4 راه حل ساده برای افزایش بلندی و کیفیت صدا در طول سخنرانی

0 ۶۸۲

پیش از این که پیام ما در طول صحبت کردن منتقل شود، اولین چیزی که این بین مبادله می‌شود صدایی است که توسط مولکول‌های هوا جا به جا می‌شود و به گوش شنونده می‌رسد. صدا تنها ابزار سخنران در طول سخنرانی است و تمام گزینه‌های جانبی نظیر ابزارهای پشتیبان در طول سخنرانی تا زمانی که صدا به خوبی منتقل نشود بیهوده خواهند بود. از این رو  افزایش بلندی و کیفیت صدا در طول سخنرانی به عنوان یک اصل مهم مطرح می‌شود که سخنران و تمام افراد دخیل در سخنرانی باید تلاش خود را برای بهبود این موضوع به کار ببرند.

احتمالا اولین گزینه‌ای که برای بهبود کیفیت صدا به ذهنتان برسد تقویت حنجره برای داشتن صدایی رساتر باشد. شاید گزینه بعدی گرم کردن صدا برای شروع سخنرانی باشد که به سخنران کمک می‌کند از حداکثر ظرفیت صوتی خود برای شروع سخنرانی استفاده کند. در حین حال می‌توان با تکنیک‌های تنفس صحیح در سخنرانی و تنظیم نفس‌ها، بلندی و کیفیت صدا را تا حد زیادی متعادل کرد.

پایین بودن صدای سخنران مشکلی نیست که راه حلی نداشته باشد و می‌توان با استفاده از سیستم‌های تقویت‌کننده صوتی میکروفون این عیوب را پنهان کرد؛ اما می‌توان در این مسیر استراتژی‌هایی برای افزایش بلندی و کیفیت صدا به کار گرفت تا سخنران بتواند حتی بدون میکروفون شنیده شود.

4 راه حل ساده برای افزایش بلندی و کیفیت صدا در طول سخنرانی

همیشه شنیده نشدن صدای سخنران یا افت کیفیت صدای او ناشی از قوای صوتی وی نیست. هزاران عامل داخل سالن سخنرانی و عوامل خارجی دست به دست هم می‌دهند تا تمرکز شما و مخاطب بر هم زده شود.

مشاهده مقاله  کاریزما در سخنرانی: آیا می‌توان فن کاریزما را در هر زمان آموخت؟

افزایش بلندی و کیفیت صدا در طول سخنرانی

راه حل اول: کاهش آلودگی صوتی محیطی

هر گونه صوتی که در اطرافتان شنیده می‌شود آزاردهنده است. از اصوات واضح و بلند تا اصواتی که خیلی ناملموس روی اعصباتان راه می‌روند!

این آلودگی صوتی را از راه‌های زیر به حداقل برسانید:

  1. بستن پنجره‌ها: ساده‌ترین صداهایی که ممکن است باعث آشفتگی خاطرتان شود صدای ماشین چمن‌زنی، ترافیک و رفت و آمدهای عادی در محوطه خارجی است که با بستن پنجره‌ها تقلیل می‌یابد
  2. استفاده از لباس و اقلام همراه مناسب: بخشی از حواس‌پرتی مخاطبان به خود سخنران مربوط می‌شود. تکان دادن مداوم خودکار، حرکات دوره‌ای و مداوم سر، گردن و پا یا استفاده از جواهرات پرسر و صدا که با راه رفتن سر و صدا تولید می‌کنند را باید از ظاهر خود حذف کنید
  3. شروع سخنرانی در سکوت کامل: اشتباه محض است اگر سخنرانی را در حالی شروع کنید که هنوز تشویق و تمجید مخاطبان داخل سالن تمام نشده است. همین موضوع باعث می‌شود تا بخشی از کلام شما توسط مخاطب نادیده گرفته شود

افزایش بلندی و کیفیت صدا در طول سخنرانی

راه حل دوم: سخنرانی از فاصله نزدیک

فیزیک صوت خیلی ساده است. فاصله با فرکانس صوتی که به گوش مخاطب می‌رسد نسبت عکس دارد.

