حذف تکه کلام و اِ گفتن در سخنرانی

0 ۱,۰۴۶

حذف تکه کلام و اِ گفتن در سخنرانی

تماشای سخنرانی های سیاسی برای من بسیار دشوار است, چون می دانم قرار است بارها و بارها کلمات هشدار دهنده را بشنوم. این کلمات “بدهی”، “کسری” و یا “رکود” نیستند بلکه کلماتی مثل “ا” یا “اووم” اند . ممکن است گفتن کلمات پرکننده مانند “ام” در  مکالمات روزمره طبیعی به نظر برسد ، اما این کلمات به سخنرانی های رسمی یا غیر رسمی تعلق ندارند. حذف تکه کلام این چنینی برای شنونده عالی است.

چگونه تکه کلام و کلمات پر کننده را از مکالماتمان حذف کنیم؟

 سخنرانان بزرگ و قدرتمند به شدت تلاش می کنند تا کلماتی مانند “ام”, “آه”, “خوب”,”تا”,”می دانید”, “E” , “مثل”  و تکه کلاماتشان را از دایره واژگان خود حذف کنند تا شنوندگان راحت تر بتوانند بر روی صحبت هایشان تمرکز کنند. بعنوان یک سخنران باید برای حذف تکه کلام و اِ هنگام صحبت کردن, یک فکر اساسی کنید.

استفاده بیش از حد و مکرر از کلمات پرکننده اعتبار شما را تضعیف می کند. چون ممکن است مخاطبین این را به حساب عدم آمادگی شما، فقدان دانش و یا عدم اشتیاق شما برای سخنرانی بگذارند. که همه این برداشت ها برای یک سخنران گران تمام می شود.

مطمئن باشید با تمرین و پشتکار زیاد شما هم می توانید از شر این کلمات راحت شوید.

صدا های پر کننده ، کلمات پرکننده و تکه کلام ها

ما در بین مکالماتمان از ” پرکننده ها “ استفاده می کنیم. از سه مدل پرکننده در سخنرانی ها و مکالمات استفاده می شود:

 صدا های پر کننده – به عنوان مثال، ام، آه، آ، ا , اِ  اوم و غیره

 کلمات پرکننده – به عنوان مثال، اساسا، در واقع , راستش و غیره

 عبارات پر کننده یا تکه کلام – به عنوان مثال، “من فکر می کنم که”، ” می دونی”، “جونم برات بگه که ” ، “شاید باورت نشه ولی ” و غیره

مشاهده مقاله  چه طور استادانه و حرفه‌ای از یادداشت‌ها حین سخنرانی استفاده کنیم؟

چرا بین مکالمات می گوییم “اِ”؟

چرا از کلمات پرکننده استفاده می کنیم؟ ساده ترین جواب این سوال این است که ما از سنین پایین شرطی شده ایم.هنگامی که مادر یا پدر مان از ما سوالی میپرسیدند برای نشان دادن احترام به والدینمان و یا چون از عواقب دیر جواب دادن می ترسیدیم باید سریع جواب می دادیم.در نتیجه سعی میکردیم بدون وقفه صحبت کنیم و جایی که کلمات کم می آوردیم از “اِ” یا “اِم” استفاده می کردیم.

حذف تکه کلام

برای حذف تکه کلام و اِ هنگام صحبت کردن چه کار کنیم؟

آرام باشید

بیایید با این جمله شروع کنیم: بیش از حد به خودتان سخت نگیرید. هر چقدر بیشتر استرس بگیرید، بیشتر از کلمات پر کننده مانند”اِ” استفاده میکنید. به خودتان اجازه دهید خیلی کم از کلمات پرکننده استفاده کنید. به دلیل اینکه این کلمات , بخش طبیعی از زبان مادری ماست. اگر خیلی کم از این کلمات و تکه کلام ها استفاده کنید ,برای هیچ کس اهمیتی ندارد. هدف ما این است که شما یاد بگیرید در هر جمله ای که میگویید سه بار از  تکه کلام و کلماتی مانند “اِ” استفاده نکنید.

قبل از اینکه صحبت کنید کمی مکث کنید

اگر در حال مکالمه یا بحث با کسی باشید و سعی کنید که در اسرع وقت پاسخش را بدهید ، احتمالا از کلمات پرکننده بیشتری استفاده میکنید. در عوض، کمی صبر کنید و قبل از اینکه حرفی بزنید کمی فکر کنید. شاید لازم باشد با سکوت کردن کمی آرام شوید تا کمتر از تکه کلام و کلمات پرکننده استفاده کنید. پس مکث کنید، فکر کنید و سپس جواب دهید.اگر مدام نگران این هستید که در سخنرانی ها و مکالماتتان از کلماتی مثل ” اِ ” “اوم” استفاده نکنید باید سعی کنید به جای کلمات پر کننده از مکث استفاده کنید. البته باز هم می گویم استرس نگیرید! عیبی ندارد کمی از این کلمات استفاده کنید. بهترین جایی که در جملاتتان می توانید مکث کنید ,قبل از شروع به صحبت کردن است.

