افسوس بابت زندگی گذشته و فرصت‌های از دست رفته و راهکارهای مقابله با آن

4 ۲,۰۳۱

افسوس بابت زندگی گذشته و فرصت‌های از دست رفته و راهکارهای مقابله با آن

افسوس و پشیمانی یکی از قوی ترین احساسات انسانی است. فراموش کردن و غلبه بر این حس بسیار سخت و دشوار است. به هر حال اگر این احساس به قوت خود باقی بماند، بسیار برای فرد مضر است. پشیمانی و افسوس می تواند ذهن شما را قفل کند و به شما اجازه ندهد که درست فکر کنید. با وجود تمام این چالش‌ها، پیدا کردن راهی برای غلبه بر پشیمانی و از بین بردن آن بسیار حیاتی است. در اینجا ما نُه روش اساسی را برای این کار بیان کرده ایم.

فرصتهای از دست رفته

1.    دلیل افسوس و پشیمانی خود را پیدا کنید

اگر شما در ذهن خود احساس پشیمانی، افسوس و ناراحتی کنید، دائما فکر می‌کنید که فرصت‌های طلایی زندگی خود را از دست داده اید. اینکه شما کاری را انجام نداده باشید و اکنون حسرت انجام آن را بخورید و یا کاری را انجام داده باشید و حالا بگویید کاش انجام نداده بودم، یکی از رایج‌ترین رفتار‌های بشریت است. اقدام و عمل بعدی که انجام می دهید، بستگی به احساسی دارد که تجربه‌اش می کنید. سعی کنید مدت زمانی را به خود فرصت دهید تا بتوانید شرایط را تجزیه و تحلیل کنید و دقیقا بفهمید چرا آن اقدام درست یا غلط بوده است!

به شرایطی که در آن تصمیم‌گیری کرده اید، فکر کنید. انتظار چه نتیجه‌ای را داشتید؟ عوامل خارجی چه تاثیری بر تصمیم شما گذاشتند؟ آیا شما واقعا فکر می کنید که انتخابی که کرده ‌اید، بهترین بوده است؟ بازسازی شرایط گذشته به شما کمک می کند تا بتوانید درک بهتری از اوضاع و عواملی که بر تصمیم گیری‌تان تاثیر گذار است، پیدا کنید و در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید و در ادامه زندگی این اشتباهات را تکرار نکنید.

مشاهده مقاله  فرزندان چه توقعاتی از والدین خود دارند؟

2.    جنبه مثبت تصمیمات را در نظر بگیرید.

هر تصمیمی دارای عواقب مثبت و منفی است. وقتی که احساس پشیمانی می کنید، جنبه منفی تصمیمات‌تان بیشتر به چشم می آید. با این حال شما باید سعی کنید که دائما جوانب مثبت انتخاب‌تان را به خودتان یادآوری کنید.

اگر تصمیم دیگری می گرفتید، چه اتفاقی می افتاد؟ اگر این اتفاق نمی‌افتاد، چه می‌شد؟ البته این مرحله نیازمند حدس و گمان های زیادی است؛ زیرا هیچ کس واقعا نمی‌داند که هر تصمیم کوچکی چگونه بر زندگی او تاثیرگذار است. به هر حال بررسی هر تصمیمی که در گذشته گرفته‌اید و برجسته کردن عواقب مثبت آن به شما کمک می کند تا بتوانید در آینده انتخابات بهتری داشته باشید.

3.    خودتان را ببخشید

این احساس بیشتر به دلیل خشمی است که افراد نسبت به خود دارند. بازگشت به گذشته و بررسی اینکه در کجا مرتکب اشتباه شده‌ایم، کار بسیار ساده‌ای است. با این حال، شما با اطلاعاتی که در آن زمان داشتید، بهترین کار را انجام دادید. خودتان را به خاطر تصمیمات‌تان سرزنش نکنید و سعی کنید حس افسوس و پشیمانی را از خود دور نمایید.

4.    تغییرات را بپذیرید

انسان ها دوست دارند که در طول زندگی‌شان از یک ثبات نسبی برخوردار باشند. با این حال هیچ چیز در زندگی مشخص نیست، اما تغییرات بسیاری ممکن است اتفاق بیفتد. گاهی اوقات پشیمانی با غم و اندوه از دست دادن یک فرد یا موقعیتی که در آن احساس امنیت و راحتی می کردید، همراه می شود. با این وجود، هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر احساس پشیمانی کردید، لزوما زندگی شما تغییر می کند.زندگی هر فردی از تعداد زیادی انتخاب‌های کوچک ساخته شده است و فقط یکی از آنهاست که زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. اگر بتوانید تغییرات زندگی خود را بپذیرید و یا مطمئن شوید که آنها غیر قابل اجتناب است، دیگر احساس پشیمانی و افسوس نخواهید کرد.

