آموزش گام به گام بهره‌گیری از داده و آمار در سخنرانی

2 ۵۱۴

شما هم تا کنون تجربه مشابه را داشته‌اید؟ این که با کلی شوق و ذوق داده‌های بی‌نظیری که تا کنون هیچ کس به آن‌ها دسترسی نداشته است را پیدا و جمع‌آوری کنید، آن‌ها را برای یک سخنرانی ترغیب‌کننده در کنار هم قرار داده و ذخیره کنید و روز سخنرانی در کمال آرامش و اعتماد به نفس به بهترین شکل ممکن آن‌ها را ارائه دهید اما بر خلاف انتظارتان به جای رو به رو شدن با موجی از احساسات، هیچ واکنش امیدوارکننده‌ای از شنوندگان نمی‌بینید. گویا بهره‌گیری از داده و آمار در سخنرانی ریسک بزرگی است!

حقیقت آن است که آمار، ارقام و داده‌ها ذات جذابی ندارند و اگر حجم آن‌ها هنگام ارائه از حد خاصی عبور کند مخاطب دلزده و خسته می‌شود. از آن جایی که هم که اکثر سخنرانان هیچ راهی غیر از ذکر کردن آمار به صورت کلاسیک ندارند این دلزدگی در آن‌ها نسبت به ارائه آمار در سخنرانی بیش‌تر می‌شود. البته ناگفته نماند در برخی از موارد شنیدن اعداد و ارقام در حوزه‌های خاصی شنونده را شگفت‌زده می‌کند؛ اما همین که این آمار از حد خاصی بیش‌تر شوند و قرار باشد محوریت سخنرانی را آمار تشکیل دهند همه چیز فرق می‌کند.

اگر شما هم در ارائه آمار در سخنرانی با این چالش رو به رو هستید تنها نیستید. خیل عظیمی از سخنرانان دیگر هستند که به این داده‌ها را در سخنرانی ارائه می‌دهند اما واکنش دلخواه خود را نمی‌بینند. در این مسیر دانشگاه زندگی همراه شما خواهد بود و گام به گام آموزش بهره‌گیری از داده و آمار در سخنرانی را، طوری که هم برای سخنران و هم برای مخاطب جذاب واقع شود در اختیارتان قرار می‌دهد.

تکنیک‌های استفاده از داده و آمار در سخنرانی

معمولا در هر سخنرانی از آمار استفاده می‌شود؛ اما حالا که مخاطبان تا این حد از شنیدن این اعداد خسته‌کننده‌ای که معمولا هرگز به خاطر نمی‌مانند نفرت دارند چرا از آمار استفاده کنیم؟ آمار چه اهمیتی در سخنرانی دارند؟ آیا می‌توانیم اعداد و ارقام را از چرخه سخنرانی حذف کنیم؟

مشاهده مقاله  5 درسی که همواره در ایراد سخنرانی باید به یاد داشته باشیم

تکنیک‌های استفاده از داده و آمار در سخنرانی

به دلایل زیر هر سخنران نیاز به استفاده از داده و آمار در سخنرانی دارد:

آمار سخنرانی را باورپذیرتر می‌کند

ایده خوبی است اگر از نردبان انتزاع در سخنرانی بالا برویم و همه چیز را در عالمی کاملا غیرواقعی تصویر کنیم؛ اما گاهی به آمار نیاز داریم تا همه چیز را مستند کرده باشیم. اعداد و آمار یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای باورپذیرتر کردن سخنرانی هستند. به عنوان مثال گفتن این ایده که عدم تنظیم بادر لاستیک خودرو میزان مصرف سوخت را افزایش می‌دهد برای باورپذیری سخنرانی کافی نیست؛ اما اگر در کنار این ایده هزینه‌های دقیق مازاد بر هزینه‌های رایج سوخت را ذکر کنید ایده خود را با واقعیت نزدیک‌تر کرده‌اید.

آمار اثرگذاری عاطفی روی مخاطب دارد

آمار نقش مهمی در شکل‌گیری و یا تغییر و تحول در عواطف مخاطب دارند. قطعا مخاطب شما متحیر و اندوهگین می‌شود وقتی آمار فقر و کودکان کاری که هرگز تجربه مدرسه رفتن تا سیزده سالگی را نداشته‌اند بشنوند!

آمار برای سخنران اعتبار می‌آورد

آمار و ارقام از دو راه اعتبار سخنران را بیش‌تر می‌کنند: اول این که نشان دهنده تمرکز کافی و زمانی است که برای تهیه متن و اسناد سخنرانی اختصاص داده‌اید. دوم استفاده از منابع معتبر و قابل اعتماد نشانگر عملکرد حرفه‌ای شما می‌باشد.

