تکنیک های ارائه سمینار کارشناسی ارشد – شنوندگان را محو خود کنید!

2 ۳,۷۸۸

سمینار را با هر چیزی که وصف کنید باز هم نمی شود؛ این واژه دهان پر کن تر از این است که بتوان با کلمات به جنگ آن رفت. ابهت سمینار به یک طرف؛ اولین چیزی که با شنیدن نام سیمنار در وجود هر دانشجو بروز می دهد استرس و ترسی است که از ارائه سیمنار دارد. واقعا چرا باید برای سیمنار دادن و گفتگو های شفاهی و حضوری این قدر ترس داشته باشیم در حالی که سیستم آموزشی نوین جهان سیمنار را برای دانشجویان و دانش آموزان لذت بخش و جذاب کرده است؟ چرا هنوز میان دانشجویان ایرانی باید واهمه عجیبی برای ارائه سمینار کارشناسی ارشد وجود داشته باشد در حالی که اصل این سیمنار در عمل تفاوتی با یک کنفرانس کلاسی ندارد؟ حتی در اغلب موارد سالن سمینار کارشناسی ارشد و پایان نامه دانشگاه کوچک تر از یک کلاس است که بخواهد باعث ترس و استرس شود!

سیمنار انواع و اقسام مختلفی دارد و یک دانشجو در طول دوران تحصیل خود حداقل یک بار آن را تجربه می کند. مقطع کارشناسی ارشد تمامی رشته ها بخشی به عنوان سیمنار دارد که برخی به صورت مقاله و برخی به صورت پایان نامه آن را ارائه می دهد. اهداف سیمنار گزارش جزئیات تحقیق و ابراز یافته هایی است که دانشجو بعد از مدت زمان خاصی از تحصیلات دانشگاهی به دست آورده است. اگرچه برخی از کنار سمینار و موضوع آن به سادگی می گذرند اما بهتر است نگاه خود را نسبت به سیمنار کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر عوض کنیم؛ چون سیمنار پلی است برای پیشرفت دانشجو جهت ادامه تحصیل و البته اشتغال!

اگرچه ارائه کارشناسی ارشد کار سخت و پر تنشی است اما می توان با به کارگیری تکنیک هایی که در دانشگاه زندگی مطالعه می کنید آن را شنیدنی کنید؛ طوی که شنوندگان محو تماشا شما و سخنرانیتان باشند!

نحوه ارائه سمینار کارشناسی ارشد

قبل از هر چیز باید به اهمیت سیمنار در کار دانشگاهی پی برد. اهداف یک سمینار دانشگاهی می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  1. نشان دادن نتایج یک کار فردی، گروهی یا تحقیقاتی
  2. شنیدن انتقادات و نقاط منفی وارد بر کار دانشگاهی یا پروژه کاری
  3. تمرین آن چه که آموخته ایم
مشاهده مقاله  مقابله با لکنت زبان در سخنرانی

نحوه ارائه سمینار کارشناسی ارشد

انواع سمینار ها

سمینار تعاریف مختلف دارد. اما به صورت عمومی از سمینار برای اهداف زیر استفاده می شود:

سمینار های کلاسی: این سمینار ها پایین ترین سطح سمینار به جهت اهمیتی که دارند هستند. مدیریت این سمینار ها ساده تر است چون زمان بیش تر و محتوا کم تری در اختیار شما قرار دارد.

پایان نامه: پایان نامه مهم ترین سیمنار دانشگاهی است که هر دانشجو در طول تحصیل خود ارائه می دهد.

قبل از شروع سمینار

همه چیز دقیقا مثل یک سمینار ساده است که قرار است سر کلاس ارائه دهید؛ حتی اگر پایان نامه باشد. قبل از شروع سمینار:

به یاد داشته باشید قرار نیست همه چیز را روی کاغذ بنویسید و همراه خود داشته باشید. نگاه کردن به پاور پوینت هم چندان منطقی به نظر نمی رسد.  کاریزما و کاریزماتیک بودن در این مواقع خیلی به درد بخور است. اگر کاریزما کافی را داشته باشید می توانید حتی اگر زمانی بخشی از متن را فراموش کرده باشید با اعتماد به نفس تمام به اصل متن رجوع کرده و اصطلاحا مجلس گردانی کنید!

اگر قرار است با افراد مختلفی در سیمنار دیدار داشته باشید سعی کنید با آن ها رو به رو شوید، چهره آن ها را ببینید تا از قضاوت منفی و منفی بافی قبل از دیدن آن ها جلوگیری شود.

نحوه ارائه سمینار کارشناسی ارشد

در طول سمینار

کارهایی که باید انجام دهید تا در طول ارائه سمینار کارشناسی ارشد آرامش خاطر بیش تری داشته باشید عبارتند از:

محدود سازی تعداد اسلایدها

تعداد اسلاید هایی که برای سمینار تهیه می کنید باید محدود شوند. هر اسلاید نیاز به توضیح و شرح دارد و این به خودی خود زمان می برد. معمولا زمان برای ارائه سمینار کارشناسی ارشد بین 15 دقیقه تا نیم ساعت است. این زمان باید بین اسلاید ها تقسیم گردد. برای هر اسلاید به صورت متوسط یک تا یک و نیم دقیقه در نظر می گیرند و زمان باید با تعداد اسلاید ها هماهنگ شود.

