تکنیک زبان بدن در سخنرانی موفق چیست؟

0 ۵۲۴

تکنیک زبان بدن

قطعا آنچه می گویید از آنچه مردم می بینند مهم تر است. با این حال، ظاهر شما یک جنبه مهم از مهارت های فن بیان و سخنرانی شماست و مخاطبان را تشویق میکند به آنچه شما می گویید گوش دهند. به یاد داشته باشید که ظاهر شما  لحظه آغازینی است که کسی شما را به عنوان سخنران به رسمیت خواهد شناخت .دانستن تکنیک زبان بدن به اندازه سایر مهارت های ارتباطی برای یک سخنران مهم است. در نظر بگیرید که مهم ترین نشان بصری که می توانید به مخاطبان خود نشان دهید خود شمایید. به اضافه این واقعیت که صدای شما روی مخاطبین تاثیر به سزایی دارد. ظاهر شما و صدایتان برای اینکه شما را تبدیل به یک سخنران موفق کند بسیار هائز اهمیت است و باعث میشود مخاطبینتان به طور ناخودآگاه مجذوب شما شوند.

تکنیک زبان بدن حرکات غیر کلامیست که به عنوان بخشی از چگونگی ارتباط ما با افراد شناخته میشوند. تکنیک زبان بدن بدون آنکه صحبتی کند قادر است با دیگران ارتباط برقرار کند از تکان دادن غیر ارادی دست تا حرکات عضلات صورت. این حرکات به دو صورت خود آگاه و نا خودآگاه هستند. وقتی با کسی بصورت شفاهی صحبت میکنیم زبان بدن اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی احساس ما به طرف مقابل میدهد. همه حرکات فیزیکی ما بصورت ناخودآگاه توسط دیگران تفسیر می شود.  بسته به مدلی که ما از زبان بدن استفاده می کنیم , این زبان می تواند به نفع ما یا علیه ما کار کند.

در زیر چند نکته کلیدی به شما یاد می دهیم تا در ارتباط با مخاطبین و کار با مشتریان از آن بهره مند شوید. شما باید این تکنیک ربان بدن را بیاموزید و تمرین کنید تا زبان بدن تان را تقویت کنید .زبان بدن قوی برای یک سخنران اهمیت بسیاری دارد.

تکنیک زبان بدن

 حرکات

وقتی می خواهید از تکنیک زبان بدن استفاده کنید باید از خود بپرسید : “چگونه می توانم برای موثر تر کردن سخنرانی و حرف هایم از حرکات بدنم استفاده کنم؟”

مشاهده مقاله  چگونه سخنرانی در جمع بهتری کنیم؟

در اینجا یک فرمول ساده را به شما آموزش می دهیم که  کمک می کند تا مانع خواب آلودگی مخاطبان تان شوید.  فرمول : همیشه باید حرکاتی  بی طرف ,  باز ,  تعریف شده و  قوی  داشته باشید !

موقعیت بی طرف یعنی شما باید در ابتدا دستانتان را دو طرف خود ثابت نگه دارید ( ممکن است در ابتدا احساس کنید بی دست و پا به نظر می آیید، اما این طور نیست و این بهترین پوزیشن در ابتدای سخنرانیست ).

دستانتان را  باز نگه دارید  داشتن حرکات راحت، باز بودن بازوها و معلوم بودن کف دستانتان باعث می شود به مخاطبین القا شود که شما با آن ها صادق هستید و چیزی برای پنهان کردن ندارید.

به آرامی حرکت کنید و حرکات تعریف شده ی واضحی داشته باشید. سپس این حرکات را  قوی تر و پر رنگ تر کنید.

با پیروی از فرمول بالا و حرکات بالا تنه می توانید صحبت هایتان را تاثیر گذار تر کنید.

 

از فضا استفاده کنید

هنگامی که برای مخاطبین زیادی صحبت می کنید مقدار مشخصی از فضای صحنه برای شماست ولی باید از این فضا بیرون بیایید.

رهبران میدانند که چطور با ایستادن و حرکت کردن به موقع قدرت را در دست بگیرند .در نظر داشته باشید زمانی که شما برای افراد زیادی صحبت می کنید، یک رهبر هستید. یاد بگیرید چگونه صحنه را در دست بگیرید ,طوری راه بروید که اعلام کند از اینکه کانون توجه دیگران هستید بسیار خوشحال و راحتید. هیچ چیز مانند اینکه یک سخنران در مقابل حضار راحت باشد, اعتماد به نفس یک سخنران را نشان نمی دهد.

وقتی که صحبت می کنید تمام صحنه قلمرو شماست. با فرماندهی فضای اطرافتان به شنوندگان نشان دهید می توانند به گفته های شما اطمینان کنند. یادتان باشد که زیاده روی نکنید، اما منطقه ای که در آن حرکت می کنید را نیز محدود نکنید.

