مدیریت بحران

0 ۵۹۰

مدیریت بحران

در محیط کاری ناآرامی که دائماً، تغییرات سریعی ایجادشده و رقابت شدیدی حمکفرماست، هردو یا سه ماه، شما با نوعی بحران روبرو خواهید بود که باید آن را مدیریت بحران کنیم. هم‌چنین ممکن است یک بحران مالی، خانوادگی، شخصی ویل یک بحران جسمانی را با همان کثرت تجربه کنید.

در تعریف، بحران به مشکل یا شکست بزرگی اطلاق می‌شود که کاملاً دور از انتظار رخ می‌دهد، مخرب بوده وبر هر کار دیگری که شما در آن لحظه انجام می دهید، اولویت می باید. یک بحران شما را وادار می کنددر حالت آماده باش قرار گیرید.

بحران، یک‌لحظه حیاتی است، ((هنگام آزمایش)) است. کاری که شما تصمیم به انجام آن می‌گیرید، یا در انجام آن کوتاهی می‌کنید، به طرز فوق‌العاده‌ای مهم بوده و پیامدهای مثبت یا منفی فراوان ای را درآیندِ زندگی شغلی یا شخصی شما بر جای می‌گذارد. بنابراین یادگیری مدیریت بحران هم لازم است.

 

تاوان مسئولیت را به عهده بگیرید

وقتی بحرانی رخ می‌دهد، چهار اقدام را تاوَن باید انجام دهید.

1-غصه خوردن را کنار بگذارید. به کنترل ضرر خزیان تا بپردازید. هر طور که می‌توانید جلوی ضررها را بگیرید.

2-اطلاعات کسب کنید. حقایق را بیابید. با افراد مهم صحبت کرده دقیقه بفهمید با چه چیزی سروکار دارید.

3-مشکل را حل کنید خودتان را عادت دهید که تنها به راه‌حل‌ها، اقداماتی که می‌توانید برای کوچک کردن ابعاد خسارت رفع مشکل انجام دهید، فکر کنید.

4-عمل محور شوید. به اقدام بعدی خود بیندیشید. اغلب گرفتن یک تصمیم بهتر از تصمیم نگرفتن است.

به خود یادآوری کنید که زندگی شما به انجام این کار وابسته است. می‌توانید از عهده آن برآیید. شما می‌توانید پاسخی برای این مشکل یافته و مدیریت بحران انجام دهید و آن را پشت سر بگذارید. شما از تمامی مهارت‌ها، هوش، تجربه و توانایی‌های لازم برای کنترل و رفع مؤثر بحران برخوردارید. به یاد داشته باشید همواره یک پاسخ یا یک نوع راه‌حل وجود دارد که وظیفه شما یافتن آن است. اغلب در خود مشکل یک‌راه حل وجود دارد.

مشاهده مقاله  هشت راه برای داشتن خواب راحت

مدیریت بحران

پیشاپیش اندیشیدن را تمرین کنید

یکی از تدابیر مهم در موفقیت شغلی و شخصی ((پیش‌بینی بحران)) است. بسیاری از افراد تراز اول، مدیران، روسا، تجار و رهبران به‌ویژه رهبران نظامی این سیاست را در زندگی‌شان به کارمی بندند.

شما می‌توانید با نگاهی به آینده یعنی سه، شش، نه یا دوازده ماه بعد و پرسیدن این پرسش که ((چه اتفاقی ممکن است زندگی شغلی و شخصی مرا مختل کند؟)) پیش‌بینی، بحران را در زندگی خود تمرین کنید. از همه اتفاقاتی که ممکن است بیفتد، بدترین اتفاقات ممکن است کدم‌اند؟

با ذهن خود بازی نکنید. امیدوار نباشید یا ادعا نکنید که برخی اتفاقات هرگز برای شما رخ نخواهند داد. این طرز فکر فاجعه‌آمیز وبِ همان بیهوده است. در ذهن خود ساختار ((اگر این اتفاق بیفتد، آنگاه چه می‌شود؟)) را ایجاد کنید. حتی اگر ذره‌ای احتمال وقوع حادثه‌ای تلخ فاجعه‌آمیز وجود داشته باشد، متفکر برتر کسی است که به‌دقت تمامی پیامدهای احتمالی آن حادثه ناگوار را در نظر گرفته وبِ دقت تمامی پیامدهای احتمالی آن حادثه ناگوار را در نظر گرفته و خود را بر طبق آن آماده سازد.

