با وجود اختلالات گفتاری یک سخنران همه فن حریف باشید!

0 ۲۷۳

حتی اگر همه چیز از جمله متن سخنرانی، آمادگی های قبل از سخنرانی، سالن و تدارکات انجام شده باشند و شما هم به عنوان یک سخنران تمرین و تکرار کافی داشته باشید باز هم مشکلات متداولی نظیر لکنت زبان در سخنرانی، شلی زبان، نوک زبانی صحبت کردن و عادت حذف بخشی از کلمات وجود دارند که سخنرانی را تبدیل به ترسناک ترین اتفاق ممکن در زندگی ما کنند! مثلا مسئله تلفظ نوک زبانی برخی از کلماتی که مخرج آن ها متفاوت است یکی از مشکلات و دغدغه های همیشگی افراد حین صحبت کردن است. این افراد همیشه از این که نتوانند حروف “س” و “ز” را به خوبی تلفظ کرده و بین آن ها تمایز ایجاد کنند واهمه دارند. شما هم این اختلالات گفتاری را تجربه کرده اید؟

هر یک از این اختلالت را که داشته باشید حتما دو موضوع مهم را تا این سن پذیرفته اید: اول این که اختلالات گفتاری مشکلاتی نیستند که با وِرد جادوگری برای همیشه حل و فصل شوند و دوم این که نباید نقص های عمدتا مادرزادی، شانس نمایش استعدادها، ذوق و قریحه شما را در مقابل دیگران، از شما بگیرد. پس با این مشکلات چه باید کرد؟ چه طور می توان در کنار اختلالاتی که شاید باعث مسخره شدن ما توسط دیگران هم شود مقابل جمع بزرگی ایستاد و یکی دو ساعت سخنرانی کرد؟ حالا که با وجود راه های درمانی که هیچ یک صد درصدی ما را به جواب نمی رسانند، همچنان با مشکلات گرفتگی یا شلی زبان رو به رو هستیم باید از خیر آرزوهایمان بگذریم و تمام فرصت ها را به خاطر این نواقص جزئی از دست بدهیم؟

دانشگاه زندگی راه بهتری می شناسد که به شما با وجود اختلالات گفتاری اعتماد به نفس کافی می دهد و کمک خواهد کرد یک سخنران همه فن حریف باشید!

سخنرانی حرفه ای با وجود اختلالات گفتاری

هر نقصی هم که در گفتار شما وجود دارد و هر راه حلی که توسط کاردرمان برای درمان این دست از نواقص پیشنهاد می شود باز هم می دانیم مشکلاتی که در تولید صداهای گفتاری مانند جانشینی صداها (مثل شیب بجای سیب) و یا خراب گویی مثل نوک زبانی صحبت کردن…وجود دارد صد در صد قابل درمان نیستند. آسیب شناسان قادر هستند با آموزش صداهای گفتاری، درک مرکز ایجاد این اختلالات و ایجاد تغییراتی در دندان ها، لب ها و کام در جریان مسیر هوای حنجره این ناهنجاری ها را تا حد زیادی حل کنند. اما باز هم رد این اختلالات در زندگی افراد باقی می ماند.

سخنرانی حرفه ای با وجود اختلالات گفتاری

شما تنها نیستید!

هرگز فکر نمی کنیم اختلالات گفتاری مانعی برای سخنرانی های موفق و بزرگ شود؛ چون در دنیا هزاران سخنران سرشناس و کاربلد وجود داشته و دارد که همزمان با این اختلال ها توانستند به خوبی از پس سخنرانی های خود برآیند:

  • سیاتمداران با اختلالات گفتاری:
    وینستون چرچیل
    جو بایدن
    کینگ جورج
    فرانک ولف
  • بازیگران با اختلالات گفتاری:
    جیمز ارل جونز
    روآن آتکینسون
    ساموئل ل جکسون
    مرلین مونرو
    امیلی بلانت
  • ورزشکاران با اختلالات گفتاری:
  • رندا روئسی
    شاکیل اواینل
    باب لاو
مشاهده مقاله  4 راه برای این که نسبت به مخاطبان خود یک سخنران مسئولیت‌پذیر باشید

سخنرانی حرفه ای با وجود اختلالات گفتاری

حالا که با نامدارترین افراد تاریخ که همگی به نحوی اختلالات گفتار داشتند آشنا داشتید فکر می کنید تا کنون چه فرصت های ارزشمندی را در زندگی خود به این بهانه از دست داده اید؟ وقت آن رسیده است مانع از این شوید که این اختلالات خفیف کنترل موفقیت های زندگی شما را به دست گیرند!

5 راه برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر حین سخنرانی

اگر این اختلالات را هنگام سخنرانی احساس می کنید پیش از هر چیز با استفاده از راه های تنفس صحیح و اصولی در سخنرانی، تلاش کنید سلطه کافی روی کلمات برای کنار هم چیدن آن ها به دست آورید. حالا می توانید با استفاده از راه های زیر، اعتماد به نفس بیشتری هنگام حرف زدن داشته باشید:

کلمات سخت و دور از ذهن ممنوع!

