ترس از سخنرانی

2 ۲۲۸

ترس از سخنرانی

استاد  درس روش تحقیق علی از او خواست که در مورد تحقیقی که اخیراً با یکدیگر داشته‌اند به صورت مشترک سمیناری در کنفرانس سالانه ارائه بدهند، علی از سخنرانی هراس داشت. او به دلیل ترس از سخنرانی تا به حال در حضور جمع کثیری از دوستان خود  سخنرانی نکرده بود، چه  برسد  به سخنرانی مقابل جمعی از متخصصین که خودشان در آن زمینه تخصص داشتند . او هیچ علم و اطلاعاتی در باره ی چگونگی سخنرانی در جمع نداشت و همین امر باعث شد که دچار ترس از سخنرانی شود و عزت نفسش تقویت نشود.

سخنرانی، با گفت‌وگو متفاوت است. شاید ما روزانه با در زندگی روزمره ی خود با صدها نفر گفت و گو و صحبت کنیم، اما سخنرانی در مقابل جمع بسیار متمایز و متفاوت است. یادگیری سخنرانی در آینده شغلی کسانی که با سخن راندن سر و کار دارند ، بسیار حائز اهمیت  است. دانستن و یاد گرفتن تکنیک‌های سخنرانی باعث ارائه موفق سخنرانی می‌شود. تسلط کامل بر سخنرانی موجب می‌گردد که فرصت‌های شغلی بهتری در آینده در اختیارمان قرار گیرد و خود را به دیگران معرفی کنیم و در نهایت باعث ایجاد ارتباطات جدیدتری می‌شود.

سخنرانی عمومی، معمولاً یک سخنرانی رسمی است و نیازمند برنامه‌ریزی است. سخنرانی عمومی دارای اهداف مشخصی می‌باشد .

برخی از سخنرانی‌ها ، فقط جنبه اطلاع‌رسانی دارند. برخی دیگر از سخنرانی‌ها به منظور دعوت عموم مردم به تفکر و تامل دربارهی موضوع مورد نظر است. برخی از سخنرانی‌ها تلاش برای انجام دادن کاری توسط مخاطبین است. مثلا درخواست شرکت برای مشارکت در انتخابات و یا کمک مالی به موسسات خیریه و اموری از این قبیل.

این موارد، اهداف سخنرانی را مشخص می کنند. لذا بسیار مهم است که اهداف سخنرانی خود را یادداشت کنیم و سپس به سراغ روش ارائه متن سخنرانی برویم. هدف اغلب سخنرانی ها اطلاع رسانی به مردم و یا تشویق آنها به انجام کاری است.

ترس از سخنرانی

 

هدف سخنرانی مان چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

تمرین: در یک جمله، بطور مشخص و واضح و مختصر  هدف خود را می نویسیم.

می نویسیم که آیا هدفمان اطلاع رسانی است؟ آیا قصد داریم مخاطبین خود را تشویق به تفکر و تامل درباره ی موضوعی نماییم؟ هدفمان را بصورت کوتاه و واضح می نویسیم.

علی، هدف خود را چنین نوشت: من قصد دارم در خصوص تاثیر آموزش مهارت های زندگی به کودکان بی سرپرست و نتیجه تحقیقات خود در این زمینه سخنرانی کنم.

جمله نهایی او این بود: سخنرانی من در خصوص تاثیر آموزش مهارت های زندگی به کودکان بی سرپرست و تشریح آزمون ها و متغیر های انجام شده می باشد.

مشاهده مقاله  چاشنی سخنرانی چیست؟

حال شما تمرین کنید:

جمله ابتدایی خود را در مورد هدف سخنرانی تان بنویسید: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

جمله نهایی خود را در مورد هدف سخنرانی تان بنویسید:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

سبک و شیوه ی ارائه سخنرانی مان چیست؟

آیا بصورت فی البداهه  سخنرانی خواهیم کرد، یا از روی نوشته سخنرانی خود را ایراد خواهم کرد؟ و یا ترکیبی از این دو.

در سخنرانی های سیاسی و حقوقی عمدتا سخنرانی از روی متن و نوشته است، چرا که رفتار حرفه ای حکم می کند که عین متن قانون و پروتکل ها بیان شود و هیچ سوگیری در این خصوص صورت نگیرد. چرا که سوگیری در سخنرانی منجر به تحریف واقعیت می شود.

از طرفی اگر کل زمان سخنزانی از روی نوشته باشد، این امر مخاطبین را خسته و کلافه خواهد کرد و ممکن است اعتماد آنها را نسبت به ما سلب کند. لذا ترکیب نوشته و بداهه بهترین سبک در سخنرانی های حقوقی وسیاسی است.