 

یک طرح احتیاطی ایجاد کنید

برای رویارویی با این وضعیت فوق‌العاده یا بحران احتمالی لازم است یک طرح احتیاطی داشته باشید. چه اقداماتی را انجام خواهید داد؟ اگر اشتباه مهمی رخ می‌دهد، ابتدا چه می‌کنید؟ در گام دوم چه خواهید کرد؟ چه واکنشی نشان خواهید داد؟

یک سناریو ترتیب دهید یا یک طرح داستانی و در آن شرح دهید که چگونه از پس شرایط منفی برمی‌آیید. این اقدام ((تفکر تخمینی)) خوانده می‌شود ونشانِ افرادی است که تبحر زیادی در حل مشکلات دارند. آن تا به آینده سفرکرده مهر آنچه را که ممکن است رخ می‌دهد، در ذهن خود مجسم می‌کنند، سپس به زمان حال بازگشته و پیشاپیش برای حوادث ممکن برنامه‌ریزی می‌کنند.

مشاهده مقاله  دخترانی که کمبود محبت دارند در روابطشان دچار مشکل می‌شوند

روزی از جی پائول کتی که زمانی ثروتمند فرد جهان بود، در مورد طرز فکرش درباره ریسک کردن سؤال شد. او پاسخ داد که وقتی وارد یک معامله کاری می‌شود، اولین چیزی که از خود می‌پرسد این است که ((بدترین چیزی که ممکن است در این شرایط رخ دهد، چیست؟)) و سپس تمام تلاش خود را برای حصول اطمینان از رخ ندادن بدترین نتیجه ممکن به کارمیگیرد. شما نیز باید چنین کنید.

مدیریت بحران

جلوی بحران‌های تکراری را بگیرید

در تعریف، بحران به یک حادثه غیرمنتظره منفی اطلاق می‌شود که تنها یک‌بار رخ می‌دهد؛ بنابراین اگر یک بحران تکراری در شرکت یک بحران پولی، آنگاه با یک مشکل حادتر، معمولاً بی‌کفایتی یا ضعف سازمانی روبرو هستید.

برای آنکه از تکرار نشدن بحران اطمینان یابیم، پس از حل بحران برای بار اول، گزارشی کامل در مورد آن مشکل تهیه کنید. دقیقه چه اتفاقی افتاده؟ چگونه این حادثه رخ‌داده؟ از این حادثه چه درسی گرفتیم؟ چه می‌کنیم که دوباره چنین اتفاقی نیفتد؟

تحقیقات دانشگاه استنفورد بر روی مدیران تراز اول در میان 1000 شرکت موفق نشان داد که مهم‌ترین ویژگی مدیران برتر، توانایی آن‌ها در مقابله با بحران پیشامد‌است. نحوه عملکرد شما در عبور از بحران، معیار درستی برای سنجش سطح شعور پختگی‌تان است و توانایی‌تان در پیش‌بینی یک بحران مدرس گرفتن از آن، عاملی کاملاً ضروری در اماده‌سازی شما برای مقابله با بحران‌های پیش روست.

 

اقدامات مناسب جهت مدیریت بحران

1-سه مورد از بدترین اتفاقاتی که ممکن است سال آینده در زندگی شغلی‌تان روی دهد را مشخص کنید. از امروز چه‌کاری می‌توانید برای به حداقل رساندن ضررهای این بحران انجام دهید؟

مشاهده مقاله  چگونه رازدار باشیم؟ آیا رازداری کاری درستی است؟

2-سه مورد از بدترین حوادثی که ممکن است در زندگی شخصی و خانوادگی‌تان رخ دهد را مشخص کنید برای آنکه مطمئن شوید آن تا هرگز رخ نمی‌دهند، اقداماتی را به عمل‌آورید.

((بزرگ‌ترین مباهات ما این نیست که هرگز شکست نخوریم، بلکه افتخار در این است که هر بار شکست می‌خوریم، دوباره بلند شویم.))

کنفوسیوس

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.