چنان چه که در اهمیت تن صدا در بحث انتقال پیام در سخنرانی گفته شد نزدیک‌تر شدن به مخاطبان از هر نظر تاثیرگذاری روی آن‌ها را بیش‌تر می‌کند. برای این کاهش فاصله دو راه وجود دارد:

  1. نزدیک کردن مخاطبان به صحنه سخنرانی: در جهت افزایش بلندی و کیفیت صدا در سخنرانی، نزدیک کردن صندلی‌ها حداقل 300 متر جلوتر از سطح فعلیشان به انتقال بهتر صدا کمک می‌کند
  2. حذف صندلی‌های خیلی دور از صحنه: برای افزایش بلندی و کیفیت صدا و زمانی که چاره‌ای جز نزدیک شدن به مخاطبان ندارید اما این امر امکان‌پذیر نیست بهتر است صندلی‌های ردیف آخر و دور از صحنه را حذف کنید.
  3. اجرای سخنرانی در سالن‌های کوچک‌تر: اجرا در سالن‌های کوچک‌تر و محدود‌تر مشکل انتقال صدا در سالن‌های بزرگ‌تر را نخواهد داشت
مشاهده مقاله  تیپ‌های رایج سخنرانی و راه‌های توسعه موضوع آن‌ها با مخاطبان

افزایش بلندی و کیفیت صدا در طول سخنرانی

راه حل سوم: تاکید روی نقاط برجسته و مهم سخنرانی

سخنرانی‌ به طور معمول بازه‌ای مشخص دارد که کوتاه نیست. در این بازه طولانی همه چیز مهیا خواهد بود تا مخاطب کسل شود، بخوابد و یا برای خروج از سالن لحظه‌شماری کند. در این موقعیت علاوه بر این که با فنون تنظیم صدا در سخنرانی می‌توان به یکنواختی بحث پایان داد می‌توان با استفاده از فنونی در راستای افزایش بلندی و کیفیت صدا گام برداشت.

بلندتر صحبت کردن سخنران در مواقعی که به بخش مهمی می‌رسد می‌تواند مشکل پایین بودن کیفیت صدایش را برطرف سازد. این بالا و پایین رفتن صدا نظیر داستان‌سرایی است. به این شکل که در ابتدا داستان صدایتان کوتاه و زیر است و به محض رسیدن به نقاط حساس داستان صدایتان بالا می‌رود.

افزایش بلندی و کیفیت صدا در طول سخنرانی

راه حل چهارم: رفع مشکل بلندی صدا با تمرین زبان بدن

  1. به ارتباط غیرکلامی هم توجه کنید: گاهی مخاطبان با حرکت و وضعیت بدنی خود نشان می‌دهند که قادر به شنیدن سخنان شما نیستند. مثلا از روی صندلی جا به جا می‌شوند و برای بهتر شنیدن جلو می‌آیند. گاهی هم چون صدا را به خوبی نمی‌شوند سرگرم حرف زدن می‌شوند
  2. بدون میکروفون هم تمرین کنید: میکروفون ابزار اصلی سخنرانی است؛ اما اگر به صورت کاملا ناگهانی میکروفون قطع شود و مجبور باشید به صورت طبیعی سخنرانی کنید چه بهتر که از قبل به حرکت کردن روی صحنه و حتی گاهی فریاد زدن برای شنیده شدن عادت کنید. به علاوه ژست‌هایی که با میکروفون می‌گیرید روی نحوه سخنرانی اثر دارد و به افزایش بلندی و کیفیت صدا کمک می‌کند.

افزایش بلندی و کیفیت صدا در طول سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
مشاهده مقاله  فنونی طلایی برای استفاده از مکث مابین متن سخنرانی

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.