مشاهده مقاله  با وجود اختلالات گفتاری یک سخنران همه فن حریف باشید!

گاهی اوقات ، کلمات پرکننده می توانند به ما کمک کنند. مثلا در یک مکالمه تلفنی، وقتی از یک کلمه پرکننده استفاده می کنیم به طرف مقابل یک سیگنال می فرستیم که “من هنوز هم دارم فکر میکنم  و حاضر نیستم مکالمه را به شما واگذار کنم ,کمی صبر کنید تا جواب بدهم” به این ترتیب، کلمه پرکننده در اینجا اجازه می دهد شما فکر کنید و طرف مقابل هم سکوت کند.

با این حال، در اکثر سخنرانی های عمومی این یک سیگنال کاملا بی فایده است.چون امکان ندارد وقتی شما سکوت می کنید مخاطبین بین حرف های شما بیایند .لازم نیست سکوتتان را با کلمات پر کننده ,پر کنید تا بتوانید فکر کنید. کافیست در سکوتتان فکر کنید مطمئن باشید مخاطبان این موضوع را درک خواهند کرد.

آرام و شمرده صحبت کنید

از اینکه کمی آرام تر صحبت کنید نترسید . اگر عادت دارید بیش از حد سریع حرف بزنید، به احتمال زیاد بیشتر زبانتان میگیرد و تپق می زنید. به خصوص زمانی که نمی دانید قرار است چه جوابی بدهید و یا چه بگویید. اگر زبان سریعتر از مغز حرکت کند، شما قطعا از کلمات پرکننده خیلی بیشتری استفاده می کنید.  اگر سرعت حرف زدنتان را کم کنید و شمرده تر صحبت کنید، نه تنها دیگر از کلمات پرکننده استفاده نمی کنید، بلکه خیلی قابل فهم تر نیز صحبت می کنید. قابل فهم صحبت کردن در سخنرانی و یا ارائه اهمیت بسزایی دارد .

سطح آمادگی خود را بالا ببرید

معمولا وقتی آمادگیتان کم است استفاده از کلمات پر کننده و تکه کلام بیشتر می شود.آماده نبودن از دو طریق باعث می شود تا از کلمات پر کننده و تکه کلام ها استفاده کنید:

 1. مغز شما بجای اینکه کلمات از قبل آماده شده را از حافظه بیرون بکشید باید به سرعت کلمات را “ایجاد” کند. این امر باعث می شود شما از کلمات ” اِ ” و امثال آن و همچنین کلمات از پیش شناخته شده (تکه کلام هایتان ) بیشتر استفاده کنید.

مشاهده مقاله  9 اقدامی که باید 15 دقیقه قبل از سخنرانی انجام دهید

2 . معمولا وقتی آماده نیستید استرس می گیرید و عصبی تر می شوید.  استرس در بیشتر مردم باعث می شود سریعتر صحبت کنند، در نتیجه زبانتان سریعتر از مغز کار می کند و ناخودآگاه از کلمات پر کننده و تکه کلامها بیشتر استفاده می کنید.

به صحبت های خودتان گوش دهید

زمانی برای گوش دادن به صحبت های خودتان بگذارید و سعی کنید بیشترین زمانی که از کلمات پرکننده استفاده میکنید را کشف کنید. برخی از افراد توصیه میکنند برای این کار صدای خود را ضبط کنید. پیشنهاد دیگر این است که یک دستبند پلاستیکی بر روی مچ دست خود ببندید و هر وقت متوجه شدید از کلمات پر کننده مثل “ام” استفاده کردید آن را بچرخانید.حتی می توانید از یکی از دوستانتان کمک بگیرید و از او بخواهید به صحبت ها و متن سخنرانیتان گوش دهد و هر وقت که شما از تکه کلامتان یا کلمات پر کننده استفاده کردید دستش را بالا بیاورد. این روش ها کمک می کنند تا خیلی زود مچ خودتان را بگیرید و دیگر از این کلمات استفاده نکنید و در حذف تکه کلام موفق تر عمل کنید.

 پیشرفتتان را ارزیابی کنید و صبور باشید.

هر از چند گاهی، یک قدم به عقب برگردید و خودتان را ارزیابی کنید. § آیا الان کمتر از کلمات پرکننده در سخنرانی خود استفاده می کنید؟§ آیا شاهد کاهش تاثیرات منفی در اثر عدم استفاده از کلمات پرکننده هستید؟§  آیا  متوجه ارتباط بین آماده نبودن و استفاده از پرکننده ها در بین صحبت هایتان شده اید؟§  آیا شمرده تر صحبت می کنید؟  آیا قبل از صحبت کردن مکث می کنید؟ به این ترتیب زودتر می توانید به هدفتان که همان حذف تکه کلام و اِ هنگام صحبت کردن است برسید .

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.