تربیت جنسی کودکان که آنها را ایمن می‌کند. بخش اول

4 ۴۹۲

تربیت جنسی کودکان که آنها را ایمن می‌کند

امروزه باید تربیت جنسی کودک را یکی از ضروری‌ترین تربیت‌ها در کنار سایر جنبه‌های تربیتی بدانیم. با توجه به دو دلیلی که در پایین به‌آنها اشاره می‌نمایم، ضرورت تربیت صحیح کودکان در مورد مسائل جنسی برایتان آشکار می‌گردد.

  1. دسترسی به اطلاعات: گسترش رسانه‌ها و دسترسی راحت‌تر همگان و من‌جمله کودکان به حجم انبوهی از اطلاعات در همۀ زمینه‌ها و از جمله مسائل جنسی در سنی که هنوز آمادگی پذیرش و درک مسایل جنسی را ندارند.
  2. دوری از والدین: جدایی کودکان در سنین پایین از والدین، بخاطر اشتغال والدین و سپردن آنها به مهد کودک‌ها و یا سایر آشنایان ، کاری که سالها قبل تعداد والدینی که مجبور به انجام این کار می شدند بمراتب خیلی کمتر از میزان کنونی بود.

با توجه به مطالب فوق والدین امروزی وظیفه ای به مراتب سنگین‌تر از پدر و مادرهای خود بر عهده دارند تا بتوانند با برخورد صحیح با فرزندان خود و تربیت درست آنان در زمینه مسائل جنسی یاریگر فرزندانشان در این مسیر پرپیچ‌وخم رشد باشند.

لذا گام اول در این مسیر افزایش آگاهی والدین و کسب مهارتهای کاربردی در این زمینه است تا بتوانند هر چه بهتر از عهده ی این کار برآیند. هدف ما این است که  شما را تبدیل به مربیانی توانمند برای تربیت جنسی کودک خودتان کنیم. با ما همراه باشید.

ایمنی کودک

تربیت جنسی کودکم را از چه موقعی آغاز کنم؟

این سوال واقعا از آن دسته سوالهایی است که در جواب به اون فقط باید گفت: اییییییییی‌ خخخخخخددددداااااا.

وقتی فرزند دلبندتان متولد شد، تربیت او آغاز می‌شود، این تربیت شامل تربیت جنسی کودک هم می‌شود، لذا تربیت جنسی باید از بدو تولد و موازی با سایر جنبه‌های تربیتی باشد.

مشاهده مقاله  بلوغ کودکان

سن آموزش به کودک

تربیت جنسی کودک خود را به چه کسی  بسپارم ؟

بهترین گزینه برای تربیت جنسی کودک‌تان تا سنین دبستان خودتان هستید و تازه بعد از ورود به مدرسه باز هم شما هستید که بار عمدۀ تربیت جنسی کودک‌تان را بر دوش می‌کشید.

چه کارهایی برای تربیت جنسی کودک که تازه بدنیا آمده انجام بدم؟

بهنگام تعویض پوشک و شستن فرزندتان: حداقل تحریک ناحیه ی تناسلی صورت بگیرد، برخی از والدین چون احساس می‌کنند که نوزاد یا کودک متوجه  چیزی نمی‌شود، مخصوصا در مورد پسر بچه‌ها ، آلت کودک را در زمان تعویض پوشک زیاد دستکاری می کنند. از این کار اجتناب کنید.

هنگام تعویض پوشک نوزادان اگر خواهر یا برادری بزرگتر  دارد، آلت نوزاد را بپوشانید و به خواهر و برادر بزرگتر هم (اگر کودک‌اند) بگوئید که اندام خصوصی رو نباید به غیر از والدین و دکتر آن هم در مواقع ضروری  شخص دیگری ببیند یا دست بزند.

تربیت جنسی کودک

خواب کودک: کودک بعد از شش ماهگی در کنار مادر بخوابد ولی بهتر است که لحاف او را جدا کنید.

خوابیدن کودک بین دو والد و بصورت مشترک با والدین توصیه نمی‌شود .

والدین پس از تولد نوزاد، دیگر در حضور نوزاد و جلو چشمان او یا کودک خردسال‌شان از انجام روابط جنسی پرهیز کنند چون تمامی حرکات و رفتارهایی که کودک می‌بیند و می‌شنود در ضمیر ناخودآگاه او ضبط می‌گردد و منجر به بروز پیامدهایی در آینده می‌گردد.

ختنه کودکان: بهترین سن ختنه برای نوزاد پسرتان البته با صلاحدید پزشک هفته اول تا چهارم است، تا آلت تناسلی نوزاد بیش از حد تحریک نشود.