مشاهده مقاله  10 سخنرانی معروف تاریخ و بررسی نکات مهم فن بیان آنها

انتخاب جذاب ترین اسلاید

در هر سمیناری نقطه عطف یا حساس کنفرانس را دریابید. در تمام اسلاید ها به دنبال آن اسلایدی باشید که جذابیت بیش تری دارد. تنظیم کنید که دقیقا وسط بحث و لحظه ای که شاید سمینار برای حاضرین خسته کننده است اسلاید اصلی حاوی مطلب جذاب تر ارائه شود.

نحوه ارائه سمینار کارشناسی ارشد

تصاویر در پاورپوینت

خواننده و بیننده پاورپوینتی که حاوی عکس باشد را تحسین می کند. اصولا برخورد با محتوا بصری تاثیرات قابل توجه و ماندگار تری نسبت به متن دارد. توضیحاتی که پیرامون هر عکس داده می شود در ارائه سمینار کارشناسی ارشد  مهم هستند. بهتر است به جز خود متن توضیحات یا برداشت خودتان را درباره هر عکس منتقل کنید. این کار نشانگر تسلطی است که شما روی مطلب و نتایج آن دارید.

تنه یا ساختار یک سیمنار

تنه یک سمینار از بخش های زیر تشکیل شده است:

معرفی: این بخش شامل دو قسمت زمینه تحقیقات و سوالاتی می باشد که قرار است بعد از سمینار به آن ها پاسخ دهیم.

بستر تاریخی و تاریخ نگاری: معمولا در هر سمینار نگاهی به گذشته وجود دارد که با استفاده از آن می توان سابقه تاریخی عنوان پروژه را مطرح نمود.

نمونه ها: مثال های حامی یا پشتیبان بهترین راه برای مطرح کردن اهداف هستند. به جای این که طوماری تهیه کنید می توانید با ذکر مثال مقصود اصلی را بیان کنید.

نتیجه گیری: در پایان سمینار یک سری سوالات از شما پرسیده می شود که باید به خوبی به آن ها جواب دهید. گاهی با نتیجه گیری خوب می توان به تمام سوالاتی که در ذهن داور ایجاد می شود پاسخ گفت.

مشاهده مقاله  5 رکن اساسی در ظاهر سخنران که معمولا از آن ها غافل هستیم

نحوه ارائه سمینار کارشناسی ارشد

آن چه که در سمینار نباید انجام داد!

متکلم وحده نباشید!

خودتان را به جای تک تک کسانی قرار دهید که به سمینار گوش می دهند. لحظات اول همه چیز خوب است. چند دقیقه می گذرد. کم کم به دقایق پایانی نزدیک می شوید به نظر می رسد همه در حال تحمل کردن بحث هستند تا شنیدن آن! به همین دلیل است که یک سخنران که در حال ارائه سمینار کارشناسی ارشد است نباید متکلم وحده باشد. برای متکلم وحده نبودن به نکات زیر توجه کنید:

  • لحن یکنواخت خود را تغییر دهید. تن صدا را بالا و پایین کنید و نگذارید صدای شما مثل یک قرص خواب برای شنونده عمل کند!
  • از ترفند سوال و جواب استفاده کنید. می توانید از شنونده بخواهید بحث را همراهی کند. مثلا نتیجه گیری را به مخاطبان بسپارید و از آن ها بخواهید همراهتان باشند.

نحوه ارائه سمینار کارشناسی ارشد

استفاده از اسلاید های رنگارنگ

اسلاید هایی که با تم یا زمینه رنگارنگ تهیه شده باشند فقط باعث سر درد می شوند. درک درستی از محفلی که در آن قرار دارید و کاری که قرار است انجام دهید به شما کمک می کند از یک زمینه سنگین، ترجیحا لایت و جذاب استفاده کنید. البته که در ساخت پاور پوینت می توان خلاقیت به خرج داد، اما جای خلاقیت های بیهوده آن هم زمان ارائه سمینار کارشناسی ارشد نیست!

خیلی آرام، خیلی تند!

تند صحبت کردن یا خیلی آرام سخن گفتن داوران را خسته می کند. در ارائه سمینار باید سطح صدای خود را متعادل نگه دارید.

استفاده از طنز در سخنرانی

صحبت های طنز آمیز و کنایه هایی که گاه تند و تیز هستند فقط به ضرر خودتان تمام می شوند. یک سخنران باید بداند در چه جایگاهی ایستاده است و مرز ادب را در شوخی هایش حفظ کند.

نحوه ارائه سمینار کارشناسی ارشد

[تعداد: 2    میانگین: 1.5/5]
۲ Comments
  1. ممنون عالی بود

    1. جواد غفاری

      درود بر شما. سپاس از حضورتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.