ازدواج با زن شاغل بهتر است یا زن خانه دار؟ خانه‌ دار بودن یا شاغل بودن زنان

1 ۴,۰۹۹

ازدواج با زن شاغل بهتر است یا زن خانه دار؟ خانه دار بودن یا شاغل بودن زنان

در این مطلب قصد داریم درباره موضوعی صحبت کنیم که ذهن بسیاری را درگیره کرده است. خانه‌ دار بودن یا شاغل بودن یک زن، مزایا و معایبی دارد که هر کدام را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد. در ادامه با دانشگاه زندگی همراه شوید چراکه مطلب جامعی درباره خانه‌ دار بودن یا شاغل بودن زنان، برای شما تهیه کرده‌ایم.

شاغل بودن یا خانه دار بودن

زنان خانه‌دار

برخی فکر می‌کنند یک مادر خانه‌دار در رفاه و آسایش کامل زندگی می‌کند و هیچ غم و غضه‌ای ندارد. نه رئیسی دارد و نه شغلی و هیچ استرسی هم برای انجام کارهایش ندارد. در حالیکه واقعیت این است که خانه دار بودن یا شاغل بودن هر کدام استرس های مربوط به خود را دارند و زنان خانه‌دار هم مسئولیت‌های سنگینی را بر عهده دارند. اگر از جمله مادران خانه‌دار هستید، در ادامه همراه ما باشید:

1 – همیشه حضور دارید

در خانه بودن به همراه فرزندانتان، مهم‌ترین کاری است که یک زن خانه‌دار بر عهده می‌گیرد.

مزیت: همیشه کنار فرزند خود هستید و به جای اینکه درگیر شغل‌تان باشید، می‌توانید هنگامی که به شما نیاز دارد، به او کمک کنید.

مشکل: اینکه همیشه در خانه و کنار فرزندتان باشید، ممکن است این احساس را ایجاد کنند که گیر افتاده‌اید. شاید از انجام وظایف مادری و خانه‌داری لذت ببرید، اما گاهی حس می‌کنید که لازم است وقت آزادی داشته باشید و کمی به خودتان برسید.

توصیه: کنار گذاشتن کمی وقت برای خودتان، موضوع با اهمیتی است. وضعیت ذهنی و جسمی شما به خواب کافی و رژیم غذایی مناسب و ورزش بستگی دارد، بنابراین سعی کنید آرامش داشته باشید و به وضع خود رسیدگی کنید.

 

خانم خانه دار

2 – هیچ وقت تنها نیستید

یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، تنها نبودن در طول روز است.

مزیت: فرزندانتان تقریباً هر ساعت روز کنار شما هستند و احساس تنهایی نمی‌کنید.

مشکل: اینکه هیچ وقت تنها نیستید خودش مشکل‌زا است و باعث می‌شود که به خیلی از کارهای شخصی‌تان نرسید.

توصیه: حتی برای فرزندان محدودیت‌هایی تعیین کنید. اینکه مرزبندی داشته باشید اصلاً اشکالی ندارد و باعث می‌شود کمی بیشتر به خودتان اهمیت بدهید.

 

3 – خارج از خانه کار نمی‌کنید

کار اصلی شما این است که در خانه مراقب بچه‌ها باشید.

مشاهده مقاله  وقتی زنان بیشتر از همسرانشان کسب درآمد می‌کنند، چه مشکلاتی پیش می‌آید؟

مزیت: می‌توانید تمام توان و انرژی خود را روی فرزندانتان متمرکز کنید و به تربیت و تعلیم آن‌ها بپردازید، زیرا لازم نیست فکرتان مشغول مشکلات کاری و استرس ناشی از کار باشد.

مشکل: با همکاران‌تان آشنا نمی‌شوید و تعاملی در محل کار ندارید. همچنین از حس رضایت مشغول بودن به یک کار و مسائل مربوط به آن، محروم می‌شوید.

توصیه: می‌توانید حس رضایت از مشغول شدن به یک کار را از طریقی دیگر مثلاً فعالیت‌های داوطلبانه در انجمن‌ها یا در مدرسه فرزندتان، به دست آورید. همچنین می‌توانید با انجام کارهای فریلنسری (کار به شکل آزاد و بر اساس مهارت‌ها)، در خانه درآمدی کسب کنید. اگر هنر یا کار خاصی بلد هستید، می‌توانید با فروش آن، منبع درآمد و سرگرمی داشته باشید.

 

4 – فرزند خود را پرورش می‌دهید

شما شخصاً بر پرورش و رشد فرزندتان نظارت دارید.