چه طور آمار مناسب را برای سخنرانی گلچین و گزینش کنیم؟

هنگام سخنرانی و در ارتباط با هر موضوعی احتمالا داده و آمار فراوانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای انتخاب بهتر اطلاعات و گزینش کردن داده‌ها به نکات زیر توجه کنید:

  • کدام آمار روی مخاطب تاثیر بیش‌تری می‌گذارد؟ داده‌هایی را انتخاب کنید که به هر جهت ظرفیت کافی برای اثرگذاری روی مخاطب را داشته باشند
  • کدام آمار حیرت‌برانگیز و غافلگیرکننده‌تر است؟ همه چیز به خود شما و داده‌هایتان بستگی دارد که مخاطب سخنرانی را ترک کند و با اشتیاق به دوستانش بگوید: امروز در یک سخنرانی شنیدم که…
مشاهده مقاله  چه بخوریم برای این که صدای بم و کلفت در سخنرانی داشته باشیم؟

هنر بهره‌گیری از آمار در سخنرانی

استفاده از آمار و ارقام زمانی در سخنرانی جواب می‌دهد که این آمار برهنه نباشند. به زبان دیگر هنر سخنران این است که بر تن برهنه اعداد و ارقام جامه بپوشاند و با ظاهری پسندیده آن‌ها را در معرض دید مخاطب قرار دهد. به عنوان مثال اگر در یک سخنرانی بشنوید که وب سایت دانشگاه زندگی روزانه دو هزار و پانصد نفر بازدیدکننده دارد چه دیدگاهی خواهید داشت؟ این آمار خوب است؟ زیاد است یا کم؟

تکنیک‌های استفاده از داده و آمار در سخنرانی

برای این که آمار خود را در پوششی مناسب به مخاطب تحویل دهید به نکات زیر دقت کنید:

آمار را به صورت مقایسه‌ای ارائه دهید

ارائه مقایسه‌ای آمار به مخاطب امکان ارتباط دادن آن‌ها به هم و نتیجه‌گیری می‌دهد. به عنوان مثال وقتی مخاطب بفهمد میانگین مخاطبان وب‌ سایت‌های مرتبط با دانشگاه زندگی حدود هزار نفر در روز است متوجه می‌شود وب سایت دانشگاه زندگی یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین مراجع یادگیری سخنرانی و فن بیان در سطح وب است.

آمار را توام با داستان ارائه دهید

فرض کنید می‌خواهید در سخنرانی در ارتباط با آمار ابتلا به سرطان پستان در ایران صحبت کنید و اعلام دارید که از هر ده نفر یک نفر در معرض ابتلا به این نوع از سرطان در کشور قرار دارد. توصیه می‌کنیم برای ارائه آمار در سخنرانی پیش از ذکر اعداد و ارقام داستان سرایی کنید. مثلا می‌توانید ابتلا درباره سرطان سینه و پستان صحبت کنید و بعد از آن اطلاعاتی در ارتباط با قربانیان این سرطان در کشور ارائه دهید.

تکنیک‌های استفاده از داده و آمار در سخنرانی

آمار جدید را با آمار قبلی مقایسه کنید

قدرتمندترین روش برای شفاف‌سازی سیر تحولی یک پدیده در طول دوران‌های مختلف مقایسه آن با آمار قبلی در سال‌های پیشین می‌باشد. مثلا می‌توانید آمار ابتلا به بیماری نیوکاسل را در جمعیت پرندگان کشور نسبت به آمار سال گذشته مقایسه کنید و تغییرات آن را بدون وابستگی به اعداد و ارقام به مخاطب نشان دهید.

مشاهده مقاله  7 اشتباه نابخشودنی در سخنرانی عمومی که باید بدانید

تحلیل آمار را به خود مخاطب واگذار نکنید

حتما خیلی وقت‌ها بعد از تلاش بی‌وقفه برای تهیه آمار و ارقام با خود می‌گویید که کشف ارتباط آمار بر عهده مخاطب باشد و دیگر مسئولیت شما به اتمام رسیده است. برای تحلیل داده‌ها با این جمله شروع کنید: آمار از این جهت برای ما اهمیت دارند که…

چه طور آمار را به موثرترین شیوه ممکن ارائه دهیم؟

فرض کنید که با استفاده از تکنیک‌های قبلی قصد دارید آمار را در سخنرانی ارائه دهید. نکات نهایی که در ادامه می‌خوانید کمک می‌کنند تا ارائه خود را به موثرترین شیوه ممکن و با موفقیت به پایان برسانید:

از همان ابتدا به هدف بزنید!

با استفاده از تکنیک‌های سکانس‌بندی در سخنرانی مخاطب را برای لحظه‌ای که قرار است آمار را ارئه دهید آماده کنید. مثلا بگویید: تا لحظاتی دیگر قرار است آماری تکان‌دهنده در ارتباط با درآمدزایی و ثروت ده تن از غول‌های اقتصادی دنیا بشنوید!

تکنیک‌های استفاده از داده و آمار در سخنرانی

در جای مناسب مکث کنید!

قبلا در ارتباط با اهمیت مکث و وقفه در سخنرانی صحبت کرده بودیم. مکث کردن پیش از بازگو کردن نقطه عطف و بخش کلیدی و مهم سخنرانی به مخاطب زمان کافی برای کسب آمادگی بیش‌تر می‌دهد.

به مرور سرعت صحبت کردن را کم کنید

با نزدیک شدن به بخش آمار و ارقام کم کم سرعت سخنرانی را کاهش دهید تا مخاطبانی که احیانا نسبت به شما بی‌توجه هستند به سمت شما بازگردند

اعضا بدن خود را با کلمات هماهنگ کنید

هنگامی که قرار است آمار را ارائه دهید با آغوش باز بایستید و به حرکات دست در سخنرانی توجه داشته باشید

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. مشایخ

    سلام
    ممنون از مقاله مفیدتون

    1. جواد غفاری

      سپاس فراوان دوست عزیز

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.