مشاهده مقاله  بحران های سخنرانی

 

با اشیاء و فن آوری کار کنید

با تکنولوژی و اشیایی که  کمک  میکند مخاطبین  شخصیت شما را بهتر بشناسند آشنا شوید .

هنگامی که در طول سخنرانی با شیء خاصی کار می کنید ، از یک کنترل از راه دور گرفته تا عوض کردن لمسی اسلاید های ارائه .تاثیر بیشتری روی مخاطبین میگذارید و اعتماد به نفستان را بیشتر به رخ عموم خواهید کشید.

 

حرکات چهره و صورت

حرکات صورت انسان یک راه ارتباطی بسیار حیاتی است و خیلی چیزها را مشخص میکند. از شناختن افراد تا درک مطالب و حرف های طرف گفتگو.

مخاطبان به حالات صورت شما کاملا دقت میکنند تا معنای سخنانتان را بهتر و عمیق تر درک کنند.

اگر حالات چهره تان رسا نیست و زبان بدن خوبی ندارید، با آینه تمرین کنید. سعی کنید بین حالات چهره و بیان تان ارتباط برقرار کنید.

حالات چهره تان را طوری کنید که معنای کلمات را روشن و واضح بیان کند. بعد از اینکه اینکار را یاد گرفتید حرفه ای تر تمرین کنید، سعی کنید بدون اینکه کلامی بگویید یاد بگیرید با دستانتان صحبت کنید و صورتتان تمام کار ها را برای برقراری ارتباط انجام دهد و کلمات مورد نظرتان را عنوان کند.

 

لبخند بزنید

مغز انسان ها چهره های شاد را ترجیح می‌دهند. لبخند زدن هم احساس خوبی به خود ما و سایرین میدهد  و هم ما را قابل اعتمادتر نشان میدهد و به دیگران القا میکند که به راحتی می توانند به ما نزدیک شوند.

 

تماس چشمی برقرار کنید

با مخاطبین خود تماس چشمی برقرار کنید. این خود نشان دهنده اعتماد به نفس شماست. و دیگران را مجاب میکند به شما نگاه کنند. این طوری بیشتر با صحبت های شما ارتباط برقرار می کنند.

 

برج سازی کنید

بیشتر سخنرانان و مدرسین زمانی که میخواهند حرفی را بزنند که در موردش اطمینان کامل دارند برج می سازند . یعنی سر انگشتانتان را روی یکدیگر می گذارند در حالی که  کف دست‌هایشان  از هم جدا هستند.این حالت را امتحان کنید

مشاهده مقاله  هوش کلامی خود را در ارتباط با دیگران به کمک این تاکتیک ها توسعه دهید

 

تکنیک زبان بدن

 

صدا

همانطور که در بالا گفتیم ، صدای شما ابزار فیزیکی بسیار مهمی است، پس بعنوان  یک جزء مهم از تکنیک زبان بدن شناخته می شود. در حقیقت، جدا از مغز , صدای شما انعطاف پذیر ترین ابزار ارتباطی شما است.

بنابراین شما باید یاد بگیرید که چگونه از صدایتان برای نفوذ روی دیگران استفاده کنید. منظور ما فقط برای شرایط سخنرانی نیست. صدا و لحن  شما در تمامی شرایط کمک می کند تا معنا و قصد تتان را واضح و بهتر بیان کنید.

به سخنرانی های سخنرانان خوب و بد گوش دهید. به لحن وتن صدایشان توجه کنید یا از یک مربی فن بیان کمک بگیرید، ترجیحا کسی باشد که آموزش بازیگری هم دیده است. او به شما یاد میدهد که  ” صدای واقعیتان را پیدا کنید “. به معنای واقعی کلمه ,لحن و صدای شما میتواند تاثیر زیادی روی  پیامی که میخواهید بگویید داشته باشد.

 

زبان بدن و ژست قدرت

تحقیقات جدید و هیجان انگیزی در مورد استفاده از تکنیک زبان بدن برای تقویت قدرت سخنرانی انجام شده است.

با توجه به این تحقیقات ، با گرفتن یک ژست قدرتمند قبل از شرکت در یک جمع یا سخنرانی احساس قدرت بیشتری میکنید. (کافیست دو دقیقه پاهایتان را روی میز و دستانتان را پشت سرتان بگذارید  ,یا ژست های مشابه ).

این وضعیت روی اعتماد به نفستان تاثیر می گذارد.این ژست سطح  تستوسترون (هورمون غالب) را بالا می برد و باعث کاهش سطح کورتیزول (هورمون استرس) می شود .

با داشتن حس قدرت به راحتی می توانید اوضاع را تحت کنترل خود قرار دهید و استرس کمتری را تجربه کنید.

این کار را حتما امتحان کنید ,مطمئن باشید که معجزه خواهد کرد.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.