مشاهده مقاله  مزیت‌های بازی کردن با بچه‌ ها را بدانید

از همان ابتدا از بوسیدن‌لب و محکم در آغوش گرفتن فرزندتان مخصوصا توسط جنس مخالف جلوگیری کنید. حتی اگر این فرد عمو، دایی، یا برادر بزرگتر باشد.

حمام کردن کودک: تا قبل از سه سالگی حمام کردن کودک با والد غیرهمجنس مانعی ندارد ولی والدین باید از لباس زیر استفاده کنند و بعد از سه سالگی هم حمام کردن باید توسط والد هم‌جنس در حالی که هم والد و هم کودک لباس زیر تن‌شان هست صورت بگیرد.

موقع بیرون آوردن کودک از حمام و به اصطلاح موقع آبکشی، هنگام در آوردن لباس زیر فرزندتان پشتش به شما باشد و یا بگوئید که دستش را روی آلتش بگذارد تا شما آلت او را نبینید.

پوشیدن لباس: موقع پوشاندن لباس به کودک خردسالتان، از نگاه کردن مستقیم به آلت او بپرهیزید. تا کودک حیا را بیاموزد.

کودکان خردسال علاقه زیادی به پوشاندن خودشان دارند، مثلا چادر سرشان  می کنند و یا لباس‌های بزرگترها را می‌پوشند، در این مواقع از فرصت استفاده کرده و پوشاندن اندام‌های خصوصی رو با زبان خودشان به آنها آموزش دهید.

 

آشنایی با اندام تناسلی: کودک‌تان که کم‌کم بزرگ شد، همزمان با یادگیری اسم اندام‌ها باید با اندام‌های تناسلی هم آشنا بشود. این کار معمولا با سن توالت رفتن کودک شروع می‌شود. یعنی وقتی که کودک در توالت نشسته و یا می‌خواهد شلوارش را درآورده و به دستشویی برود باید بداند که نبایستی شلوارش را جلو دیگران درآورد.

مادر آموزش می‌دهد که آلت تو(در مورد پسرها کلمه آلت و در مورد دختر بچه‌ها کلمه واژن توصیه می‌شود) اندام خصوصی تو است و باید پوشیده باشد.

مشاهده مقاله  تاثیرات بازی ویدیویی بر مغز کودک و راهکارهای کنترل آن

 

به عنوان مثال: دختر گلم، پسر خوش گلم، آلت تو، واژن تو برای اینست که دستشویی کنی، تو با چشمانت می‌بینی، با گوش‌هایت می‌شنوی، با آلت هم دستشویی می‌کنی (جیش می کنی) ولی آلت فرقش با بقیه اینست که خصوصی است، نباید شخص دیگری ببیند. تو گوش مرا می بینی؟(کودک تایید می‌کند که می‌بیند) دماغ بابا رو می‌بینی ولی آلت بابا رو تا حالا دیدی(اگه بچه پسره) یا واژن مامانو  دیدی؟(اگه بچه دختره) .

بدین ترتیب کودک معنی خصوصی بودن را می فهمد و انتظاری را که در مورد رعایت پوشاندن اندامهای خصوصیش داریم، درک می‌کند.

از سن سه سالگی کم کم کنجکاوی بچه‌ها در مورد بدنشان و بدن جنس مخالف شروع می‌شود که طبیعی است و والدین نباید نگران کنجکاوی‌ها و پرسش‌های کودکان‌شان  باشند. در مقاله بعدی در این زمینه راهکارهایی را برای‌تان عنوان خواهم کرد.

در صورتی که مطالب دانشگاه زندگی را دنبال کنید قطعا آگاهی خود را در این زمینه افزایش داده و با تربیت جنسی صحیح‌تر فرزندان‌تان، باعث خواهید شد تا آنها نیز از آثار مخرب سوء‌استفاده‌های جنسی در امان بمانند و کودکانی شاداب و سرحال داشته باشید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۴ Comments
  1. لیلا

    من از اسمهای مستعار برای نام آلت تناسلی برای بچههام استفاده می کردم از این به بعد می دونم چیکار کنم. مرسی

    1. جواد غفاری

      سپاس از حضورتون

  2. محبوب

    من همیشه بچم رو تشویق میکنم که سوالات رو در مورد بدنش بپرسه

  3. setareh asgari

    ممنون از مطالب عالی شما که باعث بالارفتن آگاهی والدین در مورد تربیت جنسی کودک میشه، چرا که ناآگاهی والدین و ناتوانی اونها در پاسخ به سؤالات جنسی کودکان باعث سردرگمی کودک میشود.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.