سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا: چه طور مثل یک مدیر واقعی حرف بزنیم؟

0 ۹۹۷

دیدن بسیاری از سخنرانان موفق و مشهور در کنفرانس های بزرگ، جلسات و سمینارهای داخلی و خارجی که رهبری گروه های تجاری، سازمان ها یا شرکت های بزرگ را بر عهده دارند فارغ از اطلاعات و امتیازاتی که از نظر حرفه ای برای ما دارد یک مزیت خاص دارد و آن پی بردن این حقیقت روشن است که شیوه سخنرانی این افراد به هیچ کس جز خودشان شبیه نیست! اگر کمی دقت در فن بیان این این دست سخنرانان به خرج دهیم متوجه یک اعتماد به نفس و وضوح و شفافیت خاصی می شویم که در به نظر می رسد در صدای هیچ یک از سخنرانان شبیه کارمندان عادی و تمام سخنرانانی که می شناسیم نیست. انگار سبک و سیاق سخنرانی این افراد با فوت و فن رهبری و مدیریتشان آمیخته شده است و هر لحظه به شنونده گوشزد می کند که من یک رهبر موفق با کاریزما هستم! همین ترفند هر کسی را به فکر فرو می برد تا سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا را بیاموزد و مشتاق شود همین اصول را در سخنرانی یا فن بیان خود پیاده کند.

رهبران بزرگ اولین و مهم ترین رکن ارتباطی در دنیا هستند. فن بیان آدولف هیتلر به عنوان یکی از بزرگ ترین رهبرانی که در دوره حیات خود دنیا را از طرز فکر تفکر خود متاثر نمود و سخنرانی های بیل کلینتون به عنوان انسان تاثیرگذاری که در شکل گیری تاریخ سیاسی آمریکا نقش اساسی داشت از نمونه های پررنگی می باشند که بسیاری از رهبران و مدیران سرشناس امروز موفقیت امروز خود را مدیون آن ها هستند.

ارتباطات برای هر کارآفرینی حرف اول را می زند. دیدگاه هر مدیر از دریچه سخنرانی ها و فن بیانش درز پیدا می کند و به مرور خط مشی یک فعالیت سازمانی را شکل می دهد. تنها راه برقراری ارتباط یک مدیر موفق با کارمندان و اعضای تیمش همین سخنرانی و گفتگوها است. سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا که شما را یک مدیر واقعی و کاریزماتیک جلوه می دهد.

مشاهده مقاله  با این ترفندها از تارهای صوتی خود مثل طلا مراقبت کنید!

شما هم می توانید مثل یک مدیر واقعی حرف بزنید اگر اصول کیفی و کمی زیر را در سخنرانی های خود رعایت نمایید.

اصول سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا

برای سخنرانی و سخنوری به شیوه بزرگ ترین مدیران دنیا قبل از هر چیز باید پذیرفت که زبان رهبری با تمام زبان های دنیا متفاوت است. رهبری یک زبان منحصر به فرد است که اهداف منحصر به فردی هم پشت آن قرار دارد. ارتباطی که در طول سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا برقرار می شود بیانگر نقشه یا طرح حال و آینده یک تیم، یک ملت و حتی چند کشور است. ساده سازی مسائل لاینفک و غیر قابل رسدگی، حل و فصل مشکلات هنگام مواجهه با ناسازگاری، پراکنده کردن حس اعتماد و اطمینان بین مخاطبان و تزریق الهام و انگیزه از جمله چارچوب های ضروری در زبان رهبری است که تقریبا تمام رهبران مقتدر دنیا بدان پایبند می باشند.

اصول سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا

به عنوان یک مدیر موفق این بار قبل از سخنرانی بعدی خود از پنجره دیگری به کلمات نگاه کنید. سه خصلت تحریک کنندگی، خصلت و ماهیت آن ها را بسنجید و ببینید کدام یک از آن ها نماینده بهتری برای یک رهبر جسور، مغرور و مقتدر هستند؟

رهبران موفق در سخنرانی خود با توجه به قوانین پایه و ساده زیر دنیا را زیر و رو می کنند:

راه در رو ها را مسدود می کنند!