مزیت: شما می‌توانید بیشتر مراقب فرزندتان باشید. ببینید که چه چیزی می‌خورد، چه لباس‌هایی به تن می‌کند و همچنین می‌توانید ارزش‌ها و قوانین مهم را به او بیاموزید. علاوه بر این، کاملاً مسئول حفظ امنیت او هستید.

مشکل: در برخی موارد، مادر کاری می‌کند که ارتباط خودش و فرزند، با دنیای بیرون قطع شود و در اجتماع حضور نیابد.

توصیه: برای پرورش یافتن کودک در شرایط مناسب باید از شرایط اجتماعی و مشورت خانواده بهره بگیرید.

پرورش فرزند

5 – رئیس خانه هستید

مدیریت خانه و به عبارتی رئیس آن بودن، بخشی از وظایف مادر خانه‌دار است.

مزیت: شما خانه را مدیریت می‌کنید. پخت و پز، نظافت، رسیدگی به بچه‎ها و به طور کلی مدیریت خانواده بر عهده شما است.

مشکل: ممکن است حس کنید که وظایف سنگینی بر عهده دارید و همه چیز بر دوش شما قرار گرفته است. حتی اگر همسر شما فرد بسیار خوبی باشد، زمان‌هایی فرا می‌رسد که استرس بر شما غلبه کرده و از وضعیت زندگی خسته می‌شوید.

توصیه: می‌توانید بیشتر مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرید اما برای اینکه خسته نشوید، برخی از کارها را به بچه‌ها بسپارید. با این کار، به آن‌ها درس مسئولیت‌پذیری می‌دهید و آن‌ها می‌توانند کارهایی مانند نظافت و غذا پختن را یاد بگیرند. برخی از والدین که بچه کوچک دارند، در مواقعی افرادی را برای نگه‌داری از آنان استخدام می‌کنند تا به کارهای دیگرشان برسند. تصمیم‌گیری درباره این موارد، به شرایط زندگی و تفکرات شما بستگی دارد.

مشاهده مقاله  آیا ازدواج فامیلی واقعاً خطرناک است؟

 

6 – نوع دیگری از استرس را تجربه می‌کنید

استرس شغلی برای شما وجود ندارد اما نگران موضوعات دیگری خواهید بود.

مزیت: اگر تمام جنبه‌های وظایف والدینی را دوست دارید و حتی هنگام خراب‌کاری بچه، قادر به حفظ روحیه و لبخند زدن هستید، پس میزان استرس شما کمتر از زنانی است که مجبورند در عین مادر بودن، در بیرون از خانه کار کنند.

مشکل: بچه‌ها ممکن است کارهای اعصاب خردکنی انجام دهند یا رفتارهای نامناسبی بروز دهند که در این صورت، استرس یک مادر در مواجه با آنان، افزایش می‌یابد.

توصیه: وقتی که حس کردید استرس دارید، به تمرینات کاهش استرس مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن روی بیاورید. همچنین می‌توانید این کارها را به فرزندانتان بیاموزید تا بدانند که چگونه استرس خود را مدیریت کنند.

 

7 – شرایط خانوادگی شما قابل پیش‌بینی‌تر است

روتین زندگی شما به عنوان یک زن خانه‎دار مشخص‌تر است.

مزیت: می‌توانید روتین زندگی خانواده را به عنوان یک مادر خانه‌دار، کنترل کنید. از اینکه زود باید سر کار بروید نگران نیستید یا قرار نیست عصرها در یک جلسه مهم حضور پیدا کنید. بیشتر اوقات، روتین زندگی شما یکسان است و تغییر بزرگی در آن دیده نمی‌شود.

مشکل: روتین در زندگی ممکن است باعث یکنواختی و بی‌حوصلگی شود. در شرایطی قرار می‌گیرید که بیشتر روزهایتان قابل پیش‌بینی است که آن را کمی حوصله‌سربر می‌کند.

توصیه: شما و اعضای خانواده‌تان می‌توانید در کارهای روزمره تنوع ایجاد کنید. مثلاً به موزه یا پارک بروید و وقت خود را کمی خرج از خانه سپری کنید. برای این کار تقویم خاصی را در نظر بگیرید و در روزهایی که تعیین کرده‌اید، فعالیتی متنوع انجام دهید.

 

زنان شاغل

زنان شاغل

تا اینجا به خوبی‌ها و بدی‌های خانه‌دار بودن اشاره کردیم و برای هر یک نیز توصیه‌هایی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید تا کمی درباره مزایا و معایب شاغل بودن زنان صحبت کنیم.

