8 راهکار برای این که بدون فریاد، بلندتر از همیشه سخنرانی کنید!

0 ۲,۹۰۱

دست و پا زدن برای شنیده شدن تجربه تلخ و ناخوشایندی است؛ خصوصا اگر به صورت خدادادی صدای آرامی داشته باشیم و قرار باشد هر آن نگران یکنواختی صدا در طول سخنرانی باشیم. اصولا سخنرانی کار پیچیده ای است که در آن ریه ها، طناب های صوتی و سینوس ها همزمان دخیل هستند و برای ایجاد تُن صدایی که شما را به جهانیان نشان دهد در تلاش می باشند. در حالی که همه انسان های نرمال و طبیعی این کره خاکی به صورت مادرزادی توانایی لب بر هم زدن و حرف زدن را دارند اما کم تر کسی می تواند از پس تغییر شاخصه های کیفی مثل بهبود کیفیت صدای خروجی از تارهای صوتی یا بلندتر از همیشه سخن گفتن برآید.

پایین بودن صدا به جز در گفتگوهای شخصی یک عامل منفی برای هر سخنران است. این که مجبور باشیم برای این که در بین یک جمعیت بزرگ فریاد بزنیم و به این شیوه باعث و بانی صدمه رسیدن به صدای خود شویم به مرور اعتماد به نفس را حین صحبت کردن کاهش می دهد. هنگام فریاد زدن از تمام ظرفیت تنفسی با فشار بر دیافراگم استفاده می شود تا حجم صدای شما بالاتر برود. از آن جایی که دیافراگم نمی تواند از پس انتظارات برای تولید صدا برآید به ناچار تمام این فشار بر تارهای صوتی حساس و ظریف وارد می شود. این روند اگر ادامه دار باشد چیزی جز آسیب برای یک سخنران نخواهد داشت.

حال تصمیم با شما است. این که بخواهید با فریاد زدن صدای پایین خود را به گوش دیگران برسانید یا این که بدون داد و فریاد، بلندتر از همیشه سخنرانی کنید. اگر مورد دوم را انتخاب می کنید همراه با دانشگاه زندگی بمانید.

ترفندهای کلیدی تا بلندتر از همیشه سخنرانی کنیم

چارچوب تمرین هایی که برای سخنرانی بلندتر و استفاده کامل از قوای صوتی برای هر فرد توصیه می شود مجموعا در 4 گام بررسی می شود:

مشاهده مقاله  طراحی ساده و حرفه ای اسلایدهای سخنرانی با "قانون یک سوم"

گام اول: اصلاح تنفس

بیش ترین حجم هوا وقتی وارد بدن می شود که تنفس غیرشکمی و از طریق حرکت سینه و شانه ها انجام شود. زمانی که هوا از راه درست وارد بدن شود، تارهای صوتی به دلیل این که ارتعاش آن ها وابسته به برخورد یا تماس با مولکول های هوا می باشد هم بیشتر از قبل مرتعش خواهند شد.

گام دوم: تثبیت کردن موفعیت گردن و شانه

فقط افرادی اهمیت شانه و گردن را در صحبت کردن و تنفس صحیح درک خواهند کرد که به هر دلیلی دچار نواقص خاصی در این نواحی هستند و معمولا نمی توانند صدای قوی و بلندی تولید کنند. برای شروع سخنرانی، تمام ارگان های بالاتنه خصوصا سر و گردن و شانه باید در حالت استراحت باشند. هر گونه تنش در این موارد مانع از ورود و گردش مناسب جریان هوا می شود. چیزی دقیقا مثل ضربات متعدد که به بخش های مختلف یک پیانو وارد شده و به تدریج از کیفیت آن می کاهد.

برای از بین بردن تنش های قبلی که در گردن و سر شما جا خوش کرده اند سرتان را کاملا بچرخانید و شانه ها را چند بار بالا و پایین تکان دهید.

گام سوم: حفظ خط شانه و سر

جلو تر بودن سر از شانه یعنی طرز ایستادن شما استاندارد نیست و خیلی زود خسته می شوید. با وجود این خستگی عجیب نیست اگر صدایتان افت کند و انرژی دلخواه را در آن احساس نکنید.

گام چهارم: حفظ رطوبت گلو

برای این که بتوانید با تمام انرژیتان صحبت کنید باید رطوبت داخلی را تا حد نرمال حفظ کنید. بدین منظور می توانید از روش های مراقبت از کیفیت صدا در سخنرانی استفاده نمایید.

مشاهده مقاله  5 تیپ سخنرانی دردسرساز که باید از ارائه آن‌ها اجتناب کنید!

