فن بیان در تئاتر

0 ۹,۴۴۱

آموزش فن بیان در تئاتر

بسیاری از افراد معتقدند که خوب صحبت کردن و داشتن فن بیان قوی یک امر ذاتی است. واقعیت هم این است که بعضی افراد در برقراری ارتباط با دیگران بهتر اند .اما خوشبخانه با تمرینات متعددی مانند تمرینات فن بیان در تئاتر می توان بهتر و موثرتر صحبت کرد. هر کسی می تواند با دانستن و تمرین کردن تکنیک های تئاتر به بهبود فن بیان خود کمک کند. نه تنها آموزش و تمرین فن بیان در تئاتر برای بازیگران از اهمیت بالایی برخوردار است, بلکه یک سخنران هم باید آموزش فن بیان در تئاتر را ببینید. زیرا که یک سخنران حرفه ای یک بازیگر حرفه ای هم هست ,چون هیچ کس به اندازه یک بازیگر نمی تواند مخاطبین را به خود جذب کند! به قول شکسپیر :”دنیا ,سراسر صحنه بازی است”. تکنیک های تئاتر به شما کمک خواهد کرد که با استفاده از حرکات و امور بصری ارائه موثرتری داشته باشید.

تمرین فن بیان در تئاتر
تمرین فن بیان در تئاتر

در اینجا برخی از تمرینات فن بیان در تئاتر را به شما آموزش می دهیم. این تمرینات به افرادی که می خواهند بازیگر تئاتر شوند و یا سخنرانی موفق باشند ,کمک شایانی خواهد کرد:

با صدای خود مهربان باشید

صدا و بدن بازیگر بزرگترین و مهم ترین ابزار اوست. تا به حال دقت کرده اید که نوازندگان حرفه ای چگونه از سازهای خود مراقبت می کنند؟ آنها با وسواس تمام , ساز های خود را تمیز نگه می دارند و به آن ها می رسند. شما هم باید از آن ها یاد بگیرید و مراقب بدن و صدای خود باشید. برای مثال :

  • بعنوان یک بازیگر تئاتر, تنفس دیافراگمی را یاد بگیرید. تمامی تماشاچیان باید بتوانند صدای شما را بشنوند, حتی کسی که در دورترین صندلی سالن تئاتر نشسته است. بسیاری از ما عادت داریم از قفسه سینه نفس بکشیم. برای همین صدای رسایی نداریم. برای داشتن صدایی رسا و پر تنفس از دیافراگم ضروری است. این نوع “تنفس از شکم”، صدای کاملا پر و رزونانسی تولید می کند. این مدل تنفس برای پر نفوذ صحبت کردن, ایده آل است. تنفس از دیافراگم از هر گونه فشار غیر ضروری روی تارهای صوتی جلوگیری می کند.
  • در طول روز بدنتان را هیدراته نگه دارید. اکثر بازیگران دچار کم آبی مزمن هستند. با نوشیدن آب کافی گلویتان خشک نمی شود و عملکرد مغز بهبود می یابد.
  • در مکان هایی نایستید که مجبور شوید فریاد بکشید تا صدایتان شنیده شود.
  • حداقل هفت ساعت در شب بخوابید. داشتن صدای خسته برای بازیگر خوب نیست. بدن خسته, صدا را خسته و بد می کند.
  • از زمزمه کردن (دائم) اجتناب کنید. چون روی صدا و تارهای صوتی تان تاثیر بدی دارد.
مشاهده مقاله  فن بیان در برابر توهین - خود را در برابر توهین دیگران تجهیز کنید!

ورزش لرزش بدن و اتصال به صدا

از کمر خم شوید بازو هایتان را شل کنید و تکان دهید. در این حین بگویید ” آ “. سپس به آرامی صاف بایستاده اید و همانطور بدن و بازوهایتان را تکان دهید ، این عمل را تکرار کنید.

تمرین صدا برای بازیگران تئاتر با حروف صدا دار

با لب های بسته تا آنجا که می توانید بگویید :”ممممم MMM”. بعد، دهانتان را باز کنید و محکم بگویید “آ” این کار را با تمام حرف صدا دار تکرار کنید.(مثل اِ و اَ )

جملات سرگرم کننده

 یکی از تمرینات فن بیان در تئاتر که بسیار جذاب است, تمرین با جملات خاص است. سعی کنید جملاتی را که کلماتی با حروف مشابه دارند را بگویید. طوری که به راحتی بتوانید چندین بار و به سرعت جملات را تکرار کنید. همان جملاتی که دوستتان می گوید ” اگه تونستی سه بار بگو … ” جملاتی مثل : یه یویویِ یه یورویی , سه سیر سرشیر سه شیشه شیر, لورل روی ریل راه میرفت و غیره

تمرین با کلمات

یک تمرین دیگر فن بیان در تئاتر که بازیگران قبل از رفتن به صحنه انجام می دهند کار روی متن است. برای این کار متنی را با صدای بلند و با تمرکز روی نفس و صدایتان بخوانید. جمله خاصی را ابتدا زمزمه کنید و سپس با صدای بلند بخوانید. وقتی بازیگران متنی را با صدای بلند می خوانند، می توانند احساسات و منظور جدیدی را در متن کشف کنند.

حواستان به سرعت حرف زدنتان باشد

یکی از بدترین عادت های یک بازیگر, تند و یا کند صحبت کردن است. (مگر اینکه نمایشنامه این طور بخواهد). وقتی تند صحبت میکنید تماشاگران به سختی متوجه حرف های شما می شوند. وقتی کند صحبت می کنید حوصله اطرافیان و تماشاگران را سر می برید. نرخ ایده آل صحبت کردن چیزی بین 120 تا 160 کلمه در دقیقه است. با این حال، در بازیگری تئاتر وقتی می خواهید روی جمله ای تاکید داشته باشید آن را به آرامی بگویید. وقتی می خواهید به جملاتتان شور و اشتیاق اضافه کنید سریع تر صحبت کنید.

مشاهده مقاله  تأثیر گذاری بر مخاطبان از طریق خوب گوش کردن

از خودتان فیلم بگیرید

صدایتان را ضبط کنید و از خودتان فیلم بگیرید. این کار بینهایت مفید است. چون به شما کمک می کند تا ایرادات فن بیان و بازی خود را پیدا کنید. ایراداتی که تنها با تمرین کردن جلوی آینه هرگز به وجود آن ها پی نخواهید برد.

آرامش همراه با تمرکز

ریلکس بودن خوب است، اما نه بدون فکر و تمرکز ! آرامش متمرکز، ترکیبی از آرامش و قدرت است. بازیگران باید آرام و ریلکس باشند اما در عین حال آماده، آماده برای پاسخگویی قوی. بعنوان یک بازیگر باید بدانید که ذره ای از انرژی تان نباید هدر رود.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 2    میانگین: 1.5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.