در سخنرانی های عمومی  و غیر علمی، به راحتی می توان سخنرانی بداهه انجام داد.

تمرین: بررسی کنید که با توجه به محتوای سخنرانی تان چه سبکی مناسب شما و مخاطبین سخنرانی می باشد: ……………………………………………………………………………………………………………

ترس از سخنرانی

شناخت مخاطبین:

اگر مخاطبین خود را قبل از شروع سخنرانی مان بشناسیم، می توانیم مشخص کنیم که چه نوع طنز، نکته، مثال و … مناسب حالشان خواهد بود. وابستگی سیاسی آنها چیست؟ سن و جنسیت آنها چیست؟ میزان تحصیلات شان؟

عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند روی سخنرانی ما تاثیر مثبت و منفی داشته باشد.

در زیر لیست عوامل مهم و تاثیرگذار در شناخت مخاطبان را یادآور می شوم:

جنسیت:

نوع مثال ها و طنزهای ما به جنسیت مخاطبین مربوط می شود. خانم ها به طنزهایی می خندند و طنزهایی را دوست دارند که آقایان نسبت به آن طنزها کمترین واکنش را نشان می دهند. خانم با داستان های احساسی اشک می ریزند و اینگونه آن را بروز می دهند ولی آقایان فقط ابراز ناراحتی می کنند.

سن:

علایق و سلایق افراد مسن با نوجوان و جوانان متفاوت است. نوجوانان طالب طنز و شرکت در سخنرانی های انگیزشی هستند اما افراد جاافتاده بدنبال محتوای عالی می باشند و طنز را عاملی برای اتلاف وقت می دانند.

قومیت:

با دانستن قومیت مخاطبین، می توانیم جلسه سخنرانی مان را بسیار پرشور و نشاط و پراحساس کنیم. فقط کافیست که افتخارات قومیت مورد نظر را بدانیم و آنرا در سخنرانی مان پررنگ  برجسته کنیم، آنگاه مخاطبین به ما اعتماد خواهند کرد و با ما احساس صمیمیت می کنند و سخنان ما را با جان و دل می شنوند.

مشاهده مقاله  ترس در سخنرانی، قابل مدیریت است، غلبه بر ترس از سخنرانی

وضعیت اقتصادی:

تفریحات، دانسته ها و علایق طیقه مرفه جامعه و طیقه پایین جامعه بسار متفاوت است. برای ارتباط بهتر با مخاطبین باید در خصوص علایق آنها سخن گفت.

سطح تحصیلات:

توجه به سطح تحصیلات تعیین می کند که چه نوع کلمات و در چه سطحی از کلمات استفاده کنیم. کلمات ثقیل و نامانوس باعث ایجاد حس ندانستن در مخاطبین می شود. در نتیجه احساس درماندگی به مخاطبین دست می دهد.

شغل:

برای سیاسیون مثال سیاسی و برای خانم های خانه دار مثال هایی در خصوص خانه و خانواده بزنیم.

نگرش ها:

داشتن نگرش و بینش نسبت به مخاطبان باعث می گردد به جهان بینی آنها پی برده و باعث مخدوش شدن احساساتشان نشویم.

علائق:

با دانستن علائق و سلایق مخاطبین، مثال ها و لطیفه های خاص آنها را بیان کنیم.

ساعت برگزاری سخنرانی:

اگر زمان سخنرانی در صبح باشد، افراد هوشیار هستند، اما اگر بعد از ظهر باشد، یعنی بعد از صرف ناهار، آنگاه در حال چرت خواهند بود، شوخ طبعی و نرمش های سبک باعث می شود که از چرت بپرند و دل به سخنرانی بدهند. در سخنرانی های طولانی مدت، بهتر است که مطالب کلی و آسان موکول به زمانی بعد از صرف ناهار شود.

محل نشستن مخاطبین در جلسه سخرانی:

صندلی های سالن سخنرانی باید به گونه ای باشد که مخاطبین احساس راحتی کنند.

سطح گرسنگی:

در سخنرانی های طولانی مدت، حتما با میان وعده از مخاطبین پذیرایی کنید.

حس باقیمانده از سخنران قبلی:

اگر سخنرانی قبلی، در مخاطبین حس خشم را ایجاد کرده باشد، چاره نداریم که جور آنرا بکشیم. با انجام چند نرمش می توان انرژی حاصل شده از خشم را از تن و روانشان خارج کرد.

تمرین: جداسازی مخاطبین خود

با پر کردن لیست زیر می توانیم، به شناخت بهتری از مخاطبین برسیم.

جنس: ……………………………………………………………………………………………………………….

سن:  ……………………………………………………………………………………………………………….

قومیت ……………………………………………………………………………………………………………….

وضعیت اجتماعی: ……………………………………………………………………………………………………………….