مشاهده مقاله  قانون پارکینسون چیست؟

گذشته

5.    انعطاف پذیر باشید

شما باید بتوانید در زندگی، خود را با تغییراتی که به وجود می آید، منطبق کنید. وقتی که اتفاقات گذشته را تجزیه و تحلیل می کنید، یاد می‌گیرید که باید خود را با شرایط سازگار کنید تا احساس پشیمانی نداشته باشید. سازگاری بیشتر، پشیمانی و افسوس کمتری به دنبال دارد.

6.    تمرکز خود را بر آینده بگذارید

شما نمی توانید گذشته خود را تغییر دهید، احساس پشیمانی فقط باعث می شود که به عقب بازگردید. زندگی خود را همان طوری که هست بپذیرید و منتظر اتفاقات تازه باشید. برای محقق کردن رویاهای‌تان به دنبال روش های جدیدی باشید و برای به دست آوردن تجربیات تازه برنامه‌ریزی کنید. امید به آینده را جایگزین احساس افسوس و پشیمانی کنید.

تمرکز بر آینده

7.    توانایی خود را برای تمرکز روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید، تقویت نمایید

ممکن است بعد از اینکه همسرتان به شما خیانت کرد، تصمیم بگیرید که از این به بعد محدودیت های بیشتری را برایش تعیین نمایید. متاسفانه این کار در حال حاظر فایده‌ای نخواهد داشت. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که شرایطی که در آن قرار گرفته اید را رها کنید.

این یک مهارت فوق العاده گران بهاست چرا که این توانایی، قدرتی به ما می دهد تا در دوره های ناراحتی مثبت ترین و بهترین تصمیمات را اخذ کنیم.

8.    شرایط ناپایدار را بپذیرید

همه چیز در زندگی به سرعت در حال گذر است. هنگامی که من با تصمیماتم، یک رابطه را پایان می بخشم، هرگز ناراحت نمی‌شوم چرا که این اتفاق به من یادآوری می‌کند، که قدر هر چیز را باید در زمان مناسب خودش بدانیم. حتی اگر در زندگی اشتباهات کمی داشته باشیم، باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که همیشه اوضاع بر وفق مراد باشد و ما همیشه در اوج احساسات باشیم.

مشاهده مقاله  آیا مغز انسان پس از مرگ نیز به فعالیت خود ادامه می دهد؟

9.    بهتر است مسئولیت پذیر تر باشیم

بسیاری از مردم علاقه زیادی به قبول مسئولیت های مختلف دارند. زمانی که ما دچار اشتباه می شویم به این معنی است که فرصت را برای انجام درست آن کار از دست داده‌ایم. ولی چیزی که مهم است، این است که قدرت پذیرش مسئولیت تصمیمات خود را داشته باشیم.

در نهایت باید بگویم که پشیمانی و افسوس یک حس بسیار قوی است و در بسیاری از موارد غم و اندوه نیز به دنبال خود دارد. با این حال، با استفاده از نُه روش گفته شده، می توانید گذشته خود را فراموش کنید و آینده‌ای درخشان برای خود رقم بزنید.

 

 

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۴ Comments
  1. majidi

    اگر می‌خواهید زمان و زندگی را طوری بگذرانید که در آینده بابت اون افسوس نخورید، خود اصلی‌ تون را فراموش نکنید چراکه شاید در لحظه از خودتان راضی باشید اما در آینده متوجه خواهید شد که نه‌تنها از زندگی‌ تون لذت نبردید، بلکه مهم‌ترین عضو زندگی‌ تون رو فراموش کردید؛ «خودتان».

  2. Nazi

    از موقعی که تفسیرهای ذهنیمو در مورد گذشته م تغییر دادم تونستم گذشته م رو ردون احساس گناه قبول کنم

  3. khdadad

    در گذشته خیلی اتفاقات افتاده که واقعا مقصر نبودیم. چون بلد نبودیم که چیکار باید بکنیم. پس نباید خودمونو براش مجازات کنیم.

    1. جواد غفاری

      سپاس

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.