به عنوان فردی که از اختلالات او، همواره به عنوان خط قرمز یاد شده است، پس بهتر است خودتان هم از این خط قرمز دوری کنید. مثلا کسی که مشکل نوک زبانی حرف زدن دارد طبیعی است اگر از تلفط “س” یا “ز” خودداری کند.یا این که کسانی که از گرفتگی زبان رنج می برند به خوبی می دانند که بهتر است جملات خود را با حروف “م” یا “و” شروع نکنند؛ چون تلفظ این حروف اختلالات گفتاری را هنگام حرف زدن تشدید می کند.

سخنرانی حرفه ای با وجود اختلالات گفتاری

به هر حال در صورتی که مجبور بودید از یک سری حروف هم نظیر حروف ممنوعه بالا استفاده کنید نهایت تمرین و تکرار را داشته باشید. به همین منظور در متن سخنرانی خود حتما این حروف را مشخص نمایید تا هنگام تمرین کردن، روی آن ها بیشتر مکث داشته باشید.

مشاهده مقاله  مناظره به شرط بُرد: نگاهی بر اصول و فنون مناظره

حس شوخ طبعی خود را تقویت کنید!

کنار آمدن با مشکلات و اختلالاتی که ممکن است هنگام حرف زدن با آن مواجه شوید فقط بخشی از قضیه است؛ مردم با دیدن استرس و نگرانی شما هنگام حرف زدن بلافاصله برای تمسخر تحریک می شوند و بهانه ای برای ترک کردن سالن یا ایجاد بی نظمی در سخنرانی خواهند داشت.

برای جلوگیری از شکل گیری این موقعیت ها، توصیه ما استفاده از طنز و شوخ طبعی در سخنرانی است. سوق دادن موضوع سخنرانی به مسائل حاشیه ای در یکی دو دقیقه میانی می تواند این لحظات شاد را برای همه رقم بزند. مثلا در یکی از سخنرانی هایی که اخیرا شرکت کرده بودیم، سخنران با وجود گرفتگی زبانی که داشت شروع به مرور خاطراتش کرد و برای همه تعریف کرد چه طور یک بار از او خارج از کشور درباره ملیت و اصالتش سوال شده و او نیز چه طور با لهجه ای که داشت ملیتش را به طرف مقابل نشان داده بود.

سخنرانی حرفه ای با وجود اختلالات گفتاری

توصیه می کنیم برای رواج حس شوخ طبعی سراغ اختلالات گفتاری خود نروید و درباره لکنت زبان، شلی زبان و خلاصه ناهنجاری هایی که در گفتارتان دیده می شود جوک نسازید!

به تپق یا اشتباهات خود حمله ور شوید!

برای کسی که هیچ اختلالی در گفتار ندارد اشتباهات و تپق هایی که ممکن است در طول صحبت کردن رخ دهد طبیعی است و با یک عذرخواهی ساده رفع می شود؛ اما تپق زدن در سخنرانی برای کسی که مخاطباناش از مشکلات گفتاری او باخبر هستند فقط یک شکاف ساده گذرا نیست. این تپق یا اشتباهات می توانند قلج کننده باشند!

مشاهده مقاله  5 نکته برای زمانبندی اصولی و وقت شناسی حین سخنرانی

هر چند که سخنرانان معمولی، عموما برای تاکید روی بخشی از سخنرانی یا در واقع تشدید در فن بیان خود بارها یک جمله را تکرار می کنند اما برای کسانی که همیشه بابت اختلالات گفتاری محتاط بودند این تکرارها وقعیت های سخت و دستپاچه کننده ای را رقم می زند. تصورش را بکنید فردی که مشکل نوک زبانی حرف زدن دارد بخواهد واژه “سمفونی” را طی یک سخنرانی درباره موسیقی تلفظ کند. مسلما تلفظ این واژه مصائبی را به دنبال دارد که ممکن است باعث اشتباهات و تپق زدن شود؛ اما بهتر است هنگام بروز این اشکالات، بدون توجه به اطرافتان و اتفاقی که افتاده از روی هر واژه عبور کنید. مطمئن باشید مخاطبان آن قدر با زبان و فن بیان شما آشنا هستند که می توانند با وجود این تپق ها به منظور شما پی ببرند.

سخنرانی حرفه ای با وجود اختلالات گفتاری

توصیه دیگر ما خودداری از عذرخواهی است. نه فقط برای کسی که قادر نیست روان صحبت کند، بلکه برای هر سخنران عادی، عذرخواهی به محض بروز اشتباهات مهلکی که در سخنرانی مرتکب می شویم اصلا پسندیده نیست!

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.