4 ترفند بی نظیر برای این که صدای بم و کلفت تری داشته باشیم

5 ۱۰۹,۲۲۹

کلمات و عباراتی که قرار است تحویل مخاطب داده شوند همیشه دست راست یک سخنران بوده اند. چیزی که بیش از هر عامل دیگری مورد توجه اغلب سخنوران قرار داشته و دارد و ما را از سایر موارد غافل کرده است. غافل از عامل مهم صدا و صوتی که از حنجره ما تولید و به گوش شنوندگان می رسد! راستی تا به حال چه قدر روی صدای خودتان کار کرده اید و اصلا آیا به این وجه از سخنرانی و فن بیان، به عنوان عاملی خدادادی اما قابل اصلاح نگاه کرده اید؟ تا به حال شده است به عنوان یک سخنران مرد، صدای ضبط شده خود گوش دهید و حسرت صدای بم و کلفت تری را بخورید؟

صداهای عمیق، مردانه و به طور کلی آن دست صوت هایی که به نظر مخاطب در حنجره ریشه دوانده اند و اصیل تر هستند همیشه بیش تر از صداهای معمولی که در طول روز می شنویم مورد توجه قرار می گیرند. عموما صدا خصوصا در مردان، می تواند به یکی از به یادماندنی ترین و خاطره انگیزترین بخش های یک سخنرانی تبدیل شود؛ خصوصا اگر مخاطبان شما بانوان ریزبینی باشند که در کنار ظاهر سخنران، بار اطلاعاتی سخنرانی و هر عامل مشابه دیگر به صدای عمیق و مطمئن یک سخنران توجه می کنند!

اگر دل و جرئت کافی را دارید تا شروع به صدادرمانی کنید و صدایتان را در جهت داشتن صوتی هر چه جذابتر و تاثیرگذارتر تغییر دهید همین حالا یک متن کوتاه را باز کرده و شروع به خواندن کنید. در حالی که متن را می خوانید صدایتان را ضبط کرده و حداقل 24 ساعت برای شنیدن صدای خود، زمان بدهید. بعد از 24 ساعت صدا را دوباره گوش کنید و از ترفندهای زیر برای این که صدای بم و کلفت تری داشته باشید لذت ببرید!

ترفندهای کلیدی برای داشتن صدای بم و کلفت تری در سخنرانی

اولین چیزی که برای بم تر یا کلفت تر نمایاندن صدا به ذهن مخاطبان می رسد این است که تصور می کنند این کار در واقع شدنی نیست! البته منطقی هم به نظر می رسد. از زمانی که افراد از دروازه جادویی بلوغ عبور می کنند تقریبا همه چیز از جمله تغییر صدا و جنس آن غیرممکن می شود. به صورت تئوری، کلفت یا نازک بودن صدا در مردان به عامل کلیدی ضخامت تارها یا طناب های صوتی هر فرد بستگی دارد و بنابراین اگر دغدغه تغییر صدا به عنوان سخنران را در سر داشته باشید با این اوصاف، تقریبا دغدغه شما بیهوده است و باید از خیر همه چیز بگذرید!

مشاهده مقاله  برای سخنرانی کردن منتظر افزایش اعتماد به نفس خود نباشید!

ترفندهای کلیدی برای داشتن صدای بم و کلفت تری در سخنرانی

پیچ صدای خود را با ترفند “ماسک”پیدا کنید

خیلی از آقایان به دلیل این که صدایشان کلفت تر به نظر برسد و به نظر صدای بم داشته باشند آرام و شمرده صحبت می کنند. اصولا هر چه قدر تن صدا پایین تر می رود کلفتی صدا بیشتر می شود. با این حال برخی از افراد با مشکل تودماغی بودن صدا رو به رو هستند؛ مشکلی که به دلیل صحبت کردن از طریق بینی به وجود می آید و از شدت بم بودن صدا و کلفت تر شدن آن می کاهد.

برای برطرف کردن این معضل توصیه می کنیم از ترفند ماسک استفاده کنید و از این به بعد از ناحیه ماسک تولید صوت نمایید. می پرسید ماسک کجا است؟ ماسک شامل لب ها و پلی است که ما بین لب ها و بینی شما قرار دارد. زمانی که افراد به صورت اصولی طوری صحبت کنند این ناحیه یعنی ناحیه ماسک لرزش مختصری داشته باشد یعنی از ناحیه ماسک در حال گفتگو هستند و می توانند تا حد زیادی مطمئن شوند صدایشان برای مخاطب به اندازه کافی بم و جذاب بوده است!

ترفندهای کلیدی برای داشتن صدای بم و کلفت تری در سخنرانی

صدایی که از ناحیه ماسک خارج می شود همان پیچ بهینه و طبیعی شما است. این صدا هرگز تودماغی نمی شود و با لرزش های آزاردهنده گلو همراه نیست.با این حال صدایی که از ماسک تولید می شود نیز به کمی روغن کاری نیاز دارد!

روغن کاری صدا در ناحیه ماسک!

صداهایی که برای اولین تولید می شوند، مثل صدایی که اول صبح و در اولین لحظه ای که بعد از چند ساعت قرار است صحبت کنیم به گوش می رسد، کمی خش دار هستند. ممکن است در این حالت گوینده به صاف کردن صدای خود نیاز داشته باشد و هراز چندگاهی هم سعی کند با سرفه زدن به اصطلاح صدای خود را برای شروع روز گرم کند!