ترفندهای کلیدی تا بلندتر از همیشه سخنرانی کنیم

تمرین های افزایش ظرفیت صوتی

تجربه نشان داده است که با تمرین و تکرار و البته اجتناب از فریاد های مکرری که جز آسیب چیزی برای حنجره ندارند می توان ظرفیت تنفسی را افزایش داد. برای افزایش این ظرفیت دقیقا به سبک تمریناتی که برای تناسب اندام انجام می دهیم به نرمش و مداومت نیاز داریم. در تمام تمریناتی که در ادامه بررسی می کنیم سعی داریم به مرور فشارهای وارده را بیشتر کنیم و تارهای صوتی را به بلند حرف زدن عادت دهیم.

  1. انتخاب مکان مناسب: برای تمرین سخنرانی بلندتر در منزل اتاق مناسبی را انتخاب کنید که ترجیحا یه طرف از دیوار آن خالی و بدون اشیا باشد.
  2. انتخاب کلمات تصادفی: برای شروع و تست صدا یک سری جمله یا عبارت را به صورت تصادفی تکرار کنید
  3. نزدیک شدن به دیوار: هنگام صحبت کردن فاصله خود را با دیوار حفظ کنید اما از دیوار دور نشوید. آیا هنگام حرف زدن پاسخ های دیوار را حس می کنید؟ انعکاس صدایتان بعد از تماس با دیوار به شانه هایتان بر می خورد و انرژی خاصی احساس می کنید؟ ( قطعا این انعکاس روی شانه ها احساس می شود؛ اما تا زمانی که صدا قدرت کافی را نداشته باشد محسوس نیست)
  4. تخمین هوا مورد نیاز متناسب با فضا: بعد از این که با توجه به فضایی که در اختیارتان قرار دارد توانستید فاصله مناسب را تخمین بزنید باید به هوا مورد نیاز ریه های خود فکر کنید.
  5. افزایش تدریجی فضا: به مرور این تمارین را انجام دهید و هر چه بیش تر با آن ها تطبیق یافتید فضا را بزرگ و بزرگ تر کنید.

ترفندهای کلیدی تا بلندتر از همیشه سخنرانی کنیم

افزایش ظرفیت صدا با توجه به موضوع و حالات سخنران

در بلندی یا کوتاهی صدا شما، موضوع سخنرانی و حالات شما هم اثرگذار است:

اعتماد به نفس کافی حین سخنرانی

اگر نسبت به موضوعی که درباره آن حرف می زنید اعتماد به نفس کافی ندارید طبیعی است اگر بیشتر مایل باشید حرف هایتان را اصطلاحا بخورید و مانع از شنیدن آن شوید، کوتاه و آرام تر حرف بزنید و خلاصه به هر نحوی از این که بیشتر شنیده یا دیده شوید جلوگیری کنید.

مشاهده مقاله  چگونه با نوشتن متن سخنرانی خوب شنوندگان را انگشت به دهان کنیم؟

بررسی جمعیت مخاطب در سخنرانی

در یک سخنرانی، قدرت صدا باید به همان اندازه ای بالا باشد که جمعیت رو به رو شما نشسته است.

آرام و شمرده حرف زدن

قبلا تاثیرات جادویی آرام حرف زدن در مشتری مداری را با هم بررسی کردیم. در افرادی که تُن صدای پایینی دارند اکیدا توصیه می شود از تند صحبت کردن بپرهیزند و تا حد امکان آرام و شمرده حرف بزنند.

ترفندهای کلیدی تا بلندتر از همیشه سخنرانی کنیم

چند تذکر جدی

  1. ریه ها بیش از 150 مسیرهوایی و 300 میلیون آلوئول دارند. هر دقیقه هر فرد به اندازه 13 پنت هوا را تنفس می کند و بنابراین ریه های یک فرد سالم توانایی و کشش کافی را برای استفاده از هوا حین سخنرانی دارد.
  2. بهترین حالت یا ژست یک سخنران برای این که بتواند از حداکثر توانمندی صوتی خود استفاده کند حالت ایستاده است. با این حالت است که ریه ها از حداکثر ظرفیت خود برای کشیدن هوا به داخل استفاده می کنند.
  3. مطمئن باشید قبل از شروع سخنرانی، بابت این سخنرانی یا چیزهایی که قرار است مطرح کنید خجالت زده نیستید.
  4. مطمئن شوید در طول حرف زدن فشاری به گلو شما وارد نمی شود.
  5. به عنوان یک سخنران کم تر فریاد بزنید و انرژی وافر خود را صرف بلندتر حرف زدن کنید.
  6. همیشه حواستان به خط قرمز موجود بین فریاد زدن یا بلند حرف زدن با مخاطبان باشید.
  7. اگر فکر می کنید ظرفیت کافی را برای بلندتر صحبت کردن در سخنرانی ندارید از ورزش های آرامش بخشی مثل یوگا استفاده کنید.
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.