خودمراقبتی را در سطحی عمیق‌تر تمرین کنید

2 ۶۸۰

خودمراقبتی را در سطحی عمیق‌تر تمرین کنید

راه‌های زیادی برای  فکر کردن به خودمراقبتی و تمرین آن وجود دارد. اساس خودمراقبتی این است که به نیازهای خود توجه کرده و با خودمان مهربان باشیم. لورا تورس که یک مشاور سلامت ذهنی در زمینه خودمراقبتی است.

او می‌گوید خودمراقبتی یک هنر است. بنابراین باید به طور کامل به ندای دورن خود گوش کنیم. خودمراقبتی یک موضوع کاملاً شخصی است. چیزی که برای یک شخص فوق‌العاده به نظر می‌رسد، ممکن است برای شخص دیگر بسیار بد و نامناسب باشد. طبق سخنان لورا تورس، تعدادی فعالیت، عمل و رویکرد وجود دارد که می‌تواند برای همه کارساز باشد و کمک کند که به خوبی از خود مراقبت کنید.

خودمراقبتی عمیق

تکنیک‌هایی برای خودمراقبتی عمیق‌تر:

1 – به طور منظم وضعیت خود را چک کنید

تورس پیشنهاد کرد که گوشی یا ساعت خود را روی تایمر قرار دهید و این کار را در طول روز تکرار کنید. هنگامی که ساعت زنگ خورد، یک نفس عمیق بکشید و فکر کنید که در آن لحظه به چه چیزی نیاز دارید. شاید نیاز باشد هوایی تازه کنید، کمی ورزش کنید، یک لیوان آب بنوشید، غذا بخورید یا به یکی از دوستان خود برای بیرون رفتن پیام دهید. بدانید که در آن لحظه نیازمند چه چیزی هستند و سعی کنید دقیقاً آن نیاز را برآورده کنید.

 

2 – یک داستان عاشقانه بسازید

چه تفکراتی در طول روز در ذهن شما وجود دارد؟ همواره چه چیزی را به خود می‌گویید؟ از چه زبانی برای صحبت با خودتان استفاده می‌کنید؟ زمانی که اشتباهی مرتکب شده‌اید و نیاز به کمک دارید، چطور؟ وقتی با دیگران هستید چگونه درباره خود صحبت می‌کنید؟

مشاهده مقاله  چگونه افکار خودآزارانه را متوقف کنیم

هنگامی که با خود صحبت می‌کنید و این سخنان جنبه منفی و ظالمانه پیدا می‌کنند، سعی کنید یک داستان جدید بسازید به طوری که عشق و محبت بیشتری را نثار خود کنید.

مثلا به جای این که بگویید «چرا به این شکل و با پرخاش‌گری واکنش نشان دادم؟ این کار بسیار احمقانه و نامناسب بود» بهتر است بگویید «البته شرایط دشوار بود، زیرا شب شده بود به خاطر همین بسیار خسته و گرسنه بودم»

خودمراقبتی

3 – مرزهای مستحکم تعیین کنید، هر چند کوچک باشند

آیا در بخش‌هایی از زندگی، هنگامی که پاسخ «بله» می‌دهید، در واقع با یک «نه» مواجه می‌شوید؟ تورس گفت که مهم است بتوانید به خود اجازه دهید تا نقشه‌ها و برنامه‌ها را هر زمان که لازم بود، عوض کنید. حتی اگر لازم است دعوت دیگران را رد کنید و ابتدا به نیازهای خود برسید.

مرزهای زیادی برای تعیین کردن وجود دارند، برای مثال شما باید قادر باشید هنگام صحبت کردن با تلفن، به افراد دیگر بگویید که در زمان دیگری با آن‌ها تماس خواهید گرفت. یا برای فرزند خود در زمانی دیگر (زمانی که واقعاً وقت دارید) غذا درست کنید.

تعیین مرز می‌تواند کمک زیادی به زندگی و رابطه ما با افراد کند:

وقتی که به خودتان «بله» می‌گویید؛ در واقع به روابط خود در طولانی مدت «بله» گفته‌اید. به این دلیل که وقتی نیازهای خود را برای دیگران قربانی می‌کنید، به تدریج در این روابط فاصله ایجاد کرده‌اید. اما وقتی که به نیازهای خود احترام می‌گذارید و حس می‌کنید که به شما توجه شده است، حس امنیت و آرامش در رابطه را تجربه خواهید کرد.

مشاهده مقاله  راه خود را در زندگی پیدا کنید

شاید فرزندتان از شما درخواست کند که همین الان تعدادی کیک مافین برایش آماده کنید، اما شما الان کار مهمی داشته باشید. اگر بخواهید الان کیک درست کنی دچار استرس می‌شوید. بنابراین به فرزندتان بگویید که این کار را آخر هفته و هنگامی که وقت آزاد دارید، انجام می‌دهید.

 

خودمراقبتی در سطحی عمیق‌تر، در حقیقت گوش دادن به نیازهایتان است. باید خود را در هنگام اشتباهات ببخشید و همواره مرزهایی مستحکم تعیین کنید.

گوش دادن به نیازها

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. علیرضا

    هنر نه گفتن خیلی مهمه. به کمک نه گفتن میتونیم مرزهامونو با بقیه تعیین کنیم. انسانی که مرز نداره مثل کشوری میمونه که از مرزش دفاع نمیکنه هر روز و هر لحظه هر کسی و هر کشوری میتونه بهش تجاوز کنه قسمتی ش رو جدا کنه و یا هر وقت خواست وارد بشه یا خارج بشه.

    1. salar jamshidi

      خیلی جالب بود این مقاله و این کامنت
      سپاس

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.