مشاهده مقاله  راهنما کاربردی طراحی چارت در اسلاید سخنرانی (2)

ترفندهای کلیدی برای داشتن صدای بم و کلفت تری در سخنرانی

بهترین ترفند برای روغن کاری چنین صدایی شروع صحبت ها با “اممممم”، “هممممم” و آواهایی مشابه آن می باشد. در واقع اگر قبل از جمله سازی این کار را انجام دهید می توانید مطمئن شوید جنس صدایتان به اندازه کافی گوش نواز بوده است. در چنین حالتی توصیه می کنیم به اهمیت تن صدا در روابط خود نیز بیشتر توجه کنید.

دلیرانه و قدرتمند، از ناحیه دیافراگم تنفس کنید!

حالا که پیچ طبیعی صدای خود را پیدا کرده ید نوبت به افزودن کمی جذابیت یا بهتر بگوییم، دلربایی به صدای مردانه در طول سخنرانی یا صحبت کردن می رسد. این مهم تنها با شیوه تنفس صحیح در سخنرانی عمومی میسر می شود.

برای شروع با چند مرحله همراه ما باشید نفس عمیقی بکشید؛ آیا شانه و قفسه سینه شما تا حدی به سمت بالا کشیده شد؟ اگر پاسخ شما مثبت است در کمال ناباوری باید اعتراف کنیم که شیوه تنفس شما تا کنون کاملا اشتباه بوده است!

زمانی که شما به عنوان سخنران طوری نفس بکشید که نواحی نامبرده با افزایش ارتفاع نسبی همراه شوند یعنی شما از طریق سینه نفس کشیده اید. چنین تنفسی ضعیف است و باغث فشردگی گلو می شود. به علاوه به صدا نیز فشار می آورد و باعث می شود بعد از مدت کوتاهی خسته شوید. حال آن که یک سخنرانی یکی دو ساعته پیش رو دارید!

ترفندهای کلیدی برای داشتن صدای بم و کلفت تری در سخنرانی

تنفس صحیح زمانی صورت می گیرد که در عین ثابت بودن شانه ها، شکم بالا و پایین برود.

برای آموزش کامل تکنیک‌های فن بیان و تنفس صحیح دیافراگمی بسته آموزشی زیر را کلیک کنید:

بسته آموزشی فن بیان

 

مشاهده مقاله  از اسارت تا رهایی و پرتاب صدا در فن بیان و سخنرانی

تاثیرات تنفس صحیح روی کیفیت صدا

 

  1. به صدای شما قدرت مضاعف می دهد. برای تست این موضوع چند عبارت را در حالی که مشغول تنفس صحیح هستید انتخاب کرده و به زبان آورید. سعی کنید همزمان بلندتر صحبت کنید. در چنین حالتی قطعا صدای شما پرقدرت تر از گذشته خواهد شد.
  2. صدای شما کلفت تر به نظر می رسد؛ بدون این که ناحیه حلق و گلو خراشیده شود. به این ترتیب رزونانس و جاذبه صدا نیز بیشتر خواهد شد.

ترفندهای کلیدی برای داشتن صدای بم و کلفت تری در سخنرانی

تولید صدای اختصاصی برای سخنرانان

آخرین توصیه ما بسنده کردن به صدای خاص خودتان، به عنوان یک صوت اختصاصی در این دنیا است. همان طور که می دانید صداها مثل چهره ها هیچ وقت صد در صد شبیه هم نمی شود. پس هر سخنران یا گوینده نیز می تواند صدای خاص خودش را داشته باشد. به یاد آورید مورگان فریمن، بازیگر خوش نام و معروف را! او یکی از چهره هایی است که بسیار روی کیفیت صدایش خصوصا در دوران تحصیلی کار کرده است.

هاوارد کوسل، مجری و گزارشگر ورزشی، از چهره های دیگری است که با وجود تودماغی بودن صدای خود توانست دنیا خبر ورزش را فتح کند. طوری که اکنون سراسر دنیا یا شنیدن همین صدای تودماغی به نظر آزاردهنده متوجه می شوند که گزارشگر فوتبال هاوارد کوسل معروف است!

ترفندهای کلیدی برای داشتن صدای بم و کلفت تری در سخنرانی

برای این که صدای بم و کلفت تری داشته باشید از این پس از ترفندهای گفته شده استفاده کند. پایین آوردن تن صدا هر چه قدر هم باعث جذابیت بیشتر شود به دلایلی مثل نامفهوم بودن صدا برای دیگران، ایجاد آسیب های احتمالی و غیرطبیعی شدن صدا منطقی نیست.

[تعداد: 16    میانگین: 3.1/5]
۵ Comments
  1. بهرام حبیبی

    مرسی
    عالی بود

  2. علی اصغر

    ممنونم
    بیشتر آموزش بزارید در مورد کلفت شدن صدا

    1. جواد غفاری

      بله
      حتما

  3. فریدون مجیدی

    ممنونم استفاده کردم

    1. جواد غفاری

      سپاس بزرگوار

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.