‌کند.

تسلسل دیدگاه‌ها را از منظر فیزیک منعکس کنید

نظراتی که در بخش سوال و جواب ارائه می‌شوند معمولا به صورت زنجیره‌ای و ممتد هستند. هر جایی از سالن که نظر خاصی را می‌شنوید به یاد بسپارید. وقتی که قرار باشد دوباره به آن دیدگاه بازگردید و بدان اشاره داشته باشید بهتر است درست در همان نقطه‌ای حضور پیدا کنید که آن اظهار نظر را شنیده‌اید. این روش به مخاطبان کمک می‌کند تا سریع‌تر و بهتر هر نطقی را به خاطر بسپارند.

 

استیج

برای تاثیرگذاری بیش‌تر به مخاطبان نزدیک شوید

تمام استیج سخنرانی مسخر شما است و این شما هستید که باید این صحنه را به نحوی مناسب مدیریت کنید. اگر یک قدم به عقب برمی‌گردید حتما دو قدم به جلو برگردید تا به آغوش مخاطبان با تاثیرگذاری بهتری بازگشته باشید.

فراموش نکنید که نزدیک شدن به شنوندگان همیشه موثر است؛ حتی اگر برای آن‌ها ترسناک تلقی شود.

[تعداد: 2    میانگین: 4/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.