تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی – با خجولی و کم رویی خداحافظی کنید

5 ۱۲,۲۵۴

هیچ مقدمه ای لازم نیست. عنوان بحث امروز دانشگاه زندگی روایتگر تمام چیزی است که قصد داریم در مطلب امروز بدان بپردازیم. احتمالا شما هم حداقل یک بار این حس را تجربه کرده اید. حسی بیش تر شبیه به هراس از حاضر شدن در جمع، مهمانی ها و اجتماعاتی که مملو از انسان های رنگارنگ است. شاید ذکر نمونه های عینی این حس را بهتر برای شما تداعی کند. کم رویی و خجولی حسی است که مانع از حضور فعال شما در یک جمع می شود. گوشه گیری شما در حالی که همه در حال گفتگو هستند یا حس اضطرابی که با نگاه دیگران به شما وارد می شود همان معضل آشنایی است که اعتماد به نفس شما را می کاهد و باعث می شود فردی گوشه گیر و منزوی جلوه کنید. با تمام نقاط منفی و مشکلاتی که کم رویی و خجالتی بودن به بار می آورد باز هم کم حرفی یک عارضه یا بیماری نیست؛ بلکه چالشی است که با بی توجهی خود افراد به مشکلی حاد تبدیل شده است و به راحتی می توان با تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی آن را برطرف نمود.

ادامه این پست خاص تمام کسانی است که از مشکل کم رویی در فن بیان، سخنوری و به طور خلاصه صحبت در جمع رنج می برند و به دنبال راهی برای درمان آن هستند.

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی در اجتماع

حتی اگر در به کارگیری فن بیان در سخنرانی سیاسی ماهر شده باشید تا زمانی که نتوانید کم رویی خود را در صحبت میان جمعی از افراد از بین برید بی فایده است. ما به شما کمک می کنیم این بار کم رویی و خجالتی بودن خود را با نگاهی متفاوت برطرف کنید.

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی

خجالت چیزی جز نگرانی نیست!

تعاریف زیادی برای کم رویی و خجالتی بودن افراد مطرح می شود. جدا از تمام این تعاریف چنین واکنشی از سوی افراد از نظر ما فقط می تواند ناشی از یک نگرانی باشد. فردی که در برابر دیگران از سخن گفتن می ترسد و نمی تواند اجتماعی برخورد کند قطعا بیم یا نگرانی خاصی در ذهن خود دارد و بابت همین ترس است که نمی تواند آن طور که شاید و باید واکنش نشان دهد. از دیدگاه روان شناختی کم رویی و خجولی بیش تر نشانه ای از یک مشکل یا مسئله بزرگ است که ذهن فرد را به خود مشغول ساخته است.

مشاهده مقاله  6 روش بهره گیری از فن بیان بدون مبالغه، اغراق و خودنمایی

آزمون 4 سوالی و خود شناسی

هیچ کس جز خود شما نمی تواند ضعفتان را در فن بیان و خجالتی بودن پوشش دهد.  مطابق با تجربه ای که تا کنون به دست آورده ایم افراد با پاسخ به 4 سوالی ساده می توانند خود را بشناسند و بعد از رسیدن به خود شناسی مشکل مربوط به کم رویی را با تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی برطرف کنند:

صدای درون مغزتان چیست؟

به نوای درونی خودتان گوش دهید. ببینید این صدا مثبت است یا مدام دارد انرژی منفی را با منفی بافی به سمت شما پرتاب می کند؟ شما در ذهن خودتان چه شکلی هستید؟ الان خود واقعیتان خوشحال است یا نگران؟ سخنرانی در پیش است و فنون سخنوری در گرو آمادگی شما؛ به نظرتان این سخنرانی چه طور پیش می رود؟

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی

باور های شما مال خودتان است یا هوش و حواستان بیشتر به سمت دیگران پرت می شود؟

بیش از حد به خودتان توجه می کنید؟

این موضوع در هیچ کتاب و مقاله ای درج نشده است و تنها تجربه شخصی ما است که با شما در میان می گذاریم. شاید باور نکنید اما گاهی بیش از حد پرداختن به خودتان، ظاهرتان، شیوه سخن گفتن و زبان بدن در سخنرانی شما را زمین می زند. با این حالات کم کم به فردی پریشان حواس و آشفته تبدیل خواهید شد که با وجود تمام تمرین هایی که برای یک حضور موفق در مهمانی یا سخنرانی داشته است ناکام می ماند.

برچسب خجالتی بودن به پیشانی شما چسبانده است؟

همین که به شما لقب خجالتی بودن، کم رویی، کم حرفی، گوشه گیری، سردی و سردمزاجی دهند کافی است تا خودتان هم باور کنید سخنور خوبی نیستید و نمی توانید فن بیان خود را با تمام قوا به کار برید.

