دخترانی که کمبود محبت دارند در روابطشان دچار مشکل می‌شوند

0 ۲,۲۲۴

5 دلیلی که دخترانی که کمبود محبت دارند در روابطشان دچار مشکل می‌شوند

 

آیا شما فکر می‌کنید که الگوی روابط در همه جا و هر زمانی ثابت است؟ آیا اینگونه فکر می‌کنید که مهم نیست رابطه از کجا شروع شود؛ بالاخره به پایان می‌رسد و در همان لحظه حس خیانت و سوء‌استفاده از شما به پایان می‌رسد؟ آیا رابطه شما با دیگران همانند رابطه شما با مادرتان است؟ چه باید کرد؟ آیا شما برای همیشه در یک چرخه گیر افتاده‌اید؟ پاسخ “نه” است. راه‌حل این است که ببینید در خود چه احساسی دارید.

من فکر نمی‌کنم که دخترانی که کمبود محبت دارند، قربانی هستند؛ اما به‌عنوان افرادی که توانایی‌ها و قدرت خود را درک نکرده‌اند و تمایلی به دانستن انگیزه‌های دیگران ندارند و به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که به آن‌ها خدمت نکنند و راه خود را کج می‌کنند، نظر دیگری دارم.

این‌ها رفتار‌های مقابله با ناسازگاری‌هاست که ما از کودکی آن‌ها را برای کاهش تعارض و دردی که حس می‌کردیم، انجام می‌دادیم. اغلب این رفتارها آگاهانه نیستند و ریشه در فرضیاتی ناگفته دارند که در روابط خانوادگی وجود دارد و روانشناسان به آن “مدل‌های ذهنی” می‌گویند. سبک وابستگی‌های احساسی ما، بازتاب آن مدل‌های ذهنی است که در شرایط استرس‌زا و پرتنش مدیریت احساسات و واکنش‌ها را یاد نگرفته‌ایم. از این نقطه نظر، با شناخت سبک‌های وابستگی احساسی، می‌توان احساسات را تعدیل وتنظیم کرد.

کمبود کحبت نداشتن

تشخیص سبک وابستگی احساسی شما

اگر شما وابستگی‌های احساسی امنی داشته باشید(مانند بزرگ شدن با عشق و محبت و حمایت پدر و مادر)، در دنیا با انعطاف‌پذیری بیشتری زندگی می‌کنید و قادر به بازگشت از اشتباهاتتان و حرکت به سوی اهداف خود خواهید بود. به خوبی درمورد خود و دیگران شناخت کسب می‌کنید. در زمان‌های پرتنش، وقتی شما نگران و تنها هستید و ترس وجودتان را فرا می‌گیرد، قادر خواهید بود خود را آرام کنید؛ زیرا لحظاتی را به‌خاطر می‌آورید که مورد حمایت قرار گرفته بودید. درمقابل، وابستگی احساسی ناامن، سه حالت مختلف خواهد داشت، که همه‌ی آن‌ها نتیجه‌ بزرگ شدن با یک پرستار، یا کسی که شما را بدون عشق بزرگ کرده و یا کسی که باعث شده شما نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید، است. نتیجه آن هم این است که نمی‌توانید در شرایط پرتنش، احساسات خود را مدیریت کنید.

مشاهده مقاله  آیا احساس تنهایی می کنید؟

اولین سبک وابستگی‌های احساسی ناامن، “نگران و مضطرب” است: چنین فردی واقعا خواستار عشق و حمایت است، اما به‌شدت به رد شدن و نگرانی‌های درمورد آن، حساس است. اگر چنین شرایطی برای شما باشد، شما تمایل دارید روابط را درک کنید، ولی زمانی که احساس تهدید می‌کنید، زود عصبانی می‌شوید. گاهی شما بخاطرچنین شرایطی رابطه خود را خراب می‌کنید چون شما نمی‌توانید نیاز‌های خود را بدرستی بیان کنید.

دومین سبک وابستگی‌های احساسی ناامن”بی‌توجه اجتنابی” است: مهارت‌های مقابله‌ای چنین فردی متفاوت است. بی‌توجه اجتنابی از همان دوران کودکی شما را مستقل می‌کند، طوری که نیاز به روابط نزدیک ندارید. شما روابط خود را با حفظ دیوار‌ها اداره می‌کنید. هرگونه تهدیدی برای کنترل کردن شما، بلافاصله از طرف شما مقابله خواهد شد(اغلب با خروج از رابطه). توجه داشته باشید این مکانیزم با اینکه باعث کاهش فضای پرتنش می‌شود اما شما را خوشحال نمی‌کند؛ اما این تنها راهی است که می‌دانید و تمایل دارید از سقوط دوری کنید.

اما همه اجتناب‌ها روابط را رد نمی‌کنند. در ترس اجتنابی، افراد می‌خواهند ارتباط نزدیکی داشته باشند، اما بخاطر حس ترسی که دارند از جذابیت‌های آن ارتباط بهره‌ای نمی‌برند. زیرا دختری که می‌خواهد یک رابطه را شروع کند، وجود ترس و نگرانی در رابطه برایش خوشایند نیست. اگر این فرد شما باشید، شما درمورد دیگران به‌خوبی فکر می‌کنید و درک خوبی از آن‌ها خواهید داشت اما نسبت به خودتان شناخت و نظرات کمتری دارید و شما تمایل دارید که روابطتان به یک چارچوب قابل تعریف برسد.

