مروری بر راه‌های کنترل هیجان در طول سخنرانی و مصاحبه شغلی

0 ۴۹۷

در انتظار یه مصاحبه شغلی مهم و سرنوشت‌ساز به سر می‌برید که قرار است آینده شما را مشخص کند؟ اگر در شرایط استرس این مصاحبه برآشفته شده‌اید و هر لحظه برای کسب آمادگی جهت ارائه سمینار شغلی خود بیش‌تر نگران می‌شوید کاملا حق با شما است! چنان چه در گذشته اشاره کردیم شرکت کردن در مصاحبه شغلی، تحصیلی و تلویزیونی به سبب شرایط و جو حاکم بر آن می‌تواند به حد مرگ فرسایشی و استرس‌آور باشد. در این مطلب می‌آموزید که چه طور نظیر یک قهرمان واقعی و با استفاده از راه‌های کنترل هیجان در یک مسابقه پرهیجان و مهم شرکت کنید و مدال پیروزی را به گردن بیاویزید.

مروری بر راه‌های کنترل هیجان در طول سخنرانی و مصاحبه شغلی

مصاحبه بر خلاف واژه ترسناکی و سنگینی که دارد می‌تواند امیدبخش باشد و ریشه‌های اعتماد به نفس در وجودتان را محکم و محکم‌تر سازد. همان طور که گفته شد مصاحبه را بهتر است جایگاهی متفاوت تصور کنید که قرار است در آن به عده‌ای برای پیشبرد امورشان کمک کنید اما باید قبل از آن توانایی‌های خود را معرفی نمایید. مصاحبه اما بهتر است فارغ از حقوق و مزایا و پرداختن به مسائل مالی انجام شود تا اعتماد طرفین به صورت کامل جلب شود.

 

غلبه بر استرس

برای غلبه بر استرس مصاحبه اولین گام پیش‌بینی سوالاتی بود که ممکن است با آن‌ها رو به رو شوید.مثلا پاسخ به سوالات پیش‌بینی شده را بنویسید. تا زمانی که این جواب‌ها را با صدای بلند نخوانید نمی‌توانید تمرین درست و حسابی داشته باشید.

شاید حس خجالت از اطرافیان یا عدم آمادگیتان باعث شود تا مرحله تمرین جواب‌ها را پشت گوش بیندازید؛ اما فراموش نکنید که تجربه صوتی همیشه ارزشمندتر از آن چیزی است که روی کاغذ و به صورت ذهنی مرور شده است.

مشاهده مقاله  سه اشتباه در سخنرانی

بعد از این مورد و مواردی همچون تصمیم درباره تخصصتان و آن چه که قرار است عرضه کنید نوبت به بحث مدیریت استرس و هیجان و به طور کلی غلبه بر استرس در روند مصاحبه می‌رسد که قطعا با تکنیک‌های فن بیان قابل کنترل است.

 

مصاحبه شغلی

قبل از مصاحبه آمادگی جسمانی داشته باشید

قبل از این که وارد محل اصلی مصاحبه شوید بدنتان را به قدر کافی گرم کنید. یاد بگیرید که تنش‌های روانی خود را با یک مرحله ریلکسیشن تخلیه نمایید. ورزش‌های کششی نقش مهمی در غلبه بر استرس دارند. این کشش تاثیر زیادی روی قابلیت پمپ کردن خون به سمت بخش‌های حیاتی بدن دارد و به شما این فرصت را می‌دهد تا بتوانید استرس را به بهترین شکل ممکن مدیریت نمایید.

شاید تنها ورزشکاران باشند که اهمیت گرم کردن بدن را پیش از شروع ورزش اصلی درک کنند. شک نکنید که در فرآیند گرم کردن رازهای زیادی نهفته است.

 

کنترل هیجان

استرس و هیجان تنها مختص به مصاحبه نیست!

علاوه بر مصاحبه که خود شکلی از سخنرانی است، سخنرانان در خلال سخنرانی‌های خود با هیجان و استرس زیادی ممکن است رو به رو شوند. حالتی که قطعا به مدیریت استرس و هیجان ناشی از آن نیاز دارد. فکر می‌کنید سخنرانان پر استرس چه حالاتی دارند؟

استرس حالت روحی آشکاری است که به واسطه نشان های زیر در چهره و به طور کلی ظاهر یک سخنران نمود می کند:

  • نگاه نکردن به مخاطبان و خیره شدن به یک گوشه
  • بدون مقدمه ورود کردن به اصل مطلب
  • تلاش برای کوتاه کردن سخنرانی و به اتمام رساندن آن
  • بی توجهی به مخاطبانی که پیوسته با هم صحبت می کنند
  • لرزش صدا، دست ها و حرکات ممتد و مداوم پاها
  • نگاه کردن به ساعت
  • تعریق بیش از حد
  • آریتمی یا بی نظمی در طول سخنرانی
  • استفاده مداوم از نوشیدنی های مختلف مثل آب در طول سخنرانی
مشاهده مقاله  با وجود اختلالات گفتاری یک سخنران همه فن حریف باشید!

سخنرانانی که اعتماد به نفس کمی دارند معمولا بابت سخنرانی و کیفیت صحبت کردن خودشان عصبی می شوند. بالا رفتن هیجان از عوامل این عصبی بوده است و به واسطه همین حالت استرس و دلنگرانی های زیادی تحمل می کنند.

 

مصاحبه شغلی

آیا درباره عوامل به وجود آورنده حالت عصبانی در طول سخنرانی چیزی می دانید؟ عصبی بودن ناشی از آدرنالینی است که در خون ما در جریان می باشد. سخنرانان حرفه ای به خوبی می دانند این عصبی بودن چه طور به انرژی مضاعف تبدیل شده و نگرانی و دلشوره های آن ها را به تعامل، کارایی و انرژی زایی مبدل می سازد.

اصول تنفس صحیح در طول سخنرانی و مصاحبه

یکی از راه‌های کنترل هیجان در مصاحبه و به طور کلی سخنرانی تنفس صحیح است. فکر می‌کنید هر چند وقت یک بار باید نفس بکشید؟ در حداقل ترین شرایط ضروری است که در پایان هر جمله نفس بکشید. اگر این امر برای شما دشوار است یا سرعت صحبت کردن شما زیاد است، می توانید در حین رسیدن به علائم نگارشی نظیر ویرگول، نفس بکشید.

 

کنترل استرس مصاحبه

با استفاده از این روش، هر چند وقت یکبار باید نفس بکشید؟ نیازی نیست که همیشه از این روش استفاده کنید. این روش را در منزل یا محل کار خود تمرین نمایید تا بتوانید به راحتی آن را انجام دهید. همچنین سفرهایی که برای کنفرانس ها یا جلسات انجام می شوند نیز مکان مناسبی برای تمرین به شمار می روند. قبل از تمام سخنرانی ها چندین بار نفس عمیق کشیده و سپس تنفس خود را طبق معمول ادامه دهید. به مدت دو دقیقه هر روز صبح جمله “سلام، من …. هستم” را در حین بازدم تمرین کنید. در طول زمان، شما می توانید این روش صحبت کردن و تنفس در سخنرانی را به یک عادت تبدیل نموده و با استفاده از آن در مواقع استرس زا نظیر مکالمات دشوار یا سخنرانی ها آرامش خود را حفظ کنید.

مشاهده مقاله  همه چیز درباره یک سخنرانی خوب به سبک قانون 20 دقیقه
[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.