کار کردن زنان در گذشته موضوع رایجی نبود اما با تغییر جوامع و مدرن شدن آن، زنان زیادی به دنبال جذب شدن در بازار کار هستند تا بتوانند استقلال مالی داشته باشند. حتی با نگاهی به کمپانی‌های بزرگ می‌توان دید که جمعیت قابل‌ توجهی از مدیران و کارمندان را زنان تشکیل می‌دهند. امروزه تعداد زیادی از زنان ترجیح می‌دهند به جای خانه‌داری، یک شغل مناسب داشته باشند. اما هر انتخابی مزایا و ضعف‌های خاص خودش را دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشاهده مقاله  ۳ باور اشتباه که اگر به آنها اجازه دهید شما را درگیر خواهند کرد

مزایا:

1 – زن دارای شخصیتی با اعتماد به نفس بالا می‌شود که قادر است خانواده‌اش را از نظر مالی حمایت کند. او بیشتر با شرایط سازگار می‎شود و می‌تواند خانواده را هدایت و رهبری کند و در شرایط سخت کم نیاورد.

2 – زنان معمولاً به خاطر انجام چند کار به طور هم‌زمان معروف هستند که بیشتر مردان توانایی انجام آن را ندارند. بنابراین یک مدیر یا رئیس زن، قادر است شرایط کاری سخت را بهتر از یک مرد، مدیریت کند.

3 – معمولاً گفته می‌شود زنانی که مدیر هستند، حس همدلی بیشتری با کارمندان دارند و رابطه صمیمانه‌تری برقرار می‌کنند. البته گاهی می‌توانند سخت‌گیر نیز باشند.

4 – زنان می‌توانند تلاش دیگران را درک کنند و آن‌ها را بخاطر تلاش و کار صادقانه، مورد تشویق قرار دهند.

 

معایب:

1 – هیچ تضمینی برای رسیدن به موفقیت و درآمد خوب، به طور مستقل وجود ندارد. ممکن است یک زن در این راه شکست بخورد یا وارد مسیری اشتباه شود.

2 – زنان معمولاً برای رسیدن به مقام‌های بالا تلاش بسیاری به خرج می‌دهند اما ممکن است در همین مسیر کارهایی انجام دهند، که باعث حذف رقبا و حتی زنان دیگر شود.

3 – استرس کاری ممکن است شما را خسته کند. همان‌طور که گفتیم زنان خانه‌دار هم مشکلات و استرس‌های ویژه خودشان را دارند و زنان شاغل، با مشکلات دیگری مواجه می‌شوند. مشکلات کاری برخی اوقات کلافه‌کننده می‌شود و هر زن قدرتمندی را هم ممکن است از ادامه کار، منصرف کند.

 

در این مطلب سعی کردیم درباره بحث خانه‌ دار بودن یا شاغل بودن زنان صحبت کنیم. برخی عقیده دارند که وظیفه زن، ماندن در خانه و مراقبت از بچه‌هاست و لازم نیست کار کند. البته در جامعه مدرن، عقاید جدیدی وجود دارد و زنان به دنبال جایگاه بهتری هستند و سعی می‌کنند با انتخاب یک شغل، علاوه بر کسب موقعیت اجتماعی مناسب به استقلال مالی نیز برسند.

 

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]
1 Comment
  1. فرد

    با سلام ممنون از مطلب بسیار مهمی که به آن پرداختید .اما مشکلات زنان شاغل رو خیلی مختصر توضیح دادید بعنوان زن تحصیلکرده ای که شغلهای زیادی رو تجربه کرده و فضای امن خانه را انتخاب کرده است با شما سخن میگویم و بعنوان زنی که مادری شاغل داشته است . زن مایه آرامش خانه ،فرزندان و تکیه گاه محکمی برای همسرش است وقتی که مرد خسته و پر از هیاهوی روزمره زندگی به مکان امن خانه نیازی دوچندان دارد ‌حال زنان خود میدانند که فضای پرمشغله بیرون شاید دوسوم انرژی اشان را صرف خود سازد و آنچه اشتغال برای زن به ارمغان می آورد شاید احساس پرغرور موثر بودن و استقلال مالی باشد . اما هرچه باشد ساعاتی از منزل در کنار خانه و خانواده نیست و جایگاه امن او در منزل برای ساعاتی خالی میماند و حال باید از زنانشاغلمان پرسیده شود آیا نمیتوان با وجود پیشرفتهای تکنولوژی امکان درآمدزایی در منزل داشت و به جای حرف از این و آن شنیدن و هزاران دغدغه و استرس کار ی خارج از منزل دست به کار درآمدزایی بزنند؟ بایستی بررسی کنند که حضور آنها در خارج از منزل و درآمدی که نصیبشان میشود ارزش از دست دادن جایگاه مادری خود در منزل ولو برای ساعاتی اندک را دارد یا خیر.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.