زمانی که شما به سبک وابستگی احساسی خودتان فکر می‌کنید، این را هم در نظر داشته باشید که می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. شما باید ببینید که چگونه می‌توانید در روابط به خوبی واکنش نشان دهید و چگونه احساسات منفی و استرس را مدیریت کنید.

مشاهده مقاله  تکنیک‌هایی برای شاد زیستن

احساس اضطراب و ناامنی

آیا شما احساساتی که تجربه کرده اید را با خود دارید؟

ایجاد پویایی در روابطتان نیازمند نگاهی سخت به رفتارهایتان است.این تنها با آگاه شدن از واکنش‌های خودکارتان است که می‌توانید آنچه را که از محیط خانواده آموخته اید، از یاد ببرید.

 

5 دلیلی که اگر شما کمبود محبت دارید، در روابط دچار مشکل می‌شوید را تشریح می‌کنیم:

1- شما از هر نوع مخالفتی دوری می‌کنید

اگر شما نگران و مضطرب هستید، ابتدا باید به خوشنود کردن و خوشحال کردن خود بپردازید. دخترانی که کمبود عاطفه داشته‌اند هرنوع مخالفتی را تهدید می‌دانند؛ آن‌ها درک نمی‌کنند که یادگیری نحوه برخورد با نظرات مخالف دیگران، پایه و اساس یک رابطه سالم است. در مقابل بی توجه اجتنابی، مخالفت را به‌عنوان تهدیدی برای کنترلش می‌بیند. او به احتمال زیاد عقب نشینی می‌کند و مانند دیوار سنگی از خود دفاع می‌کند.

2- هرگز نمی‌توانید میانه‌رو باشید

دختر نگران و مضطرب، بر تهدیدات احتمالی خیلی تمرکز می‌کند(طوری که او در یک روز آفتابی، نگران یک طوفان سنگین در رابطه اش است). او می‌خواهد در رابطه اش بده بستان به‌طور مساوی صورت بگیرد. او به نیاز‌ها و تقاضا‌های خودش فکر نمی‌کند اما نیاز دائمی او به اطمینان خاطر، او را به این کار مجبور می‌کند. بی‌توجه اجتنابی، محدوه خود را حفظ می‌کند و فکر می‌کند که هرآنچه که او می‌خواهد، فرد مقابل فقط باید آن را بپذیرد. شعار چنین افرادی کنترل، کنترل، کنترل است.

3- اگر مورد انتقاد شدید قرار بگیرید، حالت دفاعی به خود می‌گیرید

دخترانی که بطور مداوم تحت فشار قرار گرفته اند، می‌گویند که ناکافی هستند و یا به کوچک ترین انتقادی واکنش نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که هیچ‌کس دوست ندارد با اشتباهاتش به یاد آورده شود. اما دختران با وابستگی احساسی امن، وقتی به یاد آورند که کامل نیستند، هراسان نمی‌شوند؛ در حقیقت هیچ‌کس انتظار ندارد که کامل باشد و او این را می‌داند. اما دخترانی که کمبود محبت دارند، فکر می‌کنند که اگر کامل نباشند کسی آن‌ها را دوست نخواهد داشت. او هرگز یاد نمی‌گیرد که دیگران شما را بخاطر کسی که هستید دوست دارند نه بخاطر ورژن کامل و بی‌نقص شما. برای چنین دخترانی، انتقاد، به جای اینکه بخشی از مسئولیت و انتظار و نیاز در یک رابطه باشد، به‌صورت یک تهدید است.

مشاهده مقاله  چرا مادران باید با دخترانِ بالغِ خود دوست باشند؟ دوستی مادر و دختر

4- شما دلسرد می‌شوید و احساس می‌کنید مورد استفاده قرار میگیرید

خوشنودی فرد یک حالت پیش فرض سبک نگران و مضطرب در تلاش برای دوری از درگیری و تضاد است. اما این نتیجه را هم می‌دهد که او احساس می‌کند که صدایش خفه شده است. در حقیقت او خودش شروع کننده چنین واکنش‌ها و پاسخ‌هایی است. این روش برخورد بطور باورنکردنی برای عشق یا دوست شما که به سادگی درک نمی‌کند که چرا هر تصمیم اتخاذ شده یا هر اقدام باید به یک درام تبدیل شود، بسیار خسته‌کننده می‌شود.

5- ترس درون شما، از اینکه شما فرد بهتری باشید، جلوگیری می‌کند

زمانی که شما نمی‌توانید احساسات خود را مدیریت کنید، آن‌ها بر شما و رفتار شما حاکم می‌شوند. این یک حقیقت ناراحت‌کننده است. دختران نگران نمی‌توانند افکار خود را از طوفان ابری دور کنند درحالی که روزهای آفتابی در روابطشان دارد سپری می‌شود، و یک درام ایجاد می‌شود که ارتباطات و خوشحالی را از بین می‌برد. ترس اجتنابی نیز به‌همین طریق عمل می‌کند. ترس‌های دختر، دوست یا عشقش را از رادار احساساتش دور می‌کند. دختر احساس می کند که ترک شده، اما حقیقت پیچیده‌تر از این‌هاست.

ترس درون

اینکه یاد بگیرید دوست خودتان باشید نه دشمن خود، بخشی از دوران کودکی است. دیدن خود به‌طور واضح، اولین قدم مهم است.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.