همه رهبران دنیا باورپذیر نیستند. خیلی از خط فکرهای سیاسی به شکست رو به رو می شوند و بسیاری از احزاب دنیا بدون این که شناخته شوند و صدایشان به جایی برسد خاموش خواهند شد. علت اصلی این موضوع چیست؟ ضعف رهبران از کجا نشات می گیرد؟ چرا با وجود تمام دقتی که به خرج می دهید مردم سخنرانی شما را جدی نمی گیرند؟

مشاهده مقاله  چگونه با نوشتن متن سخنرانی خوب شنوندگان را انگشت به دهان کنیم؟

اصول سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا

یک سری راه در رو ها وجود دارد که تقریبا در سخنرانی رهبران و مدیران ماهر دیده نمی شود. را در رو هایی مثل تکه کلام ها و اِ گفتن ها یکی از فاحش ترین نشانه ها در سخنرانی افراد مبتدی هستند. تکه کلام ها را در رو های رایجی هنگام اسیر شدن ما در بند کلمات هستند. مثلا وقتی که یک کلمه خاص را ناخودآگاه به کار می بریم اما فعل متناسب با آن را پیدا نمی کنیم؛ یا با فراموش کردن متن سخنرانی و حین دستپاچه شدن سعی داریم وقفه ای که به وجود می آید را با آواهایی مثل اِ یا اممم پر کنیم.

اصول سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا

از اشتباهات کلامی می گذرند!

یک بار به سخنرانی روئسا جمهور دنیا دقت کنید؛ چند درصد از آن ها به خاطر تپق زدن در طول سخنرانی، تلفظ اشتباه کلمات یا گرفتگی زبان خود از دیگران عذرخواهی می کنند؟ چند درصد از آن ها به این اشتباهات نگاه می کنند و به عقب بر می گردند تا آن را اصلاح کنند؟

چنان چه که می دانید رهبران بزرگ دنیا معمولا شمرده، واضح و آرام صحبت می کنند که این موضوع دلایل خاص خودش را دارد. این افراد نه فرصت بازگشت به عقب را دارند و نه برای اشتباهاتی که کاملا سهوی رخ می دهد ارزش قائل می شوند. پیشنهاد می کنیم یک بار سخنرانی های انگیزشی باب پراکتور را در باب روش های ثروتمند شدن گوش دهید تا ببینید سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا باید چه طور با این اشتباهات برخورد کنید و چه طور از کنار اشتباهات سطحی و بی ارزش عبور نمایید!

هر جمله، یک تفکر!

درسخرانی هایی که تمام کارکنان شما  به عنوان شنونده حضور دارند تا سخنرانی های بین المللی که تقریبا کل دنیا مخاطب شما هستند بر خلاف گفتگوهای روزانه هیچ چیز ناخودآگاه و فی البداهه نیست. کسانی که صدایشان به گوش دنیا می رسد می دانند که هر جمله آن ها چه قدر می تواند در بطن افکار ملل تاثیر بگذارد و احتمالا نگرش و قضاوت های آن ها را تغییر دهد.

مشاهده مقاله  فن بیان در بازیگری

اصول سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا

در سخنرانی هم مثل متن یک قرارداد پشت هر جمله یک تفکر نهفته است. با این تفاوت که رهبران بزرگ از قبل تفکر کرده و تمرین می کنند تا بتوانند هر جمله را با سرعت کافی ادا کنند.

“اما” و “اگر” ها خط قرمز آن ها هستند!

“اما” ربط دهنده تضاد است و نباید در جملاتی که بار مثبت دارند استفاده شود. “اما” سیگنال شدیدی در پس جملاتی است که تقریبا مورد تایید شما نیستند و مفهوم آن ها کاملا صدق نمی کند. با استفاده از ربط دهنده “اما” ما سعی داریم توجه مخاطب را به بخش دوم متمرکز کنیم تا بخش اول؛ بنابراین در سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا باید خیلی مراقب این “اما” و “اگر”ها بود!

به دو جمله زیر توجه کنید:

  1. از نظرات شما ساپس گذاریم اما هنوز هم به ایده خود بیش تر اعتقاد داریم
  2. به نظرات شما فکر می کنم و هنوز هم با نظر خودم بیش تر موافق هستم

همچنین به دو جمله زیر:

  1. تیم به خوبی این چهار ماه را پش سر گذاشت اما هنوز هم با توجه به شرایط موجود نیاز به تمرکز بیشتری داریم
  2. با وجود تلاش های شما در چهار ماه اخیر هنوز هم باید تلاش زیادی به کار ببریم چون کار پروژه سنگین است

اصول سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا

در هر دو حالت گفته شده جملات دوم که فاقد ربط دهنده های تضاد هستند بار معنایی متفاوتی از جملات اول به دوش می کشند. بنابراین یکی از تمارین مهم در سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا انتخاب ربط دهنده ها در کنار توجه به بار معنایی واژگان است.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.