تکنیک های برخورد با اعتراض مخاطبان در سخنرانی چیست؟

0 ۲۴۶

تکنیک های برخورد با اعتراض مخاطبان در سخنرانی چیست؟

بسیاری از سخنرانان تراز اول جهان به این حقیقت بزرگ درباره سخنرانی که میگوید “مخاطبان طرف شما هستند” دست یافته اند . (حداقل در شروع سخنرانی).خبر خوب این است که مخاطب دلش می خواهد شما به عنوان سخنران موفق شوید. آن ها با پای خودشان به این سخنرانی آمده اند, روی صندلی های ناراحت کننده نشسته اند و منتظرند که برایشان شگفتی بیافرینید.پس آنها می خواهند که موفقیت شما را ببینند تا احساس نکند وقتشان را هدر داده اند. پس در آغاز سخنرانی، مخاطب طرف شماست. مگر اینکه در طول سخنرانی چندین بار ناراحتشان کنید. در این صورت با مخاطبین بدخلق روبرو خواهید شد .اما در مورد آن عده معدود از کسانی که از ابتدا سخنرانی قصد دارند شما شکست بخورید چه کار باید کرد؟ جناح های مخالف، جناح متخاصم، رقبای شغلی؟ تکنیک های برخورد با اعتراض مخاطبان در سخنرانی  چیست؟

در مقاله زیر چند راهنمایی مفید برای برخورد با مخاطبان معترض و عصبانی به شما ارائه خواهیم کرد.

اعتراض مخاطبان در سخنرانی
تکنیک های برخورد با اعتراض مخاطبان در سخنرانی چیست؟

درک مخاطب در سخنرانی

اجازه دهید مخاطب با شما مخالفت کند، حتی با خشم. تمرین کنید در سخنرانی مثل ” تفلون ” باشید. اجازه ندهید چیزی بهتان بچسبد. اعتراضات را شخصی برداشت نکنید, بدین ترتیب هیچ چیزی برای دفاع کردن و تعصب داشتن وجود نخواهد داشت. در عوض، اجازه دهید افراد افکار خود و اختلاف نظراتشان را عنوان کنند. نباید انتظار داشته باشید همه با شما موافق باشند. بعضی از اعتراض مخاطبان در سخنرانی ها بدلیل این است که حرف های شما احساسات مخاطب را تحریک کرده و ممکن است یاداور خاطرات بدی برایش باشد. در این شرایط مخاطب را درک کنید, با او همدردی کنید و در مورد دیدگاه های مخاطب معترض کنجکاو باشید. مثلا بگویند: “می توانم دیدگاه شما را درک کنم. لطفا بیشتر توضیح دهید.”

مشاهده مقاله  صفر تا صد مراحل سخنرانی : آن چه در فرآیند یک سخنرانی رخ می‌دهد

با مخاطبین خوش بین صحبت کنید

اگر  بتوانید با چند مخاطب یک رابطه مثبت ایجاد کنید، این احساس مثبت در سراسر جمعیت پخش خواهد شد. این افراد کسانی هستند که وقتی صحبت های شما را می شنوند سرشان را به نشانه موافقت تکان می دهند و لبخند می زنند. نورون های آینه ای مغز ما مثل آینه عمل می کنند و به ما همان احساسی را منتقل می کنند که در اطرفمان می بینیم. بنابراین دیدن افرادی که به سخنرانی ما واکنش مثبت نشان می دهند باعث می شود ما هم مثبت باشیم.

خونسرد باشید

با افراد معترض وارد بحث دو طرفه نشوید. آرامش خود را حفظ کنید. تمام مدت با احترام صحبت کنید. چون شخصیت هر دو طرف توسط سایر مخاطبین مقایسه خواهد شد. هر چقدر خونسرد تر و با اعتماد به نفس تر باشید موفق تر خواهید بود.

مقابله با افکار منفی در جلسه سخنرانی

اگر می دانید قرار است در طول سخنرانی با مخالفت های آشکار و بزرگ روبرو شوید، با احترام و ملاحظه در مورد آن ها صحبت کنید. اول در باره ایده های مخالف صحبت کنید و بگویید که چرا با آن مخالف هستید. در اغلب موارد، افراد معترض و مخالف به سادگی خلع سلاح می شوند و دلشان نمی خواهد شناخته شوند.

مثبت فکر کنید

تفاوت میان رهبران و پیروان داشتن نگرش مثبت و خوش بینانه است. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که با یک نگرش منفی موفق شوید و دیدگاهتان را به دیگران منتقل کنید. همه سخنرانان حرفه ای و بزرگ می دانند که خوش بینی واقعی و شور و شوق, غیر قابل مقاومت و مُسری است.

مشاهده مقاله  فیلم آموزشی - اعتماد به نفس

معترضین را با شوخی خلع سلاح کنید

یکی دیگر از تکنیک های برخورد با اعتراض مخاطبان در سخنرانی مخاطب در سخنرانی این است که به هیچ عنوان موضع نگیرید. خودتان و موقعیتتان را خیلی جدی نگیرید. با استفاده از طنز در سخنرانی جو سنگین حاکم بر جلسه را از بین ببرید. اگر بلد نیستید شوخی کنید می توانید از یک کارتون یا اسلاید کُمیک مرتبط استفاده کنید.

آماده باشید

در مورد نگرش ها، منافع، انگیزه ها و مشکلات مخاطبان خاص خود اطلاعات جمع آوری کنید. هر چقدر بیشتر بدانید راحت تر قادر خواهید بود از دیدگاه خود دفاع کنید و جواب نظرات مخالف را بدهید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.