سطح تحصیلات: ……………………………………………………………………………………………………………….

شغل: ……………………………………………………………………………………………………………….

نگرش ها: ……………………………………………………………………………………………………………….

علائق: ……………………………………………………………………………………………………………….

ساعت برگزاری سخنرانی: ……………………………………………………………………………………………………………….

محل نشستن مخاطبین: ……………………………………………………………………………………………………………….

سطح گرسنگی: ……………………………………………………………………………………………………………….

حس باقیمانده از سخنران قبلی: ……………………………………………………………………………..

 

می توان حدس زد که به برخی از موارد فوق دسترسی نداشته باشیم. اما تا جایی که امکان دارد اطلاعات خود را در اینخصوص جمع آوری می کنیم.

نمونه فرم پر شده زیر می تواند راهنمای خوبی در این خصوص باشد.

جنس: مختلط، زنان بیشتر هستند.

سن:  بالای 20 سال هستند.

قومیت مختلط

وضعیت اجتماعی: نمی دانم

سطح تحصیلات: تحصیلات عالی

شغل: نمی دانم

نگرش ها: مثبت

علائق: نمی دانم

ساعت برگزاری سخنرانی: 16:30-19

محل نشستن مخاطبین: راحت

سطح گرسنگی: احتمالا گرسنه نیستند.

حس باقیمانده از سخنران قبلی: فعلا نمی دانم.

مشاهده مقاله  7 عادت سخنرانان موفق که باید سرلوحه کار خود قرار دهید

 

 

چکیده سخنرانی:

به حافظه خود اعتماد نکنیم و برای مدیریت ترس از سخنرانی حتما چکیده سخنرانی را همراه داشته باشیم. اگر برای ارائه پاورپوینت یا پرزی داریم، یک پرینت از آنها تهیه کنیم تا در صورت قطع برق و سایر مشکلات دچار دردسر نشویم.

تمرین: خلاصه کردن متن سخنرانی:

1- سه ورق برگه لازم داریم، بالای صفحه اول می نویسیم”مقدمه” بالای صفحه دوم می نویسیم”متن اصلی” و بالای صفحه سوم می نویسیم “نتیجه گیری”

اول متن را می نویسیم و سپس مقدمه و نتیجه گیری را.

در هر سه قسمت، مطالب را به زیبایی تکرار و خلاصه می کنیم.

2- در این مرحله باید متن خود را غنی کنیم. از نقل قول ها، لطیفه ها، مثال ها و آمار منشره برای این امر استفاده می کنیم.

تمرین سخنرانی:

تمرین واقعی: سخنرانی خود را جلوی دوربین بطور کامل انجام دهیم. فیلم را به کرات ببینیم و ایرادات را یادداشت کنیم و آنها را رفع کنیم.

ترس از سخنرانی:

ترس از سخنرانی در موقعیت های جدید کاملا طبیعی است. برای مدیریت این ترس تمرینات زیر را انجام دهیم:

تمرین آرامش افزایشی

در یک محیط ساکت و بر روی مبل یا صندلی راحت بنشینیم، چند نفس دیافراگمی بکشیم، ماهیچه های قسمت های مختلف بدن خود را یک دقیقه منقبض و سپس به خود بگوییم “آرام باش” و به مدت سی ثانیه آن قسمت را شل کنیم. بر انقباض و انبساط عضلانی تمرکز داشته باشیم.

روزانه چند بار این تمرین را انجام دهیم، در زمان سخنرانی به خود بگوییم: “آرام باش” و نفس عمیقی بکشیم.

تجربه ثابت کرده است که این تمرین در آرام سازی جسم بسیار نقش دارد.

تمرین: تجسم خلاق سخنرانی

در یک محیط ساکت و بر روی مبل یا صندلی راحت بنشینیم، چشمان خود را ببندیم و تجسم کنیم که در حال رفتن روی سن هستیم، ببینیم که به حضار لبخند می زنیم و نفس عمیقی می کشیم. اگر احساس دلهره داریم، ببینیم که دلهره مان به سرعت آرام می شود و تمام توجه مان به سخنانمان معطوف می شود و نه به قضاوت دیگران. مخاطبان را تجسم کنیم که از سخنرانی ما لذت می برند و ما را تشویق می کنند. و در نهایت سخنرانی خود را بسیار باشکوه به پایان می رسانیم.

علی به کمک این مقاله توانست در روز تعیین شده بسیار عالی سخنرانی کند. علی، علت موفقیت خود را در این امر می داند که هر یک از تمرینات فوق را 20 بار  انجام داده و تکرار کرده است.

 

 

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]
۲ Comments
  1. علی منصوری

    بسیار عالی

    1. جواد غفاری

      ممنونم

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.