مشاهده مقاله  آیا واقعاً وقتی خوشحال هستیم، زمان سریع تر می‌گذرد؟

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی

خود را به تکنیک های مقابله با کم حرفی مجهز کنید

هر دلیلی که برای کم رویی و خجالتی بودن شما وجود دارد فرقی به حالتان نمی کند؛ شما فقط یک نگرانی ساده و قابل رفع دارید که ما به شما کمک می کنیم با تکنیک های ساده، کاربردی و کاملا قابل فهم به جنگ این آشفتگی روید. تنها کافی است این تکنیک ها را به خوبی فراگیرید و خودتان را بدان ها مجهز کنید.

در پوست خود نگنجید!

کم رویی باعث می شود خودشیفته و خود دوست شوید. گاهی فکر می کنید وافعا حرفی برای گفتن وجود ندارد و حتی از حرف زدن بقیه وقتی از حد خاصی بیش تر شود کلافه می شوید. غلبه بر کم رویی با این تفکر ناگهانی که شما از همه برتر هستید و می توانید اجتماعی باشید حاصل نمی شود. راه حل اصلی فراموش کردن خودتان و فرار از پوسته ای است که به دور خودتان کشیده اید!

بدین منظور باید:

  1. به سمت دیگران بروید و فرصت حرف زدن به آن ها دهید
  2. کم تر از خودتان بگویید و بیش تر در دیگران محو شوید

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی

مخاطب خود باشید

تصور کنید قرار است در ارتباط با مشکلات مربوط به سستی ساختمان های منطقه 5 تهران و عدم رعایت اصول ایمنی در آن ها با همکاران بحث کنید. با این که موقعیت شغلی خوبی دارید اما هنوز هم نمی توانید مثل یک سخنران فن بیان خود را به رخ بکشید و سخنوری کنید. این نقطه ضعف را بهتر است با یک اجرا ساده و نمایشی دز منزل برطرف کنید:

  1. رو به رو آینه بایستید
  2. به خودتان که الان دیگر مخاطب شما شده است سلام کنید
  3. نه به صورت ناگهانی بلکه خیلی آرام بحث را به سمت موضوع اصلی بکشانید
  4. از این که کلمات و عبارات را حفظ کنید دوری گزینید و سعی کنید خودتان باشید
مشاهده مقاله  3 ترفندی که مسیر کسب موفقیت در زندگی را هموارتر می‌کنند

قوای ذهنی خود را به کار برید

اذهانی که تنبل شده اند و معمولا فعالیتی ندارند گوشه گیر می شوند. گاهی گوشه گیری شما رفلکسی است که از سوی مغزتان ارسال می شود. جالب است بدانید که DNA موجود در هسته سلول های مغزی شما توانایی ذخیره اطلاعات بیش از 500 کتاب قطور را دارد. این ظرفیت اگر بلااستفاده باشد کم تر و کم تر می شود و شما را از تمام استعداد هایتان دور می کند.

هر چند که کم حرفی و خجالتی بودن افراد یک مسئله روحی است اما قوای ذهنی خیلی خوب می تواند با آن مقابله کند. افرادی که به جا سخن می گویند و می دانند در حرف هایشان از چه واژه ای استفاده کنند که بقیه را تحت تاثیر قرار دهند می توانند خیلی راحت از شر این نگرانی خلاص شوند.

چشم از چشم ها بردارید

در گذشته نگاه راسخ به سمت یک چیز به خصوص میان اجداد ما و انسان های اولیه که در جنگل زندگی می کردند همچون سلاحی کارساز بود. حتی زمان جنگ سیگنال هایی که بابت ارتباط چشمی منتقل می شد می توانست برد و باخت یک قبلیه را مشخص نماید. حال در سخنرانی هم دقیقا همین جو حاکم است. ماشه نگاه ها به سمت شما قرار گرفته است و به محض صحبت کردن با مردمک چشمان مخاطبان تیرباران می شوید. هنر شما در به کارگیری تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی این است که چشم از چشم ها بردارید و کم تر به دیگران خیره شوید.

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی

[تعداد: 2    میانگین: 2/5]
۵ Comments
  1. محمد

    ممنون خیلی خوب دستتون درد نکنه.

    1. جواد غفاری

      درود بر شما. خواهش می کنم

  2. هادی

    من روم نمیشد بزنگم صاحاب کارم پولمو بگیرم،با خوندن این مطلب الان میخام بزنگم،دمتون گرم

    1. جواد غفاری

      احسنت بر شما. موفق باشید

  3. […] تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی – با خجولی و کم